منطقه ییلاقی داکو ، مقصدی بی‌نظیر برای گردشگری(خواندن 14 دقیقه)

منطقه ییلاقی داکو
منطقه ییلاقی داکو

منطقه ییلاقی داکو از جمله زیباترین و دلنوازترین مناطق ییلاقی به شمار می‌رود. این منطقۀ دیدنی و جذاب در مرز جنوبی بخش نشتا واقع شده است. این منطقۀ روح‌نواز از شمال به جنگل میان بند، بخش‌های نشتا و خرم آباد، از جنوب به کوه‌های طالقان، از شرق به کوه‌های کلاردشت و از غرب به رشته یال‌های شمالی – جنوبی حایل منطقه سه هزار محدود می‌شود.

منطقه ییلاقی داکو از جمله توابع شهرستان تنکابن محسوب می‌گردد. منطقه‌ای در شهری سبز در استان مازندران که بهشت روی زمین است و در زیبایی نه کم نظیر که بی نظیر است. با میزبون همراه باشید. چون قرار است امروز یکی از زیباترین و سبزترین مناطق روی زمین را تفرج کنیم.

آبادی‌ها و پوشش گیاهی منطقه ییلاقی داکو

منطقه ییلاقی داکو ۱۵ پارچه آبادی و حدود ۸۰ بُنِه (مکانی برای نگهداری دام: گاوسرا و گوسفندسرا) دارد. به علاوه این منطقه وسیع و آباد و سبز با پوشش گیاهی کوهپایه‌ای پوشیده شده است. قرار گرفتن این همه زیبایی و طراوت در کنار هم به علاوۀ آب و هوای خوش و خرم استان مازندران و شهرستان تنکابن باعث شده است این منطقه بسیار جذاب و روح‌نواز و دلنشین باشد. این منطقه تکه‌ای از بهشت, روی زمین است.

توصیۀ میزبون: هر زمان مهمان این منطقۀ بی‌نظیر بودید چشم‌های خود را ببندید ذهن خود را از هرگونه دغدغه و آشوب و نگرانی خالی کنید. عمیق نفس بکشید. بهشت همین جاست, جایی که شما ایستاده‌اید چشم‌های خود را بسته‌اید و دارید نفس می‌کشید.

ابنیۀ تاریخی و قدمت دیرینۀ منطقه ییلاقی داکو

ایران زمین سرشار از شگفتی و جاذبه است. آب و هوای چهار فصلش، رودخانه و کویرش، جنگل‌ها و دریاچه‌ها و آبشارها و هزار هزار زیبایی دیگر که دارد و همه را از طبیعت وام گرفته است، شگفتی‌های شگرف طبیعت محسوب می‌شوند. اما در کنار طبیعت هزار رنگش زیبایی‌هایی بیشتر نیز دارد. این زیبایی‌های مضاعف آثاری هستند که از ما انسان‌ها یا بهتر است بگویم از اجداد ما بر روی این کرۀ خاکی باقی مانده‌اند و به حتم از دورۀ ما نیز برای آیندگان باقی خواهند ماند. این آثار به جا مانده از گذشتگان رد پای انسان‌های دوره‌های گذشته است و نمایانگرِ مسیری است که آن انسان‌ها در دورۀ خودشان طی کرده‌اند. این منطقۀ ییلاقی بی‌نظیر نیز از وجود و حضور آثار گذشتگان بی‌نصیب نبوده است.

قدمت منطقه ییلاقی داکو

جالب است بدانید وجود آثار باقی مانده از بناهای قدیمی از جنس آجر (خشت پخته شده) و گورستان‌های متعدد با قبرهای زیاد در جای جای منطقه و سر حدات آن بخصوص در آبادی بالنده و آثار سابقۀ کشت گندم حاکی ازقدمت بیش از هزار ساله در منطقۀ داکو است. باورتان می‌شود! این منطقه دست کم هزار سال قدمت دارد. بر اساس این گزاره یعنی هزار سال پیش مردمی در این منطقه، در همین خانه‌ها زندگی می‌کرده‌اند.

جنس بناها!

به این ترتیب می‌توان گفت این منطقه، منطقه‌ای دیرینه است. نشانۀ قدمت دیرین آن هم ساختمان خانه‌ها و دیگر بناهای روستاست. در واقع این ابنیۀ باقی مانده گواه زندگی انسان‌هایی پیش از دوران ما هستند. این ساختمان‌ها غالباً از مصالح بومی ساخته شده‌اند. این مصالح بومی عبارتند از: سنگ، گِل و چوب.

امروزه باور این امر مشکل است که خانه‌هایی تنها از سنگ و گل و چوب ساخته می‌شده‌اند و مأمنی امن برای ساکنان خود بوده‌اند و سال‌های سال پایدار و مستحکم باقی می‌مانده‌اند و حتی امروز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معماری خانه ها

معماری خانه‌ها در این منطقه بسیار جالب توجه است. جالب است بدانید که این خانه‌ها در این منطقه به صورت تک اتاق بنا شده‌اند. همچنین سایر بخش‌های لازم و تکمیل‌کنندۀ هر خانه نیز به صورت اتاق‌هایی مجزا در کنار هم قرار گرفته‌اند. از جمله این اتاق‌های تکمیل‌کنندۀ خانه‌ها می‌توان به گاوسرا و گوسفندسرا اشاره کرد.

در گذشته دام‌ها برای زندگی مردم ارزش بسیار زیادی داشتند. هر خانواده دام و طیور خود را داشتند و مرکز مجزایی به پرورش دام و طیور نمی‌پرداخت. به همین دلیل داشتن محل مناسبی برای حفظ و نگهداری دام و طیور اهمیت زیادی داشت.

جلوۀ زندگی

وجود تک اتاق‌ها، گاوسراها و گوسفندسراها در کنار هم، وجود زندگی در میان این اتاق‌های منفرد، آداب و رسوم جاری بین مردم, نوع زندگی سنتی روستایی، تولید و فرآوری محصولات لبنی، همه و همه باعث شده است این منطقۀ با شکوه به یک جاذبۀ گردشگری بدل شود.

پذیرایی بی‌نظیر از مهمانان در منطقه ییلاقی داکو

از دیگر جاذبه‌های بسیار مهم و جالب توجه منطقه ییلاقی داکو پختن نان تنوری، طبخ غذا و دم‌کردن چای به روش‌های سنتی با استفاده از آتش هیزم است. به حتم شما هم تأیید خواهید کرد که خوردن نان تنوری، غذا و چای آتشی تجربه‌ای روح‌نواز است.

پیشنهاد میزبون: حتماً به این منطقه سفر کنید. مهمان این مردم مهربان و خون گرم باشید و از غذاهای بی نظیر و دلچسب این منطقه نوش جان کنید. زندگی در این منطقه جاری است. با جریان زندگی هم‌نوا شوید. نگران اقامتگاه هم نباشید با اجاره خانه در تنکابن می‌توانید مناسب‌ترین اقامتگاه را پیش از حرکت برای خود در نظر بگیرید.

انواع درختان میوه

از دیگر جلوه‌های زیبایی طبیعت که در منطقه ییلاقی داکو هم چون نگینی می‌درخشد و گردشگران را از دور و نزدیک به خود فرا می‌خواند درختان میوۀ پر بار در این منطقه است. میوه‌های گوناگون خود رو از جمله آلوچه، ازگیل جنگلی، سیب جنگلی، گالش انگور، همرو (امرود یا گلابی وحشی)، زرشک و …. در این منطقه به وفور یافت می‌شوند.

هنرهای میزبانی

ضمناً خانم‌های با سلیقه و خلّاق ساکن این منطقه از آلوچه نیز نوعی ترشی، معروف به سیاه ترشی (هلو پَتکا) و لواشک و ترشک درست می‌کنند. جالب است بدانید که از سیاه ترشی در اکثر خورشت‌ها می‌توان استفاده کرد. زن‌ها عجب نعمت‌هایی هستند. هر کجا هستند همچون آب زندگی و شور و نشاط می‌بخشند. زن‌ها رنگ و جلا و زینت زندگی هستند.

چشیدن این خورشت‌های خوشمزه مخصوصاً اگر با دستان هنرمند بانوان محلی طبخ شده باشد تجربه‌ای منحصر به فرد است که زیاد تکرار نخواهد شد.

پ.ن: هر زمان مهمان منطقه ییلاقی داکو بودید حتماً از میوه‌های جنگلی نوش جان کنید. در شهرهای بزرگ از این میوه‌های خوشمزه و دلربا خبری نیست.

معادن بسیار و ارزش اقتصادی منطقه ییلاقی داکو

این منطقۀ زیبا سراسر گنج است. زیرا سراسر زیبایی و زندگی است. و مگر نه اینکه گنج باید زندگی بخش باشد و طراوت و شادابی و نشاط به ارمغان بیاورد! پس خیلی راحت می‌توان گفت این منطقه یک الماس درخشان است که در ارزش و بهای گرانش هیچ شکی نیست.

اما اجازه دهید که بگویم در این منطقه صورت و سیرت هر دو دلپسند است. چون علاوه‌بر زیبایی‌های بسیار در صورت، در دل خود سرشار است از معادن ارزشمند. لازم است اضافه کنم که از جمله قابلیت‌های مهم سرمایه‌گذاری در این منطقه معادن و واریزه‌های کوهی شن و تپه‌هایی از جنس سنگ‌های آهن و گچ و… است. به عبارتی دیگر سراسر این خاک ییلاقی خوش آب و هوا سرمایه‌ای ارزشمند و گران‌بها به شمار می‌رود و اصلاً می‌توان گفت طبیعت گنجینه‌ای است که در دل خود هزاران هزار گنج شناخته و ناشناخته دارد. از جملۀ این گنج‌ها معادن هستند؛ معادن گوهرهایی گران‌بها هستند که از سوی خالق هستی بخش در قلب زمین به ودیعت نهاده شده‌اند. مراقب قلب زمین باشیم.

پ.ن: واریزه یک اصطلاح زمین‌شناسی است که متخصصان و مهندسان معدن به کار می‌برند.

سفر به منطقۀ ییلاقی داکو

در ابتدای مقاله اطلاعات مفید و سودمندی راجع به منطقۀ ییلاقی داکو به دست آوردیم. همیشه برای تجربۀ یک سفر دلچسب و دلپذیر لازم است پیش از حرکت اطلاعاتی در مورد مقصد به دست آورد. سنجش مقصد، امکاناتی که دارد، تفریحاتی که دارد، انواع غذاهایی که می‌توان در مقصد تهیه کرد، اینکه آیا در آن منطقه رستوران وجود دارد یا خودمان باید به فکر پخت و پز باشیم. تمام این عوامل برای تجربه‌ای مثبت و ثبت خاطره‌ای شیرین اهمیت دارند.

برای سفر به داکو کجا اقامت کنیم؟

با توجه به آنچه در مورد داکو ذکر شد، داکو را می‌توان به عنوان مقصدی برای سفری یک روزه در نظر گرفت. بنابراین برای تفرج داکو بهتر است به تنکابن که در زیبایی بی‌نظیر است سفر کنید. اگر دوست دارید بیشتر دربارۀ تنکابن بخوانید می‌توانید در مجلۀ گردشگری میزبون به مطالعۀ مقالۀ تنکابن یا شهسوار زیبا و سبز، مروارید مازندران بپردازید. شما می‌توانید در تنکابن اقامت داشته باشید و در ضمن تفرج سایر بخش‌های شهر تنکابن زمانی یا روزی را به منطقۀ ییلاقی زیبا و بی‌نظیر داکو اختصاص دهید.

برداشتن وسایل مناسب برای سفر به داکو

به آنچه بیانش بسیار واجب است و به تجربۀ سفری جذاب کمک می‌کند توجه کنید: اول اینکه از کوه هراسی به دل راه ندهید. حتماً در هنگام مهیای سفر شدن، کفش و لباس مناسب کوهنوردی همراه خود بردارید. از کوه بالا بروید در بالاترین نقطۀ کوه بایستید. ابرها درست زیر پای شما قرار دارند و شما فراتر از ابرها ایستاده‌اید. این ویژگی را فقط در شهرهای شمالی و مخصوصاً مناطق ییلاقی این خطّه می‌توانید تجربه کنید.

دیگر اینکه سعی کنید فقط وسایل ضروری را همراه داشته باشید. از به همراه داشتن وسایل سنگین و جاگیر، یا وسایلی که حمل آن‌ها راحت نیست اجتناب کنید. اجازه ندهید هیچ عامل خارجی ارتباط شما را با طبیعت به خطر بیندازد. در واقع بهتر است به قول عرفا از تمام تعلقات دست بشوئید و رها شوید.

ارتباط صمیمانه با طبیعت

یکی از تفریحات سالم و بسیار مفید برای انسان، حضور در دل طبیعت است. متأسفانه این روزها، ما انسان‌ها بیش از حد از طبیعت دور شده‌ایم. ذهن و احساس و روح ما به تجربۀ طبیعت احتیاج دارد. به همین دلیل بهتر است هرزگاهی زمانی هرچند محدود از زندگی وام بگیریم و به طبیعت پناهنده شویم.

برای چنینی منظوری، یعنی همین پناهنده شدن به دل طبیعت، یکی از بهترین مقاصد منطقۀ ییلاقی داکو است.

چرا منطقۀ ییلاقی داکو؟

این منطقه طبیعتی بکر و دست نخورده دارد. البته لازم به ذکر است که این طبیعت بی‌نظیر از امکانات شهری و شهرنشینی هم بی بهره نیست. ضمن اینکه این منطقه مثل خیلی از مناطق ییلاقی دیگر هنوز خالی از سکنه نشده است و مردم در این منطقه به زندگی روزمره می‌پردازند. بر این اساس شما فرصت رویارویی و آشنایی هرچه بیشتر با ساکنان این منطقه را خواهید یافت.

البته علاوه بر چنین امتیازاتی، موهبت‌های دیگری نیز نصیب خواهید برد. از جمله اینکه فرصتی رخ می‌دهد که دام و طیور را در مزرعه آزاد و رها و در حال چرا ببینید. برای ما انسان‌هایی که در شهر متولد شده‌ایم و در شهر زندگی می‌کنیم و کمتر با طبیعت در ارتباط هستیم این امکان بسیار لذت بخش خواهد بود.

خوراکی‌های محلی

یکی دیگر از عجایب این منطقۀ ییلاقی که مسلماً برای گردشگران یک جاذبۀ ویژۀ گردشگری به شمار می‌رود، خوراکی‌های محلی است. خوراکی‌های خوشمزه و مفیدی که برای تهیۀ آن‌ها هیچ کارخانه‌ای در میان نیست. مواد اولیه و کلیۀ مراحل تولید به دستان توانمند افراد محلی انجام می‌شود.

هر زمان به منطقۀ ییلاقی داکو سفر کردید حتماً پای تنورهای محلی بایستید و پخت نان را ببینید. سعی کنید حتماً شاهد دوشیدن شیر و تهیۀ انواع و اقسام محصولات لبنی باشید. بسیار جالب است که از نزدیک با چشم‌های خودتان ببینید از شیر چه خوراکی‌هایی را به چه صورتی تهیه می‌کنند. بعد حتماً از این خوراکی‌های خوشمزه بچشید.

تفریحات داکو

تمام لحظات حضور در این منطقه تفریح محسوب می‌شود. چه تفریحی بالاتر از حضور در طبیعت! آن هم طبیعت بی‌نظیر منطقۀ ییلاقی داکو که سرشار است از زیبایی و وجد و نشاط و طراوت. هر طرفش را که نگاه کنید جلوه‌ای بی‌مثال از طبیعت را خواهید دید. شاید بتوان گفت داکو بخشی یا حتی چشمه‌ای از بهشت است.

مگر نه اینکه استان مازندران و گیلان هر یک بهشتی شمرده می‌شوند. داکو هم بخشی از بهشت مازندران است. در کنار این همه زیبایی که از طبیعت می‌بینید می‌توانید به کوهنوردی بپردازید. آن هم با امید رسیدن به ابرها. وقتی به ابرها رسیدید برای مدتی هرچند کوتاه همان بالا بر فراز قله باقی بمانید. از فراز ابرها به پایین، به روی زمین نگاه کنید. چه می‌بینید؟ آیا زیبا نیست! آیا قدرت وصف این حجم از زیبایی را در خود می‌بینید؟

یکی از دلایل بداعت شعرا در قرن‌های پیش، صمیمیت آن‌ها با طبیعت بود. شعرای قرون گذشته که طبعی وقّاد و ذهنی خلاق داشتند و شعری دلکش میگفتند با طبیعت همزاد بودند. مثل ما انسان‌های امروزه فرسنگ‌ها از طبیعت فاصله نگرفته بودند. امروزه ما انسان‌ها در اطراف خود سنگ می‌بینیم و آجر و ساختمان‌های بلند و دود و ماشین‌هایی که احتمالاً به تازگی ضربۀ سنگینی را تحمل کرده‌اند. به همین خاطر شعرهای امروزی دودی شده‌اند.

با سفر به منطقۀ ییلاقی داکو به یاد خواهیم آورد که آسمان آبی است، گیاه سبز است، پرنده در آسمان پرواز می‌کند و آوازهای دلکشی می‌خواند؛ به یاد خواهیم آورد در کلبه‌هایی از جنس چوب می‌توان عاشق بود می‌توان شاعر بود؛ به یاد خواهیم آورد که زندگی خودمان را مدیون طبیعت هستیم.

سفر به منطقۀ ییلاقی داکو بر تمام گردشگران و سفر دوستان خوش باد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید