صنایع دستی ایران؛ جاذبۀ گردشگری جهانی(خواندن 6 دقیقه)

سوغات و صنایع دستی مشهد
سوغات و صنایع دستی مشهد

صنایع دستی در ایران یکی از جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شوند. ایران پر گوهر از پس قدمت و فرهنگ و تمدن دیرینه‌اش، از هر سال و دورۀ تاریخش، یاد و خاطره و نمادی به یادگار برداشته است. همین امر سبب شده که امروزه اشیاء نفیسی در هر گوشه و کنار این مرز پر گوهر به دست تلاش‌گران ایرانی ساخته شود. این اشیاء نفیس نمایان‌گر هویت ملی و فرهنگی و تاریخی کشور پهناورمان ایران هستند. با میزبون همراه باشید تا قطره‌ای از دریای بی کران این صنایع ارزشمند را بنوشیم.

در ساخت صنایع دستی ایرانی از مواد اولیۀ متنوعی استفاده می‌شود. اما باید گفت با توجه به منابع بی شماری که در ایران داریم؛ مس، نقره، چوب، فیروزه، ابریشم و پشم گوسفند بیشترین کاربرد را در ساخت صنایع دستی ایرانی دارند. لازم به ذکر است که تمام نقاط ایران زیبا آثار هنری مختص به خود را دارند که به دستان توانمند و هنرمند و خستگی ناپذیر ایرانیان ساخته می‌شوند.

صنایع دستی در اقصا نقاط جهان چه تعریفی دارد؟

یونسکو که یک سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی در سازمان ملل متحد است این صنایع را چنین تعریف می‌کند: صنایع دستی به محصولاتی اطلاق می شود که توسط هنرمند صنعتگر کاملا با دست و یا با کمک ابزار ساده یا مکانیکی تولید می‌شوند تا زمانی که سهم دستان هنرمند از ابزار کمکی کمتر نباشد. این صنایع ارزشمند و پر زحمت می توانند سودآور، مظهر زیبایی، هنری، خلاقانه، فرهنگی، تزئینی، کاربردی، سنتی و از نظر اجتماعی نمادین و دارای اهمیت باشند. آنچه اهمیت این صنایع را می‌افزاید دقت، هنر و احساس خالق اثر است که به صورت یک شیء نمایان می‌شود.

صنایع دستی شهر اصفهان

اصفهان رسماً به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب شده است. علاوه بر اینکه این شهر جایگاه نخست در زمینه صنایع دستی در ایران را دارد یک سوم از کل صنایع دستی جهان را به خود اختصاص داده است. بر همین اساس شورای جهانی صنایع دستی نام این شهر را به عنوان شهر جهانی صنایع دستی به ثبت رسانیده است. صنایع دستی این شهر زیبا عبارتند از: مینا کاری، خاتم کاری، قلم زنی، فیروزه کوبی، قلم کاری و کاشی کاری. 

کاشی کاری
کاشی کاری

برای دیدار یا خرید این آثار ارزنده و زیبا که به حتم به غنای خانه و کاشانۀ شما خواهند افزود کافی است به این شهر دل نواز سفر کنید. با اجاره روزانه سوئیت مبله در اصفهان در کمال آرامش با فراغ خاطر به میدان نقش جهان بروید و این آثار گران بها را تفرج کنید.

صنایع دستی شهر یزد

شهر یزد، مرکز استان یزد، اولین شهر ایران است که در یونسکو به ثبت جهانی رسیده‌ است. این امر یک افتخار بزرگ برای ایرانیان محسوب می‌شود. شهر یزد به دلیل صنعت نساجی و کاشی کاری زبانزد تمام جهان است. از صنایع دستی اصیل یزد عبارتند از: ترمه دوزی، زیلو بافی، کاشی کاری، دارایی بافی و شَعر بافی.

ترمه دوزی - یزد
ترمه دوزی – یزد

دریغ و هزاران دریغ که ایرانی باشیم و این آثار فاخر را از نزدیک نبینیم و از هر کدام یکی در خانه نداشته باشیم. با اجاره سوئیت ارزان در یزد فرصت دیدار و خرید این آثار منحصر به فرد را به خود هدیه کنید.

صنایع دستی استان گیلان

ویژگی بارز استان سبز و زیبای گیلان آب و هوا و پوشش گیاهی و خاک حاصلخیز آن است. همین عوامل سبب شده که از هزاران سال پیش این منطقه محل سکونت اقوام ایرانی بوده باشد. البته نکتۀ حائز اهمیت اینجاست که استان گیلان هرگز در طول تاریخ زندگی ایران به عنوان پایتخت انتخاب نشده است. به همین دلیل آثار ساخته شده در این منطقه خالی از هر گونه تجمل هستند و بیشتر جنبۀ کارآیی و استفادۀ روزمره دارند. از جملۀ این صنایع عبارتند از:

چموش (چوموش) دوزی، که نوعی پاپوش است، حصیربافی (که هم در شمال ایران و هم در سیستان و بلوچستان بافته می‌شود)، رشتی دوزی، نمد مالی، سفال سقف، مروار بافی، چادرشب بافی ….

چموش

حصیربافی

یکی از شهرهای این استان زیبا که می‌تواند میزبان مناسبی برای دوست داران این صنایع ارزشمند باشد رشت است. با اجاره ویلا در رشت چشمان خود را بنوازید.

صنایع دستی شهر شیراز

قدمت دیرینۀ شیراز و آثار باستانی موجود در آن خود گواه پیشینۀ پر فراز و نشیب و سرشار از دستان هنرمند در این شهر است. شیراز اولین شهری است که در سال ۱۲۹۶ یعنی تقریباً یک قرن پیش در آن شهرداری تأسیس شد. از معروف‌ترین آثار هنری این شهر عبارتند از: خاتم کاری و خراطی.

خاتم کاری
خاتم کاری

اجاره ویلا در شیراز فرصت تفرج آثار بی همتای این شهر را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

صنایع دستی شهر همدان

همدان، کهن شهر ایران، که در قدیم هگمتانه و اکباتان خوانده می‌شده است. با پیشینۀ چند هزار ساله‌اش انواع و اقسام یادگارهای تاریخ را با خود حفظ کرده است. همدان به دلیل بافت کوهستانی اش منبع غنی سنگ و خاک مرغوب است. به همین دلیل از صنایع دستی معروف همدان می‌توان به سفال گری و حجاری اشاره کرد. اما یکی دیگر از آثار ارزشمند رایج در این شهر که با دستان توانمند هنرمندان ساخته می‌شود چرم سازی است. چرم سازی در گذشته بسیار در این شهر رواج داشته است تا حدی که روزگاری همدان را شهر دباغ‌خانه‌ها می‌نامیدند.

سفال گری
سفال گری

با اجاره روزانه آپارتمان در همدان ، این شهر با شکوه، آثار گران سنگش را ببینید.

صنایع دستی شهر تبریز

تبریز، پایتخت فرهنگی جهان اسلام است. این شهر به عنوان قطع فرش و قالی دستبافت در جهان شناخته شده است. تبریز از سوی شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی بافت فرش انتخاب شده است. اما دیگر صنایع دستی شهر تبریز عبارتند از: چرم ( کفش چرم تبریز)، قلم زنی روی نقره و مس (قلمزنی تبریز سبکی متفاوت در قلم زنی است و با قلم زنی اصفهان متفاوت است) گلیم بافی و ورنی بافی.

قلم زنی
قلم زنی

با اجاره سوئیت در تبریز از شهر جهانی بافت فرش دیدن کنید.

صنایع دستی کردستان

کردستان منطقه کوهستانی و سردی که صنایع دستی آن نیز هماهنگ با منطقه‌ای است که دارد. درختان سر به فلک کشیده و کوه‌های بلند و دشت‌های وسیع همگی در صنایع دستی کردستان به تصویر کشیده می‌شود.

این استان در ایران، محل تولید کفش‌های محلی، فرش‌های دست بافت و جاجیم‌های رنگارنگ است. اما به طور کلی صنایع دستی که مردم آن را تولید می‌کنند شامل این موارد هستند. نازك كاری چوب، دست بافی، خراطی، ساخت زینت آلات محلی، سوزن دوزی و روكاری، سفال سازی، حصیربافی، گیوه دوزی، نمدمالی و ساخت محصولات چرمی.

دستبافی شامل سجاده، موج، شال، جاجیم، گلیم، گلیمچه و پارچه لباسی است كه در بیشتر نقاط شهری و روستایی كردستان تهیه می شود. زینت آلات شامل انواع دستبند، گردن بند، سینه ریز، النگو، سربند، انگشتری و گوشواره است. نازك كاری با چوب شامل قوطی سیگار، شیرینی خوری، كیف زنانه، سینی، بشقاب، آجیل خوری و… می باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید