جاهای دیدنی تهران ؛ سفری پر ماجرا به قلب ایران(خواندن 96 دقیقه)

جاذبه‌های گردشگری تهران
جاذبه‌های گردشگری تهران

جاذبه‌های گردشگری تهران بی‌شمار هستند. این شهر بزرگ که از دوران قاجار پایتخت ایران زمین است و قلب ایران محسوب می‌شود سرشار است از دیدنی‌های بسیار. انواع و اقسام پارک‌های خلاقانه و جالب و هیجان‌انگیز، موزه‌های تاریخی و دیدنی، بهترین سینماها، سالن‌های مجهز و بزرگ جهت برگزاری کنسرت‌ها، بهترین رستوران‌ها با بالاترین کیفیت غذاها و طبیعتی بکر و بی‌نظیر در اطراف تهران بزرگ، همه و همه جاذبه‌هایی بی‌نظیر هستند که در پایتخت ایران زمین گِرد آمده‌اند. سفر به تهران یک سفر باشکوه، مهیج و خاطره‌ساز خواهد بود. در این مقاله میزبون قصد دارد جاذبه‌های بسیار تهران بزرگ را یک یک برشمارد. با میزبون همراه باشید.

روستاهای اطراف تهران

یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران بزرگ، که بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد روستاهای اطراف تهران یا به عبارتی دیگر مناطق ییلاقی اطراف تهران است. این روستاهایِ زیبا، سبز، خوش آب و هوا و به معنای واقعی کلمه دنج هستند. در این بخش از مقاله میزبون می‌خواهد برخی از بی‌نظیرترین روستاهای اطراف تهران را معرفی کند.

کردان

یکی از زیباترین مناطق ییلاقی اطراف تهران که مقصد گردشگری بسیاری از پایتخت‌نشینان در سفرهای کوتاه یک روزه محسوب می‌شود، کردان بی‌مثال است. در کردان ویلاهایی مجلل با امکانات بسیار ساخته شده است. کردان یک رودخانۀ بلند و خروشان دارد که از شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد عبور می‌کند و در اطراف روستای نجم‌آباد وارد رودخانۀ شور می‌‌شود. یکی از جاهای دیدنی کردان برج مقبره است. این بنای دیدنی، یک اثر تاریخی محسوب می‌شود و از دورۀ سلجوقیان به یادگار مانده است. با اجاره ویلا در طالقان می‌توانید هر چند روز که مایلید در ابن منطقۀ ییلاقی بی‌نظیر اقامت داشته باشید.

البته مشخص نیست که در این مقبره چه کسی آرمیده است. یکی دیگر از جاذبه‌های کردان کوه‌های طالقان است. رود کردان از قلۀ کهار به پایین سرازیر می‌شود. کوهنوردی بر این کوه تجربه‌ای وصف‌ناپذیر است. جالب است بدانید در کردان یک سایت پروازی وجود دارد. سایت پروازی البرز در کردان، اولین سایت پروازی در این منطقه محسوب می‌گردد. وجود این سایت در کردان امکان پاراگلایدر سواری را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. در ضمن، در میان این همه جاذبه از کوچه‌باغ‌گردی غافل نباشید لذت کوچه‌باغ‌گردی با هیچ لذتی قابل قیاس نیست.

پ.ن: اگر دوست دارید دربارۀ کردان بیشتر بدانید مقالۀ کردان کجاست؟ را در مجلۀ گردشگری میزبون بخوانید، اگر دوست دارید دربارۀ رودخانۀ کردان بیشتر بدانید مقالۀ رودخانه کردان ؛ شریان حیات روستای کردان را انتخاب کنید.

دربند تهران

اگر به کوهنوردی علاقه دارید و دوست دارید در یک منطقۀ خوش آب و هوا و ییلاقی به کوهنوردی بپردازید و در کنار این صعود شاعرانه از خوراکی‌های خوشمزه و رستوران‌های با کیفیت بهره‌مند شوید دربند تهران بهترین انتخاب است. دربند از بی‌نظیرترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری تهران است. اگر از پایتخت‌نشینان راهنمایی بخواهید و بپرسید که برای یک گردش جذاب و مفرح بهتر است کدام یک از جاهای دیدنی و جالب تهران را انتخاب کنید به حتم خواهند گفت دربند.

اهالی تهران خودشان برای دورهمی‌های دوستانه و سفرهای یک روزه دربند را انتخاب می‌کنند. همچنین اگر مهمانی خارجی یا شهرستانی داشته باشند آن‌ها را به دربند می‌برند و در این منطقۀ ییلاقی از آن‌ها پذیرایی می‌کنند.

آنچه لازم است دربارۀ دربند بدانید:

  • این منطقۀ تفریحی مفرح ۱۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.
  • دربند اصلی‌ترین مسیر برای صعود به قلل رفیع کوه‌های البرز مرکزی شمرده می‌شود.
  • از قلۀ دربند می‌توان به قلۀ توچال و سایر قلل بلند دیگر رسید.

دیدار از دربند

برای تجربۀ دربند و زیبایی‌هایش لازم است ابتدا به تهران سفر کنید. سفر به تهران بسیار مهیج است. این سفر را به تعویق نیندازید. نگران ترافیک شهری و آلودگی هوا هم نباشید. هیچ‌کدام از این عوامل از زیبایی‌های بی‌مثال تهران را کم نمی‌کنند. اگر فقط به قصد دیدار از دربند به تهران سفر می‌کنید برای رهایی از ترافیک سنگین شهری می‌توانید در منطقۀ یک شهری تهران با اجاره سوئیت در تهران پیش از حرکت اقامتگاه خود را رزرو کنید. با اقامت در منطقۀ یک شهر تهران به دربند نزدیک خواهید بود و برای بهره‌بردن از این منطقۀ ییلاقی و سبز نیازی نیست که زمان ارزشمند سفر خود را به ترافیک بگذرانید.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، منطقه یک شهری، محله دربند

آبشار کلوگان تهران

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تهران که بسیار مورد اقبال قرار گرفته است و گردشگران را از دور و نزدیک از داخل و خارج کشور به خود فرا می‌خواند، آبشار کلوگان تهران است. این آبشار جذاب و دیدنی در شهرستان شمیرانات واقع شده است. آبشار کلوگان از بهترین جاذبه‌های گردشگری به خصوص در فصل بهار و تابستان محسوب می‌شود. یکی از مناطق ییلاقی که اهالی تهران به عنوان سفر یک روزۀ خود انتخاب می‌کنند آبشار کلوگان است.

ویژگی‌های آبشار کلوگان:

خوب است بدانید این آبشار پرطرفدار و جذاب؛

  • در حدود ۳۰ تا ۴۰ متر از سطح زمین ارتفاع دارد.
  • یک آبشار دو طبقه است.
  • مکان مناسبی برای آب‌بازی محسوب می‌شود.

پ.ن: در میانۀ ارتفاع آبشار یک قسمت سکومانند وجود دارد. به علاوه در پایین آبشار نیز یک حوضچۀ کوچک دیده می‌شود. دو طبقه‌ بودن به خاطر سکوی میانی و امکان آب‌بازی به دلیل وجود حوضچۀ کوچک است.

آدرس: تهران، شهرستان شمیرانات، بخش رودبار و قصران، روستای کلوگان، آبشار کلوگان

روستای امامه

هم‌جواری تهران بزرگ با رشته کوه‌های البرز ثروتی بی‌بدیل به این پایتخت ایرران زمین بخشیده است. باید خدمت گردشگران عزیز و همراهان همیشگی میزبون عرض کنم که روستای امامه نیز می‌تواند یک انتخاب عالی برای گردش به منظور کوهنوردی باشد. به علاوه باید اضافه کنم که روستای امامه از شکارگاه‌های بی‌نظیر دوران قاجار شمرده می‌شده است. پادشاهان قجری روستای امامه را محلی برای ییلاق، شکار و تفریح در نظر داشته‌اند. هم اکنون نیز آثار و ابنیۀ تاریخی از جمله قلعۀ مازیار در این روستا پذیرای گردشگران عزیز است.

در ضمن لازم است اضافه کنم که یکی از بزرگترین روستاها در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی روستای امامه است. این روستای شگرف و شگفت پشت پیچ و خم‌های بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات قرار گرفته است. با این تفاسیر شکی باقی نیست که روستای امامه یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری تهران بزرگ به شمار می‌رود.

آدرس: تهران، شهرستان شمیرانات، دهستان رودبار قصران، روستای امامه

روستای زرین دشت

یکی دیگر از روستاهای اطراف تهران که با تهران فقط و فقط ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد و بیشتر همسایۀ فیروزکوه شمرده می‌شود تا تهران، روستای زرین دشت نامیده می‌شود. روستای زرین دشت تنها ۴۰ کیلومتر با فیروزکوه فاصله دارد. این روستای زیبا و دیدنی در جنوب فیروزکوه و شمال تهران واقع شده است.

هم‌جواری روستای زیبای زرین دشت با فیروزکوه به این روستای روح‌نواز آب و هوایی خوش و ییلاقی بخشیده است. به همین دلیل می‌توان گفت روستای زرین دشت یک مقصد ویژه برای گردشگران به شمار می‌رود. همچنین باید گفت این روستای بی‌نظیر یکی از شاهکارهای طبیعت است که خالق هستی به ما ایرانیان هدیه کرده است.

جالب است بدانید روستای زرین دشت که یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران به شمار می‌رود، عنوان جذاب‌ترین روستای گردشگری را به خود اختصاص داده است. توریست‌های خارجی بسیاری به این روستا سفر می‌کنند. همان طور که می‌دانید توریست‌های خارجی بسیار مشکل پسند هستند اما قدر و منزلت مناطق بکر و جذاب را خیلی خوب می‌دانند.

اما از جاذبه‌های خاص این روستا که توانسته است گردشگران بسیاری را به خود جذب کند می‌توان به رودخانۀ حبله، چشمه‌های آب معدنی خمده و دریابک اشاره کرد. به علاوه، میوه‌های خوش آب و رنگ و ترش و شیرین این روستا خود به تنهایی یک جاذبۀ گردشگری ویژه محسوب می‌گردند. در ضمن گردش در کوچه‌باغ‌های سبز این روستا را از یاد نبرید. البته باید اضافه کنم پاکی و صفای هوای دلکش این روستا نیز در کنار دغدغه و آلودگی هوای شهرهای بزرگ یک جاذبۀ گردشگری بی‌همتا شمرده می‌شود.

پ.ن: آب‌های چشمه‌های معدنی خمده و دریابک از خواص درمانی بسیاری برخوردار هستند. بسیاری از گردشگران به منظور استفاده از آب معدنی چشمه‌های خمده و دریابک راهی روستای زرین دشت می‌شوند.

روستای ابنیک

در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی فشم پس از گذشتن از روستاهای زایگان و لالان به منطقه‌ای خوش آب و هوا و روستایی ییلاقی دیدنی خواهید رسید. روستای ابنیک از جمله مناطق سرسبز و خوش آب و هوای شهرستان شمیرانات محسوب می‌شود. این روستا بسیار زیبا و دیدنی است.

از جاذبه‌های گردشگری در روستای ابنیک می‌توان به امامزاده موسی، امامزاده طیب، پل ابنیک، کوه معروف جان ستان، چشمۀ جان ستان اشاره کرد. آب چشمۀ آبنیک در آبنیک به شاخۀ رودخانۀ جاجرود می‌پیوندد. آب این چشمه بسیار گواراست. به دلیل وجود همین چشمه و گوارایی آب آن نام این روستا را آبنیک خوانده‌اند.

روستای افجه

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تهران که بسیار مورد اقبال عموم مردم تهران و سایر شهرستان‌ها و حتی توریست‌های خارجی قرار گرفته است روستای افجه نام دارد. روستای افجه در شمال شرق تهران بزرگ واقع شده است. برای رسیدن به روستای افجه کافی است ۳۰ کیلومتر به سمت شمال شرق این شهر حرکت کنید. روستای افجه در همسایگی دشت‌های هویچ و گرچال و قله ساکا قرار گرفته است. روستای افجه نیز از توابع شهرستان شمیرانات محسوب می‌گردد. هم‌جواری روستای افجه با رشته کوه‌های البرز باعث شده است این منطقه در بهار و تابستان با نسیمی خوش و خنک از مهمانان خود میزبانی کند و در زمستان سرد و پر برف باشد.

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های روستای افجه دشت هویج است. به زبان محلی دشت هویج یا هویچ را گرچال یا گهچال و یا گیاه‌چال می‌خوانند. دشت هویج در ارتفاع ۲ هزار و ۴۰۰ متری از سطح دریا و در بالادست مركز روستا، در ناحیۀ گلندوک و لواسان واقع شده است. در گذشته‌های دور این دشت محل کشت و پرورش هویج بوده است. متأسفانه در عصر حاضر هیچ نشانی از آن همه کشت باقی نمانده است. اما همچنان این منطقه زیبا و تحسین بر انگیز است.

تنگه واشی

یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری تهران، مخصوصاً در تابستان تنگه واشی است. به گویش مازندرانی، واش به معنای چمن است. همچنین منظور از تنگه واشی تنگۀ سرسبز است. از بارزترین ویژگی‌های این تنگۀ سبز، هوای ییلاقی خنک، رودخانه و آبشار آن است.

جاذبه‌های طبیعی گردشگری تنگه واشی

تنگه واشی علاوه بر کوهنوردی، امکان رودخانه‌نوردی را هم ایجاد می‌کند. برای رسیدن به تنگه واشی چه بخواهید چه نخواهید مجبورید قدم‌زنان از داخل رودخانه عبور کنید. این امر یک توفیق اجباری است و در ضمن لازم است اضافه کنم که ارتفاع و خنکای آب رودخانه به گونه‌ای است که به حتم خیس خواهید شد. حتی ممکن است در بخشی از رودخانه ارتفاع آب تا کمرتان هم برسد.

پ.ن: در مقابل رودخانه مقاومت نکنید. دل به آب بسپارید. شک نکنید قدم‌زدن در این رودخانه بسیار لذت بخش خواهد بود. از بندهای زندگی شهری رها شوید و به طبیعت دل ببازید.

رودخانه را که پشت سر بگذارید به دشت ساواشی می‌رسید. از دشت ساواشی هم که بگذرید تنگۀ دیگری در پیش دارید. این تنگه، تنگۀ سا نام دارد. آبشار ساواشی در تنگۀ سا واقع شده است. آبشار تنگۀ ساواشی ۱۵ متر ارتفاع دارد. همچنین حوضچۀ پایین آبشار بیش از یک متر عمق دارد. مساحت حوضچه ۵۰ مترمربع است.

اما شگفتی‌های این منطقۀ دیدنی به همین جا ختم نمی‌شود. جالب و لازم است بدانید که پشت آبشار ساواشی درۀ سکوت واقع شده است. نام این دره نشان از ماهیتش دارد. درۀ سکوت را آرامشی مطلق فراگرفته است.

اما این منطقه علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی نیز دارد. در تنگۀ اول قلعۀ اسماعیلیه، در تنگۀ دوم غاری طبیعی وجود دارد. همچنین در فاصلۀ بین تنگۀ اول تا دشت ساواشی ۲۰۰ متر فاصله و از تنگۀ ساواشی تا آبشار ۸۰۰ متر فاصله است.

جاهای دیدنی تاریخی تهران

تهران بزرگ برای چند قرن‌ است که عنوان پایتختی ایران سربلند را به خود اختصاص داده است. این چند قرن پایتخت بودن باعث شده است که در شهر کلان تهران بناهایی مهم ساخته شوند. در این بخش از مقاله به چند تا از بناهای تاریخی تهران که بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند اشاره خواهد شد.

برج آزادی

یکی از بناهای اصیل ایرانی که نماد معماری ایران و نماد شهر تهران و حتی نماد کشور ایران در بین سایر کشورها شمرده می‌شود برج آزادی است. این برج در سال ۱۳۴۹ به دست و تدبیر حسین امانت، معمار برجستۀ ایرانی، ساخته شد. تا پیش از انقلاب اسلامی ایران برج آزادی با نام برج شهیاد خوانده می‌شد اما بعد از انقلاب اسلامی این برج به نام آزادی نامیده و به عنوان نماد انقلاب اسلامی شناخته شد. معماری این برج، تلفیقی است از معماری هخامنشی، معماری ساسانی و معماری اسلامی.

این بنا عرصه‌ای برای نمایش شکوه معماری ایرانی شمرده می‌شود. آنچه بر میدان آزادی دیده می‌شود و همۀ ما به عنوان نماد آزادی، تهران یا میدان آزادی می‌شناسیم تنها پوستۀ ظاهری برج آزادی است. بخش‌های اصلی برج آزادی که برای گردشگران قابل ورود و تماشا است در زیر زمین واقع شده‌اند. در محوطۀ زیرین برج، چندین تالار بزرگ وجود دارند. این تالارها، تالار نمایش، نگارخانه، کتابخانه و موزه هستند.

خانه موزه مقدم، موزه دانشگاه تهران

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تهران که بسیار دیدنی و جذاب است خانه موزه مقدم یا موزه دانشگاه تهران نام دارد. خانه موزه مقدم در روزگاران پیشین خانه و کاشانۀ خاندان محتشم احتساب‌الملک بود. احتساب‌الملک یکی از درباریان سرشناس و صاحب نام حکومت قاجار بود. پس از فوت محمدتقی‌ خان احتساب‌الملک این خانۀ بزرگ و زیبا و مجلل به فرزند او یعنی دکتر محسن مقدم استاد باستان‌شناس دانشگاه تهران و همسر فرانسوی‌اش سلما به ارث رسید.

دکتر محسن مقدم و همسر خوش ذوق ایشان سلما پس از دریافت میراث گران‌بهای خانوادگی به جمع‌آوری آثار تاریخی ارزشمند از سراسر ایران زمین پرداختند. دکتر محسن مقدم، باستان‌شناس خبره و خوش قریحه خانۀ آبا و اجدادی را با آثار بی‌نظیر و اصیل و تاریخی ایرانی بیش از پیش زینت بخشید. سرانجام در سال ۱۳۵۱ استاد مقدم و همسرش سلما، میراث گران‌بها و ارزشمند خود را به دانشگاه تهران بخشیدند.

  • آدرس: تهران، خ امام خميني، بعد از خ شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۵۱
  • زمان بازدید: يكشنبه الي جمعه , از ساعت ۹ تا ۱۸
  • تعطیلی هفته: شنبه
  • تعطیلات سالانه: این موزه در برخی روزهای سال تعطیل میباشد. قبل از رفتن اخبار وبسایت موزه مقدم را بررسی کنید.
  • بلیط ورودی: ۵۰۰۰ تومان

عمارت مسعودیه، بهارستان

عمارت مسعودیه عمارتی تاریخی در تهران است. قدمت این عمارت به دوران قاجار می‌رسد. این عمارت خود از پنج عمارت بزرگ دیگر تشکیل شده است. این عمارت تاریخی و دیدنی در سال ۱۳۷۷ به فهرست آثار ملی ایرانی افزوده شد.

عمارت مسعودیه در میدان بهارستان تهران یکی از جاهای دیدنی تهران شمرده می‌شود که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به خود فرا می‌خواند. دیدار از این بنا زمان شما را مرصع به جواهر و مکلل به دُرَر خواهد کرد.

عمارت زیبا و دیدنی مسعودیه همراه با باغ نگارستان، باغ لاله‌زار و باغ سردار ایروانی از جمله جاذبه‌های گردشگری تهران بزرگ به شمار می‌روند که در بخش شمالی محدودۀ حصار شاه طهماسبی تهران در دورۀ ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده‌اند. این باغ‌های زیبا و فاخر و مجلل تلفیقی از معماری اصیل ایرانی و معماری فرنگی هستند.

عمارت مسعودیه یکی از بناهای زیبای تاریخی است که در آن موزه و کتابخانه وجود دارد و برای بازدید پذیرای گردشگران عزیز خواهد بود. همچنین این بنای چشم‌نواز برای برخی از سریال‌ها به عنوان لوکیشن مورد استفاده قرار گرفته است.

آدرس: عمارت مسعودیه در میدان بهارستان، ضلع جنوب غربی، خیابان اکباتان واقع شده است.

باغ موزه نگارستان در میدان بهارستان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تهران بزرگ، پایتخت بی‌همتا‌ی ایران زمین، که بسیار برای گردشگران جذاب است و چه اهالی تهران و چه ایران دوستان از سراسر دنیا را به خود فرا می‌خواند باغ موزۀ نگارستان نام دارد. این باغ موزه در میدان بهارستان واقع شده است.

باغ موزۀ نگارستان بنایی تاریخی است. این بنا در سال ۱۲۲۲ به دستور فتحعلی خان قاجار به منظور مکانی برای اقامت در روزهای گرم تابستان در تهران ساخته شد. بنای موزۀ نگارستان به سبک کلاه فرنگی ساخته شده است. در دو شهر دیگر نیز عمارت‌هایی به نام کلاه فرنگی وجود دارد. یکی در شهر بیرجند و دیگری در شهر رشت واقع شده است.

باغ موزۀ نگارستان در دل خود چند تالار بزرگ و دیدنی دارد. این تالارها و دیدنی‌ها عبارتند از: حافظیه، موزۀ مکتب کمال‌الملک، تالار اسفرجانی، تالار مجموعه ملک‌الشعرای بهار، تالار جهانگیر ارجمند، تالار منیر فرمانفرئیان.

به دلیلی اینکه یکی از اتاق‌های این عمارت به نقاشی‌ها و نگاره‌های هنرمندان خلاق و زبدۀ آن زمان اختصاص یافته بوده است این بنا نگارستان نام گرفت. نگاره‌های موجود در عمارت نگارستان به نقاشان بزرگ یعنی میرزا جانی نقاش، میرزا بابا نقاش و عبدالله‌خان نقاش‌باشی تعلق دارند. از نگاره‌ها و پرتره‌های آویخته به دیوار جواهرنشان این بنا هم که بگذریم سراسر این عمارت سرشار است از نقش و نگار و زیبایی؛ و به حق که نام نگارستان بر این بنا همچو جانش می‌درخشد. دیدار از باغ موزۀ نگارستان یک تجربۀ به یادماندنی خواهد بود. در سفر به تهران حتماً از این عمارت پر نقش و نگار دیدن کنید.

  • بهای بلیط مجموعه‌های موزه نگارستان: ۵٫۰۰۰ تومان
  • زمان بازدید از باغ موزه نگارستان: همه روزه از ساعت ۹ الی ۱۹ به جز روزهای دوشنبه و ایام سوگواری
  • آدرس باغ موزه نگارستان: میدان بهارستان، انتهای خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمداری

کاخ گلستان

یکی دیگر از بناهای رنگین، زیبا و زرین در تهران بزرگ کاخ گلستان نام دارد. این کاخ دل‌نواز و حیرت انگیز بیش از ۴۴۰ سال قدمت دارد. در واقع می‌توان گفت این کاخ تماشایی در دوران قاجار ساخته شده است. البته لازم به ذکر است که کاخ گلستان تنها یک ساختمان نیست بلکه یک مجموعه از ساختمان‌های تماشایی را در دل خود گرد آورده است. برخی از اجزای کوچکتر این مجموعۀ بزرگ عبارتند از: شمس‌العماره، تالار سلام، تالار آینه، حوضخانه، تخت مرمر، کاخ ابیض.

سرتاسر این کاخ بزرگ منقش و مزین و نگارین است. حتی به قدر یک نقطه در این عمارت بزرگ نخواهید دید که از نگاره‌ها و زینت‌ها برخوردار نباشد.

این کاخ پر نقش و نگار یک باغ بزرگ و سبز نیز دارد. این باغ ۴۴۰ ساله سرشار است از درختان بلند قامت و سر به فلک کشیده.

کاخ گلستان حاکی است از نشانه‌های معماری قجری. در تمام بخش‌های این کاخ زیبا و چشم‌نواز انواع و اقسام طرح‌های کاشی‌کاری، حوض‌های آبی، فواره‌های متنوع و تخت‌هایی مرمرین را خواهید دید.

کاخ گلستان که ۴۴۰ سال از تاریخ ایران زمین را شاهد بوده است هم اکنون در خیابان ۱۵ خرداد در میدان ارگ چشم انتظار گردشگران و ایران دوستان خواهد بود.

کاخ نیاوران

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تهران بزرگ کاخ نیاوران است. کاخ نیاوران در زیبایی و درخشندگی مثل و مانندی ندارد. این کاخ درخشان و مجلل در فصل گرم تابستان ییلاق پادشاهان بسیاری از فتحعلی شاه قاجار تا محمدرضا شاه پهلوی بوده است.

پس از انقلاب اسلامی ایران کاخ نیاوران از انحصار خارج شد و به تمام مردم ایران تعلق گرفت. از همان سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ کاخ نیاوران به یک موزه تبدیل شد. البته این کاخ لوکس و مجلل و چشم‌نواز برای خیلی از فیلم‌ها به عنوان لوکیشن انتخاب شده است.

شاید جالب باشد بدانید که کاخ نیاوران کتابخانه هم دارد. در واقع این کتابخانه به فرح پهلوی تعلق داشته است و یکی از قدیمی‌ترین و دیدنی‌ترین کتابخانه‌های ایران به شمار می‌رود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کتابخانۀ کاخ نیاوران می‌توانید از این آدرس‌ها استفاده کنید:

  • نشانی: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران
  • تلفن: ۱۵-۲۲۲۸۲۰۱۲
  • تلفن موزه کتابخانه اختصاصی: ۲۲۸۳۳۵۳۳

در کاخ نیاوران دیدنی‌های بسیاری در انتظار شما خواهند بود. یکی از این اشیاء نفیس که شاید فقط در کاخ نیاوران فرصت تماشای آن دست دهد فرش مشاهیر است. همان طور که در تصویر پیداست چهره‌های شاخص و مهم و همچنین اسامی پادشاهان بزرگ دنیا و افراد برجسته در این فرش بی‌مثال نقش شده‌اند. این فرش زیبا به خودی خود یک تاریخچۀ مصور است.

کاخ نیاوران از چندین و چند عمارت تشکیل شده است. در روزگار ما تمام این عمارت‌های دیدنی به موزه تبدیل شده‌اند. بازدیدکنندگان می‌توانند یک روز کامل را برای تماشای تماشایی‌ترین کاخ ایرانی صرف کنند. برخی از این عمارت‌های موزه شده عبارتند از: کوشک احمدشاهی، موزه جهان‌نما، کاخ کتیبه‌ها، کاخ صاحبقرانیه، موزه خودروهای سلطنتی.

پ.ن: در کاخ نیاوران به منظور رفع خستگی از بازدیدکنندگان عزیز و ارجمند کافه‌ای احداث شده است.

آدرس: میدان شهید باهنر (نیاوران)

ساعت بازدید: همه روزهای هفته از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ و ۳۰

کاخ سعدآباد

یکی دیگر از عمارت‌های سلطنتی تاریخی که دوران قاجار و پهلوی را درنوردیده است و در روزگار ما موزه‌ای بی‌همتا و جالب توجه به شمار می‌رود کاخ سعدآباد است. کاخ سعدآباد در محلۀ زعفرانیه واقع شده است. زعفرانیه خود یکی از بهترین محله‌های تهران بزرگ به شمار می‌رود.

کاخ سعدآباد یک مجموعه است. این مجموعه خود از ۱۸ کاخ تشکیل شده است. کاخ‌هایی بزرگ و کوچک و صد البته درخشان و مجلل و چشم‌نواز. کاخ سعدآباد یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران، قلب ایران، است. این جاذبۀ جذاب گردشگری هر ساله عدۀ بسیاری از گردشگران را از اقصا نقاط جهان به خود فرا می‌خواند.

در مجموعۀ بزرگ و بی‌نظیر سعدآباد امکان دیدار از موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه پوشاک سلطنتی، موزه اتومبیل‌های سلطنتی، موزه آب و موزه سلاح‌های دربار و کاخ تابستانی‌ دست می‌دهد. این کاخ موزۀ زیبا یک تاریخچه است. در این مجموعۀ مجلل و باشکوه و دیدنی در کنار اشیاء نفیس و گرانقدر و گرانبها از معماری بی‌مانند و تزئینات خاص عمارت نیز دیدن خواهید کرد.

این مجموعه جدا از زیبایی و شکوه بسیارش همچون یک ماشین زمان عمل می‌کند. با ورود به این عمارت به صد یا شاید حتی دویست سال قبل سفر خواهید کرد.

آدرس: خیابان ولی‌عصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری قرار گرفته

ساعت بازدید: نیمه اول سال  همه روزه ( شنبه تا جمعه) از ساعت ۹ تا ۱۹، فروش بلیت تا ساعت ۱۷

نیمه دوم سال همه روزه (شنبه تا جمعه) از ساعت ۹ تا  ۱۷، فروش بلیط تا ساعت ۱۶

موزۀ ملی ایران

اما در ادامۀ معرفی جاذبه‌های گردشگری تهران به یکی دیگر از جاذبه‌های به حق جذاب گردشگری در تهران بزرگ که دیدار از آن بر هر ایرانی و هر ایران دوستی واجب است یعنی موزۀ ملی ایران باید اشاره کرد.

اگر به تاریخ ایران زمین و مخصوصاً تاریخ باستان ایران زمین علاقه‌مند هستید و اگر کنجکاو هستید بیشتر در مورد خاک و دیار خود بدانید به هیچ عنوان نباید دیدار از موزۀ ملی ایران را به تعویق بیندازید یا از دست بدهید.

ناب‌ترین یافته‌های تاریخ باستان ایران زمین در موزۀ ملی نگهداری می‌شوند. به جرأت می‌توان ادعا کرد که موزۀ ملی ایران یک گنجینۀ ارزشمند و بی‌مثال است. در این گنجینۀ بی‌همتا گنج‌هایی از ایران باستان با قدمتی بیش از ۳۰ هزار سال می‌درخشند.

تمام تاریخچۀ ایران و ایرانی در فلات ایران از ۳۰ هزار سال پیش تا کنون در این مجموعۀ نفیس و گران‌قدر قرار گرفته‌اند. از جملۀ این اشیاء نفیس می‌توان به ابزارهای عصر آهن، هنرهای خلاقانۀ ایرانی‌های هزاران ساله که موجب شکوفایی و رشد زندگی بشر شدند، اولین سکه‌های ضرب شده به دست اجداد آریایی‌مان، سفال‌های نفیش و گران‌قدر که روزی ظروف مردمان ایران زمین بودند و حالا در قاب‌های شیشه‌ای همچنان به حیات خود ادامه می‌دهند، و نگاره‌هایی ارزشمند که به دستان توانمند و هنرمند ایرانی نگاشته شده‌اند، همه و همه در موزۀ ملی ایران در انتظار دیده شدن هستند تا حکایت دور و دراز خود را روایت کنند.

از اشیاء نفیس داخل موزه که بگذریم، البته اگر بشود از این همه زیبایی و شکوه به راحتی گذشت، با سازۀ موزۀ ملی ایران خواهیم رسید. به حق و به حتم ساختمان موزۀ ملی ایران باید همچون نگینی فروزان بر قلب ایران بدرخشد. و به حتم که باید ظریف‌ترین معماری نصیب این سازه باشد.

موزۀ ملی ایران با الهام و اقتباس از بناهای دوران ساسانی ساخته شده است. شاید بتوان گفت که زیباترین و تحسین برانگیزترین معماری مدرن ایرانی را باید در بنای موزۀ ملی ایران تماشا کرد. موزه‌ ملی ایران، نماد افتخار ایران و ایرانی، در خیابان ۳۰ تیر تهران بزرگ، قلب ایران، واقع شده است.

موزۀ هنرهای معاصر

اما اگر به هنر بیشتر از تاریخ و تمدن علاقه دارید باید به موزۀ هنرهای معاصر در تهران بزرگ سری بزنید. موزۀ هنرهای معاصر یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تهران به شمار می‌رود.

در این موزه علاقه‌مندان به هنر می‌توانند زیباترین و مشهورترین آثار هنری از سراسر دنیا را به چشم ببینند. آثاری از هنرمندان بزرگ دنیا از قبیل پیکاسو، مونه، اندی وارهول و هنری مور، در این موزه در معرض دید هنردوستان قرار گرفته است.

البته در این موزۀ پر شگفتی تنها تماشاگر آثار نقاشان برجستۀ اروپایی نخواهید بود بلکه در جای جای این موزه آثاری ارزشمند و حیرت انگیز از هنرمندان ایرانی و اروپایی خواهید دید.

همچنین بنای موزۀ هنرهای معاصر یک نمونۀ تمام عیار از معماری مدرن ایرانی به شمار می‌رود. این سازۀ ارزشمند و گیرا به دستان هنرمند و خلاق کامران دیبا طراحی و ساخته شده است. کامران دیبا این بنا را با الهام و اقتباس از بادگیرهای کویر یزد ایران طراحی کرده است. موزۀ هنرهای معاصر در خیابان کارگر شمالی واقع شده است.

موزه رضا عباسی

این موزه هر چند که چندان مشهور نیست، ولی جزء یکی از زیباترین موزه‌های تهران به شمار می‌رود. ساعت کاری موزه رضا عباسی بین ساعت ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر بوده و در تمامی روز‌های هفته، به جز دوشنبه‌ها میزبان گردشگران می‌باشد. این موزه از ۵ تالار با شکوه تشکیل شده است. تالار نمایشگاه موقت که در طبقه همکف قرار گرفته است، مربوط به صنایع دستی فصلی می‌باشد. تالاری که در طبقه اول قرار دارد، پر از تابلو نوشته‌های زیبا می‌باشد و به تالار خوشنویسی معروف است.در این طبقه تالار دیگری به نام تالار نگارگری نیز قرار دارد که نقاشی‌های دوره‌های مختلف اسلامی را به نمایش گذاشته است و بازدید کنندگان را با فرآیند رشد هنر نگارگری تا قرن ۱۴ قمری آشنا می‌کند. در طبقه دوم نیز تالار هنر‌های اسلامی ۱ و ۲ قرار گرفته اند که برای علاقه‌مندان به این هنر، کم‌تر از بهشت نیستند. با رسیدن به طبقه سوم با تالار دوره پیش از اسلام مواجه می‌شوید که در این تالار، آثار جالبی از دوران‌های تاریخی همچون هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان به نمایش گذاشته شده است.

تئاتر شهر

اگر به هنر علاقه‌مند هستید و تماشای یک تئاتر را به سایر تفریحات ترجیح می‌دهید لازم است حتماً در ثفر به تهران سری هم به تئاتر شهر تهران بزنید. در این باره لازم است بدانید بنایی که به تئاتر شهر اختصاص یافته است در پارک دانشجو واقع شده است.

پارک دانشجو ۳۲۰۰ مترمربع مساحت دارد. در ضمن مجموعۀ وسیع تئاتر شهر در مجاورت دانشگاه‌های تهران واقع شده است. سراسر این محدوده را هنر و علم و ادب فراگرفته است. جالب است بدانید در همین محدوده برخی از هنرمندان خیابانی به نوازندگی و اجراهای کوچک خیابانی نیز می‌پردازند.

پ.ن (برای مترو سوارها): نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به تئاتر شهر ایستگاه تئاتر شهر است.

باغ ملی

باغ ملی تهران یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تهران بزرگ به شمار می‌رود. این باغ بزرگ و کهنسال در دوران قاجار یک منطقۀ نظامی محسوب می‌شد. پس از آن برای مدتی به پارکی عمومی تغییر کاربری داد و سپس در اطراف آن چند بنای مهم دولتی و همچنین چند موزه ساخته شد.

در روزگار ما نیز باغ ملی تهران یک بنای چندگانه است. در این باغ بزرگ ادارۀ پست که به موزۀ ارتباطات مزین است، شهربانی کل کشور که در حال حاضر عنوان نیروی انتظامی را دارد، وزارت امور خارجه، موزۀ ملی ایران که شامل موزۀ ایران باستان هم می‌شود، کتابخانه و موزۀ ملی ملک، اداره کل ثبت اسناد و املاک کشور و بنای اولیۀ شرکت ملی نفت ایران، قرار دارند.

سردر باغ ملی، یک اثر تاریخی و یک یادگار معماری از دوران قاجار محسوب می‌شود. این سر در پر نقش و نگار از بناهای به‌جامانده از دورۀ قاجار است. قدمت این سر در زیبا به سال‌های ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۴ برمی‌گردد. این سر در چشم‌نواز به دستان هنرمند و توانمند جعفرخان کاشانی مرمت و بازسازی شده است. در حال حاضر سر در باغ ملی یکی از نمادهای شناخته شدۀ شهر تهران به شمار می‌رود. سر در باغ ملی یک سازۀ آجری است که با کاشی‌های رنگین زینت یافته است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به باغ ملی، ایستگاه حسن آباد است.

کلیسای سرکیس مقدس

کلیسای سرکیس مقدس سازه‌ای سفید رنگ با دو گنبد مخروطی شکی است. این بنای چشم‌نواز را می‌توان به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران بزرگ نام برد. کلیسای سرکیس مقدس در محلۀ ارمنی‌های شهر تهران واقع شده است. در واقع این بنای سفید و زیبا محل تجمع ارمنی‌های ساکن تهران به شمار می‌رود.

کلیسای سرکیس مقدس در سال ۱۳۴۹ شمسی معادل با ۱۹۷۰ میلادی با طراحی خلاقانه و منحصر به فرد مهندس آفتاندلیانس ساخته شد. هزینۀ ساخت این سازه را خیری ارمنی به نام مارکار سرکیسیان به عهده گرفت.

کلیسای سرکیس مقدس اتها کلیسای قلب ایران زمین یعنی تهران بزرگ نیست. اما می‌توان گفت این کلیسا بزرگترین و باشکوه‌ترین و مهمترین کلیسای تهران به شمار می‌رود.

همچنین کلیسای سرکیس مقدس تنها محل تجمع ارمنی‌ها نیست. بلکه اکثر گردشگران که تهران را به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کنند در سفر خود به تهران از این کلیسای باشکوه نیز دیدن می‌کنند. کلیسای سرکیس در خیابان کریم خان قرار گرفته است. برای رسیدن به کلیسای سرکیس مقدس می‌توانید از مترو استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این کلیسای تماشایی ایستگاه‌ ولیعصر یا فردوسی است.

لانۀ جاسوسی

یکی دیگر از بناهای دیدنی تاریخی در تهران بزرگ لانۀ جاسوسی است. لانۀ جاسوسی پیش از انقلاب اسلامی ایران سفارت ایالات متحدۀ آمریکا بوده است. این سفارتخانه در مورخ ۱۳ آبان ۱۳۵۸ به دست دانشجویان پیرو خط امام خمینی (ره) اشغال شد. از همان زمان این سفارتخانه به لانۀ جاسوسی شهرت یافته است.

در روزگار ما بخشی از مجموعۀ لانۀ جاسوسی به موزه تبدیل شده است. این موزه، در واقع موزۀ استکبارشناسی نام گرفته است.

پ.ن: اگر بخواهید از طریق مترو به موزۀ لانۀ جاسوسی بروید باید در ایستگاه طالقانی از مترو پیاده شوید.

برج میلاد

اما یکی از بزرگ‌ترین، جذاب‌ترین و مدرن‌ترین بناهای ساخته شده در تهران بزرگ، قلب ایران زمین، برج میلاد است. برج میلاد در چند سالۀ اخیر به عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری تهران شناخته شده است.

ساخت سازۀ برج میلاد در سال ۱۳۸۶ به اتمام رسید. این برج مدرن و زیبا ۴۳۵ متر ارتفاع دارد. برج میلاد توانسته است جایگاه ششم ، در میان بلندترین برج‌های مخابراتی، را به خود اختصاص دهد.

برج میلاد در جنوب منطقۀ شهرک قدس جای گرفته است. چشم‌انداز ویژه و منحصر به فردی که ارتفاع این برج به گردشگران می‌بخشد یک جاذبۀ جذاب و ویژه به شمار می‌رود. در ضمن برج میلاد به یک رستوران گردان نیز مجهز است. از سال ۱۳۸۶ تا به امروز و حتی پس از این مهمترین اتفاقات و گردهمایی‌های مهم و برجسته در برج میلاد برگزار می‌گردند.

پارک‌های جذاب؛ جاذبه‌های گردشگری تهران

تهران بزرگ سرشار است از جاذبه‌های گردشگری. هر گوشۀ این پایتخت بزرگ و تماشایی، جذاب و دلکش است. اما در روزگار ما بخش‌هایی به این شهر بزرگ اضافه شده‌اند که به جذابیت‌های این شهر بیش از پیش افزوده‌اند. برخی از این جاذبه‌های جذاب گردشگری مدرن پارک‌های خلاقانه هستند. این پارک‌ها نتیجۀ ایده‌های بکر و خلاقانه هستند که به عرصۀ ظهور پیوسته‌اند. در این پارک‌های مدرن تفریح و آموزش در کنار هم قرار گرفته‌اند یا شاید دقیق‌تر باشد بگویم دست بر شانۀ هم انداخته‌اند و همراه و همگام با هم به پرورش ذهن کودکان ایران زمین کمک می‌کنند. حضور در این پارک‌های خلاقانۀ تفریحی آموزشی باعث ایجاد تعامل بین کودکان و مسائل و مباحث مهم علمی می‌شود. همچنین این حس تعامل سبب می‌شود کودکان مطالبی را که تا پیش از این تنها در مورد آن‌ها شنیده بودند را با چشم ببینند و از آن بیشتر با آن همراه شوند، به این ترتیب میزان یادگیری به طرز چشم‌گیری افزایش خواهد یافت. در ادامه به برخی از این پارک‌های مهیج اشاره خواهد شد. بنابراین لازم است همچنان با میزبون همراه باشید.

ژوراسیک پارک تهران

یکی از پارک‌های جذاب و متفاوت در تهران بزرگ که مدرن و امروزی است و یک جاذبۀ گردشگری ناب و مهیج شمرده می‌شود ژوراسیک پارک تهران نام دارد.

در پارک ژوراسیک ۳۰ نماد متحرک و ۳۰ نوع از انواع دایناسورها طراحی و ساخته شده‌اند. حضور کودکان در این پارک مساوی است با یک تجربۀ ناب از آموزش و لمس بخشی از علم در یک محیط شبیه‌سازی شده. به این ترتیب کودکان در حال تفریح به کشف و شهود علمی نیز می‌پردازند.

پ.ن: جالب است بدانید ورودی این پارک شگفت انگیز و پرماجرا فقط ۱۵۰۰۰ تومان است.

اما در مورد امکانات ویژۀ این پار پرشگفتی لازم است اضافه کنم که این مجموعۀ بزرگ یک سینما دارد. که می‌توانید در حین گردش و تفریح از محیط سینما نیز استفاده کنید. یک استودیو دارد با نام استودیو ژراسیک که امکان برداشتن عکس یادگاری را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد. همچنین این مجموعه یک فروشگاه بزرگ اسباب‌بازی دارد که می‌توانید اسباب‌بازی‌های زیبا، مخصوصاً دایناسورهای اسباب‌بازی را خریداری کنید.

پ.ن: این مجموعۀ بی‌نظیر و بی‌رقیب به رستوران، بوفه و کافی‌شاپ نیز مجهز است.

شاید یکی از مسائل مهم در یک سفر ایده‌آل جلب رضایت تمام اعضای خانواده باشد. تنها افرادی که قرار است از سفر لذت ببرند پدرها و مادرها نیستند. بچه‌ها هم حق دارند در سفر به تهران تجربه‌هایی تازه را از سر بگذرانند. بچه‌ها حق دارند لایه‌های پنهان دنیا را که فقط در کتاب‌های درسی و آموزشی دربارۀشان می‌خوانند را از نزدیک ببینند و با دستان خودشان لمسش کنند. اگر به بچه‌ها حق نمی‌دهید که دنیا را با تمام جلوه‌های ویژه و پنهانش ببینند چطور انتظار دارید تاریخ علم را از لابه‌لای سطرهای کتاب بخوانند و درک کنند و بپذیرند! در تفریحات و سفرها هم لازم است فرصتی را به بچه‌ها اختصاص دهیم. ژوراسیک پارک تهران با به‌کارگیری خلاقیت گوشه‌ای از رازهای هستی را نمایان می‌کند. در ژوراسیک پارک تهران با بچه‌ها همراه شوید و خانوادگی به دوران ما قبل تاریخ سفر کنید.

آدرس: سعادت آباد، میدان بهرود، بلوار عزتی

اسپایدر پارک تهران

یکی دیگر از پارک‌های موضوعی یا شاید بهتر باشد بگویم یکی دیگر از پارک‌های علمی آموزشی تهران بزرگ اسپایدر پارک نام دارد. در این پارک پرشگفتی کودکان با حشرات و خزندگان بیشتر و بهتر آشنا می‌شوند. در این پارک حشرات و خزندگان به صورت ماکت‌هایی غول‌پیکر طراحی و ساخته شده‌اند. به این ترتیب کودکان فرصت تماشای اجزای ریز بدن حشرات و خزندگان را در ابعادی بسیار بزرگ به دست می‌آورند.

این تجربۀ ناب شبیه انیمیشن سفرهای علمی است با اتوبوس مدرسه که قابلیت کوچک‌شدن داشت. در این انیمیشن جذاب و علمی خانم فریزر و دانش آموزانش به ابعادی کوچک تبدیل می‌شدند و فرصت تماشا و مطالعۀ موجودات ریز را پیدا می‌کردند. حضور در این پارک می‌تواند شبیه کوچک شدن و ورود به دنیای کوچک حشرات و خزندگان باشد.

کودکان با حضور در این پارک و تماشای موجوداتی ریز که حالا در ابعادی غول‌پیکر پیش نگاهشان حاضر هستند به درک بهتری از حشرات و خزندگان می‌رسند. به این ترتیب پس از حضور در اسپایدر پارک کودکان بهتر می‌توانند اطلاعات کتاب‌های درسی و آموزشی را درک کنند.

اسپایدر پارک تهران یک تفریح ناب و همچنین یک تجربۀ متفاوت از طبیعت محسوب می‌شود. در ضمن این تفریح در کنار هیجان و لذت سرگرمی آموزش را نیز در پی دارد. البته آموزشی متفاوت که تأثیری بسیار بیشتر از ارائۀ تئوری علم در پی خواهد داشت. این فرصت ناب را نباید از کودکان دریغ کرد.

در ضمن اسپایدر پارک به

  • غرفه‌ای مخصوص برای آشنایی بیشتر با زنبور عسل و امکان خرید عسل
  • استودیو برای برداشتن عکس‌های یادگاری از یک روز به خصوص
  • کافی‌شاپ
  • گیفت‌شاپ
  • کارگاهی ویژۀ سفالگری
  • بخش VR حشرات که در این بخش کودکان می‌توانند دنیا را از دید حشرات ببینند
  • بخش میکروسکوپی حشرات

مجهز است.

پ.ن: اسپایدر پارک برای کودکان بالای ۳ سال مناسب است. در ضمن این پارک آموزشی علمی برای تمام اعضای خانواده جذاب است. خانوادگی این پارک را تجربه کنید.

آدرس: سعادت آباد، میدان بهرود، بلوار عزتی

هیومن پارک تهران

یکی دیگر از پارک‌های خلاقانه و مدرن در تهران هیومن پارک نام دارد. همان طور که از نام پارک پیداست در این پارک بازدیدکنندگان وارد بدن انسان می‌شوند و تمام جزئیات داخل بدن را از نزدیک می‌بینند. این یک تجربۀ شگفت‌انگیز است.

هیومن پارک تهران به

  • رستوران
  • کافی‌شاپ
  • گیفت‌شاپ
  • استودیو برای برداشتن عکس یادگاری

مجهز است. در ضمن در هیومن پارک لیدر برای توضیح بخش‌های مختلف بدن بازدیدکنندگان را همراهی می‌کند.

سفر به تهران با بازدید از هیومن پارک به یک سفر منحصر به فرد بدل خواهد شد. در ضمن این تفریح بی‌نظیر و شگفت‌انگیز یک آموزش کامل و جامع هم محسوب می‌شود. شک نداشته باشید پس از بازدید از این پارک علمی آموزشی تفریحی دید شما و کودکان شما در مورد دنیا و سلامتی تغییر خواهد کرد.

پ.ن: این پارک تماشایی برای بزرگسالان نیز جذاب خواهد بود. در این سفر علمی با فرزندان خود همراه باشید و شگفتی علم را از نزدیک ببینید.

هزینه: ۳۶۰۰۰ تومان

آدرس: خیابان نیاوران، ابتدای خیابان دارآباد ، بعد از آجودانیه انتهای خیابان موزه

ساعات کاری :

شنبه تا چهارشنبه: ۱۰ الی۲۱

پنجشنبه، جمعه و تعطیلات: ۱۰ الی ۲۲

دکتر لند

یکی دیگر از جاهای دیدنی تهران که یک جاذبۀ گردشگری جذاب و مدرن به شمار می‌رود دکتر لند نام دارد. دکتر لند نیز یک محیط تفریحی و آموزشی بسیار مناسب و خلاقانه برای فرزندان ایران زمین است. در دکتر لند فرزندان شما فرصت پوشیدن روپوش پزشکی و تجربۀ پزشک‌بودن را پیش از بزرگ‌شدن به دست می‌آورند. به حتم این تجربه بسیار لذت‌بخش خواهد بود. مخاطب دکتر لند کودکان بین ۵ تا ۱۲ سال هستند. همچنین مجموعۀ تفریحی و آموزشی دکتر لند به کافی‌شاپ، گیفت‌شاپ، رستوران و استودیو عکاسی مجهز است.

هزینه: ۲۰۰۰۰ تومان

ساعت پاسخگویی و سرویس دهی: از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲

روزهای سرویس‌دهی: همه روزه

آدرس: خیابان نیاوران، ابتدای خیابان دارآباد، بعد از آجودانیه، انتهای خیابان موزه، هیومن پارک

رؤیا پارک

رؤیا پارک یک پارک جادویی با محیطی سحرآمیز است. این پارک بر پایۀ خطای دید ایجاد شده است. در واقع اینپارک تفریحی و جادویی مدرن یک موزۀ خطای دید به شمار می‌رود. در این موزۀ ناب و مهیج بیش از ۱۰۰ اثر خطای دید گردآوری شده‌اند. مایۀ افتخار است که بدانید این موزه در کل خاورمیانه مثل و مانند و رقیبی ندارد.

آثار خطای دید این مجموعۀ تفریحی و مهیج نقاشی‌های سه بعدی را در دو بخش ایرانی و بین‌المللی شامل می‌شود. همچنین در این موزه بخش آینه‌ها، بلک لایت ، اتاق‌های وارونه و … دیده می‌شود که بسیار جذاب و هیجان‌انگیز هستند.

مجموعۀ رؤیا پارک یک محیط شاد خانوادگی است. در این پارک جذاب و مدرن تمام افراد خانواده فرصت تفریح و مواجهه با هیجان و تجربۀ نشاط را خواهند یافت.

پ.ن: لحظات خوش خانوادگی را در رؤیا پارک تهران سپری کنید.

  • تمام اعضای خانواده می‌توانند مخاطب رؤیا پارک باشند.
  • در رؤیا پارک رستوران، کافی‌شاپ، گیفت‌شاپ و استودیو عکاسی وجود دارند.
  • رؤیا پارک برای خودروی سواری مهمانان خود یک پارکینگ در نظر گرفته است.
  • مجموعۀ رؤیا پارک به یک سالن انتظار مجهز است.

پ.ن: شعار مجموعۀ رؤیا پارک: من خود خوشحالی هستم.

میدان نیاوران، خیابان دارآباد، بعد از آجودانیه، خیابان موزه

شماره تماس:۰۲۱۲۴۵۵۷

کاربازیا

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تهران بزرگ کاربازیا نام دارد. این مجموعۀ تفریحی مدرن بسیار جذاب است. کاربازیا در برج میلاد واقع شده است. در این مجموعۀ جذاب و خلاقانه کودکان امکان تجربۀ انواع و اقسام شغل‌ها را پیدا می‌کنند.

در مجموعۀ بی‌نظیر کاربازیا غرفه‌های: صنایع دستی ، آشپزی ، آکادمی علوم ، اداره پست ، بیمارستان ، فرودگاه ، آکادمی خوانندگی و نوازندگی ، آتش نشانی ، استودیوخبر، پلیس ، تعمیرگاه ، شهرک آزمایش (رانندگی) ، آکادمی بازیگری ، مزرعه و شن بازی ، خانه بازی ، مهندسی ، بانک ، رصد هوشی (در قالب بازی فضانوردی و لباس فضایی) ، سنجش دقیق توانایی های ذهنی ، تمرکز ، توجه و بیش فعالی با تکنولوژی روز جهان در قالب بازی فضانوردی (همراه با مشاوره رایگان) تعبیه شده‌اند.

مخاطبان این مجموعۀ جذاب کودکان ۳ تا ۱۳ سال هستند.

پارک‌های تهران

از دیگر جاذبه‌های گردشگری تهران بزرگ پارک‌های متنوع این شهر هستند. تهران بزرگ، قلب ایران زمین از وسعت بالایی برخوردار است. این شهر بزرگ به تبع به فضاهای سبز بسیاری نیاز دارد. برخی از پارک‌های تهران از قدمتی چند ساله یا حتی گاهی قدمت چندین ساله برخوردار هستند. در مقابل برخی از این فضاهاس سبز شهری به تازگی احداث شده‌اند. در هر صورت این فضاهای سبز شهری یا پارک‌های قدیمی می‌توانند از مهمترین جاذبه‌های شهری محسوب گردند. در ادامه به معرفی برخی از پارک‌های مهم تهران بزرگ پرداخته خواهد شد.

پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه در حال حاضر بیش از ۴۰ سال قدمت دارد. این پارک زیبا و فرح‌بخش در سال ۱۳۵۶ در ناحیۀ ۴ منطقۀ یک تهران بزرگ احداث شد. پارک جمشیدیه در انتهای خیابان شهید باهنر یا خیابان نیاوران واقع شده است. پارک جمشیدیه به دستان هنرمند و توانمند اراب جمشید ساخته شده است.

اراب جمشید یکی از ایرانیان زرتشتی بود. همچنین لازم به ذکر است که اراب جمشید برای مدتی نمایندۀ مجلس شورای اسلامی ایران زمین بوده و فعالیت‌های درخشانی در جهت آبادانی کشور انجام داده است.

جالب است بدانید پارک جمشیدیه از زمان احداث تا امروز دو بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

پارک جمشیدیه از فضایی کوهستانی برخوردار است. همچنین مسیر پیاده‌روی در این پارک قدیمی با سنگ فرش شده است که به زیبایی و دل‌نوازی پارک بیش از پیش افزوده است. در ضمن لازم است اضافه کنم که پارک جمشیدیه در بلندترین نقطۀ تهران قرار گرفته است.

ویژگی‌های منحصر به فرد پارک جمشیدیه عبارتند از:

  • برخورداری از دریاچه در فضای پارک
  • برخورداری از یک آبشار مرتفع و تماشایی
  • آب‌نماهای سنگی
  • برخورداری از ۴ درب ورودی

پ.ن: پارک جمشیدیه به پارک سنگی شهرت دارد در این پارک تندیس‌هایی زیبا و دیدنی از جنس سنگ ساخته شده اند. همچنین تمام فضای پارک جمشیدیه با پله‌های سنگی زینت یافته است.

پارک هنرمندان

یکی دیگر از پارک‌های شهر تهران بزرگ که یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران، قلب ایران زمین شمرده می‌شود، پارک هنرمندان نام دارد. این پارک تماشایی از لحظۀ احداث تا به روزگار ما به نام‌های متفاوتی از قبیل: باغ هنرمندان، باغ هنر، یا بوستان ایران‌شهر خوانده شده است. جالب است بدانید این پارک زیبا و خوش نقش و نگار از سازه‌های دوران قاجار به شمار می‌رود.

پارک هنرمندان تهران در خیابان طالقانی در خیابان ایران‌شهر، نبش خیابان برفروشان واقع شده است.

پارک هنرمندان ۵۹۱۴۰ مترمربع مساحت دارد. این پارک تماشایی و جذاب خانۀ هنرمندان و تماشاخانۀ ایران‌شهر را در دل خود جای داده است.

پ.ن: پارک هنرمندان در دوران قاجار باغ ناصری خوانده می‌شده است. احتمالاً تاریخ دقیق‌تر برای احداث این باغ دورۀ ناصرالدین شاه قاجار باشد. اما در روزگار ما این پارک هنرمند پسند به هنرمندان تعلق دارد و به نام هنرمندان خوانده می‌شود.

ویژگی ممتاز پارک هنرمندان

وجود خانۀ هنرمندان در پارک هنرمندان سبب شده است این پارک دیدنی مکانی برای تبادل هنر و برگزاری جلسات پربار هنری به شمار رود. خانۀ هنرمندان در پارک هنرمندان به نگارخانه و کتابخانه مجهز و مزین است. در ضمن لازم به ذکر است که ساختمانی که امروزه مرکزی هنری محسوب می‌شود در گذشته یکی از ساختمان‌های نظامی (در جنگ جهانی دوم) بوده است.

پ.ن: در پارک هنرمندان رستورانی با انواع غذاهای گیاهی، کتاب‌فروشی، تندیس‌هایی برگرفته از هنرهای تجسمی که نمادهایی از طبیعت و عرفان محسوب می‌شوند و آب‌نما وجود دارند که به جذابیت‌های این پارک تاریخی بسیار افزوده‌اند.

پارک ساعی

یکی دیگر از پارک‌های قدیمی تهران که حالا بیش از ۷۰ سال قدمت دارد در روزگار ما به نام پارک ساعی خوانده می‌شود. پارک ساعی در خیابان ولیعصر واقع شده است. از ویژگی‌های منحصر به فرد این پارک قدیمی تنوع پوشش گیاهی آن را می‌توان نام برد.

ساخت و احداث و طراحی پارک ساعی در سه مرحله صورت گرفت. جالب است بدانید که در پارک ساعی ابتدا درختکاری صورت گرفت و سپس پس از گذشت تقریباً دو دهه پارک طراحی و احداث شد. پارک ساعی ابتدا در سال ۱۳۲۴ به دستان هنرمند و توانمند مهندس کریم ساعی درختکاری شد. سپس در سال ۱۳۴۰ ایدۀ طراحی پارک به وقوع پیوست. سپس بعد از گذشت دو سال یعنی در سال ۱۳۴۲ بنابر طراحی حسین محجوبی پارک ساعی احداث شد و به بهره‌برداری رسید.

یک ویژگی منحصر به فرد مخصوص پارک ساعی:

پارک ساعی در دل خود بخش ویژه‌ای دارد که با نام باغ ژاپنی شناخته می‌شود. باغ ژاپنی در پارک ساعی بخشی مخصوص پرندگان آبزی، زمین بازی، زمین اسکیت، زمین تنیس روی میز، فضای سبز، آلاچیق، حیات‌وحش پارک و شهربازی کودکان را داراست.

پارک شهر

اگر دوست دارید در یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های شهر تهران قدم بزنید باید به پارک شهر بروید. پارک شهر نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی تهران بزرگ به شمار می‌رود. این پارک محبوب و قدیمی عنوان نخستین پارک عمومی شهر تهران را به خود اختصاص داده است. پارک شهر در منطقۀ ۱۲ شهر تهران واقع شده است.

پارک شهر در سال ۱۳۳۹ تأسیس شده است. همچنین پارک شهر در دل خود چند بخش جذاب و تماشایی از جمله: موزه صلح تهران، آکواریوم پارک شهر تهران، استخر، ورزشگاه و کتابخانه را جای داده است.

همچنین لازم به ذکر است که باغ پرندگان تهران که یک جاذبۀ جذاب گردشگری در تهران بزرگ به شمار می‌رود در مرکز پارک شهر واقع شده است. در باغ پرندگان واقع در پارک شهر ۸ قفس بزرگ و ۲ محوطۀ باز به منظور نگهداری پرندگان تعبیه شده است. برخی از انواع پرندگان که در باغ پرندگان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته‌اند عبارتند از: انواع طوطی‌های برزیلی، کبک، بلدرچین، مرغ عشق، عروس هلندی، انواع کبوترهای غیرمتعارف زینتی، انواع طاووس، انواع واریته‌های قرقاول، انواع بوقلمون، مرغ‌های زینتی هلندی و مرغابی.

پارک شفق

پارک شفق در دورۀ حکومت محمدرضا شاه پهلوی احداث شده است. این پارک بزرگ، جذاب و تماشایی در خیابان جمال‌الدین اسدآبادی تهران یا همان یوسف آباد، در کوچۀ شهید قنبری واقع شده است.

پارک شفق به سبک معماری فرانسوی ساخته شده است. در این پارک معابر به صورت غیرهم‌سطح طراحی شده‌اند. همچنین از ویژگی بارز معماری در این پارک می‌توان به وفور پله‌های سنگی اشاره کرد.

پارک شفق یکی از جاهای دیدنی، جذاب و تماشایی تهران بزرگ قلمداد می‌شود. در سفر به تهران بزرگ در این پارک که به سبک و سیاق پارک‌های فرانسوی ساخته شده است قدم بزنید. در ضمن می‌توانید از متابخانه و فرهنگ‌سرای این پارک بزرگ نیز بهره‌مند شوید.

پارک ملت

یکی دیگر از جاهای دیدنی تهران بزرگ که در جذابیت و دلکشی نظیر ندارد پارک ملت خوانده می‌شود. پارک ملت تهران در خیابان ولیعصر واقع شده است. این پارک بزرگ که سرآمد پارک‌های بزرگ شمرده می‌شود در سال ۱۳۴۵ احداث گردیده است.

یکی از ویژگی‌های پارک ملت که آن را از سایر پارک‌ها متمایز می‌کند وجود تندیس‌هایی از مشاهیر بزرگ ایران زمین در جای جای این پارک بزرگ است. در پارک ملت تهران تندیس شعرای نامی از قبیل فردوسی حکیم و عزیز، سعدی شیرازی شیرین سخن، شهریار خوش ذوق و نیمایوشیج که پدر شعر نو فارسی خوانده می‌شود و …

یکی دیگر از جلوه‌هایی که باعث می‌شود پارک ملت منحصر به فرد اطلاق شود آرامش و طراوت این پارک است که در هیاهوی زندگی شهری در دل این پارک بزرگ به گردشگران تقدیم می‌گردد.

همچنین پارک ملت به باغ‌وحش، رستوران و کافی‌شاپ، سینمای چهار بعدی و زمین بازی کودکان مجهز است. در ضمن لازم است اضافه کنم که در ضلع غربی پارک اولین قطار دیزل معروف به قطار دودی که در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است به طور نمایشی و به منظور حفظ یادگارهای دوران گذشته بر روی ریل‌های خودکار قرار داده شده است. این قطار دیزلی یا قطار دودی در زمان ناصرالدین شاه قاجار از تهران تا حرم شاه عبدالعظیم در رفت و آمد بوده است.

پارک لاله

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تهران بزرگ که بسیار جذاب و فرح‌بخش و دل‌نواز است پارک لاله نام دارد. بدون شک پارک‌ها در دل شهرها فرصتی برای تنفس و تجربۀ آرامش هستند.

پارک لاله نیز از پارک‌های قدیمی تهران بزرگ به شمار می‌رود. این پارک تماشایی و جذاب در سال ۱۳۴۵ احداث شده است. پیش از ایجاد پارک لاله در این مکان یک میدان اسب‌دوانی وجود داشته است. این میدان اسب‌دوانی به نام جلالیه شهرت داشته و رژه‌های نظامی در همین میدان برگزار می‌شده است.

پ.ن: در پارک لالۀ تهران بزرگ یک تندیس خاص و منحصر به فرد از خیام قرار داده شده است. این تندیس ارزنده بنا بر سفارش انجمن آثار ملی ایران در سال ۱۳۵۱ در کشور ایتالیا ساخته شده است.

پارک چیتگر

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تهران بزرگ و زیبا پارک جنگلی چیتگر است. پارک چیتگر ۹۵۰ هکتار مساحت دارد. در سراسر این پارک جنگلی و دیدنی درخت‌هایی بلند قامت وجود دارند. پارک جنگلی چیتگر در حاشیۀ غربی تهران بزرگ واقع شده است. این پارک جذاب و تماشایی به منظور افزایش میزان اکسیژن و رفع آلودگی هوای تهران ایجاد شده است. در ضمن این پارک جنگلی، بزرگ و تماشایی به یک دریاچۀ مصنوعی نیز مجهز است.

البته لازم به ذکر است که پارک چیتگر یک پارک منحصر به فرد قلمداد می‌شود. به حتم منحصر به فرد بودن حائز ویژگی‌هایی شاخص خواهد بود و به حتم پارک جنگلی چیتگر که یک پارک منحصر به فرد خوانده می‌شود ویژگی‌هایی شاخص دارد.

بخشی از ویژگی‌های منحصر به فرد این پارک بزرگ جنگلی به زنده شدن طبیعت در این پارک برمی‌گردد و بخشی دیگر به ایجاد امکانات خاص ورزشی و تفریحی. در این پارک بزرگ جنگلی پیست سوارکاری، زمین مخصوص برای اسکیت، و همچنین مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری تعبیه شده است.

همچنین بخشی دیگر از ویژگی‌های خاص این پارک جنگلی به هنرنمایی هنرمندان مدرن وابسته است. نقاشی‌های سه بعدی در جای جای این پارک یکی از جاذبه‌های مدرن و هنری در این پارک محسوب می‌شوند.

پارک شهرآرا

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تهران بزرگ که بسیار مورد توجه و علاقۀ گردشگران قرار می‌گیرد پارک شهرآرا نامیده می‌شود. به حتم تهران بزرگ با وسعتی که دارد به تعداد پارک‌های بسیاری محتاج خواهد بود. پارک‌های شهری شریان حیاتی شهر به شمار می‌روند. این پارک‌های سبز و دلکش در میان ساختمان‌های بلند و سر به فلک کشیده یادآور زندگی، طبیعت و زیبایی‌های بی‌انتهای آن هستند.

پارک شهر آرا در تهران بزرگ یکی از پارک‌های وسیع، خوش‌منظره، جذاب و تماشایی تهران بزرگ به شمار می‌رود. همچنین می‌توان گفت پارک شهرآرا یک شریان حیات فعال در تهران است که فرصت تنفس هوای پاک، ورزش و رهایی هرچند کوتاه از دغدغه‌های زندگی شهری و روزمره را فراهم می‌کند. پارک شهرآرا در تهران، پاتریس، خیابان ستارخان، خیابان شهرآرا واقع شده است.

پارک بهمن

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تهران بزرگ که پارک یا اگر بخواهیم فارسی را پاس بداریم بوستانی سرسبز و دلگشا است با نام بهمن شناخته می‌شود. پارک بهمن در قسمت جنوب تهران واقع شده است. این پارک بزرگ ۱۵۰ هزار مترمربع مساحت دارد. پارک بهمن با وسعت بالا و درختان بسیار و فضای سبز وسیعی که دارد نقش مهمی در کاهش آلودگی هوای تهران، پایتخت بزرگ ایران زمین، بازی می‌کند.

پارک جنگلی پردیسان

از جملۀ دیگر جاذبه‌های گردشگری تهران بزرگ می‌توان به پارک جنگلی پردیسان اشاره کرد. این پارک جنگلی وسیع و تماشایی در سال ۱۳۷۶ احداث شده است. پارک جنگلی پردیسان که در دورۀ معاصر طراحی و ساخته شده است ۲۷۵ هکتار مساحت دارد. این پارک می‌تواند یک یادگار خوب از دوران ما برای آیندگان به شمار رود.

پارک جنگلی پردیسان در منطقۀ ۲ شهری تهران بزرگ واقع شده است. در اطراف این پارک جنگلی تماشایی چند بزرگراه وجود دارد. همین سهل‌الوصول بودن سبب شده است که جمعیت مشتاقان و مهمانان این پارک به طرز قابل توجهی افزایش یابد.

در این پارک جنگلی وسیع و جذاب علاوه بر جلوه‌های زیبای طبیعت می‌توانید از موزۀ تنوع زیستی، موزۀ آب و همچنین باغ‌وحش بزرگ و مجهز این مجموعه دیدن کنید. اما این پارک جنگلی تماشایی برای دوستداران طبیعت یک شگفتی شگرف را رقم زده است. شاید باورتان نشود اما باید بگویم که در این پارک جنگلی مدرن و امروزی آن هم در شهر بزرگی مثل تهران یک بخش از پارک به حیات وحش طبیعی اختصاص داده شده است. این قسمت به طور کامل از باغ‌وحش مجموعه مجزا است. در بخش حیات وحش طبیعی پارک جنگلی پردیسان انواع جانوران بومی اعم از پرندگان و خزندگان حاضر هستند.

پ.ن: باغ‌وحش این مجموعه از نظر تنوع گونه‌های جانوری کامل‌تر از بخش حیات طبیعی است.

پارک نوروز

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تهران بزرگ که اتفاقاً در دوران معاصر احداث شده است و از طراحی و معماری بی‌نظیری بهره برده است با نام پارک نوروز شناخته می‌شود. پارک یا بوستان نوروز در نوروز سال ۱۳۹۲ افتتاح شد. این بوستان مدرن و امروزی در قسمت غربی اراضی عباس‌آباد واقع شده است.

پ.ن: در مورد این پارک بهتر است از عادت همیشگی دست بکشیم و فارسی را پاس بداریم و به جای واژۀ پارک از واژۀ بوستان استفاده کنیم چون این بوستان زیبا به طور مستقیم به فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی پرداخته است.

بوستان نوروز به منظور کارکردهای بین‌المللی و فرهنگی طراحی شده است. در بخشی از این پارک که به نام اکو موسوم است به نوروز پرداخته می‌شود. آن هم نه فقط در دورۀ تعطیلات عید نوروز بلکه در تمام طول سال مبحث نوروز مورد توجه و معرفی قرار می‌گیرد. سایر کشورهای جهان که نوروز را جشن می‌گیرند نیز در این بخش سهیم هستند. به بیان دیگر اگر کنجکاو هستید که بدانید ریشه‌های نوروز از کجا منشأ می‌گیرند یا اینکه در سایر کشورها یا در هر شهر و استان ایران زمین چطور این عید باستانی جشن گرفته می‌شود لازم است به این بوستان موضوعی سری بزنید و حاصل تلاش و دقت نظر تلاشگران عرصۀ فرهنگ و تمدن را از نزدیک ببینید.

به علاوه لازم است اضافه کنم در بخش اکو در بوستان نوروز ۱۲ سکو که به ۱۲ کشور تعلق دارند در معرض دید گردشگران قرار گرفته‌اند. در این سکوها هر کشور به معرفی آداب و رسوم جاری در فرهنگ خود، صنایع دستی و معرفی موسیقی اصیل و بومی خود می‌پردازد.

پ.ن: بوستان نوروز فرصت مناسبی برای کسب شناختی بهتر و نزدیک‌تر از جهان و مخصوصاً کشورهای همسایه ایجاد کرده است.

پارک ولایت

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تهران که اتفاقاً در عصر خودمان طراحی، ساخته و افتتاح شده است پارک یا بوستان ولایت نامیده می‌شود. این بوستان باشکوه و دل‌نواز در انتهای اتوبان نواب، در تقاطع اتوبان شهید تندگویان تهران قرار گرفته است. در گذشته این قسمت از خاک تهران بزرگ که امروزه بوستان ولایت است پادگان قلعه‌مرغی تهران بوده است.

بوستان ولایت ۲۷۰ هکتار مساحت دارد. این بوستان مدرن در سال ۱۳۹۰ افتتاح شده است. همچنین باید اضافه کنم که این مجموعۀ دیدنی می‌تواند به طور همزمان پذیرای ۱۵۰ مهمان باشد.

آنچه باعث منحصر به فرد بودن این بوستان و تمایزش با سایر بوستان‌ها می‌شود امکانات جالب، جذاب و مهیج آن است. در این بوستان به منظور تفریح و ورزش و سلامتی گردشگران و طبیعت دوستان رینگ سواره پیرامونی، پیست دوچرخه‌سواری، گشتگاه پیاده یا باغراه ایرانی، مسیر تندرستی، زمین‌های بازی کودکان و بزرگسالان، و پیست اسکیت در نظر گرفته شده است.

به علاوه در این بوستان تماشایی و جذاب، در بخش شمالی این مجموعه، رینگ اتومبیل‌رانی و موتورسواری، صخره‌نوردی، پیست دوچرخه‌سواری، مسیر پیاده‌روی و تندرستی، زمین‌های بازی برای کودکان و بزرگسالان، شهربازی مسقف، پیست اسکیت و بانجی جامپینگ مخصوص خانم‌ها طراحی شده است. در این بخش ورود آقایان مطلقاً ممنوع می‌باشد.

پ.ن: تنها مکانی که نه تنها در کل تهران بلکه در کل ایران (البته به جز جزیرۀ کیش) برای بانوان امکان تجربۀ بانجی جامپینگ را فراهم آورده است همین بوستان است و بس.

پارک نهج‌البلاغه

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تهران بزرگ پارک یا بوستان نهج‌البلاغه نام دارد. این بوستان موضوعی و خوش‌منظره نیز از آثار معماری مدرن به شمار می‌رود. پارک نهج‌البلاغه در سال ۱۳۸۸ احداث شده است. این پارک تماشایی با چشم‌اندازهای منحصر به فرد و جذابش در درۀ فرح‌زاد در منطقۀ ۲ شهرداری تهران واقع شده است.

آنچه جذابیت و محبوبیت این پارک را صدچندان می‌کند وجود رودخانه در مرکز این پارک است. در واقع پارک نهج‌البلاغه در کناره‌های این رود بنا شده است. این رودخانۀ خروشان و آبی پارک نهج‌البلاغه را به دو بخش مساوی تقسیم کرده است. بر فراز این رود یک پل بنا شده و دو بخش پارک را به هم مرتبط می‌کند.

پ.ن: بر فراز این رود آبی و جاری و ساری یک پل بزرگ و چند پل کوچکتر بنا شده‌اند. به این ترتیب از در بخش‌های مختلفی از رود و پارک امکان ارتباط بین دو بخش پارک ایجاد شده است.

این پارک دلگشا به مسیر ویژه برای دوچرخه‌سوارها و همچنین مسیر مجزا مخصوص دوندگان و دوست‌داران پیاده‌روی مجهز است. در ضمن نمازخانه و فضای مناسب برای بازی کودکان نیز از دیگر امکانات این مجموعۀ تفریحی است.

پ.ن: آنچه بیش از هر چیز به پارک نهج‌البلاغه جذابیت و محبوبیت می‌بخشد چشم‌اندازهای طبیعی چشم‌نواز و کارت‌پستالی آن است. در این پارک جذاب و تماشایی تا می‌توانید عکس‌های خانوادگی بگیرید.

پارک آب و آتش

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تهران بزرگ با نام پارک آب و آتش شناخته می‌شود. این پارک نیز از جملۀ پارک‌های مدرن شهر تهران به شمار می‌رود. نام دیگر پارک آب و آتش بوستان حضرت ابراهیم است. این پارک دلگشا در مورخ ۱۶ تیر ماه سال ۱۳۸۸ افتتاح شده است. پارک آب و آتش یا بوستان حضرت ابراهیم در خیابان آفریقای جنوبی تهران قرار دارد.

پ.ن: هنرمندان خوش فکر ایرانی در طراحی و ساخت این پارک جذاب و تماشایی از آرایۀ تلمیح بهره برده‌اند. دست‌مریزاد به این دقت نظر. در واقع داستان قرآنی حضرت ابراهیم بن مایۀ اصلی طراحی و ساخت این پارک قرار گرفته است. تفریح در چنین مکانی موجب پرورش روشن‌نگری خواهد شد.

در انتهای پارک آب و آتش یک کشتی به چشم می‌خورد. طراحان نکته‌سنج و خوش‌فکر این مجموعۀ تفریحی این کشتی را به منظور ارائۀ انواع و اقسام نوشیدنی‌های طبیعی از قبیل دم‌نوش‌ها در نظر گرفته‌اند.

این پارک جذاب و تماشایی با نام آب و آتش معرفی شده است. پس باید در این پارک جلوۀ خاصی از آب و آتش در انتظار گردشگران نشسته باشد. جالب است بدانید در این پارک بزرگ ۴ برج آتش مرتفع وجود دارند. آتش شعله‌ور در این ۴ برج تا ارتفاع ۶ تا ۸ متری زبانه می‌کشد. همچنین از این برج‌ها همزمان آب جاری جریان می‌یابد. سپس این آب جاری تا ارتفاع ۱۰ متر به هوا پرتاب می‌شود. این پارک هنرمندانه و باشکوه به زیباترین شکل ممکن تلاقی آب و آتش را به نمایش گذاشته است. اگر مایلید این نمایش باشکوه را از نزدیک ببینید لازم است بدانید که هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء این نمایش بی‌نظیر اجرا می‌شود.

پارک رضوان

یکی دیگر از جاذبه‌ها گردشگری تهران بزرگ با نام پارک رضوان شناخته می‌شود. پارک رضوان از جمله پارک‌های سن و سال دار تهران به شمار می‌رود. این پارک دلگشا امروزه در روزگار ما بیش از نیم قرن قدمت دارد. پارک رضوان در بزرگ‌راه نواب، در انتهای خیابان قصرالدشت جنب خیابان کمیل قرار گرفته است.

پارک رضوان به امکاناتی از قبیل: بوفه، زمین بازی کودکان، شهربازی به نام دنیای شادی، کتابخانه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب‌فروشی شهر کتاب، آب‌نما و سرویس بهداشتی مجهز است.

پارک جنگلی لویزان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تهران بزرگ پارک جنگلی لویزان نام دارد. پارک جنگلی لویزان در سال ۱۳۴۶ ساخته شده است. بر این مبنا در روزگار ما این پارک قریب به نیم قرن قدمت دارد. این پارک جنگلی جذاب لقب بزرگ‌ترین فضای سبز تهران را به خود اختصاص داده است. پارک جنگلی لویزان با توجه به قدمتی که دارد سرشار است از درختان بلند سر به فلک کشیده. شاید جال باشد بدانید که در پارک جنگلی لویزان چند هتل، یک سفره‌خانه، یک بوفه، یک کافی‌شاپ، یک تالار و یک مسجد ساخته شده است.

پارک دانشجو

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تهران بزرگ پارک دانشجو نام دارد. سالن تئاتر شهر در پارک دانشجو قرار دارد. از این جهت پارک دانشجو یک جاذبۀ گردشگری ویژه به شمار می‌رود. مخصوصاً برای اهالی هنر.

پارک دانشجو در سال ۱۳۴۶ احداث شده است. بر این اساس پارک دانشجو نیز یکی از پارک‌های قدیمی تهران به شمار می‌رود. این پارک جذاب و تماشایی در روزگار ما قریب به نیم قرن قدمت دارد. پارک دانشجو در ناحیه یک منطقه ۱۱ تهران، در خیابان انقلاب اسلامی و در نزدیکی چهارراه ولیعصر واقع شده است. در پارک دانشجو علاوه بر سالن تئاتر شهر، کتابخانۀ دانشجو، زمین بازی کودکان، و بوفه نیز وجود دارد. وجود سالن تئاتر شهر و کتابخانه، فضایی فرهنگی به پارک دانشجو بخشیده است. اما جلوه‌ها و جذابیت‌های پارک دانشجو تنها به این بناها و فعالیت‌های فرهنگی اصیلی که در آن صورت می‌گیرد محدود نمی‌شود بلکه در این پارک تماشایی به طبیعت و پرورش انواع گوناگون گیاهان نیز توجه شده است. به همین دلیل تنوع گیاهی در این پارک جالب توجه است. جالب است بدانید در پارک دانشجو درخت‌های نارون، اقاقیا، چنار، بلوط، کاج، زیتون و مروارید درختی کاشته شده‌اند.

پ.ن: عطر اقاقیا در فصل بهار در پارک دانشجو غوغا به پا می‌کند. آرزو دارم شاهد این غوغای بهاری بهشتی باشید.

پارک گفتگو

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تهران بزرگ که یک مجموعۀ مدرن به شمار می‌رود و در دهۀ ۸۰ هجری خورشیدی یعنی در سال ۱۳۸۲ بنا شده است با نام پارک گفتگو شناخته می‌شود.

پارک گفتگو در حدود ۱۴۴۵۸۰ مترمربع مساحت دارد. این پارک بی‌نظیر در غرب تهران بزرگ واقع شده است. از کل مساحت این پارک ۷ هکتار به کاشت انواع مختلف گونه‌های گیاهی اختصاص یافته است. ابتکار به کار گرفته شده در این پارک اقتباس از معماری کشورهای مختلف دنیا از جمله انگیس و ایتالیا است. این پارک موضوعی می‌تواند نمادی به منظور گفتگوی تمدن‌ها به شمار رود. طراحی و معماری این پارک و نامی که بر آن نهاده شده است به خوبی می‌تواند بیانگر این موضوع مهم بشری باشد.

پ.ن: سایر کشورها نیز از ایدۀ جذاب طراحان خلاق ایرانی استقبال کرده‌اند. از این جمله می‌توان به مجسمۀ حضرت مریم در این پارک اشاره کرد. مجسمۀ حضرت مریم هدیۀ فرانکو شیروکی است. فرانکو شیروکی یک هنرمند ایتالیایی است. او مجسمۀ حضرت مریم را به نشانۀ صلح و دوستی به پارک گفتگو هدیه کرده است. این مجسمۀ ارزنده در قسمت باغ‌های ایتالیایی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

پارک گفتگو به کتابخانه، کتاب‌فروشی، خانۀ سلامت، خانۀ اسباب‌بازی و همچنین زمین بازی مخصوص کودکان، دو زمین‌ اسکیت، رستوران، مسجد و هشت آب‌نمای چشم‌نواز و مبتکرانه مجهز است.

پارک یافت‌آباد

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تهران بزرگ پارک یافت‌آباد است این پارک جذاب و تماشایی در منطقۀ ۱۸ شهری تهران واقع شده است. پارک یافت‌آباد تهران نیز از سازه‌های عصر معاصر به شمار می‌رود. این پارک به منظور بزرگ‌داشت شهدای یافت‌آباد بنا شده است. در این پارک زیبا و دیدنی که ۶۰۴۷۴ مترمربع از تهران بزرگ را تشکیل می‌دهد انواع گل‌های رُز، درخت صنوبر و سرو در کنار هم قرار گرفته‌اند و فضایی عطرآگین و چشم‌اندازی چشم‌نواز را به ارمغان آورده‌اند.

پارک ستارخان

از دیگر جاذبه‌های گردشگری تهران بزرگ می‌توان به پارک ستارخان اشاره کرد. پارک ستارخان با ۷۰۰۰ مترمربع وسعت در منطقۀ ۲ شهری تهران واقع شده است. این پارک جذاب و دیدنی امروزهف در روزگار ما، بیش از ۵۰ سال قدمت دارد. در این پارک مطبوع و دل‌نواز درختان بلند قامتی از جمله کاج سدروس، کاج نوئل، و سرو، چنار، اقاقیا و حتی زیتون به چشم می‌خورد. علاوه بر درختان بلند بالا درختچه‌های همیشه بهار از قبیل شیرخشتی و طاووسی نیز در این پارک خودنمایی می‌کنند و زیبایی پارک را صدها برابر. پارک ستارخان در خیابان ستارخان تهران قرار دارد.

پارک ایران‌زمین

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تهران با نام پارک ایران‌زمین شناخته می‌شود. پارک ایران‌زمین با نام باغ راه فدک نیز شهرت دارد. پارک ایران‌زمین در منطقۀ ۲ شهری تهران بزرگ واقع شده است. این پارک همان طور که از نامش پیداست در خیابان ایران‌زمین قرار گرفته است. این پارک بزرگ در کنار فضای سبز بی‌نظیری که دارد به مسیر مخصوص جهت دوچرخه‌سواری، سکوهای مخصوص به منظور پیک‌نیک و شب‌نشینی، بوفه و رستوران، ساختمان پلیس به منظور تأمین امنیت و ایستگاه دوچرخه به منظور در اختیار قرار دادن دوچرخه، زمین چمن مصنوعی مخصوص فوتبال، زمین والیبال و بسکتبال نیز مجهز است.

پارک شطرنج

از دیگر جاذبه‌های گردشگری تهران می‌توان به پارک شطرنج اشاره کرد. پارک شطرنج نیز یکی از سازه‌های مدرن به شمار می‌رود. این پارک در سال ۱۳۷۰ تأسیس شده است. پارک شطرنج ۳۵۰۰ مترمربع مساحت دارد. این پارک در خیابان شهید سباری بین خیابان پنجم و خیابان ششم شرقی قرار دارد. در این پارک جذاب و تماشایی محوطۀ پارک به صورت صفحۀ بازی شطرنج طراحی شده است. علاوه بر این در پارک شطرنج دو سالن به شکل مهرۀ رخ در بازی شطرنج نیز تعبیه شده است. حضور در این پارک برای دوست‌داران شطرنج بسیار جالب توجه خواهد بود. به علاوه در این پارک میزهایی مخصوص بازی شطرنج در سراسر پارک قرار گرفته است. همچنین در این پارک یک سالن با ۴۰ مترمربع مساحت با نام شطرنج طراحی شده است. در این پارک شطرنج به وسیلۀ مربیان زبده به طور تخصصی آموزش داده می‌شود و مسابقات مربوط به شطرنج نیز در این پارک برگزار می‌گردد.

پارک المهدی

از دیگر جاذبه‌های گردشگری تهران بزرگ می‌توان به پارک المهدی اشاره کرد. این پارک در سال ۱۳۶۵ ساخته شده است. پارک المهدی در قسمت جنوب شرقی میدان آزادی تهران قرار گرفته است. پارک المهدی تهران تقریباً ۶۵۵۰۰ مترمربع مساحت دارد. در این پارک جذاب و تماشایی یک دریاچه بزرگ مصنوعی نیز تعبیه شده است.

در پارک المهدی محوطه‌ای مخصوص ورزش‌های صبح‌گاهی، وسایل ورزشی و دستگاه‌های بدن‌سازی به منظور ترویج ورزش‌های همگانی و توسعۀ سلامتی طراحی شده است. همچنین این پارک بزرگ و جذاب به شهربازی، فروشگاه شهر کتاب، مرکز خود اشتغالی، خانه اخبار، زمین بازی مخصوص کودکان، زمین اسکیت، وسایل پرورش اندام، نمازخانه، اسکله‌ای بر روی دریاچه به منظور قایق‌رانی، سقاخانه، سرویس‌های بهداشتی و آلاچیق مجهز است.

پارک طالقانی

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تهران بزرگ پارک طالقانی نام دارد. این پارک بزرگ، جذاب و تماشایی فضایی شاعرانه و رؤیایی دارد. قدم‌زدن در این پارک خوش‌منظره از زیباترین و مفرح‌ترین تفریحات به شمار می‌رود. به علاوه وجود درختان بلند قامت در این پارک سبب شده است که آن منطقه‌ای ییلاقی محسوب شود. این پارک دل‌نواز از چشم‌اندازهای چشم‌نوازی بهره‌مند است.

پارک طالقانی تهران در سال ۱۳۷۵ احداث شده است. این پارک بر روی تپه‌های عباس‌آباد واقع شده است. همچنین لازم به ذکر است که این پارک ییلاقی که شاید بتوان به آن پارک جنگلی نیز گفت از ۷۵ گونه درخت برخوردار است. بر این اساس شاید اغراق نباشد اگر این پارک را یک جنگل مصنوعی بنامیم.

در پارک طالقانی آلاچیق‌هایی مخصوص پیک‌نیک در نظر گرفته شده است. ساکنان تهران بزرگ یا حتی گردشگران طبیعت دوست می‌توانند از این آلاچیق‌ها به منظور پیک‌نیک‌های روزانه یا شب‌نشینی‌های خانوادگی بهره ببرند.

پارک قیطریه

از دیگر جاذبه‌های گردشگری تهران بزرگ لازم است به پارک قیطریه اشاره شود. پارک قیطریه در ناحیۀ ۷ در منطقۀ ۱ شهری تهران بزرگ واقع شده است. جالب است بدانید قدمت این پارک در اصل به دوران قاجار برمی‌گردد. در واقع پارک قیطریه باغ شخصی خواهر تنی ناصرالدین شاه قاجار بوده است. سپس در سال ۱۳۵۶ نوۀ دختری شاهزاده ظل‌السلطان از فرزندان ناصرالدین شاه، مرحوم دکتر غلامرضا نیک‌پی، با تبدیل این باغ به پارک، باغ موروثی خانوادگی خود را به تمام مردم ایران زمین بخشید.

پ.ن: پارک قیطریه یک منطقۀ ییلاقی ویژه شمرده می‌شود به علاوه این پارک زیستگاه مهمی برای پرندگان محسوب می‌شود.

پارک بعثت

از جمله دیگر جاذبه‌های گردشگری تهران بزرگ باید به پارک بعثت اشاره کرد. پارک بعثت به دلیل موقعیت جغرافیایی از ارزش گردشگری بسیاری برخوردار است. پارک بعثت در قسمت جنوبی تهران واقع شده است؛ یعنی درست در محدودۀ ترمینال. به همین دلیل یکی از اولین جاهایی که گردشگران در بدو ورود به تهران به آن پا می‌گذارند پارک بعثت است.

پارک بعثت در سال ۱۳۵۲ احداث شده است. این پارک جذاب و تماشایی و فرح‌بخش ۵۳ هکتار مساحت دارد. همچنین لازم به ذکر است که این پارک محبوب و چشم‌نواز سه درب ورودی دارد که در بخش‌های شمالی، جنوبی و شرقی قرار گرفته‌اند.

پ.ن: این پارک به عنوان اولین مجموعۀ تفریحی و ورزشی در دورۀ پهلوی دوم ایجاد شده است. جالب است بدانید این پاک دل‌انگیز به یک قطار سراسری مجهز است. شما می‌توانید بر این قطار سوار شوید و تمام محیط پارک را با چشم دل از نظر بگذرانید.

پارک نیاوران

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تهران بزرگ پارک نیاوران است. پارک نیاوران در منطقۀ نیاوران واقع شده است. این پارک تماشایی و جذاب در سال ۱۳۴۸ به فرمان محمدرضا شاه پهلوی ساخته شده است. پارک نیاوران ۶۲ هکتار مساحت دارد. به علاوه فضای سبز دل‌‌انگیز و چشم‌نواز و وجود آب‌نماهای زیبا و باشکوه از ویژگی‌های بارز و متمایز این پارک به شمار می‌روند. مهندس معمار پارک نیاوران سردار افخمی بوده است. همچنین طراحی این پارک به دست طراحان انگلیسی صورت گرفته است.

پارک نیاوران از دو درب ورودی برخوردار است. هر دو درب ورودی رو به خیابان پاسداران قرار دارند. این پارک جذاب از پوشش گیاهی غنی و متنوعی بهره برده است. در این پارک ۸۰۰۰ مترمربع به گل‌کاری اختصاص یافته است. همچنین ۲۰۰۰ مترمربع از مساحت این پارک نیز به چمن‌کاری اختصاص داده شده است. به علاوه جالب است بدانید یکی از کهنسال‌ترین درختان چنار در پارک نیاوران خانه دارد. این درخت چنار ۱۵۰ ساله ۲۰ متر ارتفاع و ۲/۸ متر قطر دارد.

پارک نیاوران به ساختمان کانون فرهنگی کودکان، کتابخانه، آمفی تئاتر، زمین اسکیت، زمین بازی کودکان، زمین تمرین اسب‌سواری، سالن ورزشی بانوان و چهار استخر بزرگ مجهز است.

سفر به تهران

تهران، بزرگ‌ترین شهر ایران زمین است. این شهر بزرگ در دل خود جاذبه‌های گردشگری بسیاری را جای داده است. سفر به تهران سفری پر از شور و نشاط و هیجان است. خلاقانه‌ترین تفریحات، زیباترین جاذبه‌های گردشگری، بهترین رستوران‌ها در تهران قرار دارند. سفر به این شهر بزرگ پر جاذبه را به هیچ وجه به تأخیر نیندازید. با اقامت در تهران می‌توانید از دیدنی‌های اطراف تهران هم دیدن کنید و از مناطق ییلاقی خوش آب و هوا و باصفایی مثل مناطق شمیرانات و کردان و همسایگان رشته کوه البرز بهره ببرید. فراموش نکنید زندگی در مناطق ییلاقی خوش آب و هوای اطراف تهران حتی اگر فقط برای چند روز باشد به قدر یک عمر شادی و شادابی و نشاط می‌بخشد. از میزبون می‌شنوید، زندگی را زندگی کنید.

سفر به تهران، پایتخت ایران، به سلامت.

تهران ؛ شهر کهن ، پایتخت امروز ایران زیبا و سربلند

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید