پایاب باستانی در جزیرۀ کیش ؛ معرفی و توضیح کامل(خواندن 10 دقیقه)

پایاب باستانی در جزیرۀ کیش
پایاب باستانی در جزیرۀ کیش

جزیرۀ کیش یکی از معدود مقاصد گردشگری در کشور عزیزمان ایران زیبا است که انواع و اقسام شگفتی‌های شگرف گردشگری از قبیل جاذبه‌های تاریخی و باستانی، جاذبه‌هایی ناب و فرح‌بخش از قلب طبیعت، جاذبه‌هایی مدرن و تفریحات جذاب و مفرح و هزار و هزاران جلوه‌گری دلبرانه را در خود گرد آورده است و به واسطۀ همین ویژگی‌های جذاب درست مثل یک آهنربای قوی و بزرگ، گردشگران را نه تنها از سراسر ایران زمین بلکه از اقصا نقاط دنیا به خود فرا می‌خواند و هر ساله در تمام روزهای سال به میزبانی از مهمانان مهربان و ماجراجوی خود می‌پردازد. در این مقاله در سفر به جزیرۀ کیش میزبون قصد دارد به سراغ یکی از یادگارهای ایران باستان در این جزیره برود. در واقع میزبون تصمیم دارد به طور اختصاصی و ویژه به دیدار از پایاب باستانی در جزیرۀ کیش بپردازد و از تمام اطلاعات مربوط به آن بنویسد. از شما یاران جان دعوت می‌کنم در دیدار از پایاب کیش با میزبون همراه باشید.

دیدار از پایاب باستانی در جزیرۀ کیش همراه با میزبون

پایاب چیست؟

به دهلیز، نقب یا حفره‌ای که بر سطح زمین در جوار چاه قنات ایجاد می‌شود پایاب گفته می‌شود. حفرۀ ایجاد شده در کنار دهانۀ قنات در سطح زمین قرار دارد؛ در صورتی که قنات اصلی در عمق زمین واقع شده است. به این ترتیب میان پایاب با قنات ارتفاع و شیب تندی فاصله انداخته است. این فاصلۀ بسیار و این شیب تند به واسطۀ پله‌های بسیار، پُر می‌شود. جالب است بدانید که هر چقدر عمق قنات بیشتر باشد فاصلۀ میان پایاب با قنات بیشتر خواهد بود و به تبع تعداد پله‌های بیشتری این فضا را پُر خواهند کرد. در واقع ملاک اصلی در ایجاد و حفر پایاب، سطح زمین است یعنی لازم است که پایاب حتماً در سطح زمین حفر شود. سپس تا رسیدن به قنات این ارتفاع ادامه پیدا می‌کند به صورتی که آخرین پلۀ پایاب به انتهای میلۀ قنات یا چاه قنات اتصال می‌یابد. حفر پایاب در سطح زمین علاوه بر اینکه سبب می‌شود امکان استفاده از آب قنات در سطح زمین ایجاد شود موجب می‌شود تا نوری که از قسمت دهانۀ چاه قنات به سطح آب می‌رسد محوطۀ پایاب را نیز روشن کند. محوطۀ پایاب مخصوصاً در فصل گرم تابستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. به همین دلیل هم در قسمت آخرین پلۀ پایاب فضایی تقریباً باز در نظر گرفته می‌شود. این فضا به دلیل هم‌جواری با آب قنات و همچنین در اعماق زمین بودن و از سطح زمین فاصله داشتن از هوایی خنک و دلپذیر بهره دارد. به این ترتیب، این فضا در روزهای گرم فصل تابستان بهترین مکان برای استراحت به شمار خواهد رفت.

پ.ن: در گذشته‌های دور که هنوز تکنولوژی مثل امروز پیشرفت نکرده بود و نتوانسته بود شرایط مساعد برای زندگی بشر را فراهم آورد، انسان‌ها مطابق میل طبیعت رفتار می‌کردند. بر این اساس می‌توان گفت در گذشته بشر در مقابل طبیعت و شرایط ویژۀ آن به طبیعت پناه می‌برد. به این ترتیب بشر به طبیعت آسیب نمی‌رساند؛ در مقابل، طبیعت نیز همچون مادری مهربان بشر را در آغوش خود حفظ می‌کرد. ایران زیبا سراسر سرشار است از خلاقیت و نبوغ در به‌کارگیری سبک خاصی از معماری که در مقابل شرایط خاص طبیعی بدون دخالت سوخت خاص یا آلاینده‌ای از طبیعت در مقابل طبیعت استفاده می‌شده است. بادگیرها، آب‌انبارها و حتی پایاب‌ها نمونه‌هایی ویژه و البته عینی در جهت اثبات این امر مهم هستند. ای کاش در معماری مدرن نیز از آموزه‌های معماری تاریخی و باستانی بهره می‌بردیم و همچون گذشته در مقابل تغییرات آب و هوا و شرایط خاص طبیعت به آغوش طبیعت می‌شتافتیم.

پایاب کیش

در جزیرۀ کیش جاذبه‌ای ناب و دلکش به نام پایاب کیش وجود دارد. این پایاب چیزی در حدود ۲۰۰۰ سال قدمت دارد. به عبارتی دیگر می‌توان گفت پایاب کیش یادگاری ارزنده از ایران باستان است که در حال حاضر، پس از دو هزار سال، همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد و از مهمانان مشتاق و پرشور خود میزبانی و پذیرایی می‌کند. در روزگار ما خوشبختانه نه تنها پایاب کیش مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است و از آن به عنوان یادگاری ملی محافظت می‌شود بلکه در محوطۀ پایاب یعنی در همان فضای دلپذیر و دلگشا که از خنکای قنات بهره دارد چای‌خانه‌ای سنتی به همراه رستورانی سنتی دایر گردیده است.

رستوران پایاب کیش

یکی از رستوران‌های جذاب و دلپذیر در جزیرۀ کیش با نام رستوران پایاب کیش شناخته می‌شود. رستوران پایاب کیش در محوطۀ دلنشین و سرشار از آرامشِ پایاب باستانی در جزیرۀ کیش واقع شده است. در واقع این رستوران یکی از محبوب‌ترین رستوران‌ها در جزیرۀ کیش به شمار می‌رود. گردشگران عزیز در محیط منحصر به فرد پایاب کیش با حضور در یک دکوراسیون ویژه و خاص و تجربۀ طعم و مزۀ ناب غذاهای سنتی ایرانی و شنیدن نوای چنگ و موسیقی اصیل ایرانی می‌توانند خوش‌ترین و مفرح‌ترین لحظات را در این مجموعۀ تفریحی تجربه کنند و شیرین‌ترین خاطرات را برای خود بسازند. البته لازم است اضافه کنم که رستوران ویژه و منحصر به فرد پایاب کیش از تنوع غذایی برخوردار است و برای گردشگران خارجی یا گردشگران ایرانی عزیز که تمایل دارند انواع و اقسام غذاهای ملل را نوش جان کنند منوی ویژه‌ای را به غذاهای فرنگی اختصاص داده است و به این ترتیب تمامی مهمانان این رستوران حق انتخاب گسترده‌ای خواهند داشت.

رستوران پایاب کیش ظرفیت پذیرایی از ۳۰۰ مهمان به طور همزمان را دارا می‌باشد. بنابراین به هیچ عنوان در این رستوران جذاب و دلنشین با مشکلاتی از قبیل شلوغی مفرط و نبود جای مناسب روبه‌رو نخواهید شد. رستوران پایاب کیش در دو شیفت کاری یعنی در محدودۀ زمانی ظهر تا بعد از ظهر و همچنین بعد از ظهر تا انتهای شب با فهرستی کامل از غذاهای سنتی ایرانی و انواع و اقسام غذاهای فرنگی به میزبانی از گردشگران عزیز خواهد پرداخت. همچنین این رستوران امکاناتی از قبیل اینترنت رایگان، امکان رزرو میز چه به صورت VIP و چه به صورت رزرو برای مراسم در نظر گرفته است. البته امکان ارسال رایگان غذا نیز وجود دارد اما پیشنهاد می‌کنم تنها به لذت چشیدن طعم ناب غذاهای این رستوران بسنده نکنید و اتفاقاً در فضای دلنشین آن حضور پیدا کنید.

  • آدرس: میدان المپیک – بلوار المپیک – پایاب کیش – رستوران سنتی پایاب کیش
  • تلفن: ۰۹۱۲۸۰۳۳۸۷۹ و ۴۴۴۲۳۶۳۸

چای‌خانۀ پایاب کیش

در محوطۀ دلپذیر و دلنشین پایاب کیش در فضایی که آکنده است از خنکای آب قنات در کنار رستورانی جذاب و منحصر به فرد که توانسته است با ارائۀ انواع و اقسام غذاهای سنتی ایرانی و همچنین غذاهای فرنگی رضایت خاطر گردشگران عزیز را به خود جلب کند چای‌خانه‌ای سنتی نیز سرشار از رونق و شکوه به فعالیت می‌پردازد. بدون شک نوشیدن یک استکان چای در رنگ‌ها و طعم‌های مختلف یا نوشیدن یک فنجان از انواع و اقسام دمنوش‌ها بعد از نوش جان کردن غذایی ایده‌آل بسیار دلچسب خواهد بود. ضمن اینکه حضور در این چای‌خانۀ سنتی که با نواختن موسیقی سنتی و انواع موسیقی‌های محلی دلبری می‌کند فرصتی ویژه و ناب برای دور هم نشستن همسفران و اعضای خانواده به شمار می‌رود. گنجایش بسیار چای‌خانه سبب می‌شود مهمانان در این چای‌خانه بتوانند با فراغ خاطر حتی برای ساعت‌ها در این مکان به گپ و گفت بنشینند و به خاطر ازدحام مهمانان مجبور به ترک چای‌خانه نباشند. به علاوه اینکه در این چای‌خانۀ سنتی علاوه بر چای و انواع و اقسام دمنوش‌های گیاهی میوه‌های فصل نیز سرو می‌شوند. به نظر می‌رسد حضور در چای‌خانۀ سنتی در پایاب باستانی در جزیرۀ کیش فرصتی ناب و بی‌نظیر خواهد بود برای شب‌نشینی‌های خانوادگی و دورهمی‌های دوستانه.

پ.ن: چای‌خانۀ پایاب کیش دقیقاً در محل پایاب کیش و در جوار رستوران پایاب کیش واقع شده است. به این ترتیب برای تجربۀ دورهمی یا شب‌نشینی ناب در این چای‌خانه نیز لازم است به میدان المپیک، بلوار المپیک و پایاب کیش در جزیرۀ بی‌مثال کیش مراجعه بفرمائید.

دیدار از پایاب باستانی در جزیرۀ کیش

شاید یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین ایده‌ها به منظور راهی‌شدن در سفر و قدم در راه پر فراز و نشیب گردشگری گذاشتن دیدار از یادگارهای باستانی در ایران دیرینه باشد. در واقع دیدار از یادگارهای باستانی ایران زمین به قدری جذابیت دارند که نه تنها ساکنان ایران زیبا بلکه ساکنان جهان را به سمت خود جذب می‌کنند. خوشبختانه در حال حاضر یکی از قدیمی‌ترین یادگارهایی که از ایران باستان به روزگار ما رسیده است از رونق و شکوهی فراوان بهره دارد و علاوه بر زیبایی و شکوه به بهترین نحو از گردشگران عزیز پذیرایی می‌کند. در واقع برای دیدار از این یادگار باستانی فقط و فقط کافی است بار و بنۀ خود را ببندید و راهی جزیرۀ کیش شوید و سپس با اجاره سوئیت در کیش برای هر چند روز که تمایل داشتید در این جزیرۀ زیبا و دلکش اقامت داشته باشید و در یکی از روزهای شیرین و طلایی سفر خود عزم پایاب کیش کنید. همچنین در پایاب باستانی در جزیرۀ کیش، حضور در چای‌خانه و رستوران پایاب کیش که در مکانی باستانی بنا شده‌اند و با ایجاد فضایی سنتی بیش از سایر چای‌خانه‌ها و رستوران‌های سنتی دلبری می‌کنند نیز تجربه‌ای لذت‌بخش و جذاب خواهد بود. امیدوارم سفر به جزیرۀ کیش و همچنین دیدار از پایاب باستانی در این جزیره و صرف غذاهای ناب، سنتی و خوشمزه در رستوران پایاب کیش بتوانند شیرین‌ترین و دلپذیرترین لحظات را برای شما همراهان همیشگی و یاران جان پدید بیاورند.

سفر به جزیرۀ سرشار از زیبایی کیش به سلامت…

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید