جنگل‌های حرا در جزیرۀ قشم یکی از شگفتی‌های طبیعت(خواندن 12 دقیقه)

جنگل‌های حرا
جنگل‌های حرا

جنگل‌های حرا یکی از ناب‌ترین و جذاب‌ترین دیدنی‌های دلکش در جزیرۀ قشم به شمار می‌روند. جنگل‌های نابی که از طرفی زیباترین چشم‌انداز طبیعی را تصویر کرده‌اند و از طرفی دیگر زیستگاه منحصر به فرد و مخصوصی برای عدۀ بی‌شماری از جانداران چه گیاهی و چه جانوری محسوب می‌شوند و از طرفی دیگر قدرتی عجیب و خارق‌العاده دارند که بر مبنای آن می‌توانند آب شور دریاها و اقیانوس‌ها را به آب شیرین گوارا بدل کنند. داشتن سه ویژگی ارزشمند تنها برای یک شگفتی خلقت تحسین‌برانگیز نیست؟ آیا وجود این جنگل‌های شگرف در جزیره‌ای که با نام جزیرۀ شگفتی‌ها شناخته می‌شود حیرت‌برانگیز نیست؟ آیا در اعماق قلب خودتان وسوسه‌ای شیرین برای بیشتر دانستن یا حتی دیدن این شگفتی شگرف طبیعت از نزدیک احساس نمی‌کنید؟ اگر قلب مهربان شما هم هوای دیدار از این جنگل‌های جذاب و منحصر به فرد را دارد همین حالا با میزبون همراه شوید چون میزبون قصد دارد فقط و فقط برای نوشتن از جنگل‌های شگفت‌انگیز و متمایز حرا راهی جزیرۀ قشم شود.

دیدار از جنگل‌های شگرف حرا در جزیرۀ قشم همراه با میزبون

جنگل‌های حرا یا طلای سبز

جنگل‌های سبز و درخشان حرا در واقع جنگل‌های ناب و دلربایی هستند سرشار از درختانی متمایز و منحصر به فرد که ریشه در آب دارند و به آب بیشتر از آسمان وابسته هستند. این درختان سبز و تنومند به جای اینکه میل به دست‌یابی به آبی آسمان داشته باشند و سرشان را رو به ابرها بگیرند و رسیدن به ابرها را آرزو کنند در آب غوطه‌ور هستند. از آب بیرون آمده‌اند و باز هم می‌خواهند که به آغوش آب پناه ببرند. شاید حتی بتوان گفت که این درخت‌های جذاب و تماشایی گیاهانی آبزی هستند. به این جنگل‌های ارزشمند لقب طلای سبز نسبت داده شده است. شاید چون این درختان باشکوه قدرت خارق‌العاده‌ای در تبدیل آب شور به آب شیرین دارند. قدرتی که حتی در عصر و دورۀ ما کاری دشوار به شمار می‌رود و با هزینه‌های بسیار زیادی همراه است. به این ترتیب این درختان سبز می‌توانند بیشتر از طلا شاید حتی بیشتر از آن ارزشمند و گران‌بها باشند و شاید روزی همین درختان آبزی و سبز بتوانند کرۀ زمین و تمام مردم ساکنش را از خطر کم آبی یا بی آبی نجات دهند.

اندکی بیشتر در مورد جنگل‌های سرشار از شگفتی حرا …

آیا می‌دانستید جنگل‌های حرا به اندازۀ ۲۲ هزار کیلومتر وسعت دارند! این جنگل‌های شگرف نه تنها سواحل خلیج فارس بلکه سواحل دریای عمان را نیز به خود اختصاص داده‌اند. همچنین شاید جالب باشد بدانید که این جنگل‌های اسرار آمیز در یک منطقه و به صورت پیوسته قرار نگرفته‌اند بلکه دست کم در حوالی جزیرۀ قشم به دو قسمت تقسیم شده‌اند. بخشی از این جنگل‌های تماشایی در قسمت سواحل شمالی جزیرۀ قشم واقع شده است. این بخش وسعتی به مساحت ۲۴۰۰ هکتار را از آنِ خود کرده است. همچنین در بخش سواحل غربی جزیرۀ قشم نیز قطعه‌ای دیگر از جنگل‌های ارزشمند حرا به چشم می‌خورد این قطعه وسعتی به مساحت ۶۰ کیلومتر را در بر گرفته است.

پ.ن: اگر مشتاق هستید در مورد جاهای دیدنی قشم بیشتر بخوانید فقط و فقط کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

جاهای دیدنی قشم همراه با توضیحات و عکس و آدرس

درختانی همیشه سبز

آیا می‌دانستید جنگل‌های ناب حرا از درختانی همیشه سبز یا به زبان خودمان یا زبانی رؤیایی‌تر درختانی همیشه بهار هستند! این درختان دل‌نواز و باشکوه در هیچ فصلی از سال به خواب خوش زمستانی فرو نمی‌روند. بلکه همیشه بیدار هستند، همیشه سرحال هستند و همیشه از سبزی و طراوت و شکوه خود به آب‌های خلیج فارس و سواحل جزیرۀ قشم می‌بخشند. این درختان عزیز بین ۳ تا ۶ متر ارتفاع دارند و شاید به همین دلیل باشد که می‌توانند سر از آب بیرون بیاورند. و شاید برای سر بیرون آوردن و دیدن دنیای خشکی‌ها باید سال‌های بسیار صبر کنند تا از کودکی به نوجوانی و بعد از آن به جوانی برسند و حتماً در اوج جوانی که به قدر کافی قد کشیده باشند فرصت خروج از آب و برقرار ارتباط با دنیای متفاوت از نیای جاری در اعماق آب‌ها را خواهند یافت.

جالب است بدانید که دانه درختان حرا روی درخت جوانه می‌زند و پس از جدا شدن از پایه مادری خود، در گل و لای پای درختان فرو می‌رود و نهال جدیدی را به وجود می آورد. این جنگل زیبا نیز با همین روش ایجاد شده‌ است. درختان حرا دارای برگ‌هایی با قاعده باریک و بیضی شکل هستند و میوه آن‌ها حالت بادامی شکل می‌باشد که در تابستان می‌رسد و پس از به آب افتادن، در خاک‌های ساحلی ریشه می‌زند. درختان حرا از این جهت بسیار شبیه به گیاه چندل می‌باشد که گل‌هایی به رنگ سفید یا زرد دارد، اما میوه آن به رنگ قهوه‌ای رنگ و شبیه گلابی می‌باشد که در فصل بهار می‌رسد. جمعا درختان حرا به قدری خوب در طی میلیون ها سال خود را با عوامل محیطی مخرب مانند آب شور و جذر و مد سازگار کرده‌اند که برای گیاه شناسان واقعا شگفت انگیز است؛ به همین دلیل درختان حرا جزء مقاوم‌ترین گونه‌های گیاهی محسوب می‌شوند. 

قدمتی به بلندای چند میلیون سال

آیا می‌دانستید جنگل‌های حرا بیش از میلیون‌ها سال قدمت دارند؟ این درختان سبز و چشم‌نواز میلیون‌ها سال است که در آب‌های شور خلیج فارس ساکن هستند. یعنی مدت‌های بسیاری پیش از اینکه ما انسان‌ها بر سطح کرۀ زمین خط بکشیم و مرزها را مشخص کنیم. مدت‌ها پیش از اینکه زمین بر سطح خود طعم جنگ را بچشد. درخت‌های حرا آنقدر در آب‌های شور خلیج فارس زندگی کرده‌اند که با شوری آن سازگار شده‌اند و به راحتی این آب شور را می‌نوشند و نمکش را دفع می‌کنند و آب گوارا و شیرین را پس می‌دهند. آیا این درختان عجیب در ابتدای خلقت‌شان به دنبال آب شیرین می‌گشتند یا از ابتدا آماده و مستعد نوشیدن آب‌های شور خلیج فارس بودند! نمک آب‌های شور حکم غذا را دارد برای این گیاهان گران‌بها.

زیستگاهی منحصر به فرد

آیا می‌دانستید جنگل‌های منحصر به فرد حرا زیستگاهی امن و دل‌نواز برای پرندگان مناطق گرمسیری به شمار می‌رود! همیشه وقتی صحبت از زیستگاه، خانه یا محل سکونت پیش می‌آید ناخودآگاه زمینی سخت و محکم، مقاوم و غیر قابل تغییر در ذهن مجسم می‌کنیم. هرگز تصور می‌کردید جنگل‌های دمدمی‌مزاج حرا خانۀ امنی برای انواع و اقسام موجودات زنده محسوب شود؟ در این جنگل‌های همیشه بهار، در میان شاخه شاخۀ این طلای سبز درخشان انواع و اقسام پرندگان مناطق گرمسیری از قبیل حواصیل بزرگ، اگرت بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه و کاکائی خانه دارند. این پرندگان که مهاجر هستند در فصل‌های خاصی از سال به این جنگل‌های باشکوه سفر می‌کنند و تمام روزهای فصول مطلوب را در میان شاخ و برگ درختان حرا سپری می‌کنند. البته تنها این پرندگان ساکن این جنگل‌ها نیستند بلکه تعداد قابل توجهی از ماهی‌ها به همراه جمعی از نرم‌تنان و همچنین چندین و چند نوع از سخت‌پوستان در این جنگل‌ها زندگی می‌کنند.

پ.ن: پرندگان مهاجرمناطق گرمسیری در فصل زمستان به این جنگل‌ها مهاجرت می‌کنند. بنابراین اگر مشتاق هستید مهمانان زمستانی جنگل‌های باشکوه حرا را ملاقات کنید لازم است در فصل زمستان مهمان جزیرۀ جذاب و تماشایی قشم باشید.

جزر و مد و ماهیگیری …

شاید جالب باشد بدانید که جزر و مد در جنگل‌های حرا به طور متوسط در هر ۶ ساعت یک بار اتفاق می‌افتد. در هنگام جزر عمق آب در این منطقه تقریباً معادل یک و نیم متر است اما در هنگام مد تمام جنگل‌ها به زیر آب فرو می‌روند. وقتی جزر فرا برسد احساس می‌کنید که این درخت‌های زیبا از ابتدا بر سطح خشکی روییده‌اند و حالا هم در زمینی خشک جا خوش کرده‌اند اما اگر طاقت بیاورید و در بیشترین حالت ممکن ۶ ساعت تمام صبر کنید به چشم خود خواهید دید که چطور بدون هیچ گله و شکایتی به اعماق آب‌ها فرو می‌روند و ۶ ساعت تمام به همان حال باقی می‌مانند. وقتی زمان مد فرا می‌رسد ماهی‌هایی که این درختان سبز را به عنوان خانه و کاشانۀ خود انتخاب کرده‌اند به سمت آن می‌شتابند. به همین دلیل ماهیگیران قهار می‌دانند که صید ماهی در این نواحی مخصوصاً در هنگام مد بسیار پر رونق خواهد بود.

اهمیت جهانی و ملی جنگل‌های سبز حرا

شاید جالب باشد بدانید که جنگل‌های حرا با چند عنوان به ثبت رسیده‌اند. این عناوین جهانی و ملی عبارتند از:

  • منطقه حفاظت شده ملی
  • ذخیره گاه زیست کره
  • تالاب بین‌المللی

عنوان ذخیره گاه زیست کره در یونسکو به ثبت رسیده است. این منطقه نه تنها برای مردم ایران زمین بلکه برای مردم تمام جهان از ارزشی بسیار بهره‌مند است. به همین دلیل این جنگل‌های سبز و درخشان به عنوان مناطق حفاظت‌شده در تمام فصول سال مورد مراقبت و حفاظت قرار می‌گیرند. این طلای سبز خیلی بیشتر از طلا ارزش دارد و برای حفظ این قطعۀ سبز و باشکوه از طبیعت باید با تمام جان و دل کوشید.

قایق‌سواری در حوالی جنگل‌های ارزشمند حرا

گردشگران عزیز می‌توانند در جزیرۀ قشم به قصد گشت و گذار در حوالی جنگل‌های حرا سوار قایق شوند. این قایق‌ها که با منطقه آشنایی کافی را دارند مسافران جزیرۀ قشم را با قایق به سمت جنگل‌های ناب حرا می‌برند. قایق‌ران‌ها از زمان جزر و مد آب نیز مطلع هستند. بنابراین شما می‌توانید زمانی به دیدار این جنگل‌های شگفت‌انگیز بروید که جذر و مد آن را ببینید.

پرنده نگری در جنگل حرا

تفریحات در جنگل حرا تنها به درخت و دریا خلاصه نمی‌شود و بازدیدکنندگان می‌توانند در حین قایق سواری انواع پرندگان مختلف از پرندگان مهاجر تا پرندگان آبزی را مشاهده کنند. از آن جایی که جنگل حرا منطقه‌ای سرسبز در بین خشکی و دریاست و در منطقه گرم‌سیری قرار دارد، پرندگان مهاجر مختلفی به این منطقه سفر می‌کنند. گفتنی است این پرندگان در فصل‌های سرد سال به این جنگل روی می‌آورند. در نتیجه در رزوهای سرد سال بازدیدکنندگان می‌توانند پرندگان متنوع و زیادی را در این جنگل‌ها مشاهده کنند. اگر علاقه به پرنده نگری دارید ولی در حالت عادی نمی‌توانید پرنده‌های خاص را مشاهده کنید، می‌توانید در فصل‌های پاییز و زمستان به قشم سفر کرده و با رفتن به جنگل حرا در کنار قایق سواری در این منطقه زیبا و منحصر به فرد انواع پرنده‌هایی چون مرغ دریایی، مرغ گل خوار، مرغ ماهی خوار و لک لک را مشاهده کنید.

دیدار از جنگل‌های اسرارآمیز حرا در جزیرۀ قشم

جنگل‌های حرا یکی از شگفتی‌های ناب طبیعت به شمار می‌روند. شاید حتی بتوان ادعا کرد که این جنگل‌های ارزشمند اولین گام برای آموزش تبدیل آب شور به آب شیرین بوده‌اند. شاید حتی اولین بار از همین گیاهان برای تبدیل آب شور به آب شیرین استفاده شده باشد. حالا شاید بهتر باشد از توانایی تغییر و تبدیل آب عبور کنیم و به شگفتی دیگری بپردازیم. آیا این امر جالب نیست که جنگل‌هایی که خود به قدر کافی ثبات ندارند و گاهی به زیر آب‌های خلیج فارس غرق می‌شوند و گاه سر از آب بیرون می‌آورند می‌توانند زیستگاهی منحصر به فرد و خاص و البته قابل اتکا برای برخی از موجودات زنده به شمار روند! به نظر می‌رسد این جنگل‌های اسرارآمیز شگفتی‌های بسیاری را در درون خود پنهان کرده‌اند و شاید بسیار جالب و جذاب باشد که در سفر به جزیرۀ قشم به طور مخصوص و با برنامه‌ریزی دقیق به سراغ این جنگل‌های شگرف بروید. این جنگل‌های تماشایی با جزیرۀ قشم فاصلۀ چندانی ندارند. در واقع شما می‌توانید با اجاره سوئیت در قشم اقامت داشته باشید و در یکی از روزهای درخشان و پرتلألؤ سفر خود راهی این جنگل‌های تحسین‌برانگیز شوید.

میزبون رقم‌خوردن زیباترین خاطرات را در جزیرۀ جذاب و تماشایی قشم برای شما یاران جان آرزو دارد …

سفر به جزیرۀ سرشار از شگفتی قشم و دیدار از جنگل‌های حیرت‌برانگیز حرا به سلامت …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید