حمام فین کاشان ؛ بنایی تاریخی در باغی تماشایی(خواندن 10 دقیقه)

حمام فین کاشان
حمام فین کاشان

یکی از مشهورترین جاهای دیدنی نه تنها در شهر دلنواز کاشان بلکه در سراسر ایران زمین، باغ سرسبز و وسیعی است که با نام حمام فین کاشان شناخته می‌شود. حمام‌ها در تمام دوران تاریخ در تمام شهرهای ایرانِ تماشایی یکی از مهمترین بناهایی به یادگار باقی مانده از ادوار گذشته به شمار می‌روند. اما شاید بتوان ادعا کرد که یکی از معروف‌ترین حمام‌های تاریخی که عنوان شاهکار معماری عصر صفویه را به خود اختصاص داده و یکی از خطیرترین اتفاقات تاریخ را شاهد بوده، حمام فین در شهر جذاب و دلکش کاشان است. این بنای تاریخی در کنار تمام اهمیتی که از نظر سبک معماری و تزئینات به کار رفته در گوشه و کنار بنا دارد، محلی است که امیرکبیر، بزرگ مرد تاریخ ایران زمین در آن به قتل رسید. تمام این ویژگی‌ها در کنار هم قرار گرفته‌اند و سبب شده‌اند که حمام تاریخی فین در شهر کاشان به عنوان یکی از جذاب‌ترین بناهای تاریخی انتخاب شود و در هر سال تعداد بسیار زیادی از گردشگران خوش‌ذوق را به سوی خود جذب کند. میزبون نیز این بار حمام تاریخی و تماشایی فین را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده است. با میزبون همراه باشید تا از بخش‌های مختلف این حمام و همچنین باغ وسیع و دلگشایی که ساختمان حمام را در بر گرفته است بیشتر بخوانید.

سفر به شهر کاشان و دیدار از حمام فین همراه با میزبون

حمام فین کجاست؟

اگر از شهر دلبرانۀ کاشان در جهت جنوبی شهر به اندازۀ ۶ کیلومتر پیش بروید به منطقه‌ای خوش آب و هوا و دلپذیر خواهید رسید. به این منطقۀ دلنواز روستای فین کوچک گفته می‌شود. در حال حاضر این روستای روح‌نواز در انتهای خیابان امیر کبیر در شهر کاشان جای دارد. در این روستای تماشایی باغی سبز و بزرگ و دیرینه به چشم می‌خورد. این باغ بزرگ درست هم‌نام روستا است. در باغ فین کاشان مجموعۀ غیر قابل وصفی از چندین و چند بنای تاریخی منحصر به فرد که نمونه‌های اعلایی از شاهکارهای معماری اصیل ایرانی به شمار می‌روند به همراه پوشش گیاهی متنوع که با آرایشی تحسین‌برانگیز به جلوه‌گری می‌پردازند در کنار جوی‌هایی روان و سرشار از آب زلال قرار گرفته‌اند. در میان تمام بناهای تاریخی و تماشایی این باغ بزرگ، دو بنا وجود دارند که با نام‌های حمام کوچک و حمام بزرگ شناخته می‌شوند. در این مقاله قرار است از این دو بنای تاریخی که در سراسر جهان با نام حمام فین کاشان شهرت دارند بیشتر بخوانید. این دو حمام کوچک و بزرگ در ضلع جنوبی باغ فین کاشان جای دارند. شاید جالب باشد بدانید که حمام کوچک و حمام بزرگ در مقایسه با وسعت و جذابیت باغ و تعداد بسیار زیاد بناهای تاریخی دیگر در آن، در نظر اول، به هیچ عنوان خودنمایی نمی‌کنند. شاید بتوان گفت برای یافتن این دو حمام باید تیزبینانه حرکت کنید یا از مسئولین باغ آدرس بپرسید. این در حالی است که اتفاقاً در سراسر جهان نام حمام فین در شهر کاشان پیچیده است و شاید گاهی وقت‌ها فراموش شود که این دو حمام، هیچ کدام فین نام ندارند و نام فین، نامی است که بر سر در این باغ بزرگ می‌درخشد و دو حمام کوچک و بزرگ فقط به خاطر قرارگرفتن در میان باغ است که با نام فین مشهور شده‌اند. یکی از عوامل مهمی که باعث شده است نام این حمام تاریخی در سراسر جهان بپیچد واقعۀ تاریخی بزرگ و مهمی است که در آن رخ داده است. به عبارت دیگر نام مردان بزرگ تاریخ حتی پس از مرگ نیز زنده باقی می‌ماند و حتی موجب جان‌بخشی به ابنیۀ تاریخی نیز خواهد شد. بر این اساس شاید بتوان گفت که قتل امیر کبیر به حمام‌های دوگانه و تاریخی فین در شهر کاشان جان بخشیده است.

باغ تاریخی فین در شهر دلربای کاشان

برای رسیدن به حمام فین کاشان لازم است ابتدا از باغ سبز و دلنواز و تماشایی فین عبور کنید. این باغ نه تنها از لحاظ تاریخی و قدمت دیرینه‌ای که دارد ارزشمند است بلکه از لحاظ طبیعی نیز بسیار قابل توجه خواهد بود. زیبایی و شکوه این باغ وسیع باعث شده است که نامش در فهرست آثار ملی ایران زمین و همچنین در آثار تاریخی یونسکو به ثبت برسد. با قدم‌زدن در باغ دیرینۀ فین در شهر کاشان از میان انبوهی از درختان بلندقامت و قوی‌پیکر عبور خواهید کرد که شاخ و برگ آن‌ها در هم تنیده است و سایبانی از جنس برگ و چوب برافراشته است و اجازه نمی‌دهد پرتو پرتلألؤ خورشید حتی در گرم‌ترین و فروزان‌ترین روزهای سال مهمانان باغ را آزرده خاطر کند. حالا به این سایه‌بان دلنواز آوای جریان جوی آب را نیز اضافه کنید. مخصوصاً زمانی که جریان آب جوی از ناهمواری‌های ظریف ایجادشده در مسیر عبور می‌کند. این باغ سبز و سرخ به اندازۀ ۳۳۷۰۰ مترمربع مساحت دارد و در سراسر این وسعت بسیار درست مثل سنگ‌های قیمتی می‌درخشد. علاوه بر شگفتی‌های رنگارنگ طبیعت در این باغ برج و باروهای قابل توجهی به چشم می‌خورند و باعث می‌شوند که این باغ باشکوه به عنوان یک شاهکار معماری نیز به جلوه‌گری بپردازد. این باغ دلگشا چه در روز و در حضور خورشید درخشان و چه در شب و در حضور ماه تابان دلربا و رؤیایی است و قدرت بخشش آرامشی غیر قابل وصف به مهمانان خود را دارد. هر زمان به آرامشی عمیق و تنفسی لطیف احتیاج داشتید بدون تأمل به سمت باغ فین کاشان رهسپار شوید.

چرا نام فین برای این باغ دلنواز انتخاب شده است؟

باغ فین در گذشته‌های خیلی دور با نام باغ شاه شناخته می‌شد یکی از دلایل انتخاب نام شاه برای این باغ بزرگی و وسعت بسیار زیاد آن است. اما شاید بتوان گفت دلیل دیگر انتخاب نام شاه برای این باغ این بوده است که باغ در تصرف پادشاه و دربار بوده است. به هر روی نام شاه برای مدت طولانی برای این باغ خوانده نشد و حالا سال‌های بسیاری است که این باغ بزرگ به جای نام شاه با نام فین خوانده می‌شود. نام فین نامی است که بر این منطقه از شهر کاشان قرار داشته است. همچنین نام فین از واژۀ فینه گرفته شده است. واژۀ فینه نام کلاه‌هایی است که مردم این منطقه در دورانی بسیار دور از امروز بر سر می‌گذاشته‌اند. به عبارتی دیگر کلاه فینه، کلاه قرمز منگوله داری گفته می‌شود که مصری ها و غیره بر سر می‌گذاشته‌اند.

پ.ن: تغییر نام این باغ بزرگ از نام شاه به نام فینه بسیار جالب توجه است. چون از فراز سر در این باغ دلگشا نام شاه برداشته شده است و نام فینه یا فین که بخشی از پوشش مردم ساکن در ان منطقه بوده است بر فراز سر در باغ قرار گرفته است. این تغییر و تبدیل به این معنا است که باغ سر سبز و دلگشای این منطقه نه به شاه و درباریان بلکه به مردم تعلق دارد و باید با نام مردم مزین باشد. بر این اساس جان‌سپردن مردی که به خاطر مردم جان بر کف نهاد و تا آخرین نفس برای آرامش و سعادت مردم ایران زمین کوشید نیز در این عمارت مردمی، رنگی دیگر پیدا می‌کند و شکوهی بیشتر می‌یابد.

حمام تاریخی فین در شهر روح‌نواز کاشان

شاید جالب باشد بدانید که در باغ بزرگ و دلنواز فین کاشان دو حمام وجود دارد. و البته امر جالب‌تر این است که در اصل نام هیچ کدام از این دو حمام، هرگز فین نبوده است. آنچه سبب شده است اثری تاریخی با شهرت جهانی با نام حمام فین کاشان در خاطرها سپرده شود قرارگرفتن این دو حمام در قلب این باغ وسیع است. همچنین امری که باعث شده است این حمام در مقایسه با سایر بناهای تاریخی و مخصوصاً حمام‌های دیگر مشهور باشد قتل مرد بزرگ تاریخ ایران زمین یعنی امیرکبیر، نخست وزیر آگاه و دلسوز ایرانی در این حمام است.

حمام کوچک همان حمامی است که در آن میرزا تقی خان فراهانی معروف به امیرکبیر، در بیستم دی ماه سال ۱۲۳۰ هجری خورشیدی به قتل رسیده است. این حمام از نظر معماری ویژگی بارزی ندارد و در گذشته برای استفاده خدمتکاران ساخته شده است و تنها به دلیل وقوع این حادثه تاریخی به شهرت رسیده است. البته در این حمام هفت کاشی قدیمی وجود دارد که در قسمت خزینه قرار داشته و دارای قدمتی برابر با ۵۰۰ سال است. گفتنی است حمام کوچک در برخی از روزهای هفته برای استفاده عموم در اختیار مردم عادی قرار می‌‌گرفته است.

حمام بزرگ برخلاف حمام کوچک دارای معماری زیبایی بوده و از این رو ستون‌‌های مرمر و سقف نقاشی شده‌‌ی زیبایی را داراست. دلیل این معماری زیبا استفاده از این حمام توسط فرماندهان و بزرگان دربار بوده است. حمام بزرگ فین دارای دو سربینه بوده که سربینه اول به ورودی نزدیک‌‌تر است و دارای سکویی در انتهای آن و بخاری دیواری است. سربینه‌‌ی دوم دارای حوضی در وسط آن و مسیری برای عبور در ضلع شرقی است.

هر دو حمام‌‌های کوچک و بزرگ در سال ۱۳۴۴ هجری شمسی بر اساس طرح اولیه‌‌ی خود مرمت و بازسازی شدند.

سفر به شهر دلنواز کاشان و دیدار از حمام تاریخی فین

حمام فین کاشان یکی از جذاب‌ترین و تماشایی‌ترین بناهای به یادگار باقی مانده از گذشتۀ تاریخ ایران زمین به شمار می‌رود. این بنای دلبرانه نه تنها یک شاهکار اصیل معماری است بلکه از لحاظ تاریخی نیز بنایی مشهور و شناخته‌شده محسوب می‌شود. تعداد بسیار زیادی از گردشگران علاوه بر اشتیاق برای دیدار از سبک معماری به کار رفته در این بنا، مشتاق هستند مکانی که در آن یکی از مهمترین اتفاقات تاریخ رخ داده است را از نزدیک ببینند. اگر شما هم دوست دارید این بنای تاریخی باشکوه را از نزدیک ببینید، اگر دوست دارید علاوه بر تماشای زیبایی‌های معماری تاریخی و اصیل ایرانی، تاریخ را نیز دنبال کنید می‌توانید مهمان شهر کاشان باشید، از این حمام تاریخی و پر ماجرا دیدن کنید، در سراسر شهر به گشت و گذار و سیر و سیاحت بپردازید و سپس با اجاره سوئیت در کاشان اقامتی سرشار از آرامش را تجربه کنید. چون یکی از مهمترین مسائل سفر محل اقامت و داشتن استراحت کافی است. میزبون پیشنهاد می‌کند با سفر به شهر کاشان به روزهای زندگی خود شادترین و گرم‌ترین رنگ‌های عالم را ببخشید. روزهای زندگی‌تان سرشار از سفرهای شاد و تفریحی …

  • میزبون زیباترین روزهای سفر را برای شما، یاران جان، آرزو دارد …
    • روزهای زندگی‌تان سرشار از سفرهای شاد و تفریحی …
      • سفر به شهر دلبرانه و محبوب کاشان به سلامت …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید