غار خربس در جزیره قشم ؛ جاذبه‌ای حیرت‌برانگیز(خواندن 10 دقیقه)

غار خربس در جزیره قشم
غار خربس در جزیره قشم

غار خربس در جزیره قشم یکی از دیدنی‌های بی‌نظیر در این جزیرۀ تماشایی است که شاید بتوان گفت در مقایسه با سایر جاهای دیدنی در این جزیرۀ بی‌همتا از شگفتی بیشتری برخوردار است و شاید بتوان گفت قدم‌زدن در هر دالان در این غار دیرینه به صفحه‌ای از کتابی اسرارآمیز شبیه است که سراسر آن از رمزنگاری‌هایی معماوار پر شده است. به نظر می‌رسد برای رمزگشایی از این نگاره‌های کنده‌کاری‌شده بر هر دیوار، در هر دالان، در این غار عجیب، لازم است با دقت و ظرافتی ماجراجویانه و با نگاهی دقیق و نکته‌سنج و ریزبینانه وارد غار شوید. اما پیش از آن که قدم در راه بگذارید و راهی جزیرۀ قشم شوید و بخواهید ماجراجویانه و پر نشاط به سیر و سیاحت در دالان‌های سرشار از شگفتی غار خربس در جزیرۀ قشم بپردازید میزبون از ویژگی‌های آن می‌نویسد تا با شناخت بهتری راهی این سفر دل‌انگیز شوید.

گشت و گذار در دالان‌های غار خربس همراه با میزبون

معرفی غار خربس در جزیرۀ قشم

غار خربس در جزیره قشم قدمتی دیرینه دارد و اگر از مورخان بپرسید و بخواهید سر رشتۀ طولانی قدمت آن را دنبال کنید به دوران حکومت مادها خواهید رسید. به این ترتیب غار خربس یادگاری از اولین دوره‌های تمدن بشری در خاک ایران زمین به شمار می‌رود. علاوه بر این که این اثر باستانی حرف‌های بسیاری از تمدن اصیل و دیرینۀ ایرانی برای گفتن دارد یکی از پدیده‌های حیرت‌برانگیز از لحاظ زمین‌شناختی نیز محسوب می‌شود. این دو ویژگی منحصر به فرد سبب شده است در هر سال و در تمام روزهای مختلف سال تعداد بسیار زیادی از گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند، درست مثل یک آهنربای قوی که مقاومت در برابر جاذبه‌اش نه تنها دشوار که غیرممکن به نظر می‌رسد. اگر بخواهید از لحاظ زمین‌شناختی اهمیت غار خربس را مورد توجه قرار دهید لازم است بگویم که این غار حیرت‌برانگیز در امتداد رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته است و توانسته است اقلیمی کوهستانی را به دریای عمیق و وسیع خلیج فارس متصل کند. هر زمان به جزیرۀ قشم سفر کنید و به سمت غار خربس رهسپار شوید خوهید دید که در سمت راست این غار روستایی با نام خربس و جود دارد و در همسایگی آن نیز روستایی دیگر به نام روستای رمچاه جای دارد. این غار باشکوه و تماشایی یکی از جاذبه‌های محبوب و ارزشمند روستای خربس در جزیرۀ قشم به شمار می‌رود. شاید جالب باشد بدانید که در روستای خربس چندین و چند اثر دیگر که نمونه‌های قابل توجهی از معماری صخره‌ای محسوب می‌شوند به چشم دیده می‌شود. به عبارتی دیگر یکی از چندین اثر ارزشمند در این روستا غار خربس است که شاید بتوان گفت در مقایسه با سایر آثار مشهورتر است و بیشتر مورد توجه گردشگران عزیز قرار می‌گیرد. این غار تحسین‌برانگیز در نتیجۀ امتداد چین‌خوردگی‌های رشته کوه‌های زاگرس به وجود آمده است. بر اساس مشاهدات صورت گرفته از این غار اعلام شده است که این غار دیوارهایی به بلندای ۲۰ تا ۳۰ متر دارد. البته این دیوارهای بلندقامت از فرسایش و هجوم آب دریا و سایر رخدادهای طبیعی و غیرطبیعی ایمن نبوده است و ردپای گذر سال‌ها را به صورت حفره‌هایی خالی در جای جای این دیوار بلند می‌توان دید. غار خربس در ابتدا با ظاهری ساده و بی‌پیرایه در نظر مهمانان خود ظاهر می‌شود اما فقط کافی است قدم به درون غار بگذارید تا با دنیایی متفاوت و سرشار از زیبایی و شکوه روبه‌رو شوید. همچنین تحسین‌برانگیز خواهد بود اگر بدانید که این غار چشمه‌هایی جوشان دارد و روزنه‌ها و دریچه‌های قابل توجهی در آن به جلوه‌گری می‌پردازند که شکوه حضور تمدنی اصیل را در این غار تأیید می‌کند.

هزارتویی به نام خربس

غار خربس در جزیره قشم به عنوان یکی از عجایب هفتگانه شهرت پیدا کرده است. شاید جالب باشد بدانید که غار خربس غاری است که آن را انسان‌ها ساخته‌اند. در واقع این پدیدۀ عجیب و تحسین‌برانگیز حاصل همکاری طبیعت و ذهن بشری است. در گذشته‌های خیلی دور انسان‌ها برای ساخت بنا به کوه‌ها رو می‌آورده‌اند و با ایجاد حفره‌هایی در دل کوه‌ها مکان زندگی خود را می‌ساخته‌اند. شاید بتوان گفت دیرینگی دست‌کن‌ها مصادف است با اولین تلاش‌های انسانی در ساخت و احداث بناهایی دلخواه. پیش از آن انسان‌ها در غارهای طبیعی زندگی می‌کرده‌اند و در طراحی آن نقشی نداشته‌اند. اما غار خربس که یکی از نمونه‌های عالی دست‌کن‌های دیرینه به شمار می‌رود بیشتر شبیه یک هزارتو به نظر می‌رسد. هزارتویی با دالان‌هایی پیچ در پیچ که به هم راه دارند اما به راحتی می‌توانند باعث شوند راه اصلی را گم کنید. جذابیت بیشتر معماری به کار گرفته شده در این بنای صخره‌ای زمانی جلوه‌گر خواهد شد که برکه‌هایی در بخش‌های مختلف دالان‌ها به چشم می‌خورند. این برکه‌های کوچک و متعدد دو فایدۀ مهم و اساسی داشته‌اند. اولین فایده این است که این برکه‌ها می‌توانند آب باران را در خود جمع کنند و نگه دارند تا در مواقع لزوم مورد استفاده قرار بگیرند اما دومین دلیل که بسیار خلاقانه و کاربردی به نظر می‌رسد خنک‌کردن محیط داخلی دالان‌ها به واسطۀ این برکه‌های کوچک و متعدد است.

قدم‌زدن در میان دالان‌ها در غار خربس

شاید جالب باشد بدانید که در غار خربس در جزیره قشم ۹ روزنه وجود دارد. این ۹ روزنه به عنوان ورودی‌های این غار شناخته می‌شوند. توزیع این روزنه‌ها به این صورت است که ۶ روزنه در قسمت بالایی غار واقع شده‌اند، دو روزنه در قسمت پایینی و یک روزنۀ دیگر در قسمت پایین‌تر قرار گرفته است. ساختار پیچ در پیچ و هزارتومانند دالان‌ها باعث می‌شود راهی را که از آن وارد غار شده‌اید را نتوانید پیدا کنید. به این ترتیب ممکن است شما از یک روزنه وارد غار شده باشید اما وقتی از غار خارج می‌شوید ببینید که از یک روزنۀ دیگر خارج شده‌اید. همچنین شاید حیرت‌برانگیز باشد اگر بدانید که درست پشت قسمتی که به روزنه‌ها اختصاص داده شده است تالاری وسیع و مزین پنهان شده است. بدون شک این بنای صخره‌ای در دورۀ مادها قصری بزرگ از آنِ پادشاهی مهم بوده است. چون ظرافت‌های به کار گرفته شده در ساخت بخش‌های مختلف این بنا بسیار شبیه قصرهای آراسته به نظر می‌رسد. این احساس مخصوصاً زمانی بیشتر مایه می‌گیرد کهدر داخل دالان‌ها طاقچه‌هایی خودنمایی می‌کنند که گویی روی آن‌ها شمعدان‌ها و سایر اشیاء قیمتی قرار می‌گرفته‌اند.

مجهولات بسیار در مورد غار خربس

یکی از مسائل مهم در مورد تمام آثار تاریخی و مخصوصاً در مورد آثار باستانی مجهولات بسیاری است که در مورد این بناها وجود دارد. در واقع از هر بنای باشکوه دیرینه تنها بخش‌هایی از آن به عصر و دورۀ ما رسیده است و بخش بسیار زیاد و قابل توجهی از آن در طول زمان از بین رفته است. آنچه ما در حال حاضر از هر بنا می‌بینیم تنها بخش‌هایی از آن بنا است که ممکن است تغییرات بسیاری در طول زمانی که بر آن گذشته است متحمل شده باشد. بدون شک غار خربس در جزیره قشم نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. در این غار بزرگ و تماشایی علاوه بر ۹ روزنۀ ورودی، روزنه‌های دیگری نیز قابل مشاهده هستند. این روزنه‌ها که در بخش‌های مختلفی از بنا قرار گرفته‌اند نور مورد نیاز محیط درونی غار را تأمین می‌کنند اما اینکه آیا در طول زمان و بر اثر فرسایش ایجاد شده‌اند یا در همان زمان ساخت و به صورت آگاهانه ایجاد شده‌اند مشخص نیست. البته از تمدنی که برکه‌هایی به منظور تأمین آب در نظر گرفته باشد ایجاد روزنه‌هایی برای تأمین نور کافی و تهویۀ هوای محیط داخلی تالار به هیچ وجه بعید نخواهد بود. اما به هر حال فرضیه‌های بسیاری در مورد این روزنه‌ها مطرح شده است. به عنوان نمونه گفته می‌شود این روزنه‌ها در گذشته محل افروختن آتش برای عبادت بوده است.

امکانات و ساعت ورود به غار خربس 

قطعا امکاناتی که در یک مکان تفریحی وجود دارد، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای آن محسوب می‌شود که بسیاری از گردشگران به آن توجه ویژه‌ای دارند. در واقع هزینه‌ای که صرف پدید آوردن یک سری امکانات برای مکان‌های تفریحی گردشگری می‌شود، عملا هزینه محسوب نمی‌شود؛ زیرا هر چقدر امکانات یک مکان تفریحی بهتر باشد، گردشگران بیشتری برای تفریح از آن استقبال خواهند کرد و چندین برابر هزینه صرف شده باز خواهد گشت. خوشبختانه غار خربس قشم از نظر امکانات در سطح خوبی قرار داشته و شامل امکاناتی از قبیل مغازه‌ها و غرفه‌های گوناگون برای خرید صنایع دستی و خوراکی جات مختلف، سرویس بهداشتی تمیز با امکانات بهداشتی قابل قبول و یک مکان مناسب برای پارک ماشین‌ها می‌باشد. در مورد ساعت بازدید از غار خربس باید گفت که گردشگران می‌توانند همه روزه بین ساعت ۶ صبح تا ۸ عصر به این مکان تفریحی مراجعه کرده و با پرداخت مبلغ تعیین شده از زیبایی‌ها و امکانات این مکان استفاده کنند.

سفر به جزیرۀ قشم و دیدار از غار خربس

غار خربس در جزیره قشم غاری پر رمز و راز و حیرت‌برانگیز است. شاید بتوان ادعا کرد که یکی از مهمترین عواملی که گردشگران کنجکاو و مشتاق را به سیر و سیاحت در سراسر ایران زمین تشویق می‌کند ماجراجویی و لذت چشیدن طعم منحصر به فرد و دلکش کشف و شهود است. گردشگران ماجراجو و خوش‌ذوق بدون شک لذت خواهند بُرد از قدم‌زدن در این دالان‌های اسرارآمیز و انداختن نگاهی عمیق به هر قسمت از دیوارهایی که قرن‌های متمادی است نقش‌ها و نگاره‌هایی را بر سطح خود حفظ کرده‌اند. آیا این تصاویر کنده‌کاری شده بر سطح دیوارها پیامی بوده‌اند که لازم بوده است به آیندگان برسد! شاید هم حاصل هنرنمایی هنرمندان اعصار پیش از روزگار ما باشند. آیا ممکن است در قرن‌ها پیش، در این غار، نمایشگاهی از نگارگری بر سطح دیوارهای دالان‌های غار برپا شده باشد! شاید نتوانیم با یقین در مورد آنچه در گذشته، گذشته است صحبت کنیم اما در حال حاضر این غار شگرف بدون شک یکی از تحسین‌برانگیزترین گالری‌های هنری است که به طور قطع هر هنرمند موشکاف و نکته‌سنج را به تسخیر خود درخواهد آورد. میزبون پیشنهاد می‌کند سفر به جزیرۀ سرشار از شگفتی قشم را در برنامه‌های سفری خود قرار دهید و در سفر به این جزیرۀ پر جاذبه حتماً از غار خربس نیز دیدن کنید. در دالان‌های این غار شگرف قدم بزنید و این بار هیجانی ماجراجویانه را تجربه کنید. شما می‌توانید با اجاره سوئیت در قشم اقامت داشته باشید و در یکی از روزهای ناب سفر به سمت این غار پر ماجرا راهی شوید. اگر همین راه را ادامه دهید می‌توانید جزایر ناز و حتی جزیرۀ هنگام را نیز ببینید.

  • میزبون آرزو دارد که جذاب‌ترین سفرهای عالم در راه زندگی شما قرار بگیرند …
    • میزبون یقین دارد که یکی از جذاب‌ترین سفرهای عالم، سفر به جزیرۀ سرشار از شگفتی و حیرت قشم در خاک پاک ایران زمین است …

سفر به جزیرۀ تماشایی و بی‌همتای قشم به سلامت ...

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید