ییلاق های دیدنی گیلان گشت و گذار در مناطق بکر شمال(خواندن 8 دقیقه)

ییلاق های دیدنی گیلان

در استان گیلان ییلاقات متنوعی وجود دارد که هر کدام دارای جاذبه‌های طبیعی متعددی هستند. استان گیلان به دلیل وجود جنگل‌های زیبا و آب و هوای دلپذیر به یکی از مقاصد برای سفر در تعطیلات تابستان تبدیل شده است. مناطق ییلاقی این استان دارای مناظر رویایی و فوق العاده‌ای هستند و برای دوری از شلوغی شهر و گذران روزهای تعطیل بسیار مناسب هستند. در این مقاله به معرفی ییلاق های دیدنی گیلان پرداخته‌ایم، پس اگر قصد سفر به این استان زیبا را دارید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

ییلاق املش

شهرستان املش یکی از نقاط جذاب ایران و یکی از ییلاق های دیدنی گیلان محسوب می‌شود که در ۷۵ کیلومتری شهر رشت قرار گرفته است. شهر املش دارای آب و هوای فوق‌العاده‌ای بوده و به دلیل قرار گرفتن در کنار دریا و کوهستان، در هوای آن اکسیژن خالصی جریان دارد. شهر املش از شهرهای قدیمی ایران محسوب می‌شود و قدمت آن به زمان شاه عباس صفوی برمی‌گردد. در شهر ییلاقی املش جاهای دیدنی بسیاری وجود دارد که از بین آن‌ها می‌توان به آبشار سیاه‌تاش، تالاب زربیجار، عمارت صوفی‌ها و قلعه شاه‌نشین اشاره کرد.

ییلاق هلودشت

در ۳۰ کیلومتری ییلاق املش، ییلاقی به نام هلودشت وجود دارد که به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات گیلان دارای آب و هوای بسیار مطبوعی است. هلودشت از ییلاق‌های بکر استان گیلان است که جمعیت زیادی نداشته و به همین دلیل دارای جنگل‌های بکر و فوق‌العاده‌ای است. به دلیل وجود همین جنگل‌های زیبا، بازدید از این ییلاق و گذراندن روزهای تعطیل در این مکان را به دوست‌داران طبیعت پیشنهاد می‌کنیم.

ییلاق خورگام

ییلاق خورگام در ۴۰ کیلومتری شهر رودبار و در ارتفاعی بالاتر از ۲۰۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد که به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات آب و هوای بسیار خوبی دارد. در این منطقه جنگل‌های انبوه، دریاچه‌های متعدد و چشمه‌های طبیعی زیبایی وجود دارد که هر کدام از جاذبه‌های طبیعی خورگام محسوب می‌شوند. نام خورگام در لغت به معنای جای پای خورشید یا قدمگاه خورشید است. در این منطقه دریاچه‌ای به نام دریاچه ویستان وجود دارد که در اطراف آن پوشش گیاهی متنوعی وجود داشته و به همین دلیل محل تغذیه طبیعی دام‌های این منطقه است. بسیاری از افراد برای ماهیگیری و برپایی پیک نیک به ییلاق خورگام و دریاچه ویستان سفر می‌کنند و در کنار ماهیگیری از خوردن میوه‌های وحشی موجود در این منطقه چون تمشک، ازگیل، سیب و گلابی لذت ببرند.

ییلاق شاندرمن

منطقه‌ای بکر و دیدنی در شمال شهرستان ماسال قرار دارد که به آن شاندرمن می‌گویند. شاندرمن در  ۶۰ کیلومتری رشت واقع شده است و به دلیل ییلاقی بودن بهترین زمان برای سفر به آن از اردیبهشت تا مهر خواهد بود. شاندرمن در زبان تالشی به معنای با من رفتن است. این منطقه در گذشته محل عبور کاروان‌ها بوده و شهادت سردار جنگل، میرزا کوچک خان جنگلی را نیز به چشم دیده است. در این ییلاق روستایی به نام سیاهمرد قرار دارد که جمعیتی بیش از ۴۰۰۰ نفر دارد و عمده معروفیت منطقه شاندرمن به دلیل وجود همین روستاست. یکی از جاذبه‌های گردشگری ییلاق شاندرمن غار بزرگی به نام آویشو است که در جنوب این منطقه واقع شده است. این غار از صدها قندیل به ابعاد بزرگ و کوچک و در طی هزاران سال تشکیل شده است. خوب است بدانید که شهرستان ماسال دارای ۱۷ غار است که بزرگ‌ترین این غارها همین غار آویشو است. از دیگر جاذبه‌های دیدنی شاندرمن آبشار وزن، جمعه بازار شاندرمن، سیفی، روستای طالب دره و حاجی بیجار، ییلاقات اولم و روستای امام‌زاده شفیع است.

ییلاق النزه

ییلاق النزه از دشت‌های وسیع استان گیلان و یکی از ییلاق های دیدنی گیلان به شمار می‌رود که در اطراف آن کوه‌های زیبا و سرسبزی قرار گرفته است. این ییلاق نیز مانند ییلاق شاندرمن در شهرستان ماسال قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی ماسال نیز محسوب می‌شود. آب و هوای ییلاق النزه خنک و معتدل است، از این رو بهترین زمان برای گذراندن اوقاتی خوش در این منطقه، روزهای گرم تابستان است. اهالی این منطقه در خانه‌های چوبی زندگی می‌کنند. گفتنی است گردشگرانی که به النزه سفر می‌کنند، قابلیت اجاره کردن این کلبه‌ها برای گذراندن شب را دارند. در ییلاق النزه بقعه مشهوری به نام امام‌زاده ابراهیم النزه قرار دارد که برای رسیدن به آن گردشگران باید حدود ۵ دقیقه پیاده‌روی کنند. در کنار این بقعه درختی قدیمی و کهنسال وجود دارد که قدمت آن به ۲۰۰ سال قبل می‌رسد و همین مورد نشان از قدمت النزه دارد. به دلیل قدمت طولانی مدت این درخت مردم النزه به این درخت به عنوان یک مشکل گشا اعتقاد دارند و پارچه‌های سبز، نخ و شمشاد را از این درخت آویزان می‌کنند تا مشکلشان حل شده و حاجتشان روا شود.

ییلاق سلانسر

ییلاق سلانسر از ییلاق‌های شهرستان رودبار است. این ییلاق از مرکز استان گیلان یعنی شهر رشت فاصله چندانی نداشته، پس در صورتی که به شهر رشت سفر کردید، بازدید و گذراندن ساعاتی در این منطقه را نیز از دست ندهید. این روستای ییلاقی در ارتفاع ۱۲۵۰ متری از سطح دریا و در جنوب استان گیلان واقع شده است و به دلیل وجود درختان تنومند و علف‌زارهای زیبا به مکانی مناسب برای گذراندن روزهای گرم تابستان تبدیل شده است. در این منطقه همیشه مهی وجود دارد که موجب خاص‌تر دیده شدن ظاهر سلانسر شده است. از دیگر ویژگی‌های این روستا حجوم ابرها در ارتفاعات بالاست به طوری که هر چه به سمت ارتفاعات بالاتر این ییلاق پیش بروید، حجوم ابرها را بیشتر احساس خواهید کرد. ییلاق سلانسر از نظر تاریخی نیز دارای پیشینه‌ای غنی است به طوری که در این منطقه می‌توان بقایای قلعه‌ای قدیمی که قدمت آن به قرن‌های پنج تا هفت هجری می‌رسد را مشاهده کرد. در صورتی که می‌خواهید در این ییلاق کمپینگی به راه بیندازید بهتر است لباس گرم با خود به همراه داشته باشید زیرا شب‌های ییلاق سلانسر سرد بوده و در آن هیزم‌های بسیاری برای روشن کردن آتش پیدا نمی‌شود.

ییلاق دیلمان

یکی از معروف‌ترین ییلاق های دیدنی گیلان ییلاق دیلمان است. روستای دیلمان به بهشت کوچک گیلان نیز معروف است و از این رو جای بسیار مناسبی برای طبیعت گردی است. این روستا در منطقه سیاهکل قرار دارد. در نگاه اول مشاهده مناظر سرسبز و دام‌هایی که در دشت‌های منطقه دیلمان تغذیه می‌کنند به مانند یک نقاشی دیده می‌شود. در ییلاق دیلمان جاذبه‌های تاریخی بسیاری نیز وجود دارد که از بین آن‌ها می‌توان به قلعه گرماور، کاروانسری تی تی، حمام دیلمان، آرامگاه باباولی و آبشار لونک اشاره کرد. خوب است بدانید که در اطراف آبشار لونک مواردی چون منقل‌های بتونی برای برپا کردن آتش، غرفه‌هایی برای فروش صنایع دستی استان گیلان و آب لوله کشی وجود دارد و به همین دلیل گردشگران بسیاری در حین سفر به این منطقه، ساعاتی را نیز در کنار آبشار لونک می‌گذرانند. با این که روستای دیلمان در هر فصلی از سال زیبایی مخصوص به خود را دارد ولی در صورتی که می‌خواهید از طبیعت این منطقه بهره ببرید، بهتر است در فصل بهار به دیلمان سفر کنید.

تالاب انزلی

تالاب یا مرداب انزلی زیباترین تالاب ایران است . این تالاب زیستگاه بسیاری از گیاهان و جانوران است و بخاطر موقعیت جغرافیایی از نظر میزان رطوبت و آب با هیچ کدام از تالاب های ایران قابل مقایسه نیست . این تالاب علاوه بر داشتن زیبایی های چشمگیر در اقتصاد منطقه هم نقش بسیار مهمی دارد.

ماسال گیلان

ماسال شهر دست نخورده ی گیلان است . این شهر پر رمز و راز است و این شهر میراثی از کهن تالش است. مردمانش به زبان خوش آهنگ تالشی سخن می گویند . آب و هوای نقاط بکر آن باعث شده تا به رویایی ترین نقطه از جاهای دیدنی گیلان محسوب بشود . 

غارهای باستانی، چشم‌اندازهای وسیع و سرسبز، زیارتگاه‌های کوچک و صمیمی و در نهایت محل شهادت میرزا کوچک خان، دیدنی‌هایی است که مردم را به ماسال دعوت می‌کند.

سخن پایانی

استان سرسبز گیلان که یکی از استان‌های شمالی ایران محسوب می‌شود، دارای ییلاقات بسیاری است که هر کدام به نوبه خود دارای طبیعت زیبا و آب و هوایی مطبوع و خوش است. در این مقاله به معرفی ییلاق های دیدنی گیلان پرداختیم تا به عنوان راهنمایی برای سفر شما به استان گیلان باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید