دریاچه الندان ؛ رؤیایی آبی و آرام در حوالی شهر ساری(خواندن 12 دقیقه)

دریاچه الندان در حوالی شهر ساری در استان مازندران
دریاچه الندان در حوالی شهر ساری در استان مازندران

به نظر شما زیباترین تصویر در طبیعت چه تصویری است؟ دشت‌های سبز با انواع و اقسام بوته‌های رنگارنگ، مثلاً شکوفه‌های سرخ یا زرد که بر صفحۀ سبز چمن بیشتر خودنمایی می‌کنند یا آبشارهای پرخروش با طبیعت سبز اطراف آن‌ها! منظرۀ کویر را بیشتر می‌پسندید یا جنگل‌های انبوه و پر دار و درخت را! ساحل دریا را بیشتر دوست دارید یا صعود از کوهی سخت را! آیا تا به حال در سکوت ناب جنگل صدای دارکوب‌ها و سایر پرنده‌ها که گاه گاه سر به آواز برمی‌دارند را با گوش جان شنیده‌اید؟ آیا تا به حال جوش و خروش آبشار که با عصبانیت تمام خودش را به زمین می‌کوبد را با نرمی و لطافت دریاچه مقایسه کرده‌اید؟ در این مقاله میزبون قصد دارد به یک دریاچۀ آبی و آرام و طبیعی و منحصر به فرد در حوالی شهر پرطرفدار ساری سفر کند. طبیعتی آرام، آبی و سبز. شما چطور؟ با انتخاب میزبون موافق هستید! همراه میزبون تا آخر مقاله باقی خواهید ماند؟ اگر از حضور در این طبیعت ناب و آرام و آبی و سبز لذت می‌برید، اگر از تماشای چنین تصویر منحصر به فردی آرامش و زندگی را در ذره ذرۀ وجود خود احساس می‌کنید با میزبون هم‌راه و هم‌قدم شوید تا به واسطۀ این مقاله مهمان یکی دیگر از شگفتی‌های شگرف طبیعت باشیم. این شگفتی شگرف طبیعت با نام دریاچه الندان شهرت دارد.

دیدار از دریاچه الندان همراه با میزبون

آدرس دقیق دریاچۀ الندان

دریاچۀ الندان در حوالی روستای ازنی که از توابع بخش چهاردانگه ساری به شمار می‌رود و در منطقه جنگلی پله الندان واقع شده است. اتفاقاً نام الندان نیز از همین روستا برداشته شده است. اما اگر بخواهید دقیق‌تر و با کمک اعداد و ارقام محل دقیق قرارگرفتن دریاچۀ الندان را بدانید باید اضافه کنم که روستای ازنی با شهر ساری در حدود ۶۵ کیلومتر فاصله دارد. همچنین لازم است بگویم که روستای ازنی در قسمت جنوب شهر ساری واقع شده است. به علاوه اینکه روستای ازنی در فاصلۀ ۲۰ کیلومتری کیاسر در دهستان چهاردانگه در بخش چهاردانگه شهرستان ساری و در دامنۀ کوهی به نام ازنی کوه جا خوش کرده است. البته بنابر اعتبار بسیار اعداد و ارقام می‌توان گفت روستای ازنی با مختصات جغرافیایی ،۵۳ درجه و ۲۵ دقیقه و ۲ ثانیه شرقی و ۳۶ درجه و ۱۴ دقیقه و ۱۴ ثانیه شمالی و ۱۲۰۰ متری از سطح دریا در جاده ساری ـ سمنان یا به عبارتی دیگر جاده کیاسر قرار گرفته است. امیدوارم با کمک این اعداد و ارقام دریاچه الندان را به راحتی پیدا کنید.

ویژگی‌های منحصر به فرد دریاچۀ الندان

  • شاید جالب باشد اگر بدانید که دریاچۀ الندان در فصل‌های گرم که بارندگی وجود ندارد چیزی در حدود۱۷ هکتار وسعت دارد و در فصل‌هایی که بارندگی وجود دارد یا حتی افزایش پیدا می‌کند وسعت این دریاچه تقریباً دو برابر می‌شود و به ۳۰ هکتار افزایش می‌یابد. منبع تأمین‌کنندۀ آب این دریاچۀ جذاب و تماشایی فقط و فقط بارش باران‌های فصلی است و از هیچ راه دیگری به منبع تأمین آبی متصل نمی‌باشد.
  • در فصل سرد زمستان که بارندگی افزایش پیدا می‌کند و در نتیجۀ این افزایش حجم آب موجود در دریاچه نیز تقریباً دو برابر می‌شود، اردک‌های وحشی و مهاجر به این دریاچه با شکوه مهاجرت می‌کنند و در آن ساکن می‌شوند. البته در سال‌های اخیر در دل دریاچه الندان چند نوع ماهی رها شده‌اند و حالا این دریاچۀ چشم‌نواز به زیستگاهی امن برای چند نوع موجود زنده بدل شده است.
  • در حوالی دریاچۀ زیبا و منحصر به فرد الندان و همچنین رودخانه‌ای که از آن جاری می‌گردد به هیچ وجه خانه و سکونت‌گاهی به چشم دیده نمی‌شود. همین امر سبب شده است رودخانه‌ای که از دریاچۀ الندان سرچشمه می‌گیرد صاحب آبی شیرین و گوارا و پاک و زلال باشد.
  • لازم است اضافه کنم که حوالی آببندان پله سرشار است از درختچه‌های ازگیل و ولیک.

دریاچه الندان شگفتی شگرف طبیعت

تا به حال شنیده‌اید که کافی است همه چیز را به طبیعت بسپارید تا با توجه به شرایط و ویژگی‌های منحصر به فرد خود درست مثل تکه‌های یک پازل همه چیز را طوری کنار هم قرار دهد تا یک تصویر خیره‌کننده و دل‌نواز بیافریند! دریاچۀ الندان یکی از همین پازل‌ها به شمار می‌رود که قطعات خاص و ویژه‌ای به دست طبیعت در کنار هم قرار گرفته‌اند و بدون هیچ گونه دخالت انسانی پدیده‌ای شگرف تصویر شده است. همان طور که در بند پیش به آن اشاره کردم دریاچۀ الندان فقط و فقط از آب حاصل از بارش باران تغذیه می‌کند و به هیچ وجه هیچ گونه منبع تأمین انرژی دیگری ندارد. اما همان طور که خود خوب می‌دانید تنها بارش باران گیریم به میزان بسیار برای تشکیل دریاچه‌ای به این وسعت کفایت نمی‌کند. بنابراین لازم است به دنبال قطعۀ دیگری از این پازل بگردیم. قطعۀ دوم جنس خاص خاک در این منطقه است. خاکی که سطح زمین را در این ناحیه پوشانده است برای آب به هیچ عنوان قابل نفوذ نیست. آب باران را روی سطح خود نگه می‌دارد و سبب می‌شود این آب رفته رفته روی هم تلنبار گردد. در نتیجه وقتی مقدار بسیاری از آب حاصل از باران در این محل جمع شود به تبع دریاچه‌ای آبی، آرام و گوارا شکل خواهد گرفت.

پ.ن: طبیعت سرسبز و شگفت‌انگیز منطقۀ شمال ایران زمین روحی لطیف و پرشور دارد که می‌تواند بسته بسته انرژی حیات را به مهمانان خود هدیه کند. همۀ ما خیلی از وقت‌ها احساس می‌کنیم که به دستان نوازشگر طبعیت احتیاج داریم. روح ما، جان ما، وابستۀ طبیعت است. می‌خواهم بگویم بیایید زندگی را به خودمان سخت نگیریم. بیایید خودمان، خودمان را درک کنیم؛ روح خودمان را در آغوش بگیریم و قبول کنیم که هرزگاهی نیاز داریم از تمام سختی‌های روزگار و پیچ و خم‌های ریز و درشت جهان معاصر فاصله بگیریم و به قلب زیبایی و شکوه پناه ببریم. می‌خواهم بگویم ما آدم‌ها هر چقدر هم که مدرن شده باشیم، هر چقدر هم که با صنعت و تکنولوژی و جهان مدرن معاصر خو گرفته باشیم باز هم محتاج لحظاتی هستیم که در طبیعت بکر قرار بگیریم و عطر درخت و شکوفه را استشمام کنیم و آوای لطیف جریان جوی‌بارها را بشنویم. بدون شک فاصله گرفتن آن هم به صورت طولانی از صنعت و تکنولوژی و زندگی مدرن امکان‌پذیر نخواهد بود اما ما حتماً می‌توانیم زمانی هرچند کوتاه را از دنیا و زندگی روزمره قرض بگیریم تا بتوانیم به طبیعت پناه ببریم. چقدر خوب است اگر بتوانیم هر چه بیشتر و بیشتر مراقب این ثروت عظیم و ارزشمند باشیم. مراقب باشیم رد و نشان زندگی مدرن ما به زیبایی، شکوه و سکوت آن راه پیدا نکند. مراقب باشیم چینی لطیف و حساس تنهایی آن ترک بر ندارد. و بدانیم که اگر خدای ناکرده روزی روزگاری این چینی لطیف ترک بر دارد هستی ما هم با خطر روبه‌رو خواهد شد. پس برای اینکه بتوانیم به بهترین شکل ممکن از هستی خودمان مراقبت کنیم قبل از هر چیز باید مراقب طبیعت ناب شهرهای‌مان باشیم. البته که مرزبندی بین شهرها به نوعی می‌تواند بی‌معنا باشد چون در اصل تمام این شهرهای زیبا و دوست‌داشتنی پاره‌های مختلف یک کشور بزرگ به نام ایران زمین هستند. تمام ایران عزیز سرای تمام مردم خون‌گرم و مهربان آن است. پس بیایید همه با هم مراقب وجب به وجب خاک این سرزمین پهناور و باشکوه باشیم و همیشه به یاد داشته باشیم که نفسمان به نفسش بند است و اگر خدای ناکرده، روزی روزگاری شاخۀ تکیده‌ای از شاخساری جدا شود و از آغوش نسیم به خاک عزیز بیفتد نفسی از نفس‌های ما کم خواهد شد چون از برکت همان شاخۀ نازک و بی‌پروا است که ما آدم‌ها نفس می‌کشیم و می‌بالیم و سر به آسمان می‌ساییم. می‌خواهم بگویم با تمام تکنولوژی و پیشرفت‌های صنعتی که داریم باز باید با تمام توش و توانی که داریم برای حفظ داشته‌های طبیعی کشورمان کوشا باشیم و از برگ برگ طبیعت نابش مراقبت کنیم و قطره قطرۀ آب دریاچه‌ها و رودها و دریاها و آبشارها و چشمه‌هایش را همچون مرواریدی گرانبها حفظ کنیم.

دریاچۀ الندان موجب رویش روییدنی‌های معطر

زمانی که خاکی منحصر به فرد با آبی متمایز و ویژه همراه شود بدون شک گیاهانی متفاوت، متمایز و منحصر به فرد از دل خاک رویش خواهند کرد. گیاهانی معطر و شفابخش که در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به عنوان منبع تأمین بسیاری از داروهای گیاهی شناخته می‌شوند. خاک در حوالی دریاچۀ الندان متفاوت و متمایز است و آبی که در آن گرد آمده است آب شیرین باران است. به همین دلیل در اوایل فصل بهار در حوالی دریاچه الندان یا آببندان انواع و اقسام سبزی‌ها و گیاهان دارویی و عطرآگین، به همراه گل بنفشه و الزی که نوعی پیازچۀ وحشی است می‌روید.

فهرست جاهای دیدنی دریاچه الندان به قرار زیر است:

  • اندون 
  • رودخانه لاکبار 
  • قله ازنی 
  • آببندان پله 
  • مرقله (مارقله) 
  • افروشونه 
  • دب چاه‌های موجود در جنگل‌های ازنی 
  • قله زیبای ازنی کوه 
  • جنگل‌های انبوه پله

چطور به دریاچۀ الندان برسید!

اگر دوست دارید راهی را انتخاب کنید که در کمترین زمان ممکن به مقصد خود یعنی دریاچۀ الندان برسید بهتر است از مسیر روستای ازنی راهی سفر شوید. همان طور که در بندهای پیشین ذکر آن رفت روستای ازنی در قسمت جنوبی شهر ساری قرار گرفته است. بنابراین بهتر است از ساری به طرف دریاچۀ الندن رهسپار شوید. به علاوه لازم است کلیۀ امکانات لازم برای سفر از قبیل غذاهایی که ماندگاری بالا دارند و حمل و نقل آن‌ها راحت است و سنگین و جاگیر نیستند همراه خود داشته باشید. همچنین لباس مناسب همراه خود بردارید. در هنگام بستن بار و بنه، سرما و بارش احتمالی باران و سایر موارد را در نظر داشته باشید. از همه مهمتر اینکه جعبۀ کمک‌های اولیه را فراموش نکنید و حتماً و حتماً لاستیک زاپاس خود را پیش از راهی‌شدن به دریاچۀ الندان چک کنید. اگر چنان چه از شهری غیر از ساری تصمیم داشتید به طور مستقیم به سمت دریاچۀ الندان رهسپار شوید توجه داشته باشید که با سپری‌کردن ۶۰ کیلومتر پس از شهر ساری به یک پمپ بنزین خواهید رسید. در سمت راست همین پمپ بنزین تابلویی خواهید دید که روی آن عبارت الندان نگاشته شده است. به سمت تابلو حرکت کنید. این جاده در ابتدا آسفالته است اما پس از ۷ کیلومتر به جاده‌ای خاکی خواهید رسید. در این جادۀ خاکی چاره‌ای ندارید جز اینکه با کمترین سرعت ممکن به رانندگی ادامه دهید. البته این سرعت اندک سبب می‌شود از زیبایی‌های اطراف خود بهتر و بیشتر لذت ببرید.

بهترین زمان سفر به دریاچه الندان 

هر فصلی زیبایی‌های خاص خودش را دارد. دریاچه الندان نیز از این قاعده مستثنی نیست و در تمامی فصل‌ها در زیبایی و آرامش بخش بودن حرفی برای گفتن دارد؛ اما این دریاچه در فصل پاییز تکه‌ای از بهشت بر روی زمین خواهد شد و ترکیبی از رنگ‌های سبز و زرد و نارنجی، در کنار تلالو طلایی رنگ آفتاب در روز و نور نقره فام ماه در شب، چنان زیبایی و شکوهی را برای بیننده به نمایش می‌گذارد که عقل از درک آن عاجز می‌ماند. هنگام ریزش بارش‌های پاییزی، هوای این دریاچه خنک و بارانی می‌شود و در حالی که دست‌های نسیم صورتمان را نوازش می‌کند، گوش دادن به صدای پرندگان فوق العاده لذت بخش است. پس از بارش باران آب دریاچه کمی بالاتر می‌آید و با تصویر درختان منعکس شده در آن خودنمایی می‌کند. علاوه بر آب و هوای خوشی که در فصل پاییز ما را به سفر به این منطقه ترغیب می‌کند، میوه‌های پاییزی درختانی مانند ازگیل که به تازگی به بار نشسته‌اند نیز باعث می‌شود کسی نتواند در برابر آمدن به این دریاچه زیبا مقاومت کند.

سفر به دریاچه الندان در حوالی شهر ساری

استان مازندران بهشتی است پهناور که بر فراز کشور عزیزمان ایران زیبا هم‌چون تاجی مرصع به انواع و اقسام سنگ‌های قیمتی و گران‌بها می‌درخشد. در این استان پهناور شهری محبوب و پرطرفدار وجود دارد که از سال‌های بسیار دور تا به امروز و تا سال‌های بسیار پس از این با نام ساری شناخته می‌شود. زیبایی‌ها و جذابیت‌های درون شهر ساری به کنار، اطراف و حوالی ساری سراسر سرشار هستند از مناطق خوش آب و هوا و دل‌نواز. در واقع در حوالی ساری دلگشا هر چه ببینید همه سبز است و آبی و مزین به رنگ‌های گرمی از قبیل قرمز و زرد و نارنجی که بر فراز سبزی برگ‌ها می‌درخشند و ابتدا شکوفه هستند و بعد میوه می‌شوند و در هر مرحله از حیات‌شان عطر شان فضا را آکنده می‌کند و هوش از سر هر بیننده‌ای خواهد برد. عطر نارنج و ترنج با نقش سبزه و برگ و درخت سبب شده است که ساری شهر دلربای ایران زمین شناخته شود و هر سال میلیون‌ها میلیون گردشگر را از تمام استان‌های ایران زیبا و اقصا نقاط جهان به خود فرا بخواند. شما هم می‌توانید با اجاره سوئیت در ساری مهمان زیبایی و طراوت بی حد و حصر این شهر دلبرانه باشید و در یکی از روزهای زیبا و نارنجی سفر خود راهی دیار چهاردانگه و دریاچه الندان شوید.

میزبون زیباترین روزها را برای شما یاران مهربان آرزو دارد …

سفر به ساری و دیدار از دریاچۀ الندان به سلامت ….

2 دیدگاه‌ها

  1. واقعا اشکم دراومد … چقدر زیبا ..خدایا قسمت کن ما هم بریم … من عاشق سفر هستم ..عاشق شمال … مازندران که جای خودش..مخصوصا ساری که هم شهر خیلی زیبایی هست هم اطراف شهر ساری بینظیره … دو بار رفتم ..هرچقدر برم بازم دلم میخواد … دم شما گرم …خیلی سایت خوبی دارین ..

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید