روستای ییلاقی اولسبلنگاه(خواندن 7 دقیقه)

روستای اولسبلنگاه ماسال
روستای اولسبلنگاه ماسال

روستاهای شمال کشور همیشه مورد توجه طبیعت دوستان بوده است. این روستاها که تعداد آن‌ها بسیار زیاد است، یکی از بهترین مکان‌ها برای گذراندن روزهای دور از خانه است. روزهایی که بار سفر بسته‌ایم تا لحظاتی را بدون دغدغه‌های هر روزه سپری کنیم. میزبون در این مطلب درباره اولسبلنگاه یکی از این روستاهای ییلاقی گیلان سخن می‌گوید.

درباره روستای اولسبلنگاه

روستای اولسبلنگاه در مه
روستای اولسبلنگاه در مه

اولَس به معنی درخت مَمرَز و بِلَنگاه به معنی جای بلند است. این کلمه به لهجه تالشی می‌باشد و معنی کامل آن یعنی جای رویش درخت ممرز. درخت ممرز حدود ۱۵ الی ۲۵ متر قد دارد و بومی جنگل‌های هیرکانی است. البته در جنگل‌های اروپایی نیز به ندرت دیده می‌شود. محل رویش درخت ممرز فقط در ارتفاعات بالاتر از ششصد متر می‌باشد و در بیشتر مواقع درختان راش و بلوط نیز در اطرافش وجود دارند. این درخت یکی از زیباترین نوع درختان پاییزی است و رنگ زرد برگ‌هایش تصاویر بی‌مانندی را در ارتفاعات پدید می‌آورد.

روستای اولسبلنگاه که مملوء از درختان ممرز می‌باشد، با ارتفاع ۱۴۸۹ متر از سطح دریا از توابع شهرستان ماسال است و در ارتفاعات تالش قرار دارد. روستای اولسبلنگاه محل زندگی مردم ماسال است که در فصول گرم به این روستا می‌آیند. در واقع اولسبلنگاه را باید ییلاق اهالی ماسال دانست.

مطلب مرتبط: ماسال، نگین درخشان گیلان

روستا با کلبه‌های چوبی و سرسبزی‌هایش در میان کوه‌ها خوش می‌درخشد و مناظر بکرش طعمه‌ای برای شکار گردشگران است. محال است این روستا را ببینید و تسلیم جادوی طبیعتش نشوید. به منظور حفظ محیط زیست و مراقبت از طبیعت دست نخورده این منطقه، مجوز ساخت و ساز در روستا نمی‌دهند و فقط امکان ساخت کلبه‌های چوبی وجود دارد. همچنین به خاطر تغییر ظاهر روستا توسط کابل‌های برق، این روستا برق‌رسانی نشده است و برق اهالی به وسیله موتور برق یا پنل خورشیدی تأمین می‌گردد. روستا به وسیله لوله‌کشی از طریق چشمه‌های اطراف آب‌رسانی می‌شود.

نداشتن امکان ساخت و ساز سبب شده تا طبیعت روستا بسیار زیبا و تمیز بماند و گردشگران بتوانند آرامش را در این روستا به دست آورند.

جاذبه‌های اولسبلنگاه

پاییز در اولسبلنگاه
پاییز در اولسبلنگاه

ییلاق زیبای اولسبلنگاه موقعیت مناسبی برای بوم‌گردی و طبیعت‌گردی دارد. در این روستا لذت‌های منحصربه‌فردی در انتظار مسافران است. اقامت در کلبه چوبی و گرمای آتشی که با هیزم درست شده است به همراه صدای پرندگان و حیوانات اهلی که با سکوت شگفت‌انگیز روستا همراه است می‌تواند یکی از بهترین لحظات مسافران را رقم بزند. در این میان نوشیدن از آب گوارای چمشه‌های اطراف اولسبلنگاه و سپردن روح و روان به مناظر و مراتع زیبا و سرسبز روستا خستگی ماه‌ها را از تن به در می‌کند. شیر و کره و پنیر و عسل طبیعی با نان سنتی یکی از دل‌چسب‌ترین صبحانه‌های روستایی است که هیچ مسافری از آن به راحتی نمی‌گذرد.

اولسبلنگاه در بیشتر ایام هوایی مه‌آلود دارد و در روزهای ابری، ابرها بخشی از پایین دست روستا را می‌پوشانند. یکی از جذاب‌ترین قسمت سفر به اولسبلنگاه این است که نیمه شب‌ها موتور برق خاموش شده و روستا در تاریکی محض فرو می‌رود. اگر نوری در این ساعات مشاهده کنید با آتش درست شده است. در این تاریکی می‌توانید طبیعی‌ترین حالت یک روستا را لمس کنید.

اکثر گردشگران در سفر به اولسبلنگاه ساعاتی را به ارتفاعات آلاله می‌روند. این ارتفاعات بالاتر از روستا قرار دارد و طی کردن مسیرش هم پیاده امکان‌پذیر است هم با ماشین. از ارتفاعات آلاله می‌توانید تمام اولسبلنگاه را در یک قاب مشاهده کنید. پیشنهاد می‌کنیم این ارتفاعات را یا در هنگام غروب تجربه کنید یا در زمان طلوع.

در روزهای آفتابی منظره دریا از اولسبلنگاه قابل مشاهده است. در طبیعت اولسبلنگاه که می‌ایستید، رو به کوه‌ها مناظری را خواهید دید که تنها در کارتون نوستالژیک هایدی (بچه‌های کوه آلپ) دیده‌اید. البته این امر مستلزم آن است که در بهار به اولسبلنگاه رفته باشید.

وجود اسب‌های زیاد اهلی و وحشی در میان دشت‌های اولسبلنگاه جلا دهنده تصاویر ثبت شده شما در این سفر است. یکی از تفریحات در این روستا تجربه اسب‌سواری با اسب‌های اهلی روستا است. در ماه‌های اردیبهشت و خرداد این منطقه ییلاقی مملوء از آلوهای جنگلی خوش رنگ و لعاب است که بر روی درختان خودنمایی می‌کنند. اگر به خوردن فندق تازه علاقه دارید در ماه‌های شهریور و مهر به اولسبلنگاه بروید تا از خوردن فندق‌های روی درختان این منطقه محروم نمانید.

مسیر ماسال به اولسبلنگاه

مسیر ماسال به سوی اولسبلنگاه بسیار پر پیچ و خم است. این مسیر در دل کوهستان بوده و از دل جنگل نیز می‌گذرد. زیبایی مسیر با آن درختان سر به فلک کشیده در دو سوی جاده اجازه نمی‌دهد تا مسافران خستگی را حس کنند. بخش قابل توجهی از مسیر توسط رودخانه خالکایی نمای رودخانه‌ای گرفته است. این رودخانه از ارتفاع ۳۱۵۰ متری از سطح دریا، در قله شاه معلم سرچشمه گرفته، با طول چهل کیلومتر از ماسال گذشته و در تالاب انزلی سرازیر می‌شود.

در میان راه ماسال به اولسبلنگاه ییلاق‌های کوچک و زیبای زیادی وجود دارد که هر کدام مناظر منحصربه‌فرد خود را دارند و چشم طبیعت‌گردان را به خود خیره می‌کنند.

در کدام فصل برویم؟

دره‌های اولسبلنگاه
دره‌های اولسبلنگاه

این روستا همان‌طور که معروف به روستایی ییلاقی است، در اواسط بهار بسیار جذاب و قابل سکونت می‌باشد. این روند تا اواخر تابستان و اوایل پاییز ادامه دارد.

در بهار درختان لباس شکوفه بر تن کرده و مراتع سرشار از گل‌های رنگارنگ می‌شوند. اوایل فروردین هوا در اولسبلنگاه همچنان سرد است و گاهی برف می‌بارد. ماه‌های اردیبهشت و خرداد آلو جنگلی‌های هوس انگیز بر روی درختان دلربایی می‌کنند. در این دو ماه بیشترین مه‌گرفتگی را در روستا شاهد هستیم.

تابستان‌های اولسبلنگاه بهترین آب و هوا را دارد. بهترین زمان سفر به این روستا فصل تابستان است. اهالی ماسال نیز در این فصل به ییلاق اولسبلنگاه می‌روند و چند ماهی را در هوای خنک این روستا زندگی می‌کنند.

در پاییز کمتر کسی به این روستای ییلاقی می‌رود. البته هوای مهر شباهت زیادی به شهریور دارد و مه‌گرفتگی در این ماه نیز مانند بهار است. از اواسط مهر کم کم هوا سرد می‌شود و اهالی ماسال به شهر خود باز می‌گردند. اما پاییز رنگارنگ اولسبلنگاه آن‌قدر زیبا است که گردشگران عاشق پاییز را به سوی خود می‌خواند. هوا در فصل پاییز هنوز آن‌قدر سرد نیست که غیر قابل تحمل باشد.

برف زمستانی در ارتفاعات تالش از جمله اولسبلنگاه، این منطقه را سفیدپوش می‌کند. با توجه به پر پیچ و خم بودن جاده، مسیر روستا در زمستان و به خصوص در هنگام حضور برف‌ها خطرناک می‌باشد. هوا در زمستان‌ها زیر صفر است.

چگونه برویم؟

مسیر اولسبلنگاه بسیار سهل‌العبور است. این روستا تا تهران حدود ۴۰۰ کیلومتر فاصله دارد و زمانی نزدیک به پنج ساعت و نیم لازم است تا از تهران به این ییلاق برسید. ابتدا باید از تهران وارد آزادراه قزوین-رشت شده و پس از ۳۰۰ کیلومتر به سمت جاده فومن بروید. با گذر از فومن و صومعه‌سرا و بعد از روستای کلیدبر، به سوی روستای طاهرگوراب بروید. از طاهرگوراب تا ماسال راه زیادی نیست. بعد از رسیدن به ماسال وارد جاده گیلوان-ماسال شده و با طی مسیر ۳۰ کیلومتری به جاده کوهستانی اولسبلنگاه خواهید رسید. این جاده زیبا و پر پیچ و خم شما را به روستای اولسبلنگاه می‌رساند. بیشتر گردشگران این منطقه برای اجاره ویلا ماسال را انتخاب می‌کنند و برای بازدید به روستای اولسبلنگاه می‌روند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید