جاهای دیدنی آستارا ؛ مروارید شهرهای گیلان(خواندن 27 دقیقه)

آستارا
آستارا

جاهای دیدنی آستارا نیاز به معرفی ندارند چون بسیار مورد توجه گردشگران قرار دارند و طبیعت‌گردان از دور و نزدیک هر ساله برای لذت‌بردن از طبیعت و زیبایی‌ها و جاذبه‌های بی‌مثالش به این شهر دوست‌داشتنی سفر می‌کنند. اما به هر حال برشمردن این جلوه‌های درخشان و چشم‌نواز طبیعت به شناخت بهتر این شهر و جاذبه‌های گردشگری آن کمک شایانی خواهد کرد.

به عنوان یک معرفی کلی باید بگویم آستارا یا مروارید شهرهای گیلان، در قلب تالش جا خوش کرده است. شهرستان آستارا شمالی‌ترین شهرستان استان گیلان به شمار می‌رود. این شهر دُرمانند بین رشته کوه‌های البرز و دریای مازندران قرار گرفته است. موقعیت جغرافیایی این شهر به وضوح گویای حال و هوا و آب و هوای شهر خواهد بود. همین موقعیت خاص جغرافیایی و زیبایی منحصر به فرد شهر میزبون را بر آن داشت که از میان انبوه شهرهای خوش‌منظره و پر جاذبه مروارید شهرهای استان گیلان یعنی آستارای دل‌نواز را به عنوان مقصدی مفرح برای سفر انتخاب کند. با میزبون همراه باشید تا بیشتر از آستارا بخوانید.

آستارا شهری با بام‌هایی از جنس سفال

هر زمان که به آستارا سفر کردید از قدم‌زدن در کوچه‌های پیچ در پیچ این شهر زیبا غافل نباشید. این کوچه‌های زیبا و خوش آب و هوا لبریزند از خانه‌هایی با سقف‌هایی از جنس سفال. این سقف‌های سفالی زیبایی و جلوه‌ای بی‌مثال به کوچه‌های خوش رنگ آستارا بخشیده‌اند. اما زیبایی تنها دلیل سفال‌بودن این سقف‌ها نیست. این سقف‌های سفالی به خنک‌شدن فضای داخل خانه‌ها در تابستان که گرما طاقت ساکنان خانه را طاق می‌کند، کمک شایان توجهی خواهد کرد. لازم است اضافه کنم که سقف‌های سفالی از سقف‌های شیروانی بسیار خنک‌تر هستند.

پ.ن: کوچه‌های قهر و آشتی شیراز و کوچۀ آشتی‌کنان یزد نیز از جنس سفال هستند و در خنک‌شدن کوچه‌ها در فصل گرما تأثیر به سزایی دارند.

برای بیشتر خواندن در مورد کوچه‌های سفالی قهر و آشتی روی لینک زیر کلیک کنید:

کوچۀ قهر و آشتی در سه شهر: شیراز، یزد و بوشهر

جاهای دیدنی آستارا

به حتم تنها جاذبۀ گردشگری مروارید شهرهای گیلان، سقف‌های سفالی و آب و هوای خوش آن در زمستان و تابستان نخواهد بود. این شهر بی‌شمار جاذبۀ گردشگری دارد. زیرا در اطرافش سرشار است از کوه و جنگل و دریا و برکه؛ و در مرکزش مراکز خرید و بازارهای پر رونق و دیگر دیدنی‌های دلبرانه. از میزبون می‌شنوید آستارا می‌تواند بهترین مقصد برای سفر آتی شما باشد. از آنجایی که میزبون در هر ادعا، تمام جوانب امر را به دقت می‌سنجد و ادعای گزاف نمی‌کند با پیشنهاد اجاره ویلا در آستارا آسودگی سفر شما را تضمین می‌کند.

تالاب بین المللی استیل

یکی از جاهای دیدنی آستارا که بسیار توجه گردشگران را به خود جذب می‌کند تالاب بین المللی استیل نام دارد. این تالاب زیبا و چشم‌نواز فقط ۴ کیلومتر با آستارا فاصله دارد. در واقع این تالاب بی‌مثال در حاشیۀ جادۀ آستارا به تالش قرار گرفته است. این تالاب همچون بسیاری از دیگر تالاب‌های کشور عزیزمان ایران از اهمیت و ارزش اکوتوریستی بسیاری برخوردار است.

اما لازم است اضافه کنم که این تالاب نسبت به دیگر تالاب‌ها شگفتی‌های شگرفی دارد. از جمله اینکه این تالاب در موقعیت جغرافیایی خاصی واقع شده است که چشم‌اندازهای منحصر به فردی می‌آفریند. تصور کنید تالابی که با کوه‌های البرز و جنگل‌های سبز و مزارع پر بار و کشتزارهای بر قرار هم‌سایه و هم‌خانه شده است. اما این چشم‌انداز خاص تنها شگفتی این تالاب نیست. شگفتی شگرف‌تر حرکت درختان در تالاب است. حتی تصور این امر دشوار و غیر قابل باور است. لازم و واجب است از نزدیک این شکفتی را ببینید تا بلکه باورش کنید.

از آنجایی که درختان در این تالاب در آب ریشه دوانده‌اند همراه با حرکات نرم و لطیف آب ریشه‌ها نیز به جنبش در می‌آیند. این رفتار آرام و ملیح مسبب شگفتی عظیم و حرکت درختان تنومند در پهنۀ تالاب است.

پ.ن اول: اگر در یک کارتون یا یک داستان تخیلی ببینید درختی حرکت می‌کند چه واکنشی نشان می‌دهید! داستان را باور می‌کنید؟

پ.ن دوم: در آثار هنری ممکن است جلوه‌هایی دیده شود که به نظر کاملاً تخیلی باشند. اما اگر از طبیعت شناخت کافی داشته باشیم خواهیم دید که وسعت و تنوع طبیعت به قدر وسعت و تنوع تخیل خواهد بود؛ شاید حتی بیشتر. به عبارتی دیگر تخیل نیز برای بیان چیزهای تازه نیاز دارد از آنچه به واسطۀ طبیعت شناخته است حرف بزند. البته ناشناخته‌های موجود در طبیعت را هم نمی‌توانیم ندید بگیریم. شاید بتوان گفت توجه به طبیعت و جلوه‌های ناشناختۀ آن از هزاران فیلم یا انیمیشن تخیلی پیچیده‌تر و شگفت‌انگیزتر است. به همین دلیل میزبون پیشنهاد می‌کند زمان بیشتری را وقف طبیعت کنید. بدون شک بعد از مدتی طبیعت‌نوردی در خواهید یافت که این پهنۀ عظیم چه شگفتی‌های خارق‌العاده‌ای را در آغوش خود جای داده است.

روستای دربند

اما اگر در همان جهت یعنی در سمت جنوب غربی آستارا، این مروارید زیبای شهرهای گیلان، فقط ۷ کیلومتر پیش بروید به یکی از دیدنی‌ترین و جذاب‌ترین روستاهای گیلان که چه عرض کنم ایران می‌رسید. روستای دربند به علت هم‌سایه‌بودن با تالاب خوش منظرۀ استیل و مجاورت با کوهپایه‌های سبز و لطیف و باطراوت رشته کوه البرز و شالیزارهای سبز برنج بهشتی است که در زمین مثل و مانندی نخواهد داشت. در سفر به آستارا دیدار از این همه زیبایی خلقت را پشت گوش نیندازید.

گردنه حیران

از آنجا که نقطه‌ای در گیلانِ بهشتی می‌درخشد که هر بیننده‌ای را حیران خود می‌کند نامش را حیران نهاده‌اند. گردنه حیران روستایی است در بهشتِ گیلان که بهشتی رنگ است و اتفاقاً نهری شیرین از آن در گذر است. این گردنۀ حیرت‌انگیز از طرفی به کوه‌های سبز جنگلی و از طرفی دیگر به دره‌ای نرم و لطیف محدود می‌شود. نهر شیرین و گوارایی که گفتم از میان همین درۀ لطیف عبور می‌کند. این نهر شیرین و گوارا رود آستارا یا آق چای خوانده می‌شود.

ابرها در این نقطۀ بهشتی به قدری به زمین نزدیک هستند که این روستای جذاب در اکثر اوقات لحافی از مه بر خود کشیده است و فقط در تابستان‌های گرم است که این لحاف را پس می‌زند و با گل‌ها و شکوفه‌ها بستر خود را آذین می‌بندد.

منظرۀ چشم‌نواز و آب و هوای خوش این روستا درست مثل یک آهن‌ربا گردشگران طبیعت‌دوست را به خود جذب می‌کند. اگر شما هم از گردشگران طبیعت‌دوست هستید شک نداشته باشید که در میدان مغناطیسی جاذبۀ این روستای سبز گرفتار خواهید بود.

تله کابین حیران

اگر در چنین چشم‌انداز رؤیاگونه‌ای قرار بگیرید چه آرزویی در سر می‌پرورید؟ یکی از آرزوهای محتمل در چنین شرایطی تماشای این چشم‌انداز چشم‌نواز از فراز ابرها خواهد بود. برای تحقق این آرزو بر فراز این گردنه یک تله کابین مرتفع و طولانی در نظر گرفته شده است. این تله کابین ۱۵۰۰ متر از این بهشت سبز حیرت‌انگیز حیران‌کننده را پشت سر می‌گذارد و در نهایت به شرقی‌ترین نقطۀ پارک جنگلی فندقلو از حرکت باز می‌ایستد.

پ.ن: این تله کابین ۱۷۳۰ متر از سطح دریا فاصله دارد.

آبشار لاتون

اگر برای شما جالب است بلندترین آبشار استان گیلان را از نزدیک ببینید کافی است ۱۵ کیلومتر در سمت جنوب آستارا رانندگی کنید. با رسیدن به روستای دیدنی کوته‌کومه نه تنها از یک بهشت زمینی دیگر دیدن کرده‌اید بلکه بلندترین آبشار استان گیلان را که لاتون نام دارد را از نزدیک دیده‌اید. این آبشار بلند دارای ۱۰۵ متر ارتفاع است. گردشگران بسیاری برای صعود به این آبشار به روستای کوته‌کومه سفر می‌کنند ولی خوب است بدانید که در صورتی که کوه‌نورد حرفه‌ای نیستید، بهتر است با یک تیم کوه‌نوردی حرفه‌ای برای صعود به لاتون اقدام کنید. گفتنی است در مسیر رسیدن به آبشار ارتفاع به صورت تدریجی تا ۷۵۰ متر افزایش می‌یابد به همین دلیل برای رسیدن به آبشار باید از تپه‌ها و آبشارهای کوچکی بگذرید تا بتوانید به لاتون برسید. به دلیل وجود این شیب صعود به آبشار لاتون نیازمند آمادگی بدنی کافی است ولی حتی با آماده‌ترین بدن نیز بهتر است چندین بار در بین مسیر متوقف شده تا استراحت کنید و تجدید قوا کنید.

روستای کوته‌کومه

همان طور که در بند پیش ذکر شد روستای کوته‌کومه یکی دیگر از بهشت‌های زمینی گیلان سبز و خوش منظره است. این بهشت زمینی کوچک بیشتر به خاطر آبشار لاتون شهرت گردشگری دارد اما در کنار بلندترین آبشار گیلان، یک چشمۀ آبگرم کوچک هم دارد. چشمه آب گرم موجود در این روستا را می‌توان تنهاترین چشمه آب گرم طبیعی در دل جنگل در ایران دانست. بهترین زمان برای سفر به این روستا و بازدید از آبشار و چشمه آب گرم آن از اواخر زمستان تا اوایل بهار است زیرا در این زمان آب و هوای روستا معتدل بوده و شرجی بودن هوا و رطوبت موجود در آن کمتر اذیت می‌کند.

ساحل صدف

یکی دیگر از جاهای دیدنی آستارا که بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. ساحل صدف نام دارد. لازم است اضافه کنم ساحل صدف یکی از دیدنی‌ترین و تمیزترین ساحل‌های دریای مازندران به شمار می‌رود. این ساحل زیبا و دیدنی و بکر فقط ۱۰ کیلومتر با آستارا فاصله دارد. برای رسیدن به این ساحل زیبا کافی است از آستارا ۱۰ کیلومتر به سمت رشت رانندگی کنید. این ساحل در کنار زیبایی و تمیزی به امکانات ویژه‌ای برای گردشگران مجهز است. از جملۀ این امکانات عبارتند از: زمینی مخصوص برای بازی و تفریح کودکان، طرح سالم‌سازی و محلی محافظت‌شده مختص به شنا، استراحت‌گاه‌هایی موقت، پلاژهایی جهات عرضۀ خدمات به گردشگران، امکان کمپینگ، حضور اکیپی جهت امداد، غریق نجات و همچنین امکان ماهیگیری برای گردشگران.

پناهگاه حیات وحش لوندویل

یکی از راه‌های مؤثر به منظور حفظ گونه‌های مختلف جانوری در مقابل خطرات بسیاری که در طبیعت در کمین آن‌ها است، می‌تواند ایجاد فضاهای حفاظت شده باشد. در واقع در روزگار ما خیلی از جانوران در حیات وحش طبیعی توانایی زیستن و ادامۀ حیات را ندارند. زیرا از طرفی محیط طبیعی دچار تغییر و دگرگونی شده است و از طرفی دیگر هم‌جواری گونه‌های مختلف حیوانی با انسان‌ها در نقاط مختلف ایران باعث شده است این گونه‌ها هم‌چون نسل‌های پیشین خود قادر به ادامۀ بقا در حیات وحش طبیعی نباشند و مثل سابق نتوانند با پیش‌آمدهای طبیعی روبه‌رو شوند، شکار کنند یا از شکارشدن در امان بمانند. به همین منظور در عصر ما محیط‌هایی با الهام از محیط طبیعی حیات گونه‌های مورد نظر حیوانی ایجاد شده‌اند. این گونه‌ها در این محیط‌های شبیه‌سازی شده به دور از خطر شکارشدن توسط سایر حیوانات به زندگی خود ادامه می‌دهند. به علاوه محیط‌های حفاظت شده حیوانات را از خطر صیادی توسط انسان‌ها نیز در امان نگه می‌دارد. بنابراین به این ترتیب گونه‌های مختلف حیوانی در محیط‌های حفاظت شده طول عمر بیشتری خواهند داشت. در نتیجه خطر انقراض این گونه‌ها به تعویق می‌افتد و شاید حتی اتفاقات خوب باعث شود این گونه‌ها دوباره افزایش پیدا کنند و خطر انقراض به کلی محو شود.

پناهگاه حیات وحش لوندویل در آستارا واقع شده است. این پناهگاه از سال ۱۳۵۲ تحت حفاظت جدی از طرف سازمان محیط زیست قرار گرفته است. پناهگاه حیات وحش لوندویل امروزه یکی از جاهای دیدنی آستارا به شمار می‌رود که اتفاقاً بسیار هم مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. همچنین لازم به ذکر است که پناهگاه حیات وحش لوندویل نمونه‌ای منحصر به فرد از جنگل‌های جلگه‌ای هیرکانی به شمار می‌رود. این منطقه حائز گونه‌های خاص و کمیاب گیاهی و جانوری است.

شاید باورتان نشود اما در حال حاضر پناهگاه حیات وحش لوندویل خانه و کاشانۀ بسیاری از حیوانات زیبا، جذاب و دیدنی است که شاید حتی تصور تماشای این حیوانات آن هم از نزدیک با چشم غیرمسلح از آرزوهای دور از دسترس به شمار آید.

خیلی از ما عادت داریم حیوانات وحشی را فقط در قاب تلویزیون و در برنامه‌های مستند خاص ببینیم. اما به لطف پناهگاه حیات وحش لوندویل می‌توانیم دست از این عادت قدیمی بکشیم و اتفاقاً این حیوانات زیبا و بانمک را در حیات وحش طبیعی خودشان ببینیم.

پناهگاه حیات وحش لوندویل حیوانات را در قفس قرار نداده است. بلکه محیطی فراهم آورده است تا حیوانات بتوانند در کمال آرامش و امنیت در محیطی شبیه به زیستگاه اصلی خودشان در کنار انسان‌ها زندگی کنند. در واقع با فراهم آوردن محیط‌های حفاظت شده انسان‌ها بخشی از زمین را در اختیار گونه‌های مختلف حیوانی قرار داده‌اند و حق زیستن این موجودات را به رسمیت شناخته‌اند.

باغ پرندگان در آستارا

یکی دیگر از جاهای دیدنی آستارا که بسیار مورد توجه گردشگران و اقبال عمومی قرار گرفته است باغ پرندگان آستارا نام دارد.

اگر از تماشای پرندگان نادر و کمیاب لذت می‌برید. اگر برای شما جالب است که از چگونگی زندگی پرندگان زیبا و چشم‌نواز آگاه شوید. و اگر برای شما جالب است و کنجکاو هستید که گونه‌های مختلف پرندگان را با چشم‌های خودتان از نزدیک ببینید باید و باید به باغ پرندگان آستارا بروید. باغ پرندگان آستارا در ورودی جادۀ آستارا قرار دارد. برای رسیدن به باغ پرندگان کافی است از ورودی آستارا که در سمت شهر رشت واقع شده است برانید. در باغ پرندگان آستارا بیش از ۳۰۰ پرنده از ۶۰ گونه مختلف گردآوری شده است. شاید یکی از باغ‌های پرندگان در سراسر ایران که بیشترین تنوع گونه‌ای را در خود جای داده باشد همین باغ پرندگان آستارا باشد.

در باغ پرندگان آستارا انواع و اقسام گونه‌های پرندگان در معرض دید گردشگران عزیز و بازدیدکنندگان کنجکاو قرار گرفته است. در این باغ هم فرصت تماشای پرندگان اهلی را خواهید داشت هم فرصت تماشای پرندگانی که نادر به نظر می‌رسند و در هر شهر و دیاری قابل مشاهده نیستند. برخی از این پرندگان عبارتند از: طاووس، قرقاول، طوطی، مرغ‌های زینتی، سرسفید کاکلی، امپراتور، بلدرچین، کبک، بلبل، قناری، مینای سخنگو و مرغ عشق.

باغ چای عباس آباد

یکی دیگر از جاهای دیدنی آستارا که چه از لحاظ گردشگری و چه از لحاظ اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است با نام باغ چای عباس آباد شناخته می‌شود. باغ چای عباس آباد در سمت جنوب غربی شهر آستارا واقع شده است. لازم به ذکر است که باغ چای عباس آباد تنها مرکز کشت چای در آستارا به شمار می‌رود. همچنین این باغ از چشم‌اندازی ویژه و چشم‌نواز بهره‌مند است. به علاوه اینکه باغ چای عباس آباد در روستای عباس آباد آستارا قرار دارد. روستای عباس آباد نیز خود یکی از روستاهای جذاب و تماشایی شهر آستارا محسوب می‌شود.

کوه اسپیناس

یکی دیگر از جاهای دیدنی آستارا که بسیار زیباست و از منظره‌ای بی‌نظیر و منحصر به فرد بهره دارد با نام رشته ‌کوه‌های اسپیناس شناخته می‌شود. جالب است بدانید رشته کوه اسپیناس درست پشت تالاب استیل آستارا واقع شده است.

به علاوه اینکه آبشار جذاب و تماشایی لاتون نیز از رشته کوه‌های اسپیناس سرچشمه می‌گیرد.

بسیاری از کوهنوردان و همچنین گردشگران ورزش‌دوست کوه‌های اسپیناس را به منظور کوهنوردی انتخاب می‌کنند. زیرا کوه‌های اسپیناس مرتفع‌ترین قلل آستارا به شمار می‌روند و به علاوه از زیباترین مناظر طبیعی در دامنۀ خود برخوردار هستند.

طبیعت با جلوه‌ای منحصر به فرد در رشته کوه‌های اسپیناس جلوه‌گر شده است. حتی لحظه‌ای حضور در این دامنۀ روح‌نواز می‌تواند تأثیر سال‌ها خستگی و رنج زندگی شهرنشینی را بزداید. دامنۀ رشته‌کوه‌های اسپیناس در شهر مرزی و چشم‌نواز آستارا بسیار به بهشت شباهت دارد.

پ.ن: رشته کوه اسپیناس و تالاب استیل در کنار هم تابلویی چشم‌نواز و حیرت‌برانگیز را به وجود آورده‌اند. این منطقۀ جذاب و تماشایی در فصل سرما به نوعی دلبری می‌کند و در فصل گرما به گونه‌ای دیگر. شاید بتوان گفت یکی از مهمترین ابزار و ادواتی که برای سفر به کوه‌های اسپینایس و تالاب استیل بسیار بسیا ضروری به نظر می‌رسد دوربین باکیفیت و تمام عیار است و لا غیر. در واقع اگر یک دوربین مجهز و کارآمد به همراه داشته باشید در این سفر می‌توانید یک شبه ره صد ساله را طی کنید و به بهترین عکاس تبدیل شوید. چون منظره عالی است و بی‌اندازه دلبرانه است بنابراین کافی است چشم‌انداز مناسبی را انتخاب کنید، زاویۀ دوربین را تنظیم کنید و سپس دکمۀ فلاش را فعال کنید. به همین راحتی بهتری عکس را ثبت خواهید کرد. البته لازم است اشاره کنم که آبشار دلربای لاتون نیز که از رشته کوه‌های اسپیناس سرچشمه می‌گیرند به این محدوده نزدیک هستند. بر این اساس بهتر است برنامۀ سفر خودتان را طوری تنظیم کنید که بتوانید از آبشار لاتون نیز دیدن کنید. در واقع پیشنهاد می‌کنیم که زمانی قابل توجه را برای گشت و گذار در این منطقه در نظر بگیرید. مخصوصاً اگر روزهای تابستان را برای دیدار از این منطقه انتخاب کنید شاید بهتر باشد. چون روزهای فصل تابستان بلندتر هستند و به این ترتیب فرصت بیشتری برای تماشای فضای اطراف رشته کوه‌های اسپیناس، تالاب استیل و آبشار لاتون خواهید داشت. البته زیبایی این منطقه در روزهای زمستان نیز بسیار قابل توجه است و همین زیبایی سبب می‌شود که عدۀ بسیاری از گردشگران فصل زمستان را برای سفر به این منطقه انتخاب کنند.

پارک ساحلی شریعتی در آستارا

یکی دیگر از جاهای دیدنی استارا که در نوع خود بی‌نظیر است و اغلب گردشگران را به خوا جذب می‌کند با نام پارک ساحلی شریعتی شناخته می‌شود. این پارک ساحلی یک مجموعۀ تفریحی گردشگری است که در در داخل شهر آستارا، در کنار جادۀ ترانزیتی منتهی به اداره گمرک بندر آستارا واقع شده است. این پارک ساحلی زیبا و چشم‌نواز فرصت استراحت در ساحل و حتی کمپینگ را ایجاد می‌کند. به علاوه اینکه این مجموعۀ تفریحی تمهیداتی از قبیل فروشگاه خوراکی و کافی‌شاپ و … نیز برای آرامش خاطر بیشتر گردشگران اندیشده است.

بازار بزرگ ساحلی آستارا

یکی دیگر از جاهای دیدنی آستارا که اتفاقاً یکی از جاذبه‌های گردشگری اصلی شهر آستارا به شمار می‌رود بازار ساحلی آستارا نام دارد. شاید جالب باشد بدانید که خَیل عظیمی از گردشگران به دلیل دیدار از بازار ساحلی آستارا به این شهر مرزی سفر می‌کنند.

در واقع می‌توان گفت بازار بزرگ ساحلی آستارا یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری استان گیلان محسوب می‌شود. همچنین لازم است اضافه کنم که این بازار از معروف‌ترین بازارهای ایران زمین شمرده می‌شود. جالب است بدانید بازار ساحلی آستارا در میان مردمان محلی این شهر با نام بساط شهرت دارد.

بهشت کاکتوس‌ها در شهر آستارا

یکی دیگر از جاهای دیدنی آستارا با نام بهشت کاکتوس‌ها شناخته می‌شود. در واقع بهشت کاکتوس‌ها در آستارا یک باغ بزرگ و زیبا است که در آن انواع و اقسام کاکتوس‌ها پرورش داده می‌شوند، در معرض نمایش قرار گرفته‌اند و به فروش می‌رسند.

این باغ زیبا، جذاب و تماشایی در سال ۱۳۵۶ هجری شمسی در خیابان فارابی در شهر آستارا احداث شد. در بهشت کاکتوس‌ها ۲۲۰ نوع کاکتوس مختلف از کشورهای برزیل، مکزیک، پرو، بولیوی، آرژانتین و آمریکای جنوبی گردآوری شده‌اند. جالب است بدانید که پرقدمت‌ترین و کهنسال‌ترین کاکتوس خاورمیانه نیز در این بهشت جذاب و دل‌انگیز و روح‌نواز زندگی می‌کند. این بهشت زیبا یک جاذبۀ گردشگری تاریخی طبیعی به شمار می‌رود. زیرا هم تاریخ را در دل خود دارد و هم طبیعت را.

بقعۀ پیر قطب‌الدین در آستارا

یکی دیگر از جاهای دیدنی آستارا که یک جاذبۀ تاریخی مذهبی شمرده می‌شود با نام بقعۀ پیر قطب‌الدین شهرت دارد. بقعۀ پیر قطب‌الدین در ۳ کیلومتری جادۀ آستارا به اردبیل واقع شده است. این بقعه در داخل قبرستان روستای باغچه‌سرا، روی تپه‌ای تقریباً بلند قرار گرفته است. بقعۀ پیر قطب‌الدین بنایی آجری است که بیش از ۱۱ متر طول و همچنین در حدود ۶ متر عرض دارد. بقعۀ پیر قطب‌الدین از یادگارهای دوره قاجار به شمار می‌رود.

پارک جنگلی بی‌بی یانلو

یکی دیگر از جاهای دیدنی آستارا که به حق جذاب و تماشایی است با نام پارک جنگلی بی‌بی یانلو شناخته می‌شود. این پارک جنگلی از جملۀ جنگل‌های هیرکانی ایران زمین به شمار می‌رود. پارک جنگلی بی‌بی یانلو در ۵ کیلومتری شهر آستارا و در حاشیۀ جاده آستارا به اردبیل واقع شده است.

پارک جنگلی بی‌بی یانلو گذشته از اهمیت محیط زیستی و طبیعی بسیارش سرشار است از زیبایی و طراوت که چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.

تالاب آق در آستارا

یکی دیگر از جاهای دیدنی آستارا با نام تالاب آق شناخته می‌شود. تالاب آق در حدّ فاصل میان پناهگاه حیات وحش لندویل و بخش مرکزی شهر آستارا واقع شده است. خوشبختانه با وجود اینکه به دلیل برداشت بی‌رویه از آب و همچنین شن و ماسه در این تالاب از حجم آب به مقدار قابل توجهی کاسته شده است باز هم این تالاب زنده و فعال است. تالاب آق یکی از مناطق حفاظت شده به شمار می‌رود. چند سالی است که شکار در این منطقه ممنوع اعلام شده است. جالب است بدانید تالاب آق پذیرای پرندگان مهاجر است که هر ساله با شروع فصل سرما به این تالاب مهاجرت می‌کنند.

تماشای پرندگان مهاجر در تالاب آق تجربه‌ای منحصر به فرد به شمار می‌رود. از این تجربۀ ناب بی‌نصیب نباشید. به ویژه اینکه این تالاب تماشایی هر سال میزبان پرندگانی متفاوت و متمایز از سایر پرندگانی خواهد بود که به دیدارشان عادت داریم. شکی نیست که افراد ماجراجو و کنجکاو برای این ملاقات حیرت‌برانگیز لحظه‌شماری می‌کنند. البته هنرمندانی از قبیل نقاشان و مخصوصاً عکاسان نیز بسیار مشتاق شکار چنین لحظه‌ای خواهند بود. شما چطور؟ به دنبال شکار لحظه هستید یا تماشای این صحنۀ باشکوه؟ کنجکاو و ماجراجو هستید یا هنرمند و حساس به لحظه‌ها؟ در هر صورت تالاب آق در آستارا می‌تواند لحظات باشکوهی را برای شما فراهم بیاورد.

آستاراچای در آستارا

یکی دیگر از جاهای دیدنی آستارا با نام آستاراچای شناخته می‌شود. در واقع آستاراچای رودی کوچک است که در مرز میان ایران زمین و جمهوری آذربایجان واقع شده است. آستاراچای، این رود خروشان و روان، از سه شاخۀ فرعی تشکیل شده است. دو شاخه از این سه شاخه از ارتفاعات گردنه حیران سرچشمه می‌گیرد و یک شاخه نیز از ارتفاعات جنگلی بهارستان. اطراف آستاراچایِ جاری و خروشان سرشار است از درختان سرسبز و سر به فلک کشیده. آستاراچای درختان را سیراب می‌کند و در عوض این درختان برومند تا می‌توانند به زیبایی و طراوت اطراف این رود خروشان می‌افزایند. این است اتحاد طبیعت.

پ.ن اول: رودخانۀ کوچک آستارا چای در واقع یک رودخانۀ مرزی به شمار می‌رود. در واقع این رود کوچک جاری خطی است که ایران زمین را از کشور همسایه یعنی جمهوری آذربایجان جدا می‌کند. این رودخانه آستارا چای نام دارد اما شاید جالب باشد بدانید که هیچ اثری از چای در این رودخانه و اطرافش پیدا نخواهید کرد. بلکه در این رودخانه تعداد قابل توجهی از انواع ماهی‌های سفید و ماهی آزاد صید می‌شود. البته بدون شک آب این رودخانۀ جاری برای مصرف کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد اما هیچ اشاره‌ای مبنی بر اینکه آب این رودخانه تنها صرف مزارع چای می‌شود نشده است.

پ.ن دوم: شاید جالب باشد بدانید که در گویش گیلکی چای به معنای رودخانه است. بنابراین آستارا چای هیچ ربطی به چای با مفهومی که برای ما آشنا است به عنوان یک نوشیدنی نخواهد داشت. در واقع آستارا چای به معنای رودخانۀ آستارا است. همین و دیگر هیچ ….

سفر به آستارا

یکی از شهرهای دیدنی ایران زمین در استان گیلان که به زیبایی و شکوه شهرت دارد شهر آستارا است. با سفر به شهر آستارا طبیعت را با جلوه‌ای متفاوت خواهید دید. طبیعتی بی‌نظیر و چشم‌نواز و دلبرانه که شکوهش به بهشت پهلو می‌زند و زیبایی زندگی را صدچندان به نمایش می‌گذارد.

سفر به آستارا به سلامت.

10 دیدگاه‌ها

  1. چرا زمانی که از گیلان و شهرهای ساحلی گیلان صحبت می کنید میگویید دریای مازندران؟ بنظر من این درست نیست.

  2. با سلام ضمن تشکر از شما در مورد شهر استارا
    در مورد رود استارا چای
    چای به معنی رود میباشد و ربطی به باغ چای ندارد

      • سلام از معرفی شهر زیبای آستارا کمال تشکر را دارم در بحث رودخانه آستارا چای که به گفته نویسنده اثری از چای نیست باید بگم در زبان آذری چای به معنای رودخانه استفاده میشه آستارا چای یعنی رودخانه استارا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید