شهر کرمان؛ هم‌جوار گندم بریان، سرافراز از ایران باستان(خواندن 6 دقیقه)

شهر کرمان، کارمانیا یاکارمانا، مرکز پهناورترین استان ایران است. کرمان یکی از پنج شهر تاریخی ایران است. کرمان حدود ۱۳۰۰۰ هکتار وسعت دارد و به دلیل وسعت شهری و جمعیت، این شهر جزو کلان‌شهرهای ایران طبقه‌بندی شده‌است. برای آشنایی بیشتر با کرمان بی همتا با میزبون همراه باشید.

قدمت بناهای تاریخی

آثار به جا مانده از گذشته از جمله، سر اسب (که مربوط به دورۀ ساسانیان است)، قلعه دختر، قلعه اردشیر (که مربوط به دورۀ اشکانیان هستند)، گواه بر این است که دست کم در زمان اردشیر بابکان در همین محل، شهری آباد و دژهایی مهم وجود داشته‌است.

جغرافیای طبیعی و آب و هوا

کرمان توسط کوه‌های صاحب‌الزمان، جوپار، پلوار و جفتان احاطه شده است. جالب است بدانید این کوه‌ها در تمام طول سال برف دارند. اما گویی این برف‌های دائمی تأثیری در آب و هوای شهر ندارند. چون کرمان به دلیل نزدیک بودن به کویر لوت یعنی منطقۀ گندم بریان که گرم‌ترین نقطۀ زمین است، (فقط هفتاد کیلومتر با گندم بریان فاصله دارد) ناچار آب و هوای گرم و خشک دارد. بد نیست اضافه کنم که به تبعیت از کویر تابستان‌های کرمان گرم و زمستان‌های آن سرد است. برای سفر به این شهر دیدنی اجاره سوئیت در کرمان را انتخاب کنید.

جاده کرمان به ماهان

جاذبه‌های طبیعی کرمان

کویر لوت شهداد

باید بگویم گرمترین نقطه کره زمین با درجه حرارت ۷۰٫۷ درجه سانتیگراد در این کویر قرار دارد. با وجود گرمای بسیار هر ساله ایران‌گردان و جهان‌گردان بسیاری مهمان این منطقه می‌شوند. این مهمانی بی دلیل نیست. جاذبۀ این منطقه کلوت‌های شهداد است. کلوت‌های شهداد بزرگترین عارضۀ کلوخی طبیعی دنیا به‌شمار می‌آید و به عنوان منحصربه‌فردترین و جذابترین عارضه کویر نام برده می‌شود. کلوتها در اثر فرسایش آبی و بادی طی هزاران سال شکل گرفته‌اند و از دور مانند شهری بزرگ اما بدون جمعیت به نظر می‌آیند. (منبع: ویکی پدیا)

کویر لوت، کلوت شهداد
کویر لوت، کلوت شهداد – عکس از هادی مظلومی

کوه هزار

چهارمین کوه مرتفع ایران و مرتفع‌ترین قلّۀ جنوب کشور در کرمان است. کوه هزار ۴۵۰۱ متر ارتفاع دارد. باید اضافه کنم آبشار راین در دل این کوه قرار دارد. این هم‌جواری سبب شده این منطقه آب و هوایی دلپذیر داشته باشد و میزبان مهمانان بسیاری باشد. علاوه بر این، کوه هزار سرچشمه رودخانه بزرگ هلیل رود است.

باغ نظر

باغ نظر بیش از۲۵۰ سال قدمت دارد. اکنون این باغ به عنوان پادگان آموزشی ۰۵ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌شود.

باغ بیرم آباد

این باغ در شرق کرمان و در جوار بنای تاریخی تخت درگاه قلی بیگ قرار دارد. باغ بیرم آباد توسط بیرام بیگ افشار در دورهٔ صفویه ساخته شده‌ است. کتیبه‌های تاریخی دوران صفوی تا چندی پیش در این باغ موجود بودند و گردشگران برای دیدن این آثار تاریخی به این باغ می‌آمدند. این باغ که حدود ۴ هکتار مساحت دارد، هم اکنون در اختیار آستان قدس رضوی می‌باشد. در بخش میانی این باغ، ساختمان نسبتا بزرگ و تاریخی را خواهید دید که به سبک معماری دوران صفوی ساخته شده است. در معماری باغ بیرم کاشی کاری‌های زیبایی نیز قابل مشاهده هستند که با رنگ فیروزه‌ای خود جلوه خاصی به این باغ بخشیده‌اند. استخر کوچکی که در مقابل ساختمان قرار دارد، صفای این باغ تاریخی را دوچندان کرده است. در سال ۱۳۸۷، شهرداری کرمان جهت دریافت مجوز اجرای اتوبان در حریم باغ بیرم درخواستی ارسال کرد که پس از آن، این باغ تحت عنوان یکی از باغ‌های تاریخی در معرض دید مردم قرار گرفت.
سکنج کرمان
سکنج کرمان – عکس از علی هنرمند

باغ نشاط

قدمت این باغ به دوران قاجاریه برمی‌گردد و شاهد حوادث تاریخی بسیاری بوده است از جمله محاصره سردار نصرت حاکم کرمان در بیش از یک قرن پیش در آن اتفاق افتاده‌است. این باغ در انتهای خیابان فردوسی کرمان قرار دارد.

باغ آقا در دورۀ قاجاریه، محل کنسولگری انگلستان در کرمان بوده است.

باغ فتح‌آباد، این باغ ۱۳۵ ساله در دورۀ قاجار یعنی در سال ۱۲۵۵ به دست فضل‌علی خان بیگلربیگی ساخته شده است. این باغ با کرمان ۲۵ کیلومتر فاصله دارد.

باغ سرآسیاب که در جنوب شرقی کرمان واقع شده، یادگار دوران سلجوقیان است.

باغ مشیز، پایتخت قراختائیان بوده‌؛ واقعه رقص ترکانی در این باغ اتفاق افتاده‌ است.

باغ گلشن که ادامۀ ارگ کرمان است به دست ابراهیم خان ظهیرالدوله حاکم کرمان در دوران قاجار ساخته شده‌است.

باغ دیلمقانی، این باغ هم ساختۀ دوران قاجار است. امروزه به عنوان پرورشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جاذبه‌های تاریخی

سر در حمام گنج‌علی خان، بازار کرمان
سر در حمام گنج‌علی خان، بازار کرمان – عکس از علیرضا کیهانی نژاد

مجموعه گنج‌علی‌خان

شاهکار عصر صفویه و از زیباترین و پربیننده‌ترین اماکن تاریخی کرمان که یادآور تلاش گنج‌علی‌خان حاکم وقت کرمان است. این مجموعۀ نفیس شامل: بازار، حمام، میدان، کاروان‌سرا، آب انبار، مسجد و ضراب‌خانه‌است. معماری حمام گنج‌علی‌خان تحسین برانگیز است. امروزه این حمام به موزهٔ مردم‌شناسی تبدیل شده. مجسمه‌های مومی در جاهای مختلف حمام قرار گرفته که افرادی از طبقات مختلف جامعه آن زمان نظیر خوانین، روحانیون، پیشه وران و مردم عادی را نشان می‌دهند.

چایخانه (حمام) وکیل، کرمان
چایخانه (حمام) وکیل، کرمان – عکس از علی مجدفر

باغ شازده

باغ شازده یا شاهزاده یکی از زیباترین باغ‌های تاریخی ایران است که از دوران قاجار به یادگار مانده است. باغ شازده در شهر ماهان، حوالی شهر کرمان در دامنه کوه بلند و زیبای تیگران واقع شده‌است. این بنا از یادگارهای عبدالحمید میرزا فرمان‌فرما حاکم کرمان است و در اواخر دوره قاجاریه (۱۲۹۷ هجری) بنا شده است. این باغ دارای سردر ورودی بسیار زیبا، عمارت شاه‌نشین و حمام می‌باشد. این باغ در تاریخ سی‌ام تیرماه ۱۳۹۰ به ثبت جهانی یونسکو رسیده‌است.

باغ شازده
باغ شازده – عکس از حمیدرضا
سه قلوها - سقف یکی از بناهای جانبی باغ شازده، واقع در شهر ماهان از توابع کرمان
سه قلوها – سقف یکی از بناهای جانبی باغ شازده، واقع در شهر ماهان از توابع کرمان – عکس از حمیدرضا

آتشکده زرتشتیان

کرمان خانۀ جمعیتی هزار نفری از زرتشتیان است. آتشکده زرتشتیان کرمان یکی از زیباترین آتشکده‌های جهان به‌شمار می‌آید. تنها موزهٔ مردم‌شناسی زرتشتیان جهان نیز در این آتشکده جای دارد. کرمان یکی از معدود شهرهایی است که هنوز جشن سده  که از جشن‌های ملی و باستانی ایران است در آن برگزار می‌شود. جشن سده کرمان در فهرست آیین‌های ملی ایران ثبت شده‌است. تاریخ برگزاری جشن سده دهم بهمن ماه است.

آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی

شاه نعمت‌الله ولی، عارف و شاعر نامی قرن نهم است. آرامگاه این شاعر عارف در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی کرمان در شهر ماهان واقع شده‌است. بنای این آرامگاه ۳۲۰۰۰ مترمربع مساحت دارد. ساخت این بنا شش قرن تداوم یافته و شکوه معماری ایران را در شش قرن به رخ می‌کشد. بیشترین توسعه این مجموعه در دوران قاجاریه انجام شده‌است.

مسجد جامع مظفری

مسجد جامع مظفری در زمان آل مظفر، در قرن هشتم  یعنی سال۷۵۰ هجری قمری بنا شده‌است و در میدان مشتاق کرمان قرار دارد.

مسجد جامع ملک

مسجد جامع ملک ۱۰۱ متر طول و ۹۱ متر عرض دارد و از جمله مساجد چهارایوانی به‌شمار می‌رود. این مسجد در قرن پنجم ساخته شده‌ و از دوران سلجوقیان به یادگار مانده است. هم‌اکنون در بخش جنوبی ناحیهٔ تاریخی بازار کرمان واقع است. برج سلجوقی نیز در همین محدوده واقع شده‌است که در ضلع شمال شرقی مسجد ملک کرمان دارد. گفتنی است که این مسجد پس از انقلاب اسلامی ایران به مسجد امام تغییر نام داده است.

در کرمان، میزبون، میزبان شماست. شما با اجاره خانه مبله در کرمان می‌توانید در کمال آرامش خاطر از سفر خود لذت ببرید. تعلل نکنید کرمان منتظر شماست.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید