کردان کجاست؟(خواندن 7 دقیقه)

پاییز در کردان زیبا

روستای کردان با طبیعتی دلنواز و بسیار زیبا در ۲۵ کیلومتری شهر کرج و ۶۵ کیلومتری تهران واقع شده است. این روستای زیبا در سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیتی بالغ بر ۳۷۹۵ نفر داشته است. اشیاء و نقشه‌های قدیمی کشف شده قدمت کردان را به قرن ششم هجری قمری می‌رساند. در آن هنگام این منطقه از لحاظ سیاسی اهمیت ویژه‌ای داشته و مرکزیت سیاسی و نظامی کرج در آن بوده است.

در سال‌های اخیر این منطقه به دلیل آب و هوای مناسب، درختان انبوه و مناظر زیبا، گردشگران زیادی را به سوی خود کشانده است. این گردشگران با اجاره ویلا در کردان اقامت کرده و از زیبایی‌ها و امکانات این روستای لوکس بهره‌مند می‌شوند.

رودخانه زیبای کردان در پاییز
رودخانه زیبای کردان در پاییز

رودخانه کردان را بیشتر بشناسید

نباید نقش رودخانه کردان را، که از رودخانه‌های استان البرز است و از کهار بزرگ سرچشمه می‌گیرد، در جذب توریست نادیده بگیریم. این رودخانه از شمال شرق کردان به سمت جنوب غربی سرازیر می‌شود و زمین‌های این منطقه را سیراب و حاصل‌خیز می‌نماید. در این روستا باغ‌های گردو، توت، گیلاس، زردآلو و آلبالو به وفور یافت می‌شود.

رودخانه کردان
«رودخانه کردان» عکس از صبا

جاذبه‌های گردشگری کردان

روستای کردان دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی می‌باشد. به همین دلیل در سال‌های اخیر گردشگران بسیاری را، به خصوص از شهر تهران به سوی خود کشانده است. بسیاری از مردم تهران و کرج روزهای تعطیل سال و آخر هفته ها برای اجاره ویلا کردان را انتخاب می‌کنند تا از آلودگی و سر و صدای شهر به آرامش و هوای بی‌نظیر کردان پناه ببرند.


برای دیدن ویلا در کردان اینجا کلیک کنید


امامزاده حسین کردان

امامزاده حسین که بنایی تاریخی و مذهبی است، مربوط به دوره سلجوقیان بوده و به یکی از نوادگان امام سجاد علیه‌السلام تعلق دارد. این بنا در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. معماری بنا به صورت پلانی دایره‌ای شکل بوده و بر روی سکویی با قطر ۸ متر قرار گرفته است.

در محوطه امامزاده جوی کوچکی روان است که آب زلال و خنکی دارد. این جوی زیبا به همراه درختان چنار و توت، در کنار این بنای تاریخی، فضایی آرام، معنوی و دل‌انگیز را به وجود آورده‌اند.

برج امامزاده حسین در سال ۱۳۸۰ مرمت و بازسازی شده است. در تمام ایام هفته امکان ورود به این بنای تاریخی برای بازدیدکنندگان وجود دارد.

دهکده تفریحی و ورزشی ایثار

این مجتمع، از بزرگترین مراکز فرهنگی، تفریحی و ورزشی کشور است. دارای ویلا و سوئیت‌های مختلف با ظرفیت بالای ۷۰۰ نفر و سالن‌های کنفرانس و سمینار، همچنین مجموعه‌های ورزشی گوناگون و زمین‌های چمن و پیست دوچرخه‌سواری است. مجموعه استخر و سونا، دریاچه مصنوعی، مجموعه حیات وحش و زمین فوتبال ساحلی از دیگر امکانات این دهکده می‌باشد. وجود این امکانات باعث شده تا مجتمع بزرگ ایثار به عنوان یکی از کامل‌ترین مراکز تفریحی و ورزشی در سراسر کشور مورد استقبال تیم‌ها و گروه‌های مختلف فعال در حوزه ورزش و فرهنگ قرار گیرد.

کوهنوردی در کردان

کردان کوه‌هایی دارد که از شرق به طالقان و از غرب به کرج وصل هستند. این کوه‌ها برای کوهنوردان محبوبیت زیادی دارند.

در ده کیلومتری روستای کردان، روستایی وجود دارد به نام آغشت که مسیر دسترسی آن از کردان می‌گذرد. کوه‌های کم ارتفاع، روستای آغشت را از هر طرف دربر گرفته‌اند. مسیر روستای آغشت به سمت روستاهای گلین رود، سپیداران و عالم زمین، یکی از بهترین مسیرهای کوه‌پیمایی این منطقه است. کوهنوردان این مسیر زیبا را که از میان درختان و باغ‌ها عبور می‌کند، حدود پنج تا شش ساعت در امتداد رودخانه طی می‌کنند. بهترین زمان کوهنوردی در این منطقه خرداد ماه است.

ورزش‌های هوایی در کردان

در آبان ماه سال ۱۳۹۶ اولین سایت پروازی استان البرز در کردان افتتاح شد. این سایت پروازی یکی از معروف‌ترین تفریحات موجود در کردان به حساب می‌آید. گفتنی است مجموعه پروازی کردان زیر نظر مدیر کل ورزش و جوانان استان البزر و ۱۰۰ خلبان و جمعی از علاقمندان به هوانوردی افتتاح شده است تا علاقمندان به ورزش‌های هوایی ساکن در استان البرز و استان تهران بتوانند از امکانات مناسبی در این جهت بهره ببرند. در این سایت هم امکان آموزش به علاقه‌مندان وجود دارد و هم برای افراد ماهر امکان پرواز فراهم شده است. قبل از شروع پرواز در این مجموعه به افرادی که در زمینه پاراگلایدرسواری ماهر نیستند، آموزش‌های لازم داده می‌شود تا آن‌ها نیز بتوانند تجربه ناب پاراگلایدرسواری را بچشند. همین ویژگی موجب شده افراد بسیاری برای تجربه پاراگلایدرسواری به سمت کردان . سایت هوایی کردان رهسپار شوند.

در صورتی که برای استفاده از سایت پروازی کردان به این روستا سفر می‌کنید، نگاهی به آب و هوا داشته باشید زیرا در روزهایی بارانی و برفی و یا روزهایی که وزش باد در روستا بسیار است، اجازه پاراگلایدرسواری به شما داده نخواهد شد. از این رو اگر هوا نامساعد بود، سفر خود به این روستای زیبا را به یک روز آفتابی موکول کنید.

باشگاه ورزش‌های هوایی نیز در سال ۱۳۹۷ در کردان تأسیس شد. محل تمرین‌های این باشگاه در روستای آجین دوجین کردان است. آموزش پاراگلایدر مهم‌ترین فعالیت این باشگاه هوایی است.

پ.ن: روستای کردان، با آب و هوای دلنشین و مناظر چشم‌نواز توانسته است فضایی سرشار از آرامش و حس ناب رهایی را برای مهمانان خود فراهم کند. گاهی شاید برخی از ما برای استراحت و تازه‌کردن نفس و تجدید قوا فقط به طبیعتی سرسبز و دل‌نواز نیاز داشته باشیم. گاهی وقت‌ها کمی هوای تازه به دور از آلودگی‌های هوای شهری درمان تمام دردها خواهد بود. می‌خواهم بگویم وقت‌هایی در زندگی ما وجود دارد که به تفریح خاصی، یا اتفاق عجیبی، یا هیجان خارق‌العاده‌ای نیاز نداریم؛ بلکه تمام آن چیزی که می‌تواند التیام‌بخش دردها و خستگی‌های ما باشد اندکی خلوت در محیطی آرام به دور از هرگونه دغدغه است. در واقع همۀ ما انسان‌ها به اندکی آرامش، استراحت، رهایی و طبیعت نیاز داریم. از این اقلام ارزشمند در زندگی شما چه مقدار وجود دارد! چقدر برای سلامت قلب، ذهن و روح خودتان زمان می‌گذارید! آیا در روزهای زیبای عمر شما زمانی به زندگی، به معنای ناب آن، اختصاص پیدا کرده است؟ میزبون پیشنهاد می‌کند از همین لحظه برنامۀ تازه‌ای برای زندگی ناب خودتان بچینید. در این برنامۀ تازه حتماً و حتماً اولویت را به سفر و گشت و گذار بدهید. در اولین سفر هم کردان تماشایی را انتخاب کنید. چون روستای بی‌نظیر کردان علاوه بر فاصلۀ کوتاهی که با پایتخت ایران زمین یعنی تهران دلبرانه دارد از طبیعت سبز و رودخانه‌ای خروشان و پر آب و هوایی لطیف نیز برخوردار است. بنابراین پر بیراه نخواهد بود گفتن این نکته که کردان بهشت خداوند روی زمین در حوالی شهر بزرگ تهران است. به این ترتیب شایسته است اکیداً توصیه شود که از این بهشت ناب بی‌تفاوت نگذرید.

روستای کردان قطب اقتصادی کرج

تا چند سال گذشته کردان منطقه‌ای حاشیه‌ای محسوب می‌شد. به همین دلیل بسیاری از کارخانه‌های بافندگی و ریسندگی، مرغداری، آلومینیوم‌سازی و کارتن‌سازی در این منطقه بنا گردید. این امر سبب گشت تا تعداد قابل توجهی از اهالی کردان و کرج در این کارخانه‌ها مشغول به کار شوند. با گذشت زمان، قیمت باغ‌ها و زمین‌های کردان افزایش قابل توجهی یافتند و ساخت ویلاهای گران‌قیمت و لوکس در کردان آغاز شد. در سال‌های اخیر وجود ویلاهای اجاره‌ای و باغ‌‌های پر رونق به همراه کارخانه‌های مهم، باعث شده تا کردان به منطقه‌ای لوکس و در عین حال قطب اقتصادی کرج تبدیل گردد.

کوچه باغ‌های کردان
«کوچه باغ‌های کردان» عکس از صبا

مسیر کردان

کردان از توابع ساوجبلاغ در استان البرز است. برای رسیدن به روستای کردان، هر کجا که باشیم باید اول به سمت کرج برویم. از کرج وارد آزادراه کرج-قزوین می‌شویم. بعد از طی حدود بیست کیلومتر به تابلوی خروجی کردان می‌رسیم و از این خروجی وارد جاده‌ای روستایی خواهیم شد. سپس با طی مسافتی کوتاه در دل روستایی بسیار زیبا قرار می‌گیریم که نامش کردان است.

اجاره سوئیت در تهران

اجاره سوئیت در کرج

مطلب مرتبط: روستای کردان ؛ روستای سبز، همسایۀ کرج و هم‌جوار تهران بزرگ

3 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید