معرفی دریاچه‌های آبی شمال ایران زیبا و سبز(خواندن 6 دقیقه)

ایران سبز و زیبا دریاچه‌های آبی بسیاری دارد. وجود آبی همین دریاچه‌هاست که سبزی می‌بخشد به خاک پاک آن. در این متن به برخی از دریاچه‌های شمال ایران زیبا و سبز اشاره می‌شود. میزبون در پی آن است که بهترین سفرها را برای شما عزیزان جان رقم بزند.

دریاچهٔ ولشت

این دریاچه در استان مازندران قرار دارد. اگر دوست دارید آدرس دقیق آن را بدانید به جملۀ بعد بیشتر توجه کنید. دریاچهٔ کوهستانی ولشت در کیلومتر ۲۵ جاده چالوس-کرج، در شهر مرزن آباد واقع شده است. این دریاچه یکی از ۱۰ دریاچهٔ آب‌شیرین کشور است. همچنین گفتنی است که این دریاچه محیط‌ زیست مناسبی برای پرندگان و آب‌زیان محسوب می‌گردد.

کلاردشت
کلاردشت

این دریاچه در ارتفاع ۱۰۰۰ متری از سطح دریای خزر قرار دارد. مسیر دسترسی به آن از شهر چالوس و از طریق کندوان و محور ارتباطی چالوس به تهران آغاز و پس از طی ۲۳ کیلومتر و بعد از پل کجور و گذر از سربالایی‌ها و پیچ‌های جنگل تا کنار دریاچه ادامه می‌یابد.

دریاچه ولشت ، کلاردشت
دریاچه ولشت ، کلاردشت

اما متأسفانه آن طور که از شواهد پیداست مهمانانی که در سال‌های اخیر یا شاید حتی سال‌های پیشین به این دریاچه سفر کرده‌اند آن طور که شایسته و بایسته بوده است مراعات میزبان حساس را نکرده‌اند. باید عرض کنم که حضور گردشگران عزیز و دوست داشتنی در این منطقه سبب شده آلاینده‌های محیطی به این اکوسیستم حساس وارد شود. آب زیان این دریاچه از قبیل ماهی سفید، اردک ماهی، شاه کولی، جلبک‌ها و پلانکتون‌ها به انقراض تهدید شده‌اند.

دریاچه ولشت ، کلاردشت
دریاچه ولشت ، کلاردشت

به مهمانی این دریاچۀ زیبا بروید. اتفاقاً میزبون به شما اجاره ویلا در چالوس را پیشنهاد می‌کند. اما خواهش می‌کنم تا می‌توانیدو گاهی حتی بیش از حد امکان مراعات حال میزبان را بکنید.

دریاچهٔ شورمست

دریاچه شورمست
دریاچه شورمست

دریاچۀ شورمست نیز از دریاچه‌های آبی و زیبای استان مازندران است. این دریاچه در شهر سوادکوه قرار دارد. جالب و لازم است بدانید دریاچه شورمست، تنها دریاچهٔ طبیعی شهرستان سوادکوه است. وسعت آن ۱۵۰۰۰ مترمربع و بیشترین عمق آن ۵ متر است. تنها دریاچۀ طبیعی شهرستان سوادکوه، در شش کیلومتری غرب شهر پل سفید و در ارتفاعات مشرف به این شهر در مجاورت روستای شورمست واقع شده‌است.

دریاچه شورمست
دریاچه شورمست

این دریاچۀ آبی زیبا با جنگل اطراف آن که از درختان کهنسال و بلندقامت توسکا پوشیده شده، زیباترین  تصویر ممکن را ترسیم کرده است. دریاچه شورمست به دلیل قرار گرفتن در شاهراه تهران شمال و وجود دو محور جادهٔ آسفالته و راه‌آهن از موقعیت بسیار مناسبی برخوردار است. بر این اساس سفر به این دریاچه بسیار راحت و بی دغدغه است. تنها مسألۀ مهمی که باقی می‌ماند اقامتگاه است. میزبون اجاره سوئیت در سوادکوه را پیشنهاد می‌کند.

دریاچه شورمست
دریاچه شورمست

دریای مازندران (دریای خزر)

دریای خزر
دریای خزر

دریاچه‌ای بزرگ به وسعت سه استان پهناور ایران باشکوه که استان‌های گلستان، گیلان و مازندران را از نعمت و برکت وجود خودش طراوت بخشیده است. دریای مازندران حدود ۱۰۳۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر طول و بین ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر عرض دارد. همان طور که می‌دانید این دریاچه یا شاید بهتر باشد بگویم دریا دارای تنوع زیستی متفاوتی است. مهم‌ترین آن، ماهی‌های خاویاری است. هر چند که به‌دلیل صیدهای غیرمجاز، نسل ماهیان خاویاری رو به انقراض است.

سواحل دریای خزر
سواحل دریای خزر

جالب است بدانید ۱۳۰ رودخانه به این دریا می‌ریزند. بزرگ‌ترین این رودخانه‌ها، رود ولگا است. این رود هر سال به‌طور میانگین ۲۴۱ کیلومتر مربع آب را وارد دریای مازندران می‌کند. دریای مازندران را به نام‌های دریای خزر، ورکانه، گرگان و دریای کاسپین نیز می‌شناسند.

نام بزرگترین دریاچۀ ایران چیست!

پیش از آریایی‌ها در کرانه‌های غربی تا جنوب غربی قومی در ساحل این دریا ساکن بودند که کاسپی یا کاسی نام داشتند. حضور این قوم در این منطقه سبب شده است که نام کاسپین بر این دریا گذاشته شود. در عهد هخامنشیان و اشکانیان این دریاچه گرگان یا ورکانه خوانده می‌شد.

اما در مورد خزر باید بگویم خزر نام قومی است که به‌همراه دیگر اقوام بیابان‌گرد شمال قفقاز، در زمان ساسانیان، بارها و بارها به سرزمین ایران تاختند و پس از حضور کوتاه‌مدت خود معمولاً به دست سپاه ساسانی از مرزهای ایران بیرون رانده می‌شدند. جالب است بدانید در هیچ‌یک از نوشته‌های مؤلفان شرقی و غربی دوران پیش از اسلام نامی از خزر بر دریای شمال ایران نیامده است. اما در نوشته‌های مؤلفین اسلامی، این دریا در کنار نام‌های دیگر، خزر هم نامیده شده‌است. پس بر این اساس شاید بتوان گفت خزر جدیدترین نام این دریاچه است.

برای سفر به این دریاچۀ بزرگ می‌توانید تمام شهرهای سه استان بزرگ و سبز گلستان، مازندران و گیلان را انتخاب کنید. هیچ محدودیتی در انتخاب شما وجود نخواهد داشت. در هر شهری که شما انتخاب کنید میزبون میزبان شما خواهد بود. به عنوان یک پیشنهاد میزبونی اجاره ویلا در رامسر انتخاب ویژه‌ای است. امتحانش کنید.

دریاچهٔ نئور

نئور بزرگترین دریاچه اردبیل
نئور بزرگترین دریاچه اردبیل

مرز بین گیلان و اردبیل، در جوار سوباتان رؤیایی، این دریاچۀ پرشگفتی واقع شده است. دریاچهٔ نِئور، ما بین شهر اردبیل و شهر خلخال در مرز بین‌استان گیلان و استان اردبیل، در ۴۸ کیلومتری جنوب‌شرقی اردبیل به‌طرف خلخال در یکی از دره‌های کوهستان باغیرو و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا با مساحتی بالغ بر ۲۱۰ هکتار و عمق متوسط ۵ متر قرار گرفته است.
پس از طی چهل کیلومتر از شهر اردبیل به سمت شهر خلخال به ده بودالالو می‌رسید. بعد باید جاده‌ای سربالایی به طول سیزده کیلومتر را به سمت بالای کوه بروید -این جاده آسفالت است- بعد از طی این مسیر به دریاچه می‌رسید. گفتنی است اگر از تهران سفر می‌کنید، بهترین مسیر برای رسیدن به دریاچه نئور، مسیر تهران اردبیل است.

نئور
نئور

طبیعت زیبای اطراف نئور آن جا را برای گردشگران تماشایی‌تر کرده است. دشت‌های آن دارای پوشش گیاهی خاصی بوده و شما می‌توانید در آن جا انواع گیاهان دارویی، نعناع کوهی، سبزی‌های محلی، بابونه، آویشن و همچنین گل‌های زرد رنگ زیبایی را مشاده کنید که به احتمال قوی مشابه آن را هر جایی نخواهید دید. همچنین در اطراف این دریاچه زیبا کوه‌هایی وجود دارد که می‌تواند فرصتی مناسب برای کوهنوردی نیز باشد. از این رو اگر به قصد کمپینگ زدن در کنار دریاچه نئور به این منطقه سفر می‌کنید، خوب است وسایل کوهنوردی نیز همراه خود داشته باشید تا دیدن جاذبه‌های طبیعی زیبای اطراف دریاچه نئور را نیز از دست ندهید. از آن جایی که دریاچه نئور در فاصله ۳۰ کیلومتری دریا قرار دارد، تماشای دریا از چنین ارتفاعی به طور قطع لذت‌بخش خواهد بود.

این دریاچه خانه و کاشانۀ نوعی ماهی زیبا و عجیب است که به آن ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان می‌گویند. البته متأسفانه بی‌توجهی‌های ما آدم‌ها سبب شده در دو سال اخیر این ماهی در خانۀ خودش وجود نداشته باشد. کمی بیشتر مراقب هم‌زیست‌های‌مان باشیم.

برای دیدار از دریاچۀ زیبا و شگفت انگیز نئور میزبون همراه شما خواهد بود. پیشنهاد میزبون در این سفر اجاره آپارتمان در اردبیل است. میزبون آرزو دارد بهترین سفرها را تجربه کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید