غذاهای سنتی یزد؛ خوشمزه، دوست‌داشتنی و دلپذیر(خواندن 7 دقیقه)

غذای سنتی ایرانی
غذای سنتی ایرانی

غذاهای سنتی یزد، یکی از عوامل مهم جذب گردشگر به این شهر محسوب می‌گردند. اصلاً غذاهای سنتی، حالا به هر شهری که تعلق داشته باشند، فارغ از چه شهری و کدام منطقه از ایران زمین، خوشمزه هستند و وسوسه بر انگیز. در کل غذاهای سنتی ایران زمین خوشمزه هستند. غذاهای سنتی یزد خوشمزه تر. میزبون اکیداً توصیه می‌کند در سفر به این شهر تاریخی و زیبا و پر جاذبه حتماً حتماً طعم بی نظیر غذاهای سنتی‌اش را بچشید.

خورشت‌های سنتی یزد

خورشت‌ها غذاهای محبوبی هستند. در سراسر ایران خورشت‌های خوشمزه بسیاری طبخ می‌شوند. اما یزدی‌های عزیز و مهربان و خوش سلیقه دو خورشت مخصوص دارند. در سفر به یزد در چشیدن طعم بی‌مثال این خورشت‌ها غفلت نکنید.

قیمه یزدی

قیمه یزدی
قیمه یزدی

یکی از غذاهای اصیل شهر زیبای یزد، که اتفاقاً در تمام رستوران‌ها سرو می‌شود قیمه یزدی است. اهالی خیلی از شهر ها قیمه را می‌شناسند. شاید قیمه یک غذای اصیل ایرانی باشد که در تمام شهرها می‌پزند و نوش جان می‌کنند، اما قیمه یزدی در مواد اولیه کمی با سایر قیمه‌ها متفاوت است.

مردم عزیز و دوست داشتنی یزد در قیمۀ مخصوص شهر خودشان به جای لپه معمولی که در شهرهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد لپه نخود به کار می‌برند. لپه نخود همان نخود است که به دو تکه تقسیم شده است. دیگر ترکیبات قیمه یزدی، گوشت قرمز، لیمو عمانی، پیاز خرد شده، دارچین، هل و زردچوبه است. در واقع سایر ترکیبات این غذا با آنچه در دیگر شهرها استفاده می‌شود فرقی ندارد.

اما به هر حال قیمه یزدی منحصر به فرد است و به دو دلیل با قیمه‌های معمولی فرق دارد. یکی استفاده از لپه نخود به جای لپه است. اما تفاوت دیگر این است که در نوع سنتی این غذا استفاده از رب گوجه فرنگی معمول نیست. البته امروزه به عنوان چاشنی از رب گوجه فرنگی استفاده می‌کنند. نام دیگر این غذا قیمه نخود یزد است.

خورشت بِه آلو

خورشت به آلو
خورشت به آلو

احتمالاً اهالی تمام شهرهای ایران حتی برای یک بار هم که شده طعم ملس خورشت به آلو را چشیده باشند. چون این خورشت هم از غذاهای اصیل و محبوب ایرانی است. البته شاید در رستوران‌ها کمتر این خورشت سرو شود. شاید بتوانید از اهالی یزد طرز پخت این غذای سنتی را بپرسید و خودتان در سوئیت یزد زیبا و اصیل را تجربه کنید. مواد اولیۀ این غذا عبارتند از: بِه ، گوشت قرمز، آلو، لپه، پیاز ، زعفران، شکر و رب گوجه فرنگی. این غذای دلچسب گوارای وجودتان.

کوفته های یزدی

کوفته هم از جمله غذاهایی است که سراسر ایران زمین از انواع و اقسامش با خبر هستند و کمتر افرادی هستند که این غذای خوشمزه را دوست نداشته باشند. البته کوفته هم انواع و اقسامی دارد. کوفته‌های یزد منحصر به این شهر دل نواز هستند و مثال و نمونه‌اش را در دیگر شهرها نخواهید یافت.

کوفته لپه

کوفته لپه
کوفته لپه

معمول‌ترین نوع کوفته که در اغلب شهرها متداول است کوفتۀ لپه است. ترکیبات کوفته لپه تقریباً مثل کوفته تبریزی است. این ترکیبات عبارتند از: سبزی معطر، کشمش، زرشک، پیاز سرخ شده، تخم مرغ خام و پخته، گوشت چرخ کرده، نمک و ادویه و رب گوجه فرنگی.

کوفته برنجی

کوفته برنجی
کوفته برنجی

کوفته برنجی منحصر به یزد با شکوه است. در سفر به این شهر بی نظیر چشیدن طعم دلنشین کوفته برنجی را از یاد نبرید. مواد اولیۀ کوفته برنجی عبارتند از: برنج، گوشت چرخ کرده گاو یا گوسفند، آرد نخود چی، پیازچه، جعفری، شوید، رازیانه، نعنا، ترخون، لپه، تخم مرغ، رب گوجه فرنگی، گردو و زرشک.

کوفته نخود چی

کوفته نخود چی
کوفته نخود چی

کوفته نخود چی از غذاهای خوشمزۀ یزد است. امروزه این غذای بی‌نظیر را با آرد نخود چی می‌پزند. اما در گذشته از نخود یا لپۀ خام استفاده می‌کردند. به طوری که شب قبل نخود ها را خیس می‌کردند و می‌گذاشتند تا فردا در آب باقی بماند. بعد نخود ها را می‌شستند و می‌کوبیدند. در واقع نخودها را با دست خودشان به آرد تبدیل می‌کردند. مودا اولیۀ کوفته نخود چی عبارتند از: گوشت چرخ کرده گوسفند، پیاز، تخم مرغ، آرد نخودچی و سبزیجات معطر شامل تره و جعفری. نام دیگر این غذا کوفته یزدی است.

کوفته هویج

کوفته هویج
کوفته هویج

یکی از غذاهای سنتی یزد که بسیار پر طرفدار است و اهالی کمتر شهری از طعم بی نظیر این غذا چشیده‌اند کوفته هویج است. مواد اولیۀ کوفته هویج عبارتند از: گوشت چرخ کرده، پیاز، هویج، آرد، رب گوجه فرنگی یا انار و سبزیجات معطر. این غذا هم طعمی ملس دارد و اندکی ترشی در کنار شیرینی قرار گرفته است. به نظر می‌رسد ذائقۀ مردم مهربان و خون گرم یزد ترشی و شیرینی را کنار هم می‌پسندد. اگر تا امروز این غذا را نچشیده‌اید در سفر به یزد حتماً امتحانش کنید.

قلیه های یزدی

در فهرست بلند و بالای غذاهای سنتی یزد دو نوع قلیه که بسار خوشمزه و کم نظیرند خود نمایی می‌کند. شاید تا به امروز بیشتر از قلیه ماهی شنیده باشید. اما قلیه های یزد خیلی متفاوت هستند. در سفر به یزد شما می‌توانید قلیه کدو تنبل و قلیه سیب زمینی را بچشید.

قلیه کدو تنبل

قلیه کدو تنبل
قلیه کدو تنبل

همان طور که می‌دانید کدو تنبل اندکی شیرین است. این شیرینی دلچسب باعث می‌شود قلیه کدو تنبل دلنشین و خوشمزه باشد. مواد اولیۀ قلیه کدو تنبل عبارتند از: کدو تنبل، لوبیا قرمز، ماش، برنج، پیاز، دارچین و فلفل سیاه. این غذا در کنار شیرینی دل پذیر ترشی ندارد. شیرین شیرین است درست مثل لهجۀ خوش و گوش نواز اهالی یزد و مثل همنشینی با این مردم مهربان و مهمان نواز.

قلیه سیب زمینی

قلیه سیب زمینی
قلیه سیب زمینی

اگر دنبال غذاهای خیلی قدیمی و اصیل هستید. از اهالی اصیل یزد مخصوصاً مادربزرگ‌ها طرز پخت این غذا را بپرسید. چون قیه سیب زمینی متأسفانه از جمله غذاهایی است که کم کم در حال فراموشی هستند. مواد اولیۀ قلیه سیب زمینی عبارتند از:  سیب زمینی حبه‌ای، لوبیا چیتی یا قرمز، ماش، پیاز، برنج نیم دانه، زرچوبه، دارچین و فلفل سیاه.

تاس کباب یزدی

تاس کباب
تاس کباب

اما اگر به دنبال غذاهای پر طرف دار یزد هستید، باید حتماً تاس کباب یزد را امتحان کنید. مواد اولیۀ تاس کباب یزدی عبارتند از: سیب زمینی، پیاز، روغن، گوشت چرخ کرده، رب گوجه فرنگی و دارچین.

آبگوشت گوجه و بادمجان

ابگوشت گوجه و بادمجان
آبگوشت گوجه و بادمجان

یکی دیگر از غذهای اصیل و خوشمزه و پر طرف دار یزدی آبگوشت گوجه و بادمجان است. تا این غذا را نوش جان نکرده‌اید از سفر برنگردید. لذت سفر ناب شما با چشیدن این غذای بی نظیر تکمیل می‌شود. مواد اولیۀ آبگوشت گوجه و بادمجان عبارتند از: گوشت ماهیچه گوسفندی، لپه یا لوبیا، بادمجان، روغن، غوره، رب گوجه فرنگی، سیب زمینی استامبولی و زدرچوبه و فلفل.

فله

از ساده ترین غذاهای سنتی یزد فله است. البته این غذا با نام‌ های متفاوت شناخته می‌شود. مواد اهالی یزد فله را با شیر آغوز می‌پزند. شیر آغوز، شیری است که اول بهار دوشیده می‌شود. شیر آغوز تنها ترکیب تشکیل دهندۀ این غذا است. برای تهیۀ فله، شیر آغوز را می‌جوشانند. وقتی شیر غلیظ شد آن را نوش جان می‌کنند.

کشک خیار

کشک خیار
کشک خیار

اگر در تابستان که فصل گرماست به یزد بی نظیر سفر کردید برای نهار کشک خیار نوش جان کنید. برای تهیۀ کشک خیار فقط و فقط کافی است کشک خشک را بشویید و بسایید و بعد چند خیار را با درجه درشت رنده کنید. سپس کای است مقداری گردوی خرد شده و کمی نعنا و کشمش به آن اضافه کنید. کشک خیار آماده است. می‌توانید نوش جان کنید. به همین راحتی.

آش آبغوره

آش آبغوره همان‌‌طور که از نامش مشخص است غذایی است که به کمک غوره و آبغوره پخته می‌‌شود. برای پخت این غذا از غوره، آبغوره، سبزی آش، عدس، لوبیا چشم‌‌بلبلی، آب مرغ، بلغور گندم، برنج، نعنای خشک، نمک، فلفل و روغن استفاده می‌‌شود. گفتنی است می‌‌توان به جای آب مرغ از آب گوشت نیز استفاده کرد که این مورد به ذائقه غذایی شخص برمی‌‌گردد. از فواید آش آبغوره می‌‌توان به کاهش قند خون، کاهش کلسترول و کم کردن عطش استفاده کرد از این رو غذای مفیدی برای خوردن در ماه رمضان محسوب می‌‌شود.

آش کدو

آش کدو دارای طعم بی‌‌نظیری است و در کنار آن فواید بسیاری برای بدن دارد. این غذا یکی از غذاهای سنتی شهرستان تفت در استان یزد است و به دلیل خواص فراوانی که دارد، خوردن آن به بیماران مبتلا به دیابت برای جلوگیری از شدت گرفتن این بیماری پیشنهاد می‌‌شود. مردمان شهرستان تفت استان یزد برای پختن آش کدو از کدو، ماش، لوبیا، نخود، عدس، شوید، آرد پیاز، روغن، فلفل و ادویه‌‌های مختلف استفاده می‌‌کنند.

سفر خوش.

کام‌تان شیرین.

جاهای دیدنی یزد ؛ ۲۸ شاهکار معماری ، یادگارهای تاریخ ایران زمین

4 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید