جزیرۀ زیبای کیش؛ سنت‌ها، غذاهای محلی و دیدنی‌های کیش(خواندن 6 دقیقه)

کیش
کیش

جزیرۀ زیبای کیش، جزیره‌ای کهن است که از دوران پیش از اسلام یعنی دوران باستان وجود داشته است. بر اساس این قدمت طولانی می‌توان انتظار داشت که فرهنگی غنی در این جزیرۀ پر جاذبه حضور داشته باشد. همچنین آداب و رسوم آن بسیار جالب توجه خواهد بود زیرا بر مبنای این شواهد آداب و رسوم باید بسیار اصیل باشند و ریشه در گذشتۀ دور این جزیره داشته باشند.

البته امروزه جزیرۀ کیش یکی از مدرن‌ترین نواحی ایران به شمار می‌رود. با این حال به حتم بومیان کیش توانسته‌اند جلوه‌هایی از فرهنگ و هنر کهن خویش را حفظ کنند. میزبون می‌خواهد به کنکاش در سنت‌ها و آداب و رسوم, لباس‌های سنتی و غذاهای سنتی و موسیقی اصیل و کهن کیش بپردازد. اگر برای شما هم جالب است که بیشتر در مورد کیش بدانید با میزبون همراه باشید.

کیش و وضعیت عمومی امروزی آن

جزیرۀ زیبای کیش، یکی از پر بارترین و موفق‌ترین و مناسب‌ترین مناطق ایران زمین برای زندگی یا گردش و مسافرت است. به علت همین رونق و شکوفایی, جمعیت این جزیره که بر طبق سرشماری سال ۹۰ برابر ۲۴٫۸۱۹ نفر بوده است، در جزیرۀ خودشان یعنی کیش ساکن هستند و به مهاجرت رو نیاورده‌اند. به شهروندان جزیره کیش به اصطلاح کیشوند گفته می‌شود. جالب است بدانید بیش از ۹۰ درصد جمعیت این جزیرۀ زیبا و دلکش باسواد هستند. همچنین بالای ۹۵ درصد کیشوندان شاغل هستند. بر اساس این آمار می‌توان گفت وضعیت دو شاخص مهم یعنی سواد و اشتغال در کیش بسیار مناسب است. 

خانۀ مردم شناسی بومیان کیش

خانه بومیان کیش
خانه بومیان کیش

مردم اصیل و قدیمی کیش یا شاید بهتر باشد بگویم بومیان کیش، در قدیمی‌ترین محلۀ جزیرۀ زیبای کیش، بنایی بر پا کرده‌اند. این بنا امروزه بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد و سفین قدیم خوانده می‌شود. این بنای کهن و اصیل خانۀ مردم‌شناسی کیش نام دارد.

خانه بومیان کیش
خانه بومیان کیش

خانۀ مردم‌شناسی کیش در زمینی به مساحت یک هزار و دویست متر مربع واقع شده است. این بنای دویست ساله ۱۵ اتاق و ۲ حیاط مجلسی و ۱ حیاط خانوادگی دارد. معماری این بنا کاملاً بومی است. این خانۀ زیبا و دلگشا نماد اصالت و مهمان‌نوازی مردم خوب و خون‌گرم و مهربان کیش است. برای تجربۀ مهمان‌نوازی مردمان بی نظیر کیش، مهمان این مردم باشید. با چند روز زندگی در یک سوئیت کیش و مردمش را بهتر و کامل تر از قبل بشناسید.

هدف از برپایی خانۀ بومیان کیش

خانه بومیان کیش
خانه بومیان کیش

این خانۀ اصیلِ به یادگار مانده از گذشتگان, به منظور معرفی تاریخ ، فرهنگ ، آداب و رسوم ، معیشت و صنایع دستی منحصر به فرد بومیان کیش ، با هدف اشتغالزایی برای بومیان محله و تحقق توسعه گردشگری پایدار برای جزیرۀ زیبای کیش به خانه مردم شناسی بومیان کیش تبدیل شد.

صاحبِ خانۀ بومیان

صاحبِ اصلی این خانه، یعنی مرحوم حاج عبدالله بن شاهین، در طی ۸۰ سال گذشته یکی از مشاهیر شناخته شده و محبوب کیش بوده است. ایشان تاجر مروارید و صاحب یکی از بزرگ ترین لنج های بادبانی زمان خودش بوده است. این آقای مهم و سرشناس در حرفه‌هایی نظیر نجاری و گلافی (لنج سازی) نیز مهارت داشته است.

خانه بومیان کیش
خانه بومیان کیش

این خانه که حالا به تمام مردم کیش و گردشگران مشتاق به کیش تقدیم شده است, خانۀ موروثی این خانواده بوده است. این خانه از سه نسل پیش از مرحوم حاج عبدالله بن شاهین, به ایشان ارث رسیده بوده است.

اهمیت خانۀ بومیان کیش در بین مردم جزیره

خانه مردم‌شناسی برای بومیان نسل گذشتۀ کیش مخصوصاً اهالی سفین قدیم منزلت و جایگاه ویژه‌ای دارد. زیرا درهای این خانه همیشه به روی مردم باز بوده است و هر گوشه‌اش برای اهالی سفین قدیم مایۀ برکت بوده است. این خانه حکم مدرسۀ یا مکتب‌خانۀ این اهالی را داشته است. اهالی سفین قدیم در همین خانه برای اولین بار خوانش و قرائت قرآن را آموخته‌اند.

خانه بومیان کیش
خانه بومیان کیش

امروزه این خانه با هدف فراهم‌کردن فضایی با اصالت و سنتی برای معرفی بومیان و فعالیت‌های آن‌ها در دوران گذشته به مسافران و مهمانان بر پا شده است. خانه مردم‌شناسی بومیان جزیرۀ زیبای کیش واقع در محله سفین قدیم میزبان کیشوندان و مسافران است.

پیشینۀ کیش:

جزیرۀ کیش؛ مرکز توریستی گردشگری بین‌المللی

لباس محلی کیش

لباس‌های محلی کیش
لباس‌های محلی کیش

لباس محلی مردان در جزیرۀ زیبای کیش عبارت است از: دشداشه و غتره. دشداشه لباسی نخی و بلند و راحت است. غتره، کوفیه یا همان چفیه است. پارچۀ نخی و سفید رنگی که اعراب بر سر می‌گذارند.

لباس‌های محلی کیش
لباس‌های محلی کیش، بطوله یا روبند

لباس محلی زنان در کیش عبارت است از: ملفع و بطوله یا برقع که روی صورتشان می‌گذارند.

اعیاد و جشن‌های ولادت در کیش

شيعيان بومي این جزیرۀ زیبا ولادت حضرت محمد (ص) ، حضرت علي (ع) ، حضرت فاطمه (ع) ، امام حسن (ع)، امام حسين (ع) ، امام رضا (ع) و حضرت مهدي (عج) را با برگزاري مراسم باشكوه جشن مي گيرند. نحوۀ برگزاری اين جشن‌ها معمولا تفاوت چنداني با هم ندارد. اما در روز ولادت امام حسن (ع) و حضرت مهدي (عج) مراسم خاصی به نام گرگاعو برگزار مي‌شود.

جشن و سرور در کیش
جشن و سرور در کیش

در اين مراسم بچه‌ها در گروه ۶-۵ نفره يا بيشتر در حالي كه مي‌خوانند ” گرگاعو ، خانه بزرگ ، از مال‌تان عطا كنيد ، خداوند بچه‌هاي شما را حفظ کند ” وارد حياط خانه مي‌شوند. صاحبان خانه‌ها در كيسۀ هر کدام از بچه‌ها مقداري بادام ، گردو ، انجير خشك و … مي‌ريزند. اما از مهم‌ترین اعیادی که در کیش برگزار می‌شود عیدهای قربان و غدیر است.

موسیقی اصیل در کیش

نی انبونه
نی انبونه

امروزه، جزیرۀ زیبای کیش که به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران عزیز شناخته می‌شود هر روز و هر شب شاهد برگزاری انواع و اقسام کنسرت‌های سنتی و مدرن است. اما موسیقی سنتی و محلی این خطه یا در واقع ساز اصلی مردم این منطقه نی انبونه، حبان و دهل است. 

دهل
دهل

شغل‌های سنتی و قدیمی مردم کیش

امروزه انواع و اقسام مشاغل پر هیجان، پر درآمد و پر شور در جزیرۀ زیبای کیش فعال هستند. در گذشته شغل سنتی ساکنان جزیرۀ زیبای کیش ماهیگیری، دامداری، دریانوردی و تجارت بود. البته رونق و شکوفایی همین شغل‌ها سبب رونق و شکوفایی جزیره شد. از دل همین مشاغل، مشاغل دیگر رشد کردند. امروزه در کنار مشاغل جدید همچنان مشاغل گذشته پا بر جا هستند و با تمام توان در راه شکوفایی هر چه بیشتر این جزیرۀ زیبا می‌کوشند.

 غذاهای سنتی کیش

هریسه
هریسه

همان طور که خود به خوبی می‌دانید، امروزه جزیرۀ زیبای کیش بهترین رستوران‌ها را در دل خود دارد، به طوری که همین رستوران‌های منحصر به فرد و فوق العاده به نوعی جاذبۀ گردشگری محسوب می‌شوند. البته در گذشته نیز غذاهای سنتی کیش زبان زد خاص و عام بودند و همچنان هم غذاهای سنتی این جزیرۀ زیبا و جذاب گردشگران را به خود فرا می‌خواند و در رستوران‌های بی‌نظیر جزیره سرو می‌شود. غذاهای محلی کیش عبارتند از: قلیه، هریسه، مضروبه و مچبوس. اغلب این غذاهای محلی با ماهی طبخ می‌شوند. در صورت تمایل به بیشترخواندن در مورد رستوران‌های کیش بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رستوران‌های کیش ؛ پذیرای گردشگران عزیز

سفر به کیش

سفر به کیش از مهیج‌ترین و بهترین انتخاب‌های ممکن است. این جزیرۀ زیبا به قدری جاذبه و امکانات تفریح و خوش‌گذرانی دارد که شاید گاهی گردشگران را از توجه به بافت کهن و اصیل شهر باز دارد. میزبون توصیه می‌کند در سفر به این جزیرۀ پر جاذبه به گذشتۀ آن و فرهنگ مردم بومی جزیره نیز توجه داشته باشید. کیش را و مردم مهربان و خون گرمش را بهتر بشناسید. با این شناخت لذت سفر شما هزار هزار برابر بیشتر خواهد بود.

سفر به کیش بر گردشگران پر شور و مشتاق خوش باد. 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید