جنگل ابر نخستین اثر ثبت شده در یونسکو از استان سمنان(خواندن 5 دقیقه)

جنگل ابر غرق در اقیانوس ابرها

جنگل‌های هیرکانی با وسعتی بالغ بر ۵۵۰۰۰ متر مربع، در دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارند. این جنگل‌های کهن که بخش مهمی از نواحی شمال کشورمان را در بر گرفته‌اند، در شش منطقه گسترده و در بخش‌هایی از ۵ استان شمالی ایران واقع شده‌اند. قدمت جنگل‌های هیرکانی به بیش از ۴۰ میلیون سال می‌رسد و یکی از با ارزش‌ترین جنگل‌های جهان است. از این رو به آن موزه طبیعی نیز می‌گویند. بخشی از این جنگل‌ها در استان سمنان است. خبر ثبت جنگل‌های هیرکانی ایران در فهرست جهانی یونسکو، این روزها فعالین حوزه‌های گردشگری و تمام طبیعت دوستان ایرانی را بسیار خوشحال کرده است. نکته مهم این است که در ثبت مناطق تشکیل دهنده این جنگل‌ها، نام جنگل ابر به عنوان اولین اثر ثبت جهانی شده از استان سمنان به چشم می‌خورد.

میزبون در این مطلب شما را به جنگل ابر می‌برد. جنگلی زیبا که در تاریخ ۱۴ تیر ۱۳۹۸ نامش در فهرست جهانی یونسکو قرار گرفت.

ابرهای زیبای جنگل ابر
ابرهای زیبای جنگل ابر

جنگل ابر کجاست؟

در ذهن همه ما سمنان استانی خشک و بیابانی است. اما در سمنان جایی وجود دارد که رنگ سبز درختانش را زمانی می‌توانی نظاره‌گر شوی که از ابرها عبور کنی! باور این موضوع کمی سخت است اما حقیقت دارد.

در ۴۵ کیلومتری شما شهر شاهرود و در ۱۲ کیلومتری روستای زیبایی به نام ابر، جنگلی وجود دارد که رؤیای قدم زدن بر روی ابرها را برای گردشگران به واقعیت تبدیل کرده است. جنگل ابر که بر ارتفاع ۴هزار متری قله شاهوار قرار دارد، قسمتی از موزه طبیعی ۴۰ میلیون ساله ایران است و زیست بوم آن به دوره زمین‌شناسی ژوراسیک باز می‌گردد. وسعت این جنگل حدود ۳۵ هزار هکتار است و اغلب مواقع در میان اقیانوس ابرها پنهان می‌شود. برای این‌که بتوانید مناظر جنگل و زیبایی‌هایش را مشاهده کنید باید دل را به ابرها بزنید و از میانشان عبور کنید.

بسیاری از گردشگران که به این منطقه سفر می‌کنند، از زیبایی‌هایش به عنوان یکی از بی‌نظیرترین تصاویر زندگی‌شان یاد می‌کنند.

پاییز زیبا در دل جنگل ابر
پاییز زیبا در دل جنگل ابر

زیست بوم

جنگل‌های هیرکانی با گیاهان و جانوران نادر، زیست‌بومی منحصر به فرد دارند. درختان این جنگل‌ها یادگاری از عهد دایناسورها هستند. برخی از گونه‌های گیاهی و جانوری آن در نقاط مختلف اروپا قادر به رویش و زندگی نبوده‌اند. گونه‌های گیاهی مانند: توسکا، اقاقیا، ممرز، گلابی وحشی، افرا و بلوط به وفور در این منطقه مشاهده می‌شود. در حال حاضر ۱۵۰ گونه بومی در این مناطق وجود دارد که درختان شمشاد و درختان پهن برگ انجیلی نمونه‌ای از آن‌ها هستند.

پرندگانی چون سار، اردک نوک پهن، دارکوب، بلدرچین، کبک، قرقاول خزری، کبوتر جنگلی، شاهین، قوش، دال، جغد، عقاب و اردک خاکستری در این مناطق زندگی می‌کنند. همچنین این جنگل زیست بوم جانوران دیگری است که از میان آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: گراز، خرس قهوه‌ای، گرگ، پلنگ، بز، مرال، روباه سر دم سیاه، شوکا، کل، خرگوش، سمور، خارپشت، اسبچه خزر، چوله، گورکن و گربه وحشی.

کوهستان ابری
کوهستان ابری

بهترین زمان سفر به جنگل

گرچه نامش جنگل ابر است و غرق در اقیانوس ابرهاست اما این ابرها همیشه هم به جنگل خود وفادار نیستند! بعضی روزها آسمان صاف و بدون ابر است. جالب است بدانید که برای سفر به جنگل ابر و دیدن ابرهایش باید از طریق هواشناسی، هوای روستای شیرین‌آباد و علی‌آباد کتول در استان گلستان و شاهرود را بررسی کنید. اگر هوای شیرین‌آباد و علی‌آباد کتول ابری و بارانی باشد و هوای شاهرود آفتابی، می‌توان به حضور ابرها در جنگل ابر امیدوار شد. به طور کلی این اتفاق بیشتر در نیمه اول سال به خصوص اواسط اردیبهشت و مهر ماه می‌افتد.

غروب در جنگل ابر
غروب در جنگل ابر

لوازم مورد نیاز برای سفر به جنگل ابر

اگر قرار است در جنگل کمپ بزنید، تمام لوازم مورد نیاز کمپ اعم از چادر، کیسه خواب، بالش، صندلی سفری، آتش زنه، کبریت یا فندک، بطری باز کن، کیسه زباله، آب آشامیدنی، مایع شست و شو، دستمال کاغذی برای دستشویی، محلول ضدعفونی کننده، گاز کوچک مخصوص سفر، ظروفی مثل قاشق و بشقاب و ماهیتابه و چاقو، لیوان، کتری و قوری مسافرتی، هد لامپ و باطری اضافه، پاوربانک و … باید همراهتان باشد. اگر قصد اقامت دارید لوازم مورد نیاز برای رفتن به جنگل کمتر می‌شود. در حقیقت لوازم پخت و پز حذف شده و در کنار لوازم مورد نیاز یک سفر معمولی نیاز به کوله‌پشتی و کفش مناسب، پاوربانک، کرم ضدآفتاب و لباس مناسب برای پیاده‌روی طولانی مدت دارید.

شرایط اقامت

در صورتی که مقصد اصلی سفر شما شهر شاهرود است و قصد دارید از تمام جاذبه‌های داخل شهر و اطراف آن دیدن کنید، بهترین راه این است که با اجاره آپارتمان در شاهرود اقامت کرده و راهی جنگل ابر شوید. در صورتی که هدف سفر شما فقط جنگل ابر باشد، می‌توانید در روستای ابر یا روستاهای اطراف، در اقامتگاه‌های بومگردی ساکن شوید. البته کمپ زدن در دل جنگل یکی از کارهای لذت‌بخشی است که بسیاری از گردشگران انجام می‌دهند، اما این کار یا توسط تورهای گردشگری امکان‌پذیر است و یا باید یک راهنمای آشنا به جنگل، همراهتان باشد.

تصاویر از غلامی‌پور

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید