دریاچه ارواح ؛ جذاب، حیرت‌برانگیز و اسرارآمیز، در استان مازندران(خواندن 9 دقیقه)

دریاچه ارواح
دریاچه ارواح

اگر بشنوید در نقطه‌ای در ایران زمین، در سرسبزترین و حیرت‌برانگیزترین استان شمالی این سرزمین، دریاچه‌ای در حال حیات است که تمام اهالی این خاک و بوم، آن را با نام دریاچه ارواح می‌شناسند چه احساسی خواهید یافت! از نامش خواهید ترسید؟ به سمتش خواهید شتافت؟ کنجکاو خواهید شد؟ میزبون با شنیدن این نام اسرارآمیز به شگفت آمد و بار سفر بست و به سوی این دریاچه رفت تا آن را از نزدیک ببیند. این سیر و سیاحت ناب و شگرف، روایتی خواندنی در پی داشت که در حال حاضر به واسطۀ این مقاله برای یاران همیشگی میزبون نقل خواهد شد. بنابراین، میزبون از شما یاران جان دعوت می‌کند تا پایان این مقاله همراهش باشید تا با یکی از شگفت‌ترین مناطقِ اسرارآمیزِ ایرانِ باشکوه آشنا شوید.  

سیر و سیاحت در دریاچۀ اسرارآمیز ارواح همراه با میزبون

دریاچه ارواح کجاست؟

در استان سرسبز و سرشار از زیبایی مازندران، در یکی از اسرازآمیزترین مناطق شهرستان نوشهر، جایی که سکوت فرمان‌روایی می‌کند و طبیعت بر مسند وزارت نشسته است در میان حلقه‌ای از درختان تنومند و بلندقامت، دریاچه‌ای آبی، زلال، بکر با صندوقچه‌ای بزرگ که قفل‌هایی قدیمی از آن محافظت می‌کنند و افسانه‌هایی کهن را در دل خود جای داده، پنهان شده است.

از لحاظ علم جغرافیا، یا به عبارتی دیگر از لحاظ موقعیت جغرافیایی، این دریاچه در ناحیۀ ممرز یا ملا کلا واقع شده است و اگر در نقشه به دنبالش بگردید آن را با همین نام پیدا خواهد کرد. اما اگر در افسانه‌ها و بر سر زبان‌ها در جستجوی رد و نشانی از این دریاچه باشید نام دریاچۀ ارواح را خواهید شنید.

این دریاچۀ اسرارآمیز و سرشار از شگفتی، ۷۰ طول دارد و عرض آن در حدود ۳۰۰ متر برآورد شده است. شاید در وحلۀ اول حضور مستطیلی با پهنایی ۳۰۰ متری و درازایی ۷۰ متری یا حتی شاید برعکس این، به هیچ وجه عجیب، اسرارآمیز یا حتی جالب توجه به نظر نرسد. پس چه چیزی باعث شده است این دریاچه چنین نامی را به خود اختصاص دهد و حتی به خاطر همان ویژگی‌ها و اهمیت نامی که از آنِ خود کرده است جایگاه شاخصی را در فهرست آثار ملی به دست بیاورد.

چرا این دریاچه را با نام ارواح می‌شناسند؟

این دریاچۀ شگرف، پناهگاه تعداد قابل توجهی از درختان مرده است. آیا تا به حال عبارت درخت مرده را به گوش شنیده بودید. بدون شک تمام موجودات زنده روزی مرگ را تجربه خواهند کرد. درخت‌ها موجوداتی زنده هستند چون رشد می‌کنند گرچه که از حرکت بی‌بهره باشند. بنابراین درخت‌ها نیز مرگ را تجربه خواهند کرد ولو به شکلی دیگر. پس از مرگ درختان از آن‌ها در عالم هستی تنه‌هایی باقی می‌ماند که گاه ممکن است در میان دریاچه‌ای قرار داشته باشند. این تنه‌ها، که قدری از آن از سطح آب دریاچه بیرون زده است بیشتر شبیه ریشه‌های درختان هستند و شاید در نگاه اول این تصور را در ذهن ایجاد کنند که درختانی به صورت برعکس قرار گرفته‌اند.

دریاچه ارواح آبی زلال و شفاف دارد. شاید بتوان گفت شفافیت این آب در مقایسه با سایر دریاچه‌ها غیر قابل مقایسه است. اتفاقاً همین شفافیت منحصر به فرد سبب شده است که آب در این دریاچه درست مثل آینه رفتار کند و بر رمز و راز این دریاچه بیش از پیش اضافه کند.

همچنین دریاچۀ ممرز یا ملا کلا، همان طور که اشاره شد؛ در حلقه‌ای از درختان بلندقامت و سر به فلک کشیده با تنه‌هایی قطور و سن و سالی به قدر قرن‌ها و قرن‌ها با شاخ و برگ‌هایی در هم فرورفته قرار گرفته است. جنگلی سبز و سرشار از شگفتی که اتفاقاً دسترسی به آن برای ما آدم‌ها کار آسانی به شمار نمی‌رود و به همین دلیل رفت و آمد کمتری در آن به چشم می‌خورد.

در واقع، تنه‌های درختان مرده، سکوت و شکوه جنگل و آبی زلال و شفاف دریاچه؛ هر سه در کنار هم قرار گرفته‌اند و تصویری اسرارآمیز و وهم‌آلود ایجاد کرده‌اند.

تناسب نام با احساس

ما آدم‌ها در مواجهه با پدیده‌ها، چه پدیده‌های طبیعی و چه پدیده‌های غیر طبیعی، احساسی خاص را دریافت می‌کنیم و بر مبنای همان احساس برای آن پدیده نامی انتخاب می‌کنیم. بدون شک در مواجهه با این پدیدۀ شگفت طبیعی، ترس و اضطراب بر بینندگان آن چیره شده است و همین احساس طبیعی و انسانی باعث انتخاب این نام برای این دریاچه بوده است. به طور حتم اگر هر کدام از ما در این محیط بکر و سرشار از سکوت قرار بگیریم؛ وقتی تنه‌های از وسط بریده‌شدۀ درختان را ببینیم، وقتی هوای مه‌آلود و وهم‌آلود آن حوالی را استشمام کنیم ترس را احساس خواهیم کرد. ترسی که با زیبایی و شکوه دوشادوش قرار گرفته است.

همین فضای مه آلود است که داخل دریاچه را ترسناک کرده است. اگر در طول روزهای بارانی و مه آلود به داخل دریاچه بروید، احتمالا صدای حشرات، قطرات باران و حیواناتی که از خیس شدن فرار می‌کنند را خواهید شنید. چون چشم‌های شما چیزی نمی‌بیند، ذهن خلاقتان شروع به درست کردن داستان‌های خیالی می‌کند. احساس می‌کند درون سفیدی مه حرکات مرموز و ترسناکی وجود دارد. اما آنجا جز درختانی که دیگر نیستند و جانوران و حشراتی که تنها در سکوت دریاچه زندگی می‌کنند، چیزی نیست. یعنی چیز ماورایی که شما فکر می‌کنید و ذهنتان منتظرش است را نخواهید دید!

جنگل ممرز محل زندگی بسیار زیادی از حیوانات است …

علاوه بر تمام این موارد یکی دیگر از شگفتی‌های دریاچه ارواح و به تبع جنگل ممرز حضور حیوانات وحشی است که در لابه‌لای درخت‌ها برای خود خانه ساخته‌اند و آن حوالی را قلمرو خود می‌دانند و شاید گهگاهی که تشنه شوند به کنار دریاچه بیایند و از آب آن بنوشند یا اگر لازم بدانند در آن آبتنی کنند. تمام این اتفاقات ویژه، منحصر به فرد و جذاب هستند. به بیانی دیگر شاید بتوان گفت یکی از معدود نقاط ایران زمین که هنوز طبیعت به صورت کامل در آن جریان دارد و به زندگی و زیستن می‌پردازد منطقۀ ممرز است که هم جنگل دارد و درختان تنومند و هم دریاچه دارد و ساکنانش در آرامش تمام به حیات خود ادامه می‌دهند. و کسی چه می‌داند شاید در آن منطقه، ساکنان اصلی آن جنگل و دریاچه هیچ ندانند که انسان در سایر نقاط دنیا چه بر سر دریاچه‌ها و جنگل‌ها آورده است و ندانند که خیلی از هم‌کیشان آن‌ها در باغ‌وحش‌ها یا در پارک‌ها زندگی می‌کنند و حیات وحش را به طور کل از یاد برده‌اند. بنابراین اگر مشتاق هستید حیات وحش را آن طور که باید باشد ببینید پیشنهاد میزبون را جدی بگیرید و دریاچه ارواح را از نزدیک ببینید. اما لطفاً توصیۀ میزبون را هم به خاطر بسپارید و تا می‌توانید با احتیاط به دیدار این حیات وحش ناب بروید. طوری که آب در دل ساکنان این منطقه تکان نخورد. چون این منطقه در اصل خانۀ آن‌ها است.

چطور به دریاچۀ ارواح سفر کنید؟

همان طور که اشاره شد، این دریاچه در شهرستان نوشهر واقع شده است. بنابراین برای رسیدن به این دریاچۀ اسرارآمیز و حیرت‌برانگیز لازم است ابتدا از شهر محل زندگی خود به شهر جذاب و تماشایی نوشهر سفر کنید. همچنین می‌توانید با اجاره ویلا در نوشهر اقامت داشته باشید و سپس در یکی از روزهای شاد و آبی سفر خود وسایل مورد نیاز برای پیک‌نیک و گشت و گذار در دل جنگل را بردارید و به سمت دریاچۀ ارواح رهسپار شوید. برای دیدار از دریاچۀ پرشگفتی ارواح نمی‌توانید از خودروی شخصی خودتان استفاده کنید. چون مسیر رسیدن به این دریاچه راهی فرعی است و دستیابی به آن بسیار دشوار خواهد بود. به همین دلیل خودروهای مخصوصی در شهر نوشهر مشغول فعالیت هستند که گردشگران مشتاق را به دریاچه می‌رسانند. شما هم می‌توانید با اطمینان و آرامش از این خودروها استفاده کنید و از این مسیر پر دست‌انداز و پیچیده به راحتی بگذرید تا به مقصد پر رمز و راز خود برسید. همچنین برنامۀ سفر خود به این منطقۀ بکر و جنجالی را برای فصل‌های گرم سال و ترجیحاً فصل تابستان تنظیم کنیم. چون راه رسیدن به این دریاچه از چند روستا و جنگل می‌گذرد و هیچ کدام از این راه‌ها آسفالته و هموار نیستند. به عبارتی دیگر سفر به این منطقه، سفری هیجان‌انگیز، متفاوت و منحصر به فرد خواهد بود. در این سفر شگفتی‌های زیادی خواهید دید و به معنای واقعی کلمه سفر خواهید کرد و طبیعت را با تمام وجود لمس خواهید کرد.  

علاوه بر این لازم است این موضوع را هم اضافه کنم که در حوالی این دریاچه و جنگل امکان تهیۀ لوازم ضروری وجود ندارد. چون این منطقه طبیعت ناب است. به این ترتیب توصیۀ میزبون را جدی بگیرید و تمام وسایل مورد نیاز را همراه خود بردارید. سعی کنید برای دیدار از این منطقه در کم‌ترین حجم ممکن با کمترین وزن ممکن ضروری‌ترین وسایل را همراه داشته باشید و صد البته از همراه داشتن وسایل غیرضروری و حجیم و سنگین پرهیز کنید. برای مثال همراه‌داشتن آب آشامیدنی در ظرف مناسب و خوراک کم حجم و پر کالری به قدر کافی و همچنین لباس مناسب و مخصوصاً کفش مخصوص از ضروریات گردش در این منطقه به شمار می‌روند. همچنین سعی کنید تمام وسایل خود را در داخل کوله‌پشتی جای دهید چون بهترین انتخاب برای جنگل‌نوردی، مثل کوه‌نوردی، بدون شک کوله‌گردی خواهد بود.     

پ.ن: در این سفر جذاب و مهیج حتماً دوربین عکاسی به همراه داشته باشید. بدون شک زیباترین عکس‌ها را در این سفر خواهید گرفت. شکوه طبیعت، آرامش دریاچه، شاید حتی حضور حیواناتی نادر و رها در حیات وحش، جایی که به آن تعلق دارند، تمام این عوامل می‌توانند زیباترین تصاویر را رقم بزنند، در یک قاب بنشینند و حکایت ناب خود را تا سال‌ها و سال‌ها با زبان بسته نقل کنند.

میزبون آرزو دارد در این سفر جذاب، مهیج و منحصر به فرد؛ ماندگارترین خاطرات، به شیرینی انجیرهای وحشی و به طراوت نارنج‌های بهاری برای شما یاران جان رقم بخورد …

سفر به نوشهر زیبا و باشکوه به سلامت …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید