چادگان اصفهان مقصدی ناب برای سفر(خواندن 7 دقیقه)

چادگان اصفهان

در استان اصفهان شهرهای کوچکی وجود دارد که هر کدام در نوع خود مکانی مناسب برای گردشگری به حساب می‌آیند. چادگان اصفهان نیز یکی از این مناطق است که می‌تواند مقصدی ناب برای سفر به حساب بیاید. در این مقاله به معرفی این شهر زیبا و دوست داشتنی و جاهای دیدنی آن پرداخته‌ایم پس در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی شهر چادگان اصفهان

شهر چادگان در ۱۵۵ کیلومتری غرب استان اصفهان واقع شده است و دارای دو بخش مرکزی و چناورود است که بخش اولی شامل دهستان‌های کبوتر سرخ و کاوه آهنگر است. اهالی ساکن در این شهر مسلمان بوده و دارای مذهب شیعه هستند. اکثر اهالی این شهر به زبان ترکی تکلم می‌کنند و تنها تعداد کمی از آن‌ها به زبان فارسی سخن می‌گویند.

از نظر تاریخی قدمت چادگان اصفهان به درستی مشخص نیست ولی طبق اسناد تاریخی موجود این منطقه در دوره شاه عباس اول منطقه آبادی محسوب می‌شده است. همچنین در رابطه با اقامت اسکندر نیز در این مکان سخنان بسیاری آمده است و از میزان نفوذ وی نیز روایات مختلفی به میان آمده که از این نظر تنها می‌توان به این مورد اشاره کرد که در کنار چادگان روستایی وجود دارد که نام آن هنوز هم به اسکندری معروف است. گفتنی است پیدایش این شهر را نه بر اساس سیاست بلکه بر اساس شرایط مناسب و طبیعت محیط بوده است. در کنار این شهر رودخانه زاینده رود قرار دارد که می‌توان آن را اصلی‌ترین دلیل پیدایش شهر چادگان معرفی کرد.

در لغت نام چادگان از دو بخش تشکیل شده است. چاد در ترکی به معنای شیار و شکاف است و گان پسوند نسبت آن است. از آن جایی که بافت قدیم شهر چادگان در دره‌ای کوچک واقع شده است، معنای لغوی اسم این منطقه با آن هم‌خوانی دارد.

امکانات رفاهی چادگان اصفهان

مجموعه تفریحی چادگان دارای امکانات رفاهی بسیار مناسبی می‌باشد. این مجموعه با دارا بودن سکوهای نشیمن بزرگ، محل مناسبی برای استراحت خانوادگی می‌باشد. همچنین در این مجموعه امکاناتی همچون باشگاه سوارکاری جهت آموزش و سوارکاری مهمانان، قایق موتوری، قایق‌های پدالی، اسکله قایقرانی و یک دستگاه اتوبوس دریایی وجود دارد. از دیگر امکانات تفریحی این مجموعه می‌توان به استخر آن اشاره کرد که در سانس‌های مختلف برای آقایان و بانوان طراحی شده است. همچنین در این مجموعه رستوران مجهزی وجود دارد که جهت پذیرایی از مهمانان طراحی شده است. علاوه بر این، می‌توان به امکانات ورزشی از جمله زمین بسکتبال، فوتبال، والیبال، تنیس، پینگ پنگ، پیست دوچرخه سواری،تله کابین و باند فرود هلیکوپتر و پروازهای نمایشی نیز اشاره کرد.

معرفی جاذبه‌های گردشگری چادگان اصفهان

شهر چادگان به دلیل جاذبه‌های گردشگری فراوانی که دارد یکی از بهترین مقاصد برای سفر محسوب می‌شود. همچنین اصفهانیان زیادی برای گذراندن روزهای تعطیل خود به این شهر سفر می‌کنند. در ادامه به معرفی جاذبه‌های گردشگری چادگان اصفهان پرداخته‌ایم.

دهکده تفریحی زاینده رود

دهکده تفریحی زاینده رود در ۲ کیلومتری شهر چادگان و در حاشیه رودخانه زاینده‌رود واقع شده است. این دهکده تفریحی را می‌توان یکی از زیباترین تفرجگاه‌های استان اسفهان دانست. در این دهکده تفریحی زیبا امکانات متعددی وجود دارد که از آن‌ها می‌توان زمین ورزش، پینت بال، مجموعه تجاری، ماهی‌گیری، کارتینگ، ماشین شارژی، غواصی، اسکله قایقرانی، رستوران، چایخانه سنتی و استخر را نام برد.

دریاچه سد زاینده رود

سد زاینده رود در سال ۱۳۴۹ خورشیدی بر روی رودخانه زاینده رود ساخته شد تا آب آشامیدنی استان‌های اصفهان، یزد و چهار محال و بختیاری و همچنین آب کشاورزی این مناطق به کمک این سد تامین شود. سد زاینده رود در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد و ارتفاع آن حدود ۲۰۰۰ متر از سطح دریاست. در دریاچه این سد ماهیانی مختلفی همچون کپور، زرد و انواع قزل‌آلای رنگین‌کمان دیده می‌شود. به دلیل این که این دریاچه زیستگاه ماهیان است این منطقه برای ماهی‌گیری مناسب تلقی می‌شود. به جز ماهی‌گیری افراد بسیاری برای برگزاری کمپ و یا پیک نیک به همراه دوستان و خانواده خود به این بخش از چادگان سفر می‌کنند. همچنین می‌توانید از قایق‌های موجود در دریاچه سد زاینده رود نیز استفاده کنید و لذت قایق‌سواری را در آب و هوای خوب این منطقه به دست آورید.

برج کبوتر

برج کبوتر ساختمانی ۴ طبقه است که معماری فوق‌العاده زیبایی داشته به طوری که نگاه هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. نمای بیرونی این بنا از کاه گل پوشیده شده و در ایام قدیم از آن برای ریختن دانه برای پرندگان استفاده می‌شده است. پرندگان زیادی نیز در این برج زندگی می‌کردند که از فضولات آن‌ها برای تولید کود و کشت صیفی جات استفاده می‌کردند. گفتنی است به جز این مورد هدف اصلی ساخت برج کبوتر را می‌توان این مورد دانست که به کمک این برج مردم شهر از ورود فرد غریبه با خبر می‌شدند زیرا وقتی فردی به منطقه چادگان نزدیک می‌شد، پرندگان به پرواز در می‌آمدند و مردم به این طریق از ورود افراد غریبه با خبر می‌شدند.

روستای انالوجه

روستای انالوجه یکی از روستاهای شهرستان چادگان است که پیش‌تر جزئی از شهرستان فریدن به حساب می‌آمده است. اهالی این روستا اصالتا شیرازی هستند و در زمان قدیم به این محل مهاجرت کرده و در آن ساکن شده‌اند. همچنین افراد این روستا به زبان ترکی سخن می‌گویند. در ابتدا انالوجه را با ایلچه و پس از آن با ایلانچه و آنالوچه می‌شناختند و در نهایت نام آن به انالوجه تغییر کرده است.

روستای مشهد کاوه

از دیگر دهستان‌های معروف چادگان اصفهان مشهد کاوه است که آن را با نام دهستان کاوه آهنگر و یا مشهد نیز می‌شناسند. در گذشته نام این دهستان کودلیه بوده ولی پس از قیام کاوه آهنگر به نام وی تغییر یافته است. آرامگاه کاوه آهنگر و پسرش نیز در این مکان قرار دارد و همین مورد این روستا را به یکی از جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان تبدیل کرده است.

روستای حجت آباد

روستای حجت آباد دارای آب و هوای فوق‌العاده‌ای بوده و به دلیل قرارگیری در کنار زاینده‌رود دارای باغ‌های بزرگ میوه و گردو و بادام است.

خانه معظم‌الملک میر پنج

خانه معظم‌الملک میر پنج یکی از جاذبه‌های تاریخی چادگان به حساب می‌آید که به شماره ۲۱۸۱۵ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این ساختمان زیبا دارای اتاق‌های بزرگ، زیرزمین و تالار است و تزئینات داخلی آن که موجب تماشایی‌تر شدن خانه شده، با قرن گذشته اروپا هماهنگی دارد. در مقابل این عمارت حوضی زیبا قرار دارد که تصویر خانه را منعکس می‌سازد و جلوه‌ای متفاوت به حیاط خانه می‌دهد.

چگونه به شهر چادگان اصفهان برویم؟

برای رفتن به چادگان اصفهان باید زمانی که به شهر اصفهان رسیدید به طرف کوه صفه بروید و با در پیش گرفتن مسیر ذوب آهن خود را به چادگان برسانید.

سخن پایانی

چادگان اصفهان از شهرهای زیبای استان اصفهان به حساب می‌آید که سالانه گردشگران بسیاری را چه از داخل استان و چه از خارج آن جذب می‌کند. اگر به دنبال سفر به این شهر زیبا هستید، می‌توانید با اجاره ویلا در چادگان اصفهان و اقامت در آن جا، سفری خوش و دلپذیر را تجربه کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید