راهنمای سفر به روستای ازباران به همراه عکس(خواندن 11 دقیقه)

روستای ازباران یکی از دیدنی‌ترین روستاهای استان مازندران
روستای ازباران یکی از دیدنی‌ترین روستاهای استان مازندران

هر قدم از خاک سرسبز و غنی استان پهناور مازندران سرشار است از زیبایی و طراوت. سفر به استان مازندران لذتی غیر قابل وصف دارد. تمام شهرها و تمام روستاها و تمام جنگل‌های این استان دل‌نواز، زیبا هستند و هر نقطه‌اش وسوسه‌برانگیز است. اما این بار مجلۀ گردشگری میزبون یکی از روستاهای سبز و درخشان استان مازندران را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده است. مقصد سفر امروز میزبون روستای ازباران است. روستایی سرسبز و جذاب و چشم‌نواز که از توابع شهر معروف و محبوب فریدون‌کنار به شمار می‌رود و در تقسیم‌بندی‌های کلی‌تر قسمتی از خاک شهرستان بابلسر است و زیرمجموعۀ استان بهشتی مازندران محسوب می‌شود. بدون شک می‌توان ادعا کرد که روستای اِزباران یکی از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی مازندران به شمار می‌رود. از شما همراهان همیشگی و یاران جان نیز دعوت می‌کنم در این سیر و سیاحت مثل همیشه همراه میزبون باشید و امیدوارم از طبیعت ناب و دلگشای روستای جذاب و باطراوت ازباران لذت ببرید.

گشت و گذار در روستای دل‌گشا و چشم‌نواز ازباران همراه با میزبون

اندکی در مورد روستای دل‌نواز ازباران …

روستای ازباران چندین و چند آب‌بندان دارد و وجود همین آب‌بندان‌ها سبب اصلی شهرت و محبوبیت این روستای شگرف به شمار می‌رود. علاوه بر آب‌بندان‌های بسیار، این روستا نیز سراسر سرشار است از جنگل‌های سرسبز و انبوه. حالا لازم است به این همه زیبایی غیر قابل وصف حضور و جلوۀ دسته‌های قوی آوازخوان را نیز اضافه کنید. به این ترتیب و با این اوصافی که ذکر آن رفت، علت محبوبیت این روستای دلگشا به وضوح نمایان است.

در کنار انواع و اقسام زیبایی‌های طبیعی که خاص روستای جذاب و تماشایی ازباران هستند لازم است اضافه کنم که این روستا از قدمتی به طول چندین و چند قرن بهره دارد و در تمام این دوران مردمانی خونگرم و مهربان ساکن این روستا بوده‌اند و هستند و خواهند بود. این مردم مهمان‌نواز و مهربان به عقاید مذهبی خود پایبند هستند و در راه دفاع از میهن خود در دورۀ دفاع مقدس جوانان بسیاری را تقدیم امنیت و استقلال کشور کرده‌اند. هم‌اکنون نیز یکی از معنوی‌‌ترین و دل‌نوازترین بخش‌های روستا به نام گلزار شهدای روستای اِزباران موسوم است و گردشگران بسیاری در سفر به این روستا راهی گلزار شهدا می‌شوند.

روستای ازباران و مردم مهربان ساکن در این روستا

این روستای سرسبز و قشنگ در جهت شمال شهر آمل و همچنین در جهت جنوب شهر فریدون‌کنار واقع شده است. این روستا جمعیتی بالغ بر ۲۳۷۷ نفر دارد که اگر بخواهید شمار خانوارها را بدانید باید بگویم در حدود ۷۷۱ خانواده در این روستا ساکن هستند. این ۷۷۱ خانوادۀ عزیز و مهربان و مهمان‌نواز و صدالبته دوست‌داشتنی همگی به شغل‌های کشاورزی و دامپروری اشتغال دارند. البته کشاورزی و دامپروری تنها راه کسب معیشت و امرارمعاش در این روستا نیست بلکه در فصول سرد سال که پرندگان وحشی به این روستا وارد می‌شوند امکان صید پرندگانی نظیر مرغابی و قو و چهارتایی و سایر انواع پرندگان وحشی نیز میسر است. عمدۀ تمرکز کشاورزی در این روستای جذاب و دیدنی کشت برنج است. شاید تا به امروز هرگز به این امر توجه نکرده باشیم اما مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین برنج‌های طارم و دم‌سیاه در این روستای دل‌نواز کشت می‌شوند. در واقع زیبایی این روستا سبب مرغوبیت برنج می‌شود و به همان نسبت حضور شالیزارهای برنج سبب زیبایی و شکوه روستا می‌گردد.

پ.ن: هر زمان مهمان روستای جذاب و دل‌نواز ازباران بودید از کشاورزان محلی، مرغوب‌ترین برنج ازباران را بخرید و با خود به ارمغان بیاورید. شک نداشته باشید که تا مدتها هر زمان عطر این برنج در فضای خانۀ شما بپیچد حال و هوای خوش روزهای سفر جان می‌گیرند و به شما طراوت و نشاط سفر به ازباران را هدیه می‌کنند.

جاذبه‌های گردشگری در روستای محبوب ازباران

روستای ازباران یکی از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران به شمار می‌رود. اما این روستا به قدری زیبایی و جذابیت دارد که شاید بتوان عبارت جاذبه‌های گردشگری ازباران را نیز به کار برد. ویژگی‌ها و جلوه‌های طبیعی منحصر به فردی که در این روستای سبز نمود پیدا کرده‌اند، از جمله آب‌بندان‌ها و ضیافت رؤیایی پرندگان مهاجر و جاذبه‌های جذاب طبیعی دیگری از قبیل: پالی لم، که شالیزاری وسیع است و یکی از میزبانان اصلی پرندگان مهاجر به شمار می‌رود.

پ.ن: متأسفانه در این منطقه شکار مهمانان ازباران در فصل سرما به عنوان راهی برای کسب درآمد بیشتر رواج دارد. چند روش برای صید پرندگان در این منطقه به کار برده می‌شود این روش‌های صید عبارتند از: دُوما یا دام‌گاه، دُمرا یا گِذر، و شِبدُم.

جاذبه‌های طبیعی بسیاری که ذکر شد به همراه جاذبه‌هایی معنوی و مذهبی از جمله گلزار شهدا و امام‌زاده عبدالله ازباران؛ به علاوۀ مجاورت این روستا با دریای خزر، همه و همه در کنار هم قرار گرفته‌اند و به جاذبه‌ای قوی در امر گردشگری تبدیل شده‌اند. در ادامه هر یک از این جاذبه‌های جذاب به طور مبسوط توضیح داده شده‌اند با میزبون همچنان همراه باشید.

زیبایی‌های چشم‌نواز در روستای دل‌نواز ازباران

همان طور که در بند پیش نیز اشاره شد، یکی از مهمترین دلایل زیبایی و محبوبیت روستای ازباران وجود آب‌بندان‌های بسیار در این روستا است. تعداد این آب‌بندان‌های جذاب و تماشایی به هفت عدد می‌رسد. به علاوه اینکه برخی از آب‌بندان‌های این روستا به قدری وسیع و بزرگ هستند که به صورت دو آب‌بندان دیده می‌شوند. از این آب‌بندان‌ها و آب گوارایی که در آن گرد آمده است در کشاورزی و همچنین صنعت پرورش ماهی‌های خوراکی و زینتی بهره برده می‌شود. علاوه بر این در فصل سرد همین آب‌بندان‌های متعدد میزبانی از پرندگان وحشی و مهاجر را بر عهده می‌گیرند. این آب‌بندان‌ها از خود نامی دارند که نام برخی از آن‌ها به قرار زیر است:

  • بیشه آب‌بندان
  • بیشار آب‌بندان
  • زارع آب‌بندان
  • سه دشت آب‌بندان

ضیافتی جذاب و دلربا در روستای دل‌نواز ازباران

اگر در قلب شتا، ببخشید، یعنی در قلب زمستان، دل مهربان شما گرفته شد و هوای سفر داشت اکیداً توصیه می‌کنم که روستای ازباران را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید. بدون شک انرژی مضاعفی خواهید یافت. چون در فصل زمستان این روستای جذاب و دیدنی میزبان دسته‌های بزرگی از قوهای وحشی است. این پرندگان لطیف و تماشایی هر سال و هر سال در آستانۀ زمستان مسافتی بیشتر از ۵ هزار کیلوتر را طی می‌کنند تا خودشان را به تالاب ازباران در روستای ازباران برسانند و روزهای سرد زمستان را در این تالاب سپری کنند.

پ.ن اول: ای کاش این پرندگان لطیف پس از طی این مسافت طولانی در روستای چشم‌نواز و دلگشا ازبارن با تیر و صید مواجه نمی‌شدند. ای کاش به لطافت پرهای سفید این قوهای وحشی از آن‌ها پذیرایی می‌شد. ای کاش ما آدم‌ها برای زنده‌ماندن به گوشت این حیوانات نازنین نیازی نداشتیم.

پ.ن دوم: دسته‌های بزرگ و وسیع قو که هر ساله به ضیافت ازباران می‌آیند تعدادشان به بیش از ۲۵۰۰ پرنده می‌رسد. خواهش می‌کنم در ذهن خود این تعداد بسیر را تصور کنید و به این تصور زیبا جان ببخشید تا بهتر بتوانید شکوهش را درک کنید. ۲۵۰۰ قوی سفید که همراه و هم‌گام و هماهنگ با هم در آسمان آبی زمستانی ازباران به پرواز درمی‌آیند و بعد وارد شالیزارهای سبز آن می‌شوند و تمام فصل سرما را به امید رسیدن دوبارۀ گرما در آسمان و شالیزارهای ازباران سپری می‌کنند.

پ.ن سوم: زیبایی، شکوه و جذابیت تماشای دسته‌های مهاجر قو به قدری وسوسه‌برانگیز است که هر ساله همراه با ورود این پرندگان مهاجر خَیل عظیمی از گردشگران نیز به روستای ازباران وارد می‌شوند. به همین دلیل مسئولین روستا تابلوهای راهنمای کارآمدی را در مسیر رسیدن به تالاب ازباران نصب کرده‌اند و به گرمی از گردشگران عزیز استقبال، میزبانی و پذیرایی می‌کنند.

پالی لم

یکی از جاذبه‌های جذاب در روستای ازباران با نام پالی لم شناخته می‌شود. پالی لم در واقع منطقه‌ای است با ۳۳ هکتار وسعت. در این منطقه در فصل گرم تابستان برنج کشت می‌شود. همچنین در فصل زمستان این منطقه به عنوان یکی از میزبانان پرندگان مهجر به پذیرایی از قوهای وحشی و مرغابی‌های وحشی و چهارتایی و چنگر و غاز و درنای سیبری که از نادره‌های عالم پرندگان به شمار می‌رود، می‌پردازد. محیط این منطقۀ سرسبز و تماشایی به وسیلۀ درختانی بلند و سر به فلک کشیده احاطه شده است.

پ.ن: درنای سیبری از ناحیۀ سیبری که در کشور روسیه قرار دارد به شالیزارها و تالاب ازباران مهجرت می‌کنند. این پرندگان تماشایی یا بهتر است بگویم این مهمانان خارجی در حدود ۳۰ یا حتی ۴۰ روز در تالاب ازباران باقی می‌مانند.

امام زاده عبدالله ازباران

یکی دیگر از جاذبه‌های جذاب گردشگری که در روستای ازباران حضور دارد و حضورش به این روستا درخشش و جلایی بیش از پیش افزوده است حضور امام‌زاده عبدالله ازباران است.این امام‌زاده نه تنها در میان مردم محلی این روستا از احترام و ارزش بسیاری برخوردار است بلکه در میان گردشگران نیز از شکوه و جذابیت غیر قابل وصفی بهره دارد. شما هم در سفر به روستای دل‌نواز ازباران در کنار سایر جاذبه‌ها از امام‌زاده عبدالله ازباران و همچنین از گلزار شهدای ازباران نیز دیدن کنید.

روستای ازباران کجاست؟

شاید لازم باشد بدانید که روستای سبز و دل‌نواز ازباران فقط و فقط ۵ کیلومتر از شهر فریدون‌کنار فاصله دارد. برای ورود به این روستای جذاب و تماشایی در اولین قدم باید از هر نقطه از ایران زیبا که ساکن هستید به سمت استان مازندران دل به جاده بزنید. پس از رسیدن به استان مازندران جی پی اس خودروی شخصی خود را به مقصد شهر فریدونکنار تنظیم کنید. وقتی به فریدونکنار رسیدید در سمت جنوب این شهر به حرکت خود ادامه دهید. خوشبختانه جادۀ رسیدن به این روستا به طور کامل آسفالت شده است و جای هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت. این روستای چشم‌نواز و خوش‌منظره در میان دو شهر فریدونکنار و آمل واقع شده است.

سفر به روستای جذاب و محبوب ازباران

همان طور که بارها و بارها اشاره شد روستای ازباران یکی از دلرباترین مقاصد سفر، مخصوصاً در فصل سرد زمستان، به شمار می‌رود. بنابراین یکی از ارزنده‌ترین انتخاب‌های ممکن برای سفر به ویژه در فصل زمستان روستای دل‌نواز ازباران است. اما شاید بپرسید در روزهای سفر خود به ازباران کجا و چطور می‌توانید اقامت داشته باشید! یکی از بهترین راه‌ها برای سفر به روستاهای جذاب و دلربایی همچون ازباران اقامت در نزدیک‌ترین شهر به روستا است. با این تمهید شما می‌توانید با اجاره ویلا در فریدونکنار اقامت داشته باشید و در یکی از روزهای زیبا و زمستانی سفر خود به سمت این روستای دلگشا رانندگی کنید و از زیبایی‌های وصف‌ناپذیر آن دیدن کنید.

پ.ن: البته سفر به روستای جذاب و تماشایی ازباران فصل خاصی ندارد و در تمام فصول سال دروازه‌های این روستا به روی گردشگران عزیز باز خواهد بود. گفتم در یکی از روزهای زیبا و زمستانی سفر چون اگر بخواهید پرندگان مهاجر را ببینید لازم است در فصل زمستان در این روستا باشید چون پرندگان مهاجر در فصل زمستان مهمان تالاب و شالیزارهای سبز ازباران هستند.

سفر به روستای سرسبز و دلربای ازباران به سلامت …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید