جاهای دیدنی گیلان ؛ بهشت سبز ایران زمین(خواندن 22 دقیقه)

جاهای دیدنی گیلان
جاهای دیدنی گیلان

یکی از دیدنی‌ترین استان‌های ایران زمین استان سبز و بهشتی گیلان است. این استانِ سراسر سبز و باطراوت، که در میان دریای خزر و رشته کوه البرز جای دارد، ۱۶ شهر بزرگ و محبوب دارد. این استان بی‌همتا نه تنها در داخل این شهرهای بسیار بلکه حتی در حدفاصل آن‌ها، جاذبه‌های گردشگری بسیاری را پنهان کرده است. در هر سال، در تمام دوران سال، چه در زمستان و چه در تابستان، گردشگران بسیاری خانه و کاشانۀ خود را به قصد تجربۀ زندگی ناب و لذت‌بخش در استان دل‌نواز گیلان ترک می‌کنند و به سمت آن می‌شتابند. شاید چون گیلانِ زیبا، تلفیقی بی‌نظیر از طبیعت منحصر به فرد و تاریخ و تمدن آریایی به شمار می‌رود. این امر سبب شده است جاهای دیدنی گیلان دلبرانه به جلوه‌گری بپردازند و گردشگران مشتاق و کنجکاو را از سراسر جهان به خود جذب کنند. همین کشش اهورایی میزبون را به سمت استان دلکش گیلان فرا خواند. میزبون در این مقاله سعی دارد از زیباترین و چشم‌نوازترین دیدنی‌های ناب در استان گیلان بنویسد. از شما یاران جان دعوت می‌کنم با میزبون همراه باشید تا از گیلان باصفا بیشتر بخوانید.

سفر به استان گیلان همراه با میزبون

ماسوله، دهکده‌ای تماشایی در استان پهناور گیلان

یکی از دل‌نوازترین جاهای دیدنی گیلان روستای پلکانی ماسوله نام دارد. این دهکدۀ جذاب و تماشایی با طراوت و سرسبزی دلبرانه‌اش یکی از ناب‌ترین دیدنی‌های عالم به شمار می‌رود. این دهکده آنقدر زیباست و آنقدر زندگی‌بخش است که نه تنها فرزندان ایران زمین بلکه تمام گردشگران خوش‌ذوق و طبیعت‌دوست را از اقصا نقاط دنیا به سمت خود جذب می‌کند. این دهکدۀ جذاب بازاری دارد که زبان‌زد خاص و عام است. در این بازار سنتی انواع و اقسام صنایع دستیِ مردمِ هنرمندِ ماسوله، به همراه خوراکی‌های خوشمزۀ محلی از قبیل انواع طعم‌های مرباجات به همراه ترشیجات در معرض فروش قرار گرفته‌اند. علاوه بر این بازار تماشایی و وسوسه‌برانگیز، ماسولۀ زیبا به چند جاذبۀ طبیعی ناب از جمله آبشار کوشم و لار چشمه، به علاوۀ ییلاق کوبار و قلعۀ شاه معلم نیز مزین شده است. ماسوله، این دهکده زیبا و تحسین‌برانگیز از شهر رشت فقط و فقط به اندازۀ ۶۰ کیلومتر فاصله دارد. همچنین اگر بخواهید از سمت فومن به طرف دهکدۀ ماسوله رهسپار شوید لازم است به اندازۀ ۳۲ کیلومتر در جهت غرب فومن پیش بروید. خوشبختانه امکان اسکان و اقامت در دهکدۀ ماسوله وجود دارد. با اجاره ویلا در ماسوله می‌توانید اقامت داشته باشید و زیباترین روزهای زندگی را تجربه کنید.

دشت النزه، منطقه‌ای ییلاقی خوش آب و هوا در استان سبز گیلان

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی گیلان با نام دشت النزه شناخته می‌شود. این دشت بی‌نظیر در میان کوه‌های سر به آسمان کشیدۀ شاندرمن واقع شده است. به عبارتی دیگر دره‌ای که از به هم پیوستن دو کوه بلند شاندرمن ایجاد شده، دشت پهناور و سبز النزه را به وجود آورده است. اگر مشتاق هستید زندگی را در پیوند با طبیعت، سرشار از شکوه و آرامش ببینید؛ یا نه، اگر بسیار مشتاق و کنجکاو هستید زندگی عشایر را با تمام شکوه و فروغش شاهد باشید، میزبون پیشنهاد می‌کند همین حالا نام دشت النزه را در فهرست بلند و بالای سفرهای آتی خود وارد کنید. چون در این دشت لطیف فرصت دیدار از اسب‌های وحشی رها را خواهید یافت که می‌شود برای یک لحظۀ این دیدار از خیلی چیزها گذشت. دشت النزه میدان بروز و ظهور شکوه طبیعت است و آوای چکامه‌هایی که پرندگان از سر عشق می‌خوانند در فضا پیچیده است. در این دشت عزیز گاز و برق کناری نشسته‌اند و هیزم جانش را به فروغ آتش می‌بخشد تا از حرارت سوختنش گرم کند فرزندان آدم را. در این دشت تماشایی درخت افرایی ساکن است که در حال حاضر بیش از ۲۰۰ سال عمر دارد اما همچنان راست قامت ایستاده است و خم به پشت نیاورده است شاید چون هر چه می‌بیند در اطرافش همه سراسر زیبایی و طراوت و شکوه است و بس. البته، علاوه بر افرای خردمند و جهان‌دیده، دشت النزه سرشار است از از درختان گلابی و آلوچه‌های وحشی که با میوه‌های آبدار و ترش و شیرین‌شان از مهمانان دشت با هر سلیقه و ذائقه‌ای پذیرایی می‌کنند. این دشت چندین و چند چشمه دارد که از قلب زمین می‌جوشند و خودشان را آرام آرام به سطح زمین می‌رسانند و بر آن جاری می‌شوند. و اتفاقاً همین جریان آرام است که توانسته این همه شکوه و طراوت برای این دشت بکر به ارمغان بیاورد. شاید تصور کنید برای دیدن ستارگان آسمان لازم است مهمان کویر باشید اما در دشت سبز النزه ستارگان به دیدار شما خواهند آمد. برای رسیدن به دشت النزه کافی است در استان سبز گیلان به سمت ماسال دوست‌داشتنی بروید با اجاره ویلا در ماسال چشم‌نواز اقامت داشته باشید و بعد سراغ کوه‌های بلند شاندرمن را بگیرید.

دیلمان، مرتفع‌ترین ییلاق گیلان

آیا مشتاق هستید بهشت کوچک گیلان را ببینید! میان ابرهای سفید و حجیم قدم بزنید! آیا دوست دارید مرتفع‌ترین نقطۀ گیلان یا بگذارید بهتر بگویم، بام گیلان زیبا را تجربه کنید! یکی از بلندترین جاهای دیدنی گیلان دیلمان زیبا است. دیلمان رؤیایی نه تنها منظره‌ای منحصر به فرد از طبیعت حیات‌بخش و جان‌فزای گیلان بی‌مثال به شمار می‌رود بلکه بیشتر به یک تابلو فرش ابریشمی خاص شبیه است که دستیابی به آن غیرممکن به نظر می‌رسد. در حالی که این تابلوی شگرف که در بطن خود پس‌زمینه‌ای سبز، سرشار از درختان بلند با شاخه‌هایی ظریف و برگ‌های انبوه سبز و لطیف دارد، به همراه اسب‌ها و دام‌هایی رها که آسوده از تمام آنچه در شهرهای شلوغ در جریان است در آرامش کامل به چرا مشغول هستند و از هر ترس و هراسی در امان، در استان گیلان، پس از جاده‌ای جنگلی، در وطن خودمان، ایران زیبا جای گرفته است. دیلمان، این منطقۀ ییلاقی جذاب و تماشایی علاوه بر زیبایی و شکوه طبیعت به جاذبه‌هایی تاریخی از قبیل قلع گرمارو و آرامگاه بابا ولی و همچنین آبشار لونک به همراه دشت چشم‌نواز شقایق مزین است. برای حضور در این مهمانی بی‌نظیر که با طبیعت ناب و مناظر باشکوه و یادگارهای تاریخی از مهمانان خود پذیرایی می‌کند کافی است ۴۵ کیلومتری سیاهکل را روی نقشه پیدا کنید و به سمت آن رهسپار شوید. سپس فقط و فقط کافی است با اجاره ویلا در دیلمان باشکوه بمانید تا بتوانید در روزهای متوالی سفر خود به این ییلاق آسمانی بخش‌های مختلف آن را زندگی کنید.

داماش، خانۀ منحصر به فرد گل‌های سوسن چلچراغ

یکی دیگر از جاهای دیدنی گیلان با نام داماش شناخته می‌شود. داماش جذاب و تماشایی یکی از مناطق ییلاقی باشکوه و حیرت‌برانگیز در استان گیلان به شمار می‌رود که در حوالی شهر رودبار واقع شده است و با رودبار رؤیایی فقط و فقط به اندازۀ ۴۸ کیلومتر فاصله دارد. در این دشت بی‌مثال، گل‌هایی منحصر به فرد رویش و پرورش پیدا می‌کنند که با نام سوسن چلچراغ خوانده می‌شوند و در تمام جهانِ فراخ، تنها در دو نقطه می‌رویند. یکی از این دو نقطه داماش گیلان است و نقطۀ دیگر لنکران جمهوری آذربایجان. خوشبختانه فاصلۀ اندک داماش با رودبار این امکان را ایجاد می‌کند که گردشگران عزیز بتوانند با اجاره ویلا در رودبار اقامت داشته باشند و سپس در روزهای زیبای سفر خود داماش رؤیایی و خیال‌برانگیز را زندگی کنند.

پ.ن: شاید بتوان گفت، نمونه و مانند گل‌های سوسن چلچراغ را در هیچ کجای دیگر پیدا نخواهیم کرد. این گل‌های ناب که به صورت خود رو از دل زمین سر بر می‌آورند زیبایی منحصر به فردی دارند و با جذابیتی خارق‌العاده چشم‌ها را به خود خیره می‌کنند. گل‌های سوسن چلچراغ با ظاهر متفاوت و رنگ خاصی که دارند یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در این منطقه به شمار می‌روند. بنابراین پر واضح است که یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی گیلان زیبا، منطقۀ داماش است که با گل‌های سوسن چلچراغ به استقبال گردشگران عزیز می‌شتابد.

تالش، مظهر شکوه و طراوت طبیعت در خطّۀ گیلان

یکی دیگر از جاهای دیدنی گیلان که یکی از بی‌نظیرترین قاب‌های تماشایی طبیعت را به تصویر کشیده است با نام تالش شناخته می‌شود. ییلاقات تالش منطقۀ وسیعی هستند که شاید بتوان گفت چندین و چند ییلاق منحصر به فرد و روستای جذاب و حیات‌بخش را در دل خود جای داده‌اند. تالش باشکوه از یک سمت به رشته کوه‌های بلند و مقتدر البرز ختم می‌شود و از طرف دیگر به جلگۀ سبز شمالی و همچنین دریای آبی و آرام خزر منتهی می‌شود. بدون شک توصیف این موقعیت جغرافیایی ویژه به خوبی نمایان‌گر شرایط جوّی و آب و هوایی این منطقه خواهد بود. چون پُر واضح است که رشته کوه بلند و مقتدر البرز از عبور آب‌های تبخیرشدۀ دریای خزر که در دریای آبی سر بر کشیده‌اند و خود را در آسمان آبی غرق کرده‌اند و قصد گریز و پرواز را دارند ممانعت می‌کند و قطره قطرۀ این آب‌های تبخیرشدۀ گریزپا را وامی‌دارد تا در خاک سبز و دلنشین و عطرآگین تالش زیبا فردو بیایند.

تالش بی‌نهایت زیباست. و این زیبایی و سرسبزی را بدون شک مدیون فرارهای پی در پی قطرات گریزپایی است که از دریای خزر قصد گریز دارند و البرز مقتدر که سالاری می‌کند بر پهنۀ سبز و درخشان گیلان باشکوه و ییلاقات تالش.

در ییلاقات باشکوه تالش و حوالی آن چند جای دیدنی بی‌نظیر و دلبرانه که چه عرض کنم مدهوش‌کننده و زندگی‌بخش وجود دارند. میزبون پیشنهاد می‌کند هر زمان عزم سفر به گیلان درخشان را داشتید و هر زمان مهمان این خطۀ سبز از ایران زیبا بودید حتماً سعی کنید از این ییلاقات تماشایی و تحسین‌برانگیز نیز دیدن کنید. برخی از دلرباترین مناطق ییلاقی در محدودۀ ییلاقات باشکوه تالش عبارتند از:

  • آبشار ورزان
  • دریاچه سراگاه
  • سوباتان
  • پارک جنگلی گیسوم

پ.ن: منطقۀ ییلاقی سوباتان در حوالی شهر تالش سوباتان بی‌نهایت زیبا است. گرچه که راه رسیدن به آن مثل خیلی دیگر از زیبایی‌های دست‌نیافتنی سخت و دشوار است. اما بی‌اندازه دلربا است. و اگر از میزبون بپرسید خواهد گفت دیدار از این منطقۀ ییلاقی سبز و بی‌همتا، بدون شک ارزش قبول دشواری راه را خواهد داشت. اگر مشتاق هستید در مورد سوباتان رؤیایی و خیال‌برانگیز بیشتر بدانید می‌توانید مقالۀ سوباتان؛ منطقۀ سبز ییلاقی با گله‌های اسب وحشی را در مجلۀ گردشگری میزبون بخوانید.

آدرس : تالش از شهر رشت به اندازۀ ۱۱۵ کیلومتر فاصله دارد.

اولسبلنگاه، دهکده‌ای رؤیایی و مدهوش‌کننده بر فراز ابرها

یکی دیگر از محبوب‌ترین جاهای دیدنی گیلان با نام اولسبلنگاه شناخته می‌شود. اگر آنقدر خیال‌پرداز هستید که آرزوی زندگی یا حتی برای لحظه‌ای و نفسی، حضور بر فراز ابرها را آرزو داشته باشید؛ بدون شک یکی از بهترین مقاصدی که می‌توانید برای سفر آتی خود انتخاب کنید دهکدۀ دلبرانه و خیال‌برانگیز اولسبلنگاه خواهد بود. همچنین گذشته از خیال‌پردازی و غرق رؤیا شدن، شاید بعد از مدتی طولانی که مدام در پی حل و فصل مسائل روزانه بوده‌اید نیز بهترین انتخاب حضور بر فراز ابرها و فاصله‌گرفتن هرچه بیشتر از مسائل زندگی روزانه باشد. اگر جزء دستۀ دوم هستید، باز هم پیشنهاد میزبون دهکدۀ تحسین‌برانگیز اولسبلنگاه است. چون اولسبلنگاه دهکده‌ای است سرشار از طبیعت و حس زندگی که در قلب دره‌ای وسیع جای گرفته است و پیش خودمان بماند اما تمام طراوتِ طبیعت را برای خودش برداشته است و دره‌ای که در آن جای گرفته است بیشتر حکم کیسه‌ای بزرگ و جادار را دارد که هر چه از آسمان برین نعمت و برکت می‌بارد را برای خودش برمی‌دارد و حتی اجازه نمی‌دهد ذره‌ای از آن همه طراوتِ طبیعت به سایر نقاط همجوارش برسد. بنابراین اگر به دنبال شکوه و طراوتِ طبیعت هستید لازم است وارد این کیسۀ بزرگ و سبز شوید و هر چه می‌توانید از طراوت و شکوهش بردارید چون این طراوت و شکوه بی‌نهایت و بی‌انتها است و هرگز به آخر نخواهد رسید.

پ.ن اول: اما خواهش اکید میزبون این است که تا می‌توانید مراقب این همه زیبایی و شکوه باشید. به هیچ عنوان اجازه ندهید حتی برگه‌ای از زباله در این فضای رؤیایی ورود پیدا کند و خدایی نکرده در این قاب زیبای اطلسی باقی بماند. چون این دهکدۀ تماشایی و تحسین‌برانگیز، ابریشم لطیفی است با تزئیناتی از زری‌دوزی‌های ظریف که هنرمندترین‌ها از آوردن مثل و مانندش عاجز هستند. این تابلوی بی‌نظیر و چشم‌نواز که نه؛ بلکه دل‌نواز، نمونه‌ای اعلا از هنر خالق هستی، خداوند عالم است. بنابراین، خردمندانه و البته عاشقانه آن است که تا می‌توانیم مراقبش باشیم و حتی اجازه ندهیم خالی یا حتی خاکه‌ای بر آن بنشیند. اما تا می‌توانید از این حضور خجسته لذت ببرید و لحظات نابش را با دوربین‌هایی که به دست دارید ثبت کنید. هزاران هزار عکس زیبا از همین دهکدۀ آسمانی و سبز می‌توانید بیندازید و دوستان و آشنایان خودتان را در این حظّ بصری سهیم کنید.

پ.ن دوم: اگر مشتاق هستید در مورد اولسبلنگاه رؤیایی بیشتر بخوانید فقط و فقط کافی است همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید؛ اطلاعات بیشتر همین جاست:

اولسبلنگاه ، روستایی چشم‌نواز و دلبرانه در استان گیلان

آدرس: دهکدۀ رؤیایی اولسبلنگاه از ماسال جذاب و تماشایی فقط به اندازۀ ۲۵ کیلومتر فاصله دارد.

تالاب کیاکلایه، خانه‌ای امن و چشم‌اندازی چشم‌نواز

یکی دیگر از جاهای دیدنی گیلان که زیبایی و طراوتش قدرت هیپنوتیزم دارد و می‌تواند برای مدتی طولانی چشم‌ها را به خود خیره نگه دارد با نام تالاب کیاکلایه شناخته می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که این تالاب منحصر به فرد و تماشایی خانۀ امن گونه‌های بسیار متنوعی از انواع و اقسام گیاهان و جانوران است و در فصل سرد زمستان مقصد مهاجرت زمستانی گونه‌های متعددی از پرندگان مهاجر به شمار می‌رود. به این ترتیب اگر مشتاق دیدار پرندگان مهاجر هستید و حرکت دسته‌جمعی و هماهنگ آن‌ها توجه شما را به خود جلب می‌کند بهتر است در فصل سرد زمستان مهمان این تالاب تماشایی باشید. هر چند که در سایر فصل‌ها نیز جذاب و دلربا است. تالاب کیاکلایه در شهر لنگرود قرار دارد و اگر بخواهید این تالاب باشکوه را ببینید لازم است به شهر لنگرود سفر کنید. البته به هیچ عنوان نگران محل اقامت خود نباشید چون خیلی راحت با اجاره سوئیت در لنگرود می‌توانید هر چند روز که مایل بودید در این شهر بی‌نظیر اقامت داشته باشید و از دیدنی‌های بی‌شمار آن دیدن کنید.

پ.ن: استان سرسبز و دلبرانۀ گیلان سراسر زیبایی و شکوه و طراوت است. در هر قسمت از این استان دلربا که گام برداشته شود حجم وسیع و قابل ملاحظه‌ای از انرژی حیات به قلب و روح جریان خواهد یافت. بنابراین سفر به استان گیلان، سرشار از انرژی مثبت خواهد بود. شاید گفته شود در این خطّۀ سبز اینکه دقیقاً به کدام نقطه سفر کنیم خیلی حائز اهمیت نخواهد بود. چون تمام این فضای دلپذیر تماشایی است و قادر است احساس خوب را منتقل کند. اما به هر روی داشتن اطلاعات و آگاهی در مورد این همه زیبایی شکوه و جذابیت این فضای ناب را صدچندان خواهد کرد. در واقع وقتی صحبت از شناسنامۀ یک مکان طبیعی می‌شود ارزش تاریخی، اجتماعی و مردمی آن منطقه نیز به زیبایی‌ها و شکوه طبیعت اضافه خواهد شد. این انضمام قدرت بسیار حیرت‌انگیزی دارد و باعث می‌شود انرژی مؤثر و مثبت در روح و جان فرد رخنه کند.

برای روشن‌تر شدن موضوع در نظر بگیرید وارد فضایی دلنشین و خوش‌منظره می‌شوید. در ابتدای ورود در مورد آن مکان اطلاعات چندانی ندارید و فقط به جذابیت و شکوه رنگ‌ها خیره هستید. کمی بعد راهنمای سفر از اطلاعات عجیبی در مورد آن مکان برای شما صحبت می‌کند و متوجه می‌شوید که این فضای آرام‌بخش در زمان‌های بسیار قدیم، شاید حتی در دوران ایران باستان خانه و کاشانۀ مهمترین اقوام آریایی بوده است. در این لحظه روح شما به قرن‌ها پیش سفر خواهد کرد و جنب و جوش حیات و نبض زندگی را عمیق‌تر احساس خواهید کرد. حالا دیگر فضای اطراف شما تنها طراوت و تازگی طبیعت را نخواهد داشت بلکه علاوه بر آن، استقامت درخت‌های بلندقامت نیز در نظر شما جلوه‌گر خواهند شد. و این لحظه همان لحظه‌ای است که عشق‌ورزیدن به طبیعت آغاز می‌شود. از این لحظه به بعد طبیعت و مخصوصاً آن فضای خاص برای شما حرمت خواهد یافت و همین حرمت سبب می‌شود که خم شوید و اگر زباله‌ای دیدید از روی زمین بردارید. بنابراین زیبایی بدون آگاهی فقط زیبایی است اما زیبایی وقتی با آگاهی همراه شود به عشق و احترام و حتی ایثار تبدیل خواهد شد.

روستا و پارک جنگلی صفرابسته، دالانی سبز و پلی شگرف

یکی دیگر از جاهای دیدنی گیلان با نام ترکیبی روستا و پارک جنگلی صفرابسته شناخته می‌شود. شاید بپرسید دلیل کنار هم نشستن دو واژۀ روستا و پارک آن هم پارک جنگی چه می‌تواند باشد. پاسخ این سؤال دقیقاً همان توصیفی است که باید از این منطقۀ باشکوه ارائه شود. تصور کنید یک روستای سبز و دلکش را که به جای خاتمه یافتن به یک پارک جنگلی که سراسر سرشار است از درختان بلندقامت و سر به فلک کشیده متصل شده است و همچنین بعد از آن نیز پارک جنگلی به جای خاتمه یافتن به یک روستای دیگر به نام روستای تمچال وصل می‌شود. این اتصالات پی در پی تونلی سبز و باشکوه پدید آورده‌اند که رسیدن پرتو فروزان خورشید به زمین را به کاری دشوار و حتی غیرممکن تبدیل کرده است. به عبارتی دیگر تمام این منطقه، یعنی دو روستا و یک جنگل عظیم و انبوه به یکدیگر پیوند خورده‌اند و زیباترین و باشکوه‌ترین تصویر هستی را رقم زده‌اند. حالا زمان آن رسیده است که زیبایی بصری این منطقه را در گوشۀ ذهن نگه دارید، چشم‌های خود را ببندید و نسیم آرام و نوازشگری را که در این خطۀ سبز می‌وزد را احساس کنید. حالا کمی بیشتر عمیق شوید و با دقت، آوایی که در فضا پیچیده است را گوش کنید. پرندگان خوش‌آواز بهاری از راه رسیده‌اند و در حال نغمه‌سرایی هستند.

پ.ن اول: روستا و پارک جنگلی صفرابسته در آستانۀ اشرفیه، در جادۀ کیاشهر و بعد از روستای تمچال جای گرفته است.

پ.ن دوم: گیلان زیبا حکم ریه‌های ایران زمین را دارد. ریه‌هایی که نفس می‌کشند و طراوت و تازگی را به سایر بخش‌ها منتقل می‌کنند. سراسر این خطّۀ زیبا و سبز و صد البته تماشایی سرشار است از درختانی بلند بالا که با قامت‌های تنومندشان و برگ‌های سبزی که بر شاخه شاخۀ آن‌ها نشسته است حس زندگی را از آسمان دریافت می‌کنند و به زمین پاک می‌رسانند. شاخه‌های این درختان تنومند بسیار شبیه به دستان دعاگویی است که به سوی آسمان دراز شده است و رحمت و برکت ایزدی را طلب می‌کند؛ بعد آن حجم غیر قابل وصف از رحمت و برکت در آوندهای آن‌ها جریان می‌یابد و به شاخه‌ها و برگ‌ها می‌رسد و شکوفه می‌شود و میوه می‌شود و نعمت می‌شود برای اهل عالم. در سفر به گیلان زیبا، این خطّۀ اعلاء، بیشتر و بیشتر به درخت‌ها نگاه کنید و شگفتی ناب آفرینش را با چشم دل که نه، با چشم سر ببینید.

دریاچه بره سر یا دریاچه ویستان، نبض تپندۀ حیات در گیلان تماشایی

یکی دیگر از جذاب‌ترین و دلرباترین جاهای دیدنی گیلان باشکوه و چشم‌نواز با نام دریاچۀ ویستان یا دریاچۀ بره سر رودبار شناخته می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که این دریاچۀ دلبرانه و تماشایی حاصل زلزلۀ بزرگی است که سال‌ها پیش در این منطقه رخ داده است. این دریاچه در قلب جنگل جای گرفته است و سرشار از درختان میوۀ جنگلی از قبیل درخت تمشک، درخت زالزالک، درخت سیب، درخت گلابی و همچنین درخت گردو است. علاوه بر درختان متنوع میوه‌های ترش و خوشمزۀ جنگلی، وفور شکوفه‌های رنگارنگ در این منطقه سبب شده است که زنبورهای بسیار زیادی ساکن آن باشند و سکونت این زنبورها باعث شده است که یکی از مرغوب‌ترین محصولات تولیدشده در این ناحیه عسل طبیعی باشد. عسلی که از شهد گل تولید می‌شود و زنبورها از شهد گل‌ها تغذیه می‌کنند نه از شکر.

پ.ن اول: همیشه زلزله‌ها می‌آیند و خرابی به بار می‌آورند و خانه و کاشانۀ تعداد بسیار زیادی از مردم را نابود می‌کنند. اما بدون شک حیرت‌برانگیز خواهد بود اگر بدانید دریاچه بره سر رودبار یا دریاچۀ ویستان که بر اثر زلزلۀ مهیب رودبار در سال‌ها پیش به وجود آمده است در حال حاضر به خانه و کاشانۀ تعداد بسیار زیادی از گونه‌های مختلف جانوری تبدیل شده است و مجموعۀ بی‌نظیری از گیاهان دارویی را در خاک خود پرورش می‌دهد. مهمترین گونه از ماهی‌های ساکن در این دریاچه ماهی‌های قرمز زینتی هستند. علاوه بر این شاید جالب باشد بدانید که آب دریاچۀ بره سر یا دریاچۀ ویستان رودبار به قدری صاف و زلال است که به راحتی اعماق آن دیده می‌شود. عمقی که به صد متر می‌رسد و باعث می‌شود این دریاچه از جمله دریاچه‌های عمیق در استان گیلان به شمار رود. دریاچۀ ویستان یا دریاچۀ بره سر رودبار به پهنای ۴ هکتار وسعت دارد و به دور از اغراق یکی از شریان‌های حیاتی استان سبز و دلنواز گیلان زیبا محسوب می‌شود.

پ.ن دوم: اگر مشتاق هستید در مورد دریاچه بره سر رودبار یا دریاچۀ ویستان (ویستان نبض تپندۀ حیات گیلان) بیشتر بخوانید فقط و فقط کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

دریاچه ویستان بره سر رودبار ، مظهر طراوت طبیعت

دریاچه سقالکسار رشت، نقاشی زیبای طبیعت

دریاچه سقالکسار یکی از جاهای دیدنی گیلان و شهر رشت است که در ۱۵ کیلومتری این شهر و در روستایی به همین اسم قرار گرفته است. این دریاچه مساحتی برابر با ۱۵ هکتار دارد و در پشت یک سد خاکی واقع شده است. آب دریاچه سقالکسار از طریق چشمه‌های اطراف آن و بارش باران تامین می‌شود. از نظر پاکیزگی سقالکسار پاک‌ترین دریاچه ایران به حساب می‌آید و این لقب را به دلیل زلالی و تمیزی آب آن دریافت کرده است. گفتنی است یکی از دلایلی که دریاچه سقالکسار لقب پاکیزه‌ترین دریاچه را به دست آورده است، به ممنوعیت شنا و ماهیگیری در آن برمی‌گردد. یکی از جاذبه‌های عجیب دریاچه سقالکسار خانه‌ای با سقف شیروانی نارنجی در وسط آب است که نیمی از آن در داخل آب قرار دارد و زمانی که بارش زیاد می‌شود خانه تا سقف فرو می‌رود و به دلیل همین ویژگی شایعات و داستان‌های زیادی در رابطه با این خانه در بین مردم محلی به وجود آمده است. این خانه با این ویژگی رمز و رازهای بسیاری را به دریاچه سقالکسار افزوده است.

سفر به استان گیلان

استان گیلان، یکی از دل‌نوازترین و چشم‌نوازترین استان‌های سبز ایران زمین است. این استان دلکش که از نعمت ارزشمند باران و آب‌های جاری بهره دارد از سبزی و شکوه و حضور حیات نیز برخوردار است. به عبارتی دیگر آبیِ آب و سبزیِ برگ دو همزاد هستند که اگر باشند در کنار هم و دوشادوش هم می‌ایستند و اگر نباشند هر دو نخواهند بود. حضور این دو همزاد در کنار هم در استان گیلان، به آن شادابی و شور و نشاط و طراوت و زیبایی بخشیده است. و حضورِ شادابی و شور و نشاط و طراوت و زیبایی به این استان رؤیایی حیاتی غیر قابل وصف بخشیده است و این حیات غیر قابل وصف برای گردشگران عزیز لذت سفر و زندگی را به ارمغان آورده است. این استان دلربا چندین و چند شهر بزرگ و جذاب دارد که یکی از دیگری زیباتر و دیدنی‌تر هستند. اما مرکز این استان سبز و وسیع شهر بزرگ و پهناور رشت است. شهر رشت نه تنها از طراوت و نشاطی مثال‌زدنی برخوردار است بلکه چندین و چند جاذبۀ گردشگری تاریخی نیز دارد. تازه بماند که این شهر بی‌مثال بازارها و جاذبه‌های دلبرانۀ دیگری هم دارد و فهرست خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی ایرانی را به نام خود به ثبت رسانده است. بنابراین شاید پیشنهادی بسیار شایسته باشد اگر بگویم با اجاره ویلا در رشت تماشایی اقامت داشته باشید و در طی روزهای خوش و دلچسب سفر خود جاهای دیدنی گیلان را یکی یکی ببینید و از این دیدار تا می‌توانید لذت ببرید.

میزبون گذر زیباترین لحظات را در استان گیلان برای شما یاران جان آرزو دارد …

سفر به گیلان تماشایی و دلبرانه به سلامت …

پ.ن: اگر مشتاق هستید در مورد شهر رشت بیشتر بخوانید کافی است همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید:

رشت و جاهای دیدنی آن: موزه‌ها و بناهای تاریخی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید