دره ارغوان یا دشت ارغوان؟(خواندن 6 دقیقه)

«دره ارغوان» مشهد
«دره ارغوان» مشهد

در جغرافیای شهر مشهد علاوه بر بارگاه ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج‌ (ع) جاذبه‌های فراوانی وجود دارد. بسیاری از مسافران تنها به قصد زیارت وارد این شهر شده و با اجاره سوئیت در مشهد اقامت می‌کنند. اما مشهد زائرانی دارد که علاوه بر زیارت حضرت رضا (ع)، به سیاحت در مشهد نیز می‌پردازند. عده‌ای از این مسافران با اجاره ویلا در طرقبه استقرار می‌یابند و از جاذبه‌های طبیعی مشهد و روستاهای اطراف آن که از مناظری چشم‌نواز و تماشایی برخوردار هستند و آب و هوایی دلپذیر دارند، بهره‌مند می‌شوند. یکی از این جاذبه‌های بی‌نظیر با نام «دره ارغوان» شناخته می‌شود. در این مقاله به معرفی این درۀ دلبرانه و باصفا پرداخته شده است. میزبون از شما همراهان همیشگی دعوت می‌کند همراهش باشید. 

ارغوان بیرق گلگون بهار

در چهار کیلومتری شهر طرقبه، در مسیر طرقدر به روستای کلاته آهن، دره‌ای وجود دارد که فقط یک ماه از سال دره ارغوان است! از آن جایی که دره ارغوان در دامنه کوهستانی قرار گرفته است، آب و هوای خنک‌‌‌تری نسبت به شهر مشهد دارد، به همین دلیل بهار در این بخش از استان خراسان دیرتر از مشهد شروع می‌‌‌شود. در نتیجه ارغوان‌های خوش‌رنگ و چشم‌نواز، در اردیبهشت ماه مهمان دشت می‌شوند و بر سر سفره طبیعت بکر و دست نخورده این دره می‌نشینند. به این ترتیب می‌توان گفت یکی از بهترین مقاصد سفر در روزهای سرسبز و بهاری اردیبهشت ماه درۀ ارغوان زیباست که علاوه بر رنگِ درخشانِ سبز، ارغوانیِ منحصر به فرد را نیز به نگاه مهمانان خود هدیه می‌کند.

پ.ن: اردیبهشت ماه، همان طور که از نامش پیدا است، روزهای بهشتی را با خود به همراه می‌آورد. مخصوصاً در حوالی شهر مشهد در این ماه از سال دل‌نوازترین چهرۀ طبیعت را شاهد خواهیم بود. بنابراین اگر قصد قدم‌زدن در بهشت بی‌نظیر خداوند را بر روی زمین دارید در روزهای بهاری اردیبهشت در حوالی شهر مشهد به گشت و گذار بپردازید و اگر ترجیح می‌دهید نگاه‌تان را معطوف به زیباترین جلوه‌های طبیعت کنید درۀ ارغوان را به عنوان ناب‌ترین مقصد گردشگری انتخاب کنید.

درخت ارغوان که به درخت عشق نیز معروف است در این دشت به وفور دیده می‌شود. برگ‌های این درخت به رنگ سبز و به شکل قلب می‌باشند اما قبل از رشد برگ‌ها، خوشه‌های ارغوان از تمامی قسمت‌ها، حتی تنه درختان آویخته می‌شوند و لباس ارغوانی رنگ به تن دشت می‌کنند.

زیبایی و چشم‌نوازی منحصر به فرد این دره دقیقاً مربوط به همین رنگ خاص ارغوانی است. شاید بتوان گفت این درۀ دلربا تنها مکانی است که خانه و مأمن تعداد بسیار زیادی از درختان ارغوان است. در واقع می‌توان گفت به جز این درۀ ناب هیچ مثال و نمونۀ دیگری از محلی مملؤ از درختان ارغوان نخواهیم یافت. با این وجود می‌توان ادعا کرد که در هر سال تنها یکبار در دره‌ای در حوالی شهر مشهد، در همسایگی منطقۀ ییلاقی طرقبه معجزه‌ای خارق‌العاده رخ می‌دهد که باعث می‌شود تمام پهنۀ این درۀ باشکوه از رنگ ارغوانی جلا پیدا کند و برگ‌های قلبی شکل در آبی آسمان به رقص در بیایند و شاید اگر با دقت گوش دهید آوای آواز عشق و دلدادگی را بتوانید بشنوید. عشق بسیار زیباست…

چرا به این دره، دره ارغوان می‌‌‌گویند؟

ارغوان درختی است که بر روی آن شکوفه‌‌‌های بنفش صورتی و برگ‌‌‌هایی به شکل قلب رشد می‌‌‌کند و از آن جایی که ظاهر زیبا و خاصی دارد و به درخت عشق نیز معروف است. درختان عشق ارتفاعی بین ۳ تا ۱۰ متر داشته و از آن جایی که بر روی آن‌‌‌ها پر از چنین شکوفه‌‌‌های زیبایی است، وقتی فردی از فاصله دور به دره نگاه می‌‌‌کند، دره را به صورت یک سدت به رنگ ارغوانی می‌‌‌بیند. نام علمی ارغوان Cercis ailiquasturm است و به دلیل نیازی که به نور دارد و مقاومت بالایی که در برابر سرما دارد، در ارتفاعات استان خراسان رشد می‌‌‌کند. درخت عشق در بهار پر گل می‌‌‌شود در نتیجه دیدن این دره در بهار لذت دیگری دارد.

دره ارغوان، بهشت ناشناخته

پس از پایان محله طرقدر در طرقبه، مسیری وجود دارد که به روستای کلاته آهن منتهی می‌شود. قبل از رسیدن به این روستا، مسیری فرعی و آسفالته هست که به دشتی وسیع ختم می‌شود. این‌جا همان دشت ارغوان است. در طول مسیر روی تابلوهای راهنما، کلمه «دره ارغوان» را می‌بینید.

شاید برای شما هم این سو‌‌‌‌ٔال پیش بیاید که: دشت ارغوان یا دره ارغوان؟

در انتهای مسیر آسفالته با یک دشت و تعدادی درخت ارغوان روبرو هستید. در حقیقت بسیاری از افرادی که به این مکان می‌آیند تصور می‌کنند جاذبه‌های این دشت همین انتهای مسیر آسفالته و ماشین‌رو است. اگر اهل پیاده‌روی و پا به آب زدن هستید خوب است بدانید که کمی آن‌طرف‌تر در دل دره‌ها، بهشتی زیبا و چشم‌نواز به رنگ ارغوانی، با چشمه‌ای خروشان و هوایی دلپذیر در انتظارتان است. شما با اندکی پیاده‌روی از دشت ارغوان وارد دره ارغوان خواهید شد. دره‌ای که هرگز از یادتان نخواهد رفت.

بهترین زمان سفر به دره ارغوان چه زمانی است؟

بهترین زمان سفر به دره ارغوان زمانی است که این دره در اوج زیبایی خود قرار دارد. اگر در زمان گل‌دهی به دره ارغوان بیایید، شکوفه‌های بنفش رنگ نو شکفته را خواهید دید که با رایحه‌ای مست کننده استقبالتان می‌آیند. تاریخ گل‌دهی درختان ارغوان، بسته به میزان گرمی هوا از اوایل تا اواسط فروردین ماه می‌باشد؛ علت این تفاوت، عواملی مانند گرم شدن کره زمین، تغییرات ناگهانی آب و هوا و تغییرات نامتعادل و نامعمول جوی است. با توجه به این موضوع که دره ارغوان یک منطقه کوهستانی می‌باشد و اصولا همیشه چند درجه از مشهد سردتر است، برای تخمین زمان گل دهی درختان ارغوان، آن‌ها را با زمان گل‌دهی درختان ارغوان شهر مشهد بسنجید؛ زیرا اصولا پس از گذشت دو هفته از گل‌دهی درختان ارغوان در شهر مشهد، درختان این دشت زیبا نیز گل‌های خود را شکوفا می‌کنند و زیبایی محض را به بازدید کنندگان هدیه می‌دهند.

مسیر پیاده روی

این مسیر شیب ملایمی به سمت بالا دارد. در واقع شما بر خلاف جهت جریان آب حرکت می‌کنید. اگر کفش‌هایتان مناسب پیاده‌روی در آب باشد به راحتی می‌توانید قسمت‌هایی از مسیر را در خنکای آب رودخانه طی کنید. فضای کنار رودخانه از سنگ‌های بزرگ و کوچک پوشیده شده و در برخی قسمت‌ها راه هموار است. در طول مسیر بر روی صخره‌ها و بالای دره، ارغوان‌ها خودنمایی می‌کنند. هوای دره به خاطر وجود جریان آب بسیار دلپذیرتر از دشت می‌باشد.

چند نکته مهم

  • تقریبا از ابتدای مسیر آسفالته به سمت دشت ارغوان خطوط مختلف تلفن همراه آنتن‌دهی ندارند و شاید برای عده‌ای مهم باشد که این موضوع را قبل از سفر به دره ارغوان بدانند.
  • مسیر پیاده‌روی برای افرادی که سن بالایی دارند و یا توانایی عبور از روی سنگ‌های مرتفع یا گذر از درون آب را ندارند، مناسب نیست. برخی قسمت‌های مسیر هموار نیست.
  • راه بدون توقف حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پیاده‌روی است.
  • بهتر است وسایل خود را با کوله‌پشتی حمل نمایید.
  • این دره زیبا هم‌اکنون بسیار پاکیزه و عاری از زباله‌ است. ما نیز مانند طبیعت‌گردانی که قبل از ما به اینجا آمده‌اند، در حفظ و نگهداری این طبیعت بکر کوشا باشیم.
دشت ارغوان
«درشت ارغوان» ابتدای مسیر پیاده‌روی، عکس از _tripaholics_
«خوشه‌های ارغوان»
«خوشه‌های ارغوان» عکس از _tripaholics_
رودخانه خروشان دره ارغوان
«رودخانه خروشان دره ارغوان» عکس از _tripaholics_
درهو چشمه و ارغوان‌ها
«دره و چشمه و ارغوان‌ها» عکس از _tripaholics_
زیبایی‌های دره ارغوان
«زیبایی‌های دره ارغوان، مشهد» عکس از _tripaholics_
خودنمایی ارغوان‌ها بر فراز تپه
«خودنمایی ارغوان‌ها بر فراز تپه» عکس از _tripaholics_
«دره ارغوان در قاب یک تصویر»
«زیبایی دره ارغوان در قاب یک تصویر» عکس از _tripaholics_

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید