زیباترین جنگل های ایران کجاست؟(خواندن 5 دقیقه)

طبیعت سراسر شگفتی و زیبایی است. بیابان، دریا، جنگل، هرکدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. به عبارتی دیگر هریک دنیای عجیب و اسرارآمیزی در دل خود پنهان کرده‌اند که شاید تمام آن را ما نبینیم. در سراسر دنیا، زیباترین و دلکش‌ترین مناطق طبیعی جنگل‌ها هستند. به جنگل فکر کنید. به گیاهان بسیاری که دارد. به حیوانات وحشی که در خود پنهان کرده است. به قارچ‌های خودرو که از گوشه و کنار تنۀ درخت‌ها و سنگ‌ها سر بیرون آورده‌اند. به زمین پر از شاخ و برگش، به درختان تنومند و بلند قامتش، به دارکوب‌ها و دیگر پرنده‌ها فکر کنید که صداشان به گوش می‌رسد اما خودشان دیده نمی‌شوند.

این اکوسیستم بزرگ و سبز و صد البته زیبا، موجودات زندۀ بسیاری را در کنار هم قرار داده است. از قبیل: گیاه و حیوان، گیاهانِ سمی و خوراکی، حیوانات گوشت‌خوار و گیاه‌خوار. جنگل، خانۀ طبیعی انواع بسیاری از موجودات زنده است. با میزبون همراه باشید تا دربارۀ این خانه‌های سبز بیشتر بدانید.

جنگل‌های ایران

۳٬۴۰۰٬۰۰۰ یا سه میلیون و چهار صد هزار هکتار از خاک پاک ایران، جنگل است؛ آن هم در دامنه‌های شمالی کوه‌های البرز و استان‌های ساحلی دریای خزر.

رشته کوه البرز، بلندترین رشته کوه خاورمیانه، هم‌چون دیواری است که دریای خزر و ساحلش را از نقاط مرکزی ایران جدا می‌کند. این دیوار بلند سبب شده یک طرف آن سرسبز و مرطوب باشد و طرف دیگر از ابر محروم و گرم و خشک.

تمام ساحل دریای خزر یعنی از شرق استان اردبیل تا استان خراسان شمالی مناطق جنگلی وجود دارد. سه استان گیلان، مازندران و گلستان سهم اعظم آن را در بر دارند. مساحت جنگل‌های سایر نقاط ایران سه میلیون هکتار است.

از جنگل‌های دیدنی ایران

جنگل‌ها همیشه زیبا و سبز هستند. که اگر نبودند به این نام خوانده نمی‌شدند. اما بر ماست که مراقب این معادن طلای سبز باشیم. شاید بهتر باشد به جای عبارت طلای سبز که جنبۀ تجاری و اقتصادی را پررنگ می‌کند بگویم جنگل‌ها، ابریشم یا حریر سبز هستند. پیشنهاد میزبون به گردشگران عزیز در این سفر سبز اجاره خانه روستایی در رامسر است. پیشنهادات میزبون را جدی بگیرید. در ضمن لازم است مراقب این حریر سبز باشیم، چون وجود ما وابسته به وجود این مکان پر رمز و راز است. در ادامه برخی از جنگل‌های دیدنی ایران معرفی می‌شود:

جنگل گیسوم

جنگل گیسوم

این جنگل در ۱۷ کیلومتری تالش واقع شده است. ۸۰ هکتار مساحت دارد. ویژگی منحصر به فرد این جنگل دالان سرسبز و پر دار و درخت آن است که به دریا می‌رسد. گیسوم ۷۶ گونۀ گیاهی را در دل خود جای داده است. ۲۱ گونه گیاه چوبی و باقی گیاهان علفی هستند.

جنگل گیسوم

اگر به گیسوم رفتید آبشار ویسادار را از دست ندهید. در ضمن این منطقه با قلعه رودخان و اسالم فقط ۱۰ کیلومتر فاصله دارد.

جنگل ابر

با توجه به آب و هوای گرم و کویری استان سمنان، کسی نمی‌تواند حتی تصور کند که یکی از زیباترین جنگل‌های ایران در این استان قرار داشته باشد. جنگل ابر که در ۴۵ کیلومتری شاهرود، در نزدیکی روستایی به نام ابر قرار گرفته است، یکی از زیباترین جنگل‌های ایران بوده که از عمر درختان تنومند و باشکوه هیرکانی آن حداقل ۴۰ سال می‌گذرد. در این جنگل با مساحت ۳۵ هکتار، گونه‌های مختلفی از درختان مانند راش، اورس و توسکا یافت می‌شود. اگر در فصل پاییز و تابستان به این جنگل سفر کنید شاهد زیباهای وصف نشدنی خواهید بود. با ورود به این جنگل بوی خوش آویشن مشامتان را پر خواهد کرد. در جنگل ابر علاوه بر آویشن، گیاهانی مانند چوبک، دم روباهی و نارون نیز دیده می‌شود. یکی از علت‌هایی که این منطقه را با اهمیت‌تر کرده است، وجود بیش از ۴۰ گونه گیاه دارویی در آن می‌باشد.

جنگل دالخانی

دالخانی زیبا در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی رامسر واقع شده است. این جنگل به دالان بهشت شناخته می‌شود. سراسر جنگل را مه در بر گرفته است. شاید چون فقط ۱۰ کیلومتر با دریا فاصله دارد.

جنگل دالخانی

دالخانی از ابتدای جاده میرزا کوچک‌خان شروع می‌شود و تا ییلاقات شگفت‌انگیز جنت رودبار و گرسماسر و گلین امتداد می‌یابد.

جنگل‌های ارسباران

این جنگل‌های زیبا در شمال شرقی آذربایجان شرقی و در فاصله ۲۲۱ کیلومتری از تبریز واقع شده‌اند. نام دیگر این جنگل‌ها قره داغ است. اگر تابستان از گرما رنج می‌برید چارۀ کار شما این است که مهمان ارسباران شوید چون در این جنگل‌های زیبا دمای هوا در گرم‌ترین اوقات تابستان ۱۵ درجۀ سانتی گراد است و افزایش دما از ۲۳ درجه تجاوز نمی‌کند.

ارسباران، این پارک ملی، خانۀ ۲۲۰ گونه پرنده، ۳۸ گونه خزنده، ۵ گونه دوزیست، ۴۸ گونه پستاندار و ۲۲ گونه ماهی است. به علاوه جالب است بدانید که یکی از مناطق احیای مارال (آهو) هم هست.

تنوع گیاهی ارسباران نیز قابل توجه است. ۱۵ درصد از کل انواع گیاهان ایران در این ناحیه جمع شده‌اند. ۴۶ درصد گیاهان دارویی، ۲۰ درصد زینتی و ۱۷ درصد خوراکی هستند. ارسباران خانۀ درختان بلوط، کیکم، سماق، زرشک، انار وحشی، سیب وحشی، گلابی وحشی و بوته‌های تمشک و زغال‌اخته است. علاوه بر این میوه‌ای به اسم قره‌قات نیز در این منطقه رشد می‌کند. فصل چیدن این میوۀ ترش و خوشمزه اواسط تابستان است.

سفر به جنگل‌های شمالی ایران

یک راه ارتباط مستقیم و ناب با طبیعت، سفر به جنگل است. جنگل طبیعت بکر و دست نخورده‌ای است که می‌تواند ما انسان‌های امروزی را از قیل و قال دنیای صنعتی رها کند. نگرانی‌ها و دلمشغولی‌های روزمرّه را التیام بخشد. این طبیعت بکر فرصتی است برای تنفس هوای تازه.

همچنین این حضور سبز روح را تلطیف می‌کند. شاید حتی قدرت شاعرانگی هدیه کند. به جنگل‌ها سفر کنید. سبزی و طراوتش را ببینید. هوای پاکش را استشمام کنید. ضمناً فراموش نکنید مراقب این حریر سبز لطیف باشید. چون زیستگاه بسیاری از موجودات زنده است. شاید ما آن‌ها را نبینیم اما آن‌ها وجود دارند و در آن جنگل در حال زندگی هستند. مزاحم بقای آن‌ها نباشیم.

برای سفر به جنگل نگران اقامتگاه نباشید. به میزبون اعتماد کنید و مطمئن باشید امنیت و آسایش شما را فراهم می‌کند. شما می‌توانید اجاره ویلا در رامسر یا اجاره ویلا لاکچری در رامسر را امتحان کنید. میزبون سفری خوش را برای شما آرزو دارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید