ماسال ؛ نگین درخشان گیلان(خواندن 4 دقیقه)

استان گیلان. شهرستان ماسال
شهرستان ماسال در استان گیلان

شهر ماسال با جمعیتی بالغ بر ۵۲ هزار نفر یکی از شهرستان‌های استان گیلان می‌باشد. این شهرستان از دو شهر ماسال و شاندرمن تشکیل شده است. طبیعت زیبای این شهر یکی از مقاصد اصلی علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی است. شهری کوه‌پایه‌ای که در کنار کوه‌های تالش قرار گرفته است، مناظری بکر و دست نخورده دارد.

وقتی از این شهر وارد جاده کوهستانی ماسال به خلخال می‌شوید، آنچه پیش روی‌تان است یک تعریف متفاوت از زیبایی را به شما عرضه می‌کند. ماسال نگین درخشان گیلان، جایی‌ست که چشم هر گردشگری را مسحور خود می‌نماید.

ماسال شهر آبشارهای مرتفع

ماسال به شهر آبشارها نیز معروف است. آبشارهای خون، ویوز، تولی نساء و رامینه از آبشارهای معروف این منطقه هستند.

آبشار ویوز

آبشار ویوز با منطقه ییلاقی النزه همجوار است. آبشار خون ارتفاعی بیش از ۱۵ متر دارد و یکی از بلندترین آبشارهای این منطقه می‌باشد. این آبشار زیبا مقصد بسیاری از گردشگران و کوهنوردان است. آبشار ویوز ادامه رودخانه‌ای است که در میان کوه‌ها جریان دارد و در این مکان تبدیل به آبشاری بلند شده تا بتواند مسیر خود را در میان کوه‌ها و تپه‌ها و درختان ادامه دهد.

آبشار تولی نساء

تولی نساء ارتفاع زیادی ندارد اما یکی از خروشان‌ترین آبشارهای ایران است. خروش آب‌های این آبشار، یکی از بی‌نظیرترین تصاویر و گوش‌نوازترین اصوات طبیعت را پدید آورده است. تولی نساء از بلندای دیواری فرو می‌ریزد که آن‌قدر صاف است، گویی ساخته دست انسان می‌باشد. برای رسیدن به تولی نساء ماشین آفرود لازم است. البته میری مال رو هم وجود دارد که حدود دو ساعت باید پیاده روی کرد.

آبشار رامینه

آبشار رامینه، آبشاری بکر و زیباست که در بالای جاده اصلی قرار گرفته است. از جاده تا آبشار فقط ۱۰ دقیقه راه است اما راهی با فرازو نشیب فراوان در پیش دارید. رامینه که در دل جنگل قرار دارد، خروشان و با شیب تند یک صحنه بی‌بدیل را پدید آورده است.

رودخانه‌های شهرستان ماسال

رودخانه‌های خالکایی و مرغک از زیباترین رودخانه‌های استان همیشه سبز گیلان هستند.

رودخانه مرغک

مرغک‌رود که به رود شاندرمن یا الکان‌رود نیز معروف است، از آبریزه‌های ارتفاعات بزن‌دار و کوه‌های ناو سرچشمه می‌گیرد و جریان آب دائمی دارد. مرغک از شالیزارها و روستاهای منطقه عمومی شاندرمن عبور می‌کند و این مناطق وسیع را سیراب می‌گرداند. آن‌گاه از طریق غازیان وارد تالاب بندرانزلی می‌شود.

رودخانه خالکایی

این رودخانه که از ارتفاعات شاه معلم سرچشمه می‌گیرد، با طی مسافت ۴۰ کیلومتر از وسط شهر ماسال عبور می‌کند. خالکایی هم فضایی سرسبز با امکاناتی اندک در پارک شهر را در کنار خود دارد و هم از دل جنگل‌ها عبور می‌کند و فضایی چشم‌نواز را در جنگل پدید آورده است. از مهم‌ترین قابلیت‌های خالکایی، که به خاطر خروشان بودنش به وجود آمده، امکان رفتینگ یا همان قایق‌سواری است.

دیگر جاذبه‌های ماسال

ماسال شهری با جاذبه‌های گوناگون و متنوع است. منطقه ییلاقی اولسبلنگاه دارای چشم‌اندازی بی‌نظیر می‌باشد. گورستان خون که مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است و به ثبت ملی رسیده در روستای خون واقع شده است. منطقه اسب ریسه نیز مربوط به هزاره اول قبل از میلاد تا اوایل دوران تاریخی پس از اسلام می‌باشد و به دلیل رودخانه خروشان در دامنه صخره‌هایش قابلیت کایاک‌سواری دارد. شهر تاریخی گکسر که دارای ۱۲۰۰ سال قدمت است در میان جنگل‌های دغان قرار گرفته و بزرگترین شهر باقی‌مانده از دوران اسلامی در شمال ایران است.

غار آویشو

غار آویشو که طولانی‌ترین غار آبی استان گیلان است در این شهر قرار دارد. این غار حدود ۷۴۰ متر طول و ۱۵۰ متر عمق دارد. درون غار زیستگاه جانورانی چون خفاش، حلزون، آبدزدک و پشه است. این غار در سال ۱۳۸۹  در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان اثر طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

زیبایی‌های ماسال
« زیبایی‌های ماسال » عکس از امین نخی

سوغات ماسال

این شهر سوغاتی‌های فراوانی دارد که بیشتر آن‌ها هنر دست مردان و زنان ماسالی است. از این میان مهم‌ترین سوغاتی‌ها عبارتند از: جاجیم‌بافی، نان محلی، شال‌بافی، البسه محلی، دست‌بافت پشمی، چلنگری، نمدمالی، نازک‌کاری و خراطی چوب.

اقامتگاه‌های ماسال

سفر به ماسال، تنها یک طبیعت‌گردی ساده نیست. زندگی با طبیعت در ییلاقات ماسال یکی از رؤیایی‌ترین لحظات را برای گردشگران رقم می‌زند. برای اجاره ویلا ماسال می‌تواند بهترین مقصد برای گردشگرانی باشد که بار سفر به شمال کشور را بسته‌اند. رزرو ویلا در ماسال بسیار راحت است، زیرا تنوع ویلا و سوئیت در این شهر بسیار زیاد است. اجاره ویلا در ماسال به صورت آنلاین بهترین و راحت‌ترین نوع انتخاب اقامتگاه است.

«کلبه جمگلی در ماسال»
« کلبه جنگلی در ماسال » عکس از امین نخی

اگر قصد سفر به شمال کشور را دارید و هنوز مقصد خود را انتخاب نکرده‌اید، ماسال می‌تواند بهشت رؤیاهای شما باشد.

ابرهای ماسال
« ابرهای ماسال » عکس از امین نخی

3 دیدگاه‌ها

  1. […] ماسال به معنی کنار کوه، یا دارای کوه در غرب استان گیلان و میان کوه‌های تالش قرار دارد. شهری بسیار زیبا که در کنار رودخانه خالکایی واقع شده و لقب شهر آبشارها را ازآن خود کرده است. این شهر روستاهایی دارد که می‌توان اقامتی بی‌مانند را در آن‌ها تجربه کرد. اولسبلنگاه، طاسکو، اسب ریسه، اسطلخ زیر، امامزاده شفیع و… از روستاهای دیدنی این منطقه زیبای گیلان است. از جاذبه‌های ماسال می‌توان به آبشارهای ویوز، خون، تولی نساء و رامینه، و غارهای باستانی خندیله پشت، چسلی و کلچال اشاره کرد، که البته این‌ها قسمت کوچکی از جاذبه‌های این بهشت گمشده است. […]

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید