شیراز زیبا و کوه‌های اطراف شهر(خواندن 5 دقیقه)

طبیعت شیراز
طبیعت شیراز

شیراز زیبا در جنوب غربی ایران زمین و در بخش مرکزی فارس واقع شده است. این شهر دلکش مرکز استان فارس است. این شهر زیبا  با طول ۴۰ کیلومتر و عرض متغیر بین ۱۵ تا ۳۰ کیلومتر، ۱۲۶۸ کیلومتر مربع مساحت دارد.

اطراف شیراز با شکوه با رشته کوه‌های مرتفع احاطه شده‌ است. این رشته کوه‌ها هم چون حصاری استوار از این شهر محافظت می‌کنند. این حصار مستحکم از لحاظ سوق الجیشی و حفظ شهر نقش بسیار مهمی را بازی می‌کند.

این شهر بی‌نظیر از سمت غرب به کوه دراک، از سمت شمال به کوه‌های بمو، سبز پوشان، چهل‌ مقام و بابا کوهی که از رشته‌ کوه‌های زاگرس است محدود می‌شود.

رودخانهٔ خشک شیراز یک رودخانهٔ فصلی است. این رودخانۀ فصلی پس از عبور از شهر شیراز به سمت جنوب شرقی حوضهٔ خود متمایل می‌شود و به دریاچه مهارلو می‌ریزد.

میزبون گردشگران کوه‌نورد را به حصار مستحکم شیراز زیبا دعوت می‌کند. هر زمان به این شهر سفر کردید دیدار از کوه‌های پر اهمیت این شهر را هم در برنامه بگنجانید. این کوه‌ها علاوه بر جلوه‌ها و جذابیت‌های طبیعی ردّپای بزرگان تاریخ شیراز را در خود حفظ کرده‌اند.

کوه دراک

کوه دراک
کوه دراک

کوه دراک به نام‌های دیگری از جمله: کوه برفی، کوه مستسقی، کوه مادر نیز خوانده می‌شود. کوه دراک از غرب شیراز زیبا آغاز می‌شود و از شمال غرب می‌گذرد و ادامه می‌یابد تا به روستای علی آباد برسد. در روستای علی آباد خاتمه می‌یابد. در قلهٔ این کوه بنایی ساخته شده است؛ در این بنا مشخصات کوه و قله به صورت مکتوب بر روی یک لوح نوشته شده است. قله این کوه بر اساس جی پی اس ۲۸۹۳ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. وجه شمالی کوه دراک معمولاً از اوایل آذر تا اواخر اسفند از برف پوشیده شده است. برای تجربۀ صعود از این کوه اجاره منزل مبله در شیراز را انتخاب کنید. شیرازی‌ها مهمان نوازهایی بی‌نظیر هستند.

کوه دراک
کوه دراک

کوه‌های بمو

بَمو، کوهستانی در رشته‌کوه زاگرس است؛ در شمال شیراز زیبا و در استان فارس قرار دارد. این کوهستان دارای زمینهای استپی و نیمه استپی است. در سال ۱۳۴۱ این کوهستان چشم نواز با نام پارک ملی بمو به صورت حفاظت شده درآمد.

کوه بَمو، از شمال غربی تا جنوب شرقی شیراز امتداد دارد. این کوه در شرق به ارتفاعات خرمن کوه و در جنوب به دریاچه مهارلو می‌پیوندد. بلندترین قله این کوه کَل اد نام دارد که حدود ۶۶۱، ۲ متر ارتفاع دارد.

کوه‌های بمو
کوه‌های بمو

رشته کوه بمو دشت شیراز را از دشت مرودشت جدا می‌کند. البته چندین درۀ دشت مانند دیگر در بین این رشته کوه وجود دارد. چاه مَحْکی شرقی و چاه محکی غربی و بالِش (نزدیک به گردنه بالِش) در شمال این رشته کوه دیده می‌شود. همچنین گردنه‌های آب باریک و باجگاه در مسیر راه شیراز به اصفهان در شمال غربی این رشته کوه قرار دارد. آب رکن آباد در قسمت غربی آن واقع است. همچنین بند امیر در سمت شمال شرقی آن قرار گرفته است.

اگر از راه قدیمی شیراز بروید از جنوب شرقی رشته کوه عبور می‌کنید. تنگ الله اکبر مشرف بر شیراز در طرف جنوبی آن واقع شده است. شهر شیراز در جنوب آن، و زَرقان در شمال آن قرار گرفته است. عشایر عرب خمسه در آبادیهای کوچک پیرامون آن ساکن شده‌اند و به زراعت و باغداری (انگورکاری دیم) و دامداری اشتغال دارند. میانگین بارندگی سالانه در این منطقه به حدود چهارصد میلی‌متر می‌رسد.

شیراز در یک نگاه: 

دلم از وحشت زندان سکندر بگرفت، رخت بربندم و تا ملک سلیمان بروم

سبز پوشان

امام زاده سید اسحاق - سبز پوشان
امام زاده سید اسحاق – سبز پوشان

سبز پوشان یکی دیگر از کوه‌های استان فارس می‌باشد. سبز پوشان زیبا که توصیفش از نامش پیداست در جنوب شیراز زیبا و در چهار کیلومتری چشمهٔ پیربناب قرار گرفته‌ است. در یکی از غارهای این کوه یک امام‌زاده قرار دارد که به این کوه اهمیت زیارتی نیز می‌بخشد. سبز پوشان دیدنی است. این تجربۀ دیدار را با اجاره سوئیت در شیراز دلنشین‌تر کنید.

کوه سرخ :

در غرب شیراز کوهی به نام کوه سرخ قرار دارد که منظره آن به صورت سر یک انسان خوابیده به نظر می‌رسد. این کوه به دلیل تشکیل شدن از شن و ماسه‌های ریز و درشت، قرمز رنگ دیده می‌شود که جذابیت خاصی به آن بخشیده است. هنگامی که از کوه‌های اطراف، مانند دراک، به کوه سرخ نگاه می‌کنیم فقط پرتگاه و دیواره‌های بلند آن به چشم می‌آید و صعود به آن به نظر امری غیر ممکن است، ولی از طریق دره‌های زیبا و عمیقی که وجود دارد می‌توان به آن صعود کرد. از بارز‌ترین ویژگی‌های این کوه داشتن ۳۰ چشمه فعال در نقاط مختلف می‌باشد که این موضوع حاکی از این است که در گذشته افرادی در این محل زندگی می‌کردند؛ همچنین وجود آب و پوشش گیاهی مناسب و وجود هشت برج دیده بانی از جنس سنگ و ساروج در اطراف کوه و مشاهده انواع ظروف گلی و شکسته این ادعا را اثبات می‌کند.

چهل مقام یا چهل دختران

مقبره شاه شجاع
مقبره شاه شجاع

چهل مقام یا چهل دختران، کوهی است که در شمال شرقی شیراز زیبا واقع شده است. در اخبار خلفا آمده است که کریم خان زند سنگی را آنجا قرار داده است که اکنون همان سنگ به آرامگاه شاه شجاع شهرت یافته است. شاه شجاع یکی از فرماندهان پیشین فارس و ممدوح حافظ شیرازی عزیز و خوش آوازه و همچنین ممدوح عبید زاکانی بوده است. شاه شجاع یکی از بهترین حاکمان وقت بوده است و به لطف حکم‌رانی این شاه شجاع شیراز در امنیت و سلامت به سر می‌برده است.

باباکوهی

بابا کوهی
بابا کوهی

برخی اماکن از برکت وجود ساکنانشان بیش از پیش اهمیت می‌یابند. تا حدی که ممکن است نام آن مکان خاص از نام ساکن آن برداشته شود. حکایت بابا کوهی چنین حکایتی است. این کوه دو غار دارد. یکی از این دو غار در گذشته‌های دور خانۀ عارفی بوده است و دیگری امروزه آرامگاه ابو عبدالله محمدبن عبدالله معروف به ابن باکویه و مشهور به باباکوهی است. نام دیگر این کوه سبو است.

سفر به شیراز

شیراز زیبا از جمله مقاصد پر جاذبه و پر طرفدار برای سفر است. دیدنی‌ها و زیبایی‌های این شهر در شمار نمی‌گنجد. روزها هم کفاف دیدار از این شهر را نمی‌دهند. گردشگران می‌توانند بارها و بارها به این شهر دل نواز سفر کنند و هر بار جلوه‌های زیبا و تازه از این شهر ببینند. در سفر به این شهر جذاب میزبون، میزبان شما عزیزان است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید