دریاچه مهارلو در شیراز زیبا؛ شگفتی طبیعت(خواندن 11 دقیقه)

دریاچه مهارلو
دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو یکی از شگفتی‌های طبیعت است. این شگفتی زیبا در ایران زمین، در استان فارس و در شیراز دلگشا واقع شده است. این دریاچۀ زیبا و جذاب در جنوب شرقی شهر شیراز قرار دارد. اما شگفتی این دریاچه چیست؟ چرا از سراسر دنیا برای تماشای این دریاچه سر و دست می‌شکنند و هر طور هست خود را به این دریاچه می‌رسانند تا آن را از نزدیک ببینند؟ اگر مشتاقید پاسخ این سؤال را بدانید با میزبون همراه باشید.

شیراز شهر عشق و شعر و ادب است. در این موضوع هیچ شکی نیست. شیراز سرشار از دیدنی‌های تاریخی و یادوارۀ بزرگان ادب و تاریخ است. در این گزاره هم هیچ شکی نیست. اما بدانید و آگاه باشید که تمام جاذبه‌های شیراز، زیبا به همین جا ختم نمی‌شود. شیراز علاوه بر بناهای تاریخی و آثار و نشانه‌های گذشتۀ پر بارش سرشار است از زیبایی‌ها و جاذبه‌های طبیعی. میزبون در این مقاله قصد دارد به یکی از این جاذبه‌های طبیعی بپردازد. اما اگر مایل هستید در یک نگاه شیراز را از نظر بگذرانید روی لینک زیر کلیک کنید:

دلم از وحشت زندان سکندر بگرفت، رخت بربندم و تا ملک سلیمان بروم

دریاچه صورتی رنگ مهارلو

این دریاچه کجاست؟

دریاچه صورتی رنگ مهارلو در قسمت جنوب شرقی شیراز با صفا و در ۵۷ کیلومتری جاده شیراز به فسا واقع شده است. این دریاچه در همسایگی یک روستای قدیمی به همین نام قرار گرفته است. روستای مهارلو یک روستای بسیار قدیمی است به طوری که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد. در گذشته به روستای مهارلو روستای دشت گل می‌گفته‌اند.

شهرت دریاچه مهارلو!

آنچه سبب شده است این دریاچۀ زیبا شهرۀ خاص و عام شود و از همۀ شهرها یا حتی دیگر کشورها گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب کند رنگ قرمز آن است. باورتان می‌شود دریاچه‌ای آبی نباشد و در عوض قرمز باشد؟ شاید اگر آبی نبود و در عوض سبز بود خیلی راحت می‌گفتیم جلبک‌های سبز روی آب قرار گرفته‌اند و باعث شده‌اند دریاچه آبی نباشد و در عوض سبز باشد. اما حالا که رنگ آب دریاچه در عوض آبی قرمز است رسیدن به پاسخ کمی دشوارتر به نظر می‌رسد.

*نکته: دریاچه‌ها به این راحتی سبز نمی‌شوند. رنگ سبز در باتلاق‌ها دیده می‌شود. در صورتی که جلبک‌های بسیاری روی آب قرار بگیرند این توهم را ایجاد می‌کنند که آب سبز است. اما در مورد دریاچه صورتی رنگ مهارلو باید عرض کنم که این قرمز بودن یک توهم نیست. آب واقعاً قرمز است.در ضمن آب کثیف نیست. بلکه بسیار شفاف است.

چرا دریاچه مهارلو قرمز رنگ است؟

در پاسخ به این سؤال باید بگویم شدت تبخیر آب در این دریاچه بسیار بالاست. همین تبخیر شدید باعث افزایش درجۀ شوری این دریاچه شده است. افزایش درجۀ شوری آب دریاچه مسبب تکثیر نوعی جلبک دریایی قرمز رنگ خاص شده است. اسم این جلبک دریایی قرمز رنگ خاص کشند قرمز است. رشد و تکثیر بیش از حد این جلبک در دریاچه صورتی رنگ مهارلو سبب شده رنگ آب به قرمزی گراید. جالب است بدانید حضور همین جلبک در دریاچه باعث شده تا هیچ موجود زنده‌ای نتواند در این دریاچه زندگی کند. تنها موجود زندۀ ساکن در این دریاچۀ قرمز رنگ یک نوع آبی به نام آرتیما است.

محیط زیست مهارلو

همان‌طور که ذکر آن رفت، شوری بیش از حد آب دریاچه مانع از زیستن موجودات آبزی مخصوصاً ماهی‌ها در این دریاچه شده است. اما در گوشه و کنار دریاچه صورتی رنگ مهارلو می‌توان خزندگانی از جمله مارمولک، سوسمار، مار و لاک پشت را دید. در ضمن این دریاچۀ زیبا و قرمز رنگ خانه و کاشانۀ ییلاقی برخی از پرندگان هم به شمار می‌رود. برخی پرندگان ساکنان دائمی دریاچه هستند و برخی دیگر مهاجرند و هنگام ییلاق به دریاچه می‌آیند. حواصیل (مرغ حوصله)، لک لک، پلیکان، کشیم، باکلان، اگرت، فلامینگو، اردک، خوتکا، سارگپه و … از جمله پرندگانی هستند که در این دریاچه به چشم می‌خورند.

وجه تسمیه دریاچه‌ی زیبای مهارلو

درست است که بیشتر از همه این دریاچه را به نام دریاچه مهارلو می‌شناسند، ولی خوب است بدانید که مهارلو با نام-های دیگری چه در زمان حال و چه در گذشته معروف بوده است. از بین معروف‌ترین اسامی حال حاضر می‌توان به مهلویه، مهلو و ماهلویه اشاره کرد. همچنین در گذشته این دریاچه‌ی زیبای صورتی رنگ را با جنکال و یا دریاچه نمک نیز معرفی می‌کردند.

جغرافی‌دان‌ها و تاریخ‌دان‌های ایرانی در گذشته از نام‌های مختلف دریاچه مهارلو در نسخ خود نام برده‌اند. یکی از معروف‌ترین جغرافی‌دان‌های قرن چهارم هجری قمری به نام اصطخری، دریاچه مهارلو را جنکان نامیده است. همچنین ابوالفدا و ابن بطوطه نیز این دریاچه را به نام جنکان معرفی کرده‌اند.

ابن بلخی که فارسنامه‌ای را نوشته است در آن از دریاچه مهارلو به نام دریاچه ماهلویه نام برده است. همچنین حمدالله مستوفی نیز در جغرافیای خود از این دریاچه با نام ماهلویه سخن گفته است.

بهترین فصل برای سفر به دریاچه صورتی رنگ مهارلو

دریاچۀ قرمز رنگ مهارلو یک دریاچۀ فصلی به شمار می‌رود. به این معنا که در فصل تابستان سطح آب دریاچه فروکش می‌کند و در فصل پاییز و زمستان دوباره افزایش می‌یابد. به این ترتیب بهترین فصل برای سفر به این دریاچۀ زیبا از ابتدای پاییز تا اواسط اردیبهشت ماه است. اگر در این زمان به دریاچه صورتی رنگ مهارلو سفر کنید احتمالاً پرندگان مهاجر را هم خواهید دید. با اجاره سوئیت مبله در شیراز اقامت کنید و این شگفتی طبیعت را از نزدیک ببینید.

پ.ن: زیباترین و دل‌انگیزترین مناظر و تصاویر را فقط و فقط می‌توانیم در قلب طبیعت بیابیم. طبیعت، همان تابلوی بی‌نظیر و شگرفی که می‌تواند ساعت‌ها و ساعت‌ها نگاه موشکاف‌ترین ذهن‌ها را به خود جذب کند و باز همچنان ناشناخته و ژرف باقی بماند. تابلوی جذاب و چشم‌نوازی که هرگز متخصص‌ترین افراد هنرشناس نیز نمی‌توانند بر آن قیمتی بگذارند. طبیعت خودش می‌تواند تخیل را گسترش دهد، بر قاعده‌ها و تابوها خط بطلان بکشد و قواعدی نو دراندازد. درست همان‌طور که در دریاچۀ زیبا و تماشایی مهارلو شاهدش هستیم. این دریاچۀ ناب خیلی ساده تنها با اندکی تغییر در املاح و مواد معدنی که در خود دارد توانسته است قاعدۀ همیشه آشنای دریاچه‌ها را در هم بریزد و طرحی نو دراندازد. شاید اگر هنرمندی در اثر هنری خودش روی بوم نقاشی آبی دریاچه را به رنگی دیگر نشان دهد موجب شگفتی و حیرت شود و حتی شاید طعن‌ها و نقدهای اهل هنر را برانگیزد شاید هم باعث رواج تحسین‌ها و احسنت‌ها به دلیل نوآوری شود. اما حالا می‌بینیم که طبیعت خودش دست به قلم برده است و خودش رنگ آبی و آرام‌بخش دریاچه را به رنگ صورتی ملیح و دلنواز درآورده است. شاید شایسته باشد گفته شود که این اثر دلبرانۀ خالق هستی نه تنها منتقدین هنری بلکه متخصصین علوم مختلف را به فکر واداشته است و انگشت حیرت بر دهان خلق نگاشته است. حیرتی که نه تنها چشم‌ها و ذهن‌ها بلکه، بیشتر و عمیق‌تر از آن، قلب‌ها را شگفت‌زده کرده است. حتی عکس‌های دریاچۀ مهارلو، زیبا و شگفتی‌آفرین هستند چه رسد به حضور در قلب این دریاچۀ شگرف و تماشای آن از نزدیک و حتی ورود به آن و شناوربودن بر سطح آن سوار بر یک قایق سبک و حتی دست‌بردن به داخل آب و لمس رنگ صورتی ناب. میزبون از شما یاران جان دعوت می‌کند که در سفر به شهر محبوب و دلنشین شیراز حتماً برای دیدار از دریاچۀ مهارلو نیز زمانی در نظر بگیرید و حتماً زمانی هرچند محدود را به تماشای زیبایی این دریاچه سپری کنید. و یقین داشته باشید که این لحظات ژرف و آرام در کمال آرامش می‌توانند جذاب‌ترین و خاطرانگیزترین لحظات عمر گرانبهای شما باشند. گاهی وقت‌ها، اندکی سکوت و چشم‌اندازی متفاوت می‌تواند جذاب‌ترین و دلبرانه‌ترین تفریح در تمام عالم به شمار رود و بدون شک خواهد توانست که زیباترین و دل‌انگیزترین تصاویر را در قلب و ذهن رقم بزند. تصاویری عمیق، عزیز و اصیل که حتی یادآوری خاطرۀ آن‌ها لذت‌بخش و دلگرم‌کننده خواهد بود.

مسیر دسترسی به دریاچه مهارلو در استان فارس

علمای گردشگری توصیه می‌کنند پیش از عزم سفر اقامتگاه خود را انتخاب کنید. برای عمل به این توصیۀ مقبول می‌توانید همین حالا و به همین راحتی منزل مبله شیراز را کلیک کنید. پس از رسیدن به شیراز زیبا و دلربا کامل استراحت کنید. سپس به گشت و گذار در شیراز بپردازید. یک روز از سفرتان را به دیدار از دریاچه صورتی رنگ مهارلو اختصاص دهید. در آن روز با شکوه وارد جاده شیراز به فسا شوید. ۲۰ کیلومتر از جاده را طی کنید. به همین راحتی به ابتدای دریاچه رسیده‌اید. اگر همین مسیر را ادامه دهید و فقط ۵۷ کیلومتر دیگر پیش بروید به روستای مهارلو خواهید رسید.

روستای مهارلو

جای بسی افسوس است اگر تا دریاچه صورتی رنگ مهارلو بروید و از دیدار روستای زیبای مهارلو غافل بمانید. این روستا بسیار جذاب و دیدنی است و خود به تنهایی یکی از جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌رود. این روستای سبز و زیبا در دامنه‌های جنوبی کوه‌های مرتفع زاگرس قرار گرفته است. خانه‌های این روستا هم بسیار دیدنی هستند. چون این خانه‌ها طاق‌های بلند دارند و پنجره‌هایی قوس دار.

همچنین این روستا سرشار است از باغ‌های پراکنده مملو از درختان بادام ، انار و انجیر. در ضمن لازم به ذکر است که این روستا یک چشمۀ آب معدنی هم دارد. باغ‌های این روستا در مجاورت همین چشمه قرار گرفته‌اند. این چشمۀ حیات بخش هزاران هزار بار بر زیبایی روستا افزوده است و سبزی و شادابی را به ارمغان آورده است.

اهالی روستا این چشمۀ حیات بخش را چشمۀ شفا می‌نامند. آن‌ها عقیده دارند آب این چشمه بیماری‌های پوستی را شفا می‌دهد. از دیگر جاذبه‌های گردشگری روستای مهارلو باید زیارتگاه خدیجه بانو را نام برد. این زیارتگاه بر فراز تپه‌ای در روستا قرار گرفته است. یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری جذاب روستای مهارلو به خصوص برای علاقه‌مندان به بناهای تاریخی، بقایای یک کاروانسرا مربوط به دوران صفوی به نام کاروانسرای شاه عباسی است.

دریاچه مهارلو یا دریاچه نمک

دریاچه صورتی رنگ مهارلو محل سکونت گونه‌های بسیاری از خزندگان و پرندگان مهاجر و غیر مهاجر است. می‌توان نام دریاچه نمک را هم بر این دریاچه گذاشت. زیرا این دریاچه آبی شور دارد. کمبود بارندگی، گرم‌شدن بیش از حد زمین و تبخیر بیشتر آب دریاچه باعث خشک‌شدن قسمت‌های زیادی از دریاچه شده است. به همین دلیل بستر برخی نقاط آن از نمک پوشیده شده‌اند و به عنوان منبع تأمین نمک شیراز از آن استفاده می‌شود. 

سفر به شیراز و دیدار از دریاچه صورتی رنگ مهارلو

سفر به شیراز همیشه جالب است و این شهر زیبا آن قدر دیدنی و زیبایی دارد که هزاران هزار بار سفر هم کفاف تماشای تمام شهر را نمی‌دهد. اما یکی از جاهای دیدنی شیراز که لازم است حتماً از نزدیک ببینید همین دریاچۀ قرمز رنگ مهارلو است. امید است که افزایش بارندگی مانع از خشک‌شدن این دریاچۀ بی‌همتا شود و این دریاچۀ قرمز زیبا همواره خانه و کاشانۀ ساکنان کمیابش باشد.

برای بیشتر خواندن از شیراز روی لینک زیر کلیک کنید:

شهر شیراز شهر عشق و شعر و ادب؛ جاهای دیدنی شیراز

سفر به مهارلو به سلامت.

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید