معادن ایران زمین در شهرهای پر جاذبه برای گردشگران(خواندن 7 دقیقه)

معدن سنگ گرانیت مروارید مشهد
معدن سنگ گرانیت مروارید مشهد

معادن هدایایی گران‌بها در دل زمین مادر هستند. تحفه‌هایی که از طبیعت ساخته شده‌اند و همچنان در طبیعت جا خوش کرده‌اند. دهم تیر هر سال به معادن اختصاص داده شده است. ایران زمین همیشه پایدار و همیشه سر افراز سرشار است از انواع معادن بسیار با ارزش و زیبا.

گاه محصولات استخراج شده از معادن برای تأمین انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند. گاه فلزات و سنگ‌هایی هستند که در ساخت و ساز انواع سازه‌های صنعتی به کار می‌روند. و گاه این مستخرجات سنگ هایی زیبا و زینتی هستند که در جواهر سازی یا انواع و اقسام هنرهای دستی استفاده می‌شوند.

معدن
معدن

به مناسبت روز معادن، میزبون به معرفی معادن موجود در سه شهر مهم و پر جاذبۀ ایران زمین می‌پردازد. شهری در شمال شرق، شهری در مرکز ایران زمین و جزیره‌ای زیبا و ساحلی در آب های خلیج فارس.

معادن استان خراسان رضوی

معدن طلا در مشهد
معدن طلا در مشهد

شهری که در شمال شرق ایران زیبا جا خوش کرده است و همه ساله به میزبانی بسیاری از شیفتگان خود می‌پردازد مشهد مقدس پر جاذبه است. جاهای دیدنی مشهد بی شمار هستند و این شهر به قدری جاذبه و زیبایی در دل خود جمع کرده است که مجالی برای تفحص در معادن و غنای معدنی آن باقی نمی‌گذارد.

چه معادنی در استان خراسان رضوی وجود دارند؟

معدن طلا در طرقبه مشهد
معدن طلا در طرقبه مشهد

اما شاید جالب باشد که بدانید این شهر پر طرفدار و محبوب منبع عظیمی از نفت و گاز است. همچنین ذخایر بسیار زغال سنگ، مس، روى، آهن، منگنز، خاك نسوز، منيزيت، گل سفيد، انواع سنگ‏هاى ساختمانى نظير مرمريت، تراورتن، سنگ آهن و گچ در زیر خاک و لا به لای سنگ ها و صخره های آن نهفته است. استان خراسان رضوی ۱۱۰۷حلقه معدن دارد. تولیدات عمده معدنی این استان عبارتند از: سنگ آهن، کرومیت، طلا،سنگ‌ های تزئینی، مس و فیروزه.

معدن سنگ آهک در مشهد
معدن سنگ آهک در مشهد

سنگ‌های قیمتی در بازارهای مشهد

معدن فیروزه
معدن فیروزه

در بازار های مشهد از قبیل زیست خاور، بازار رضا، الماس شرق، بازار وصال، بازارهای طرقبه، بازار بعثت طرقبه، انواع و اقسام اشیاء زینتی و زیور آلات ساخته شده از سنگ های زینتی موجود است. مخصوصاً فیروزۀ اصیل نیشابوری به وفور در بازارهای مشهد دیده می‌شود. همچنین به تازگی زیو آلات ساخته شده از مس نیز در بازارهای طرقبۀ مشهد به فروش می‌رسد که حاصل خلاقیت هنرمندان این شاخه است.

سفر به مشهد

در سفر به این شهر زیبا پس از استراحت در سوئیت مشهد را با فراغ خاطر تفرج کنید. به زیارت بروید و پس از زیارت از بازارهای اطراف حرم مطهر علی بن موسی الرضا از این سنگ‌های قیمتی و زیبا و چشم نواز و پر خاصیت به عنوان سوغات خریداری کنید. هر کدام از این سنگ‌ها علاوه بر زیبایی و ارزشمندی خاصیتی دارند. می‌توانید از فروشنده خاصیت هر یک را بپرسید و سنگ مناسب خود را انتخاب کنید.

استان فارس

استان فارس به مرکزیت شیراز، در جنوب ایران واقع شده است و چهارمین استان پهناور کشور محسوب می‌شود. این استان وسیع از شرق به یزد، از جنوب به هرمزگان و از غرب به کهگیلویه و بوشهر محدود می‌شود. استان فارس دارای دشت‌ها، بیابان‌ها، کوه‌ها، دره‌ها، چشمه‌ها، رودخانه‌ها و تنگه‌های زیادی است و ۷۰ درصد از این استان را مناطق کوهستانی تشکیل داده‌اند. استان فارس در حال حاضر با ۲۲۷ معدن در حال بهره برداری، هشتمین استان معدنی کشور است و معادن آن حدود ۴٫۲ درصد از معادن کل ایران را تشکیل می‌دهند. استان فارس با ۳ هزار و ۶۸۷ نیروی کار، رتبه هشتم تعداد نیروی کار در ایران دارد. بر طبق گزارشات اعلام شده، ارزش تولیدات سالانه معادن این استان به حدود ۲۲۳ میلیارد تومان می‌رسد؛ این به این معنا است که حدود ۱٫۶ ارزش تولیدات معادن کل ایران مربوط به شهرهای این استان است و استان فارس در این موضوع رتبه نهم را دارا است.

معادن استان یزد

معادن یزد
معادن یزد

یزد را سرزمین خدا می‌نامند. شاید جالب باشد بدانید به دلیل ذخایر معدنی که در یزد موجود است این استان را بهشت معادن نامیده‌اند. یزد ۷۲۷ حلقه معدن دارد. کلاً در کشور ایران ۶۰ نوع ماده معدنی داریم. لازم است بدانید از این ۶۰ نوع، ۵۰ نوع آن در یزد وجود دارد. در ضمن بزرگترین معدن جهان، البته در نوع خود، در یزد وجود دارد و معدن سرب و روی مهدی آباد است.

صنایع یزد

از معادن بی شمار یزد هم که بگذریم از صنایع مشهور و معروف آن نمی‌توان گذشت. این شهر دلکش در صنعت بافندگی شهرۀ خاص و عام است. اما در صنعت شیرینی پزی شهرت جهانی دارد و در هر شهری از ایران زمین به حتم چند شیرینی فروشی مختص به شیرینی یزدی وجود دارد. باید اضافه کنم که شیرینی پزی در یزد قدمتی دیرینه دارد و محصولات آن از مرزهای ایران گذشته‌اند و به آن طرف مرزها رسیده‌اند. از مهم ترین شیرینی های یزد عبارتند از: قطاب، پشمک و باقلوا.

قطاب یزد
قطاب یزد

سفر به یزد

در سفر به این شهر زیبای کویری با اجاره ویلا در یزد به قدر کفایت استراحت کنید. خستگی سفر که زائل شد به گردش بروید و جاهای دیدنی یزد را ببینید. در دیدار از دیدنی‌های بی شمار و بی نظیر یزد، از شیرینی‌های خوشمزه و مشهور آن خریداری کنید و برای عزیزان خود سوغات ببرید. اجازه دهید شیرینی سفر شما کام عزیزان تان را هم شیرین کند. در ضمن سوغات خریدن و تحفه بردن و هدیه دادن در استحکام انس و الفت و ایجاد محبت و دوستی تأثیر به سزایی دارد. شیرین کام باشید و مهربان.

باقلوا یزدی
باقلوا یزدی

معادن استان هرمزگان

استان هرمزگان ۴۷۰ حلقه معدن دارد. از میان تمام شهرهای استان وسیع و زیبا و در عین حال مهم هرمزگان، جزیرۀ کیش انتخاب شده است. زیرا جزیرۀ زیبا و پر طرفدار کیش بسیار مورد توجه گردشگران قرار دارد و هر ساله میزبان میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان است. البته گردشگران ایرانی نیز کیش را مفرح ترین و مهیج ترین مقاصد سفر می‌دانند. شما هم اگر تا به امروز مهمان کیش نبوده‌اید همین حالا با رزرو سوئیت در کیش راهی سفر شوید. سفر به کیش یک تجربۀ ناب است. این تجربۀ ناب را همین حالا از سر بگذرانید. فردا دیر است.

بهتر است به مناسبت روز معدن نگاهی متفاوت به این جزیرۀ زیبا و روح نواز داشته باشیم. جزیرۀ کیش نه تنها در جاذبه های طبیعی سر آمد است و در تفریحات گوی سبقت را ربوده است و بهترین و پر رونق ترین بازارها برای خرید را در دل خود جای داده است، بلکه سرشار است از معادن سنگ آهن و فولاد و تازه این یک از هزار است. همان طور که ذکر شد استان هرمزگان ۴۷۰ حلقه معدن دارد. این امر اهمیت این جزیرۀ پر جاذبه را بیش از پیش نمایان می‌کند.

معادن در ایران زمین

مایۀ غرور و افتخار است که بدانید ایران زمین که خانه و وطن ماست از نظر معادن، رتبۀ نخست گاز طبیعی با ۱۸/۳% گاز جهان و رتبۀ چهارم نفت جهان با ۱۵۸/۷ میلیارد بشکه نفت شامل ۹/۳% نفت جهان با عمری بیش از صد سال، است. همچنین ایران سربلند ۷% معادن جهان را دارد. ارزش معادن ایران ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

ایران کشوری است با ذخایر غنی زیر زمینی. ذخایر زیر زمینی و معدنی مهم ایران عبارتند از: نفت، گاز طبیعی، آهن، مس، طلا، نقره، روی، سرب، کرومیت، منگنز، تیتانیم، اورانیم، زغال سنگ، قلع، سنگ‌های قیمتی مانند فیروزه، عقیق و …، گچ، نمک، مواد شیمیایی پوسر (ماده ای که برای درمان استفاده می‌شود) و مونجید.

زیبایی و ثروت در کنار هم

ایران کشوری است که در تمام شهرها و روستاهای آن می‌توانید معادن شگفت انگیز و جذابی پیدا کنید. معادن تنها به گاز و نفت محدود نمی‌شوند. کشور ایران یکی از بزرگ‌ترین صادر کننده‌های سنگ طبیعی مرمر، مرمریت، تراورتن و گرانیت به سراسر دنیا است. نمک دریایی ایران، منابع طلا و نقره ایران و سنگ تزئینی و دیگر موارد با ارزش در سراسر ایران یافت می‌شوند. این شگفتی را پاس می‌داریم و با مراقبت از آن قدردان نعمات ویژه‌ای هستیم که خداوند به ما ارزانی داشته است.

وجب به وجب ایران سرشار است از زیبایی و ثروت و نعمت و برکت. کدام کشور است که ۴ فصل مختلف را هم زمان در دل خود داشته باشد و ذره ذرۀ خاکش سرشار باشد از زیبایی و درخشش و در زیر خاکش انواع و اقسام سنگ‌های قیمتی و ذخایر انرژی نهفته باشد. ایران زیبا، این خاک پر گوهر تمام این زیبایی‌ها و ثروت‌ها را با هم دارد.

اسالم به خلخال، رؤیایی ترین جادۀ ایران
اسالم به خلخال، رؤیایی ترین جادۀ ایران

از معادن داخل کوه‌ها و ذخایر زیر زمین هم که بگذریم بر سطح خاک نیز معادن بسیاری از زیبایی داریم. از گل‌های بنفش زعفران و غنچه های صورتی رنگ گل‌های گلاب تا درختان سبز و بی شمار جنگل‌ها، از آب آبی دریاها و دریاچه‌ها تا درخشش طلایی رنگِ شن و ماسۀ کویر. بر ماست که پاس بداریم این خاک پر بها را. در سفرهای خود مراقب خاک پاک ایران زمین باشیم. این خاک را بر ما حق‌هاست.

ایران گردی بر تمام ایرانیان خوش باد. سفر به سلامت. 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید