اردبیل شهر اصالت و زیبایی(خواندن 8 دقیقه)

اردبیل زیبا
اردبیل زیبا

اردبیل استان مرزی ایران، مملوء از جاذبه‌های بی‌نظیر تاریخی و طبیعی است که هر ساله گردشگران بسیار زیادی را به شمال غربی ایران می‌کشاند. این استان که در همسایگی جمهوری آذربایجان قرار گرفته، ارتفاعات زیبا و چشم‌نوازی مانند سبلان، تالش و بزغوش دارد. برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های اردبیل با میزبون همراه شوید.

واژه اردبیل یک واژه اوستایی است. این واژه متشکل از دو کلمه «آرتا» به معنی «مقدس» و «ویل» به معنی «شهر» می‌باشد. پیشینیان نام این شهر را «شهر مقدس» گذاشته‌اند. تاریخ‌شناسان قدمت شهر را حدود چهل هزار سال تخمین زده‌اند. این قدمت را ۱۵۰۰ اثر تاریخی‌ای که در این شهر قرار دارد، تأیید می‌کند.

اردبیل شهری با آب و هوای خنک در فصل تابستان است. این ویژگی مثبت در کنار طبیعت بسیار زیبا، دشت‌های فراخ و سر سبز، آب گرم، دریاچه‌ها و گردنه بی‌نظیر حیران سبب شده تا در تابستان بسیاری از مسافران سفر به اردبیل را انتخاب کنند.

اگر به این شهر سفر کنید و چند روزی را با اجاره ویلا در اردبیل مهمان مردم شهر باشید، خون‌گرمی و مهمان‌نوازی مردم به همراه آش دوغ معروف اردبیل شما را نمک‌گیر خواهد کرد.

عده‌ای نیز در بهار به این استان سفر می‌کنند. اردبیل یکی از معدود شهرهایی است که در عید نوروز همچنان اصالت نوروزهای کهن را حفظ کرده است. به همین دلیل بسیاری از گردشگران برای تجربه نوروز کهن، در عید نوروز راهی اردبیل می‌شوند.

این شهر با تمام آن‌چه در دل خود دارد یکی از زیبایی‌های منحصربه‌فرد ایران می‌باشد. در ادامه با تعدادی از جاذبه‌های اردبیل آشنا خواهید شد؛ اما پیش از آن بهتر است کمی بیشتر و جزئی تر با آب و هوای اردبیل آشنا شوید.

آب و هوای اردبیل

احتمالا می‌دانید که اردبیل جزء استان‌های سردسیر کشور محسوب می‌شود و در اغلب روزهای سال هوایی خنک بر آن حاکم است. این استان بهار و تابستان‌های خنک و معتدل و زمستان‌های بسیار سردی دارد. اگر قصد سفر به اردبیل را دارید، بهتر است در فصل تابستان برای آن اقدام کنید. میانگین دمای هوا در این استان ۷ درجه سانتی‌گراد بوده و از نظر بارندگی در سطح بسیار خوبی قرار دارد. در این استان باران معمولا در تمامی فصول می‌بارد؛ اما در فصل تابستان و پاییز این بارندگی به اوج خود می‌رسد. اصلی‌ترین علت این بارندگی‌های متوالی، وجود کوهستان‌های تالش، بزغوش، سبلان، بادهای سرد شمالی و بخار آب دریای خزر می‌باشد. اردبیل معمولا بیشتر از سایر مناطق ایران روزهای یخبندان را تجربه می‌کند. تعداد روزهای یخبندان در مناطق مرکزی و جنوبی اردبیل به نسبت بیشتر از مناطق شمالی بوده و بین ۶ تا ۸ ماه در سال متغیر است. 

آثار باستانی اردبیل

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

اردبیل، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی
اردبیل، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

این اثر تاریخی را می‌توان معروف‌ترین اثر تاریخی اردبیل نام نهاد. بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی مجموعه‌ای بی همتا است که بخش‌های مختلفی دارد. چراغ‌خانه، خانقاه، حرم‌خانه، چینی‌خانه، شهیدگاه، جنت‌سرا و چله‌خانه قسمت‌هایی از این اثر تاریخی هستند. این بقعه در زمان صفویه یکی از مهم‌ترین اماکن ملی و سیاسی بوده است.

در بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی آثار خطاطی هنرمندانی چون میر عماد، محمد اسماعیل و میر قوام‌الدین خودنمایی می‌کنند. همچنین مجموعه‌های بی‌نظیر کاشی‌کاری مقرنس و معرق، تذهیب و طلاکاری، گچ‌بری و نقاشی این بقعه را به یک اثر تاریخی شاخص تبدیل نموده است.

این بقعه آرام‌گاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، شاه اسماعیل اول و همسرش، کشته شدگان جنگ‌های چالدران و شیروان و تعداد دیگری از پادشاهان و بزرگان ایران است.

نام بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان اثری ارزشمند در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است.

روستای کلخوران

این روستا با اردبیل حدود ۳ کیلومتر فاصله دارد. نام اصلی روستا شیخ کلخوران است و آرام‌گاه امین‌الدین جبرائیل، پدر شیخ صفی‌الدین اسحق، یکی از اجداد پادشاهان صفوی در آن قرار دارد. پیشینه تاریخی بنای این آرام‌گاه مربوط به نیمه اول قرن دهم هجری قمری است.

روستای آتشگاه

این روستا از توابع شهرستان سرعین است و با اردبیل حدود ۲۵ کیلومتر فاصله دارد. در این روستا می‌توانید نمای زیبایی از کوه سبلان را مشاهده کنید.

آتشگاه یکی از روستاهای زیبا با زمین‌های زراعی فراوان است و مناظر بی‌نظیرش به چشمه‌های جوشان مزین می‌باشد. قدمت روستا به دوران ساسانیان باز می‌گردد. باستان‌شناسان می‌گویند پیشینه تاریخی روستا از شهر اردبیل هم بیشتر است.

آتشکده‌ای عظیم به نام آذرفریق در آتشگاه قرار دارد که محل عبادت زرتشتیان آن زمان بوده است. متأسفانه این آتشکده در سال ۱۳۷۵ بر اثر زلزله تخریب شده و اکنون به تپه‌ای باستانی شباهت یافته است.

برج شاطر کندی

این برج کهن به گنبد شاطر شهرت دارد. قدمت برج به قرن هشتم هجری نسبت داده شده است. گنبد شاطر با اردبیل ۶ کیلومتر فاصله دارد و در روستای صومعه قرار گرفته است. در مجاورت برج شاطر کندی تپه‌های تاریخی‌ای قرار دارند که بر اساس یافته‌های باستان‌شناسان قدمتشان به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد.

نمای بیرونی گنبد شاطر از چهار برج سنگ‌تراش تشکیل شده و شکلی ده ضلعی دارد. نمای داخلی آن نیز به صورت استوانه است.

برج شاطر کندی در سال ۱۳۸۱ به عنوان اثری ملی به ثبت رسیده است.

قلعه اولتان

ارگ اولتان مربوط به زمان اشکانیان می‌باشد و در ۵۰۰ کیلومتری روستای اولتان قالاسی شهر تاریخی دوران ساسانیان بنا شده است. این قلعه در کنار رود آراز قرار گرفته و به نظر می‌رسد یک قلعه نظامی باشد. با توجه به نوع ساخت بنا و استحکام مصالح به کار رفته در آن، قلعه تا قرن ۱۲ هجری قمری مورد استفاده قرار گرفته است.

روستای اولتان قالاسی در دشت مغان و در نزدیکی پارس‌آباد قرار دارد.

جاذبه‌های طبیعی اردبیل

چشمه‌های طبیعی آب گرم و سرد اردبیل از اصلی‌ترین جاذبه‌های آن است. در استان اردبیل حدود ۱۱۰ چشمه سرد و گرم وجود دارد که جنبه درمانی نیز دارند. بسیاری از گردشگران برای استفاده از این چشمه‌ها راهی اردبیل می‌شوند.

دره‌ها و کوه‌های اردبیل، رودهای همواره خروشان، دریاچه‌های سرزنده و دشت‌های فراخ با چشم‌اندازی بی‌بدیل، همه و همه اردبیل را به سرزمینی رؤیایی تبدیل کرده است.

دریاچه نئور

دریاچه نئور اردبیل
دریاچه نئور اردبیل

در ۳۶ کیلومتری جنوب شرقی رشته کوه باغرو دریاچه‌ای بسیار زیبا و آرام وجود دارد. نام این دریاچه نئور می‌باشد و در ارتفاع ۲۷۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. دریاچه نئور محل پرورش قزل‌آلای رنگین کمان بوده و وجود همین ماهی‌ها به زیبایی آن افزوده است.

باغرو از بکرترین و چشم‌نوازترین مناطق گردشگری استان اردبیل می‌باشد. دامنه‌های این رشته کوه با رنگ‌های گوناگون دل‌فریبی می‌کنند. اگر به اردبیل سفر کردید این مناظر را از دست ندهید.

دریاچه شورابیل

مجتمع تفریحی شورابیل در قسمت جنوب غربی شهر اردبیل واقع شده است. در این مجتمع امکانات مختلف ورزشی، تفریحی و فرهنگی برای گردشگران فراهم شده است. قایق‌رانی، شهربازی، جاده تندرستی، هتل‌ها و اماکن اقامتی نمونه‌ای از این امکانات هستند. داخل این مجموعه دریاچه‌ای وجود دارد به نام شورابیل که اصلی‌ترین جاذبه این مجتمع می‌باشد.

جنگل فندقلوی نمین

جنگل فندقلوی نمین اردبیل
جنگل فندقلوی نمین اردبیل

جنگل فندقلو یکی از دلرباترین مناظر اردبیل را دارد. این جنگل در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان نمین واقع شده است. تنوع گونه‌های مختلف گیاهی در کنار چشم‌انداز بی‌بدیل، این جنگل را به یکی از مقاصد گردشگران برای گذران اوقاتی خوش مبدل کرده است.

آب گرم قوتورسویی

این آب گرم دارای گوگرد خالص است. این خاصیت درمانی برای التیام بیماری‌های پوستی بسیار مفید می‌باشد. به همین دلیل سالانه گردشگران بسیار زیادی به سوی آب گرم قوتور سویی روانه می‌شوند. دمای این آب گرم گاهی بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد است. با توجه به تعداد بالای مسافران، در مجاورت آب گرم دهکده‌ای بنا شده که امکاناتی چون هتل، مهمان‌سرا، فروشگاه، رستوران و… در آن فراهم است.

آب گرم قوتورسویی با مشکین‌شهر ۴۹ کیلومتر فاصله دارد و مسیر دسترسی به آن از طریق آب‌گرم شابیل می‌باشد.

گردنه حیران

گردنه حیران در مسیر اردبیل به آستارا
گردنه حیران در مسیر اردبیل به آستارا

گردنه حیران در فاصله بسیار کمی با جنگل فندقلو قرار دارد. این گردنه در مسیر اردبیل به آستارا قرار دارد. دریای خزر به گردنه حیران بسیار نزدیک است. پیچ و خم‌های زیاد و ترسناک اما بسیار زیبای گردنه حیران مسافران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. هیجان گذر از این گردنه و دیدار با طبیعت بی‌نظیرش چیزی نیست که به این راحتی‌ها بتوان از آن گذشت.

سوغات و صنایع دستی اردبیل

سوغاتی‌های خوشمزه اردبیل عبارتند از: تخمه آفتابگردان، شیرینی‌های محلی، عسل، آبنبات، حلوای سیاه و سرشیر

صنایع دستی اردبیل که بسیار زیبا و کاربردی هستند نیز بدین ‌شرح می‌باشند: سفال‌گری، نمدبافی، مسند، جاجیم، قالی‌بافی، معرق، مصنوعات چرمی، منبت، خراطی، ورنی، شال و گلیم

سفر به اردبیل زیبا

این شهر انتخاب بسیار خوبی برای گذراندن چند روز به دور از فشار کار و دغدغه است. در سال‌های اخیر با توجه به ایجاد امکان اجاره روزانه آپارتمان در اردبیل تعداد مسافرت‌ها به این شهر فزونی یافته و اقامت در اردبیل را آسان‌تر نموده است.

اگر تا کنون به اردبیل سفر نکرده‌اید، این بار برای سفر به این شهر خوش منظره و خوش آب و هوا کوله‌بار ببندید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید