جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد ؛ نگینی درخشان در استان لرستان(خواندن 21 دقیقه)

جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد
جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد

یکی از شهرهای جذاب و تماشایی در ایران زمین شهر چشم‌نواز خرم‌آباد است. خرم‌آباد زیبا در استان لرستان، در غرب ایران پهناور واقع شده است. یکی از القابی که به خرم‌آباد دل‌نواز نسبت داده می‌شود، ونیز ایران است. تعداد بسیار زیاد جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد موجب شد که مجلۀ گردشگری میزبون به این شهر خرم و جذاب رهسپار شود، از این همه جاذبۀ گردشگری ناب بنویسد و زیبایی‌ها و ویژگی‌های این شهر بی‌همتا را فاش کند تا گردشگران مشتاق و کنجکاو این مقصد ناب گردشگری را بهتر و بیشتر بشناسند. اگر قصد سفر دارید و هنوز مقصد سفر خود را مشخص نکرده‌اید این مقاله را با توجه بیشتری بخوانید.

دیدار از جاذبه‌های ناب گردشگری در خرم‌آباد همراه با میزبون

قلعۀ فلک‌الافلاک

یکی از زیباترین و به‌نام‌ترین جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد قلعۀ فلک‌الافلاک است. این قلعۀ باشکوه و باستانی بر فراز تپه‌ای کهن در مرکز شهر جذاب و تماشایی خرم‌آباد قرار گرفته است. این قلعۀ باستانی یادگاری است از دوران ساسانیان. در زیر تپه‌ای که قلعۀ فلک‌الافلاک بر آن جا خوش کرده است چشمه‌ای در بهار و زمستان در جریان است نام این چشمۀ همیشه جوشان گلستان است. فلک‌الافلاک بلندبالا از تمام شهر به چشم دیده می‌شود و نشان تمدن و پیشینۀ تاریخی استان لرستان و سمبلی از صلابت مردم ناب این استان اصیل شمرده می‌شود.

پ.ن: اطراف قلعه سبز و چشم‌نواز است. این سبزی ناب وابسته به جریان آبی و آرام چشمۀ همیشه جوشان گلستان است.

در طول تاریخ دوره‌هایی بوده‌اند که از قلعۀ فلک‌الافلاک به عنوان مرکزی سیاسی و نظامی استفاده شده است. اما در حال حاضر، در روزگار ما این قلعۀ باستان به عنوان یک جاذبۀ گردشگری مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر ساله عدۀ بسیاری از گردشگران به منظور بازدید از این قلعۀ باستانی رهسپار شهر خرم‌آباد می‌شوند. در قلعۀ فلک‌الافلاک موزه‌های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، به اضافۀ آزمایشگاه مرمت اشیاء، و چایخانۀ سنتی به علاوۀ مرکز فروش محصولات فرهنگی متنوع مشغول فعالیت هستند.

برای بیشتر خواندن در مورد قلعۀ تاریخی فلک‌الافلاک کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

قلعه تاریخی و زیبای فلک‌الافلاک

مخمل کوه در حوالی شهر خرم‌آباد

یکی از جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد که از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است با نام مخمل کوه شهرت دارد. مخمل کوه ۱۹۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این کوه بلندبالا در جهت شمال شرقی شهر خرم‌آباد واقع شده است. نام دیگر مخمل کوه، تنگ شبیخون است.

پ.ن اول: مخمل کوه پوششی مخملی دارد و به همین دلیل مخمل کوه نامیده می‌شود. علت مخملی‌بودن این کوه بلند وفور گلسنگ‌های سطح آن است. گلسنگ‌ها در فصل گرما که بارش باران وجود ندارد به رنگ سیاه هستند و با شروع فصل بارش به رنگ سبز تبدیل می‌شوند. در کل گلسنگ‌ها آفتاب‌گریز و سایه‌دوست هستند. گلسنگ‌هایی که در معرض تابش خورشید قرار می‌گیرند آفتاب‌سوخته می‌شوند و طراوت خود را اندک اندک از دست می‌دهند اما گلسنگ‌هایی که در معرض تابش خورشید قرار نگرفته‌اند سبز و شاداب هستند و به طراوت و شکوه این منطقه بسیار افزوده‌اند. اگر به کوهنوردی یا پیکنیک در فضایی سبز و دلپذیر علاقه‌مند هستید مخمل کوه یک انتخاب شایسته است.

پ.ن دوم: اگر مشتاق هستید در مورد مخمل کوه جذاب و تماشایی بیشتر بخوانید فقط و فقط کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

مخمل کوه ؛ یکی از شگرف‌ترین شگفتی‌های حیات

آبشار نوژیان در حوالی شهر خرم‌آباد

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد که فقط و فقط ۴۰ کیلومتر با شهر خرم آباد فاصله دارد با نام آبشار نوژیان شناخته می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که آبشار نوژیان که در میانۀ جنگل سبز و حیرت‌برانگیز نوژیان واقع شده است بیش از ۸۰ متر ارتفاع دارد و این امر سبب می‌شود که عنوان بلندترین آبشار استان لرستان را از آن خود کند و همچنین در فهرست آبشارهای مرتفع قرار بگیرد. لازم است اضافه کنم که آبشار نوژیان ۹۵ متر ارتفاع دارد. در فصول بارندگی پهنای این آبشار نیز بسیار می‌شود و در فصول گرم که بارندگی کاهش می‌یابد رمق این آبشار دل‌نواز نیز رو به افول می‌رود. طبیعتی که در حوالی آبشار نوژیان به چشم دیده می‌شود سرشار است از گیاهان دارویی. فقط کافی است فردی خبره و آشنا به این اکسیر شفابخش همراه شما باشد آن وقت کلی از گیاهان دارویی کمیاب یا شاید حتی نایاب در سبد شما خواهد بود.

پ.ن: در استفاده از گیاهان دارویی لازم است دقت و وسواسی نکته‌سنجانه داشته باشید. این گیاهان دارویی هستند و حکم دارو را دارند. پس استفادۀ آن‌ها حتماً و حتماً باید بر اساس نظر کارشناس گیاهان دارویی یا پزشک باشد.

پارک جنگلی شورآب در حوالی شهر خرم‌آباد

پارک جنگلی شورآب یکی از جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد است که در حوالی شهر خرم‌آباد واقع شده است. این جاذبۀ دلکش گردشگری فقط و فقط ۲۵ کیلومتر با شهر خرم‌آباد فاصله دارد. پارک جنگلی شورآب در کیلومتر ۲۵ جاده خرم‌آباد به پل‌دختر قرار گرفته است. این پارک جنگلی و سبز به عنوان ریۀ حیاتی طبیعت شناخته می‌شود. طبیعت بی‌نظیر این پارک بزرگ و زیبایی وصف‌ناپذیرش سبب شده این منطقه در کنار آب و هوای ناب و معتدل مقصدی محبوب و پرطرفدار برای گردشگران مشتاق و طبیعت‌دوست به شمار رود. پارک جنگلی شورآب با مساختی بالغ بر ۵۷۰ هکتار سرشار است از درختان بلوط، کُنار و بُنه. همچنین ای پارک جنگلی بزرگ خانه و کاشانۀ انواع بسیاری از گونه‌های جانوری است.

دریاچه گهر در حوالی شهر خرم‌آباد

در حوالی خرم‌آباد زیبا در استان لرستان در ۳۵ کیلومتری شهرستان دورود کوه‌های سر به فلک کشیدۀ اشترانکوه به چشم دیده می‌شود. در میان این کوه‌های بلند، در ژرفای درۀ حاصل از تلاقی این کوه‌های ستبر دریاچه‌ای فیروزه‌رنگ خودنمایی می‌کند. بیهوده نیست که اهالی این خطه از این فیروزۀ درخشان با نام فیروزۀ زاگرس یاد می‌کنند.

شایدجالب باشد اگر بدانید که دریاچۀ گهر، این گوهر ارزنده، یکی از بزرگترین دریاچه‌های اب شیرین در ایران زمین به شمار می‌رود و از دو قسمت با نام‌های بخش گهر بزرگ و بخش گهر کوچک تشکیل یافته است. گهر بزرگ ۸۵۰ هکتار وسعت دارد.

پ.ن: گهر در لغت به معنای آب جمع‌شده در گودی است. اما حیرت‌برانگیز خواهد بود اگر بدانید که عمق دریاچۀ گهر در برخی از بخش‌ها به ۲۸ متر نیز می‌رسد.

به جرأت می‌توان گفت یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد گهر زیباست. این دریاچۀ عجیب و عمیق از آبی پاک، صاف و زلال سرشار است. گاهی اوقات اگر بخت یار باشد تا عمق ۴ متری آن را می‌توان دید. برای رسیدن به دریاچۀ گهر باید از راه‌های دشواری عبور کنید. اما بدانید همیشه پس از گذر از موانع سخت به بهشتی زیبا خواهید رسید. این قاعده مخصوصاً در مورد دریاچۀ گهر صادق است. پس از عبور از راه‌هایی دشوار به فیروزه‌ای درخشان خواهید رسید که شاید اغراق نباشد اگر بگویم پا به جهانی متفاوت، متمایز و منحصر به فرد نهاده‌اید.

در حوالی دریاچۀ گهر شاهد زیبایی‌های ناب و دلپذیر طبیعت خواهید بود. حوالی دریاچۀ گهر خانه و کاشانۀ گل‌های جذاب و رنگارنگ زنبق و شقایق و لاله‌های وحشی است. حوالی دریاچۀ گهر مأمن امن قوچ و آهو است. حوالی دریاچۀ گهر آسمان و میدان پرواز پرندگانی همچون عقاب و شاهین است. تماشای عقاب و شاهین بر فراز فیروزۀ زاگرس بسیار جذاب و تماشایی است. 

پ.ن: در حوال دریاچۀ گهر امکاناتی ناب به منظور تفریح و انبساط خاطر گردشگران عزیز ایجاد شده است. این تفریحات ناب فقط و فقط منحصر به دریاچۀ گهر هستند و کمتر در سایر نقاط ایران زمین به چشم می‌خورند این تفریحات جذاب و ویژه عبارتند از: قایق سواری به وسیلۀ تیوب بادی (شاید در سایر دریاچه‌ها نیز امکان قایق‌سواری وجود داشته باشد اما قایق‌سواری بر سطح دریاچۀ گهر حال و هوایی متفاوت و منحصر به فرد خواهد داشت)، امکان شنا در قسمت های کم عمق دریاچه (در برخی از دریاچه‌ها به علت خطرات احتمالی امکان شنا وجود ندارد و شناکردن ممنوع اعلام شده است اما دریاچۀ گهر در قسمت‌های کم‌عمق از امنیت برخوردار است) و ماهیگیری با تک قلاب با اخذ مجوز از واحد محیط زیست مستقر در غرب دریاچه، (در سایر دریاچه‌های ایران زمین ماهیگیری ممنوع اعلام شده است اما در دریاچۀ گهر در قسمت خاصی از دریاچه امکان ماهیگیری نیز وجود دارد).

دره خزینه در حوالی شهر خرم‌آباد

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد که در حوالی این شهر جذاب و تماشایی خودنمایی می‌کند و هر ساله تعداد بسیار زیادی از گردشگران را به خود فرا می‌خواند با نام درۀ خزینه شناخته می‌شود. درۀ خزینه در حول و حوش روستایی که از توابع شهر پل‌دختر به شمار می‌رود جای گرفته است. این درۀ غریب و عجیب در طی سال‌های بسیار طولانی، چیزی در حدود میلیون‌ها سال، به واسطۀ فرسایش و تحولات تدریجی حاصل از تغییر و تحول زمین به وجود آمده است.

درۀ خزینه در لرستان زیبا از لحاظ شکل و ظاهر شباهت بسیاری با درۀ گراند کانیون در آمریکا دارد. همچنین لازم است اضافه کنم که درۀ خزینه با پوششی از گلسنگ‌ها تصویری منحصر به فرد و چشم‌اندازی چشم‌نواز خلق کرده است. این تابلوی بی‌نظیر تصویری وحشی به شمار می‌رود، به این معنا که به هیچ‌ عنوان دخالت انسانی در ایجاد این تصویر خارق‌العاده نقشی نداشته است. البته زاویه‌های تیز موجود در این دره ناخودآگاه خشم طبیعت و خوی وحشیانه را در نظر مجسم می‌کند، که البته همین امر بیش از پیش به زیبایی و شکوه بی‌مثال این دره اضافه می‌کند.

باشکوه‌ترین و مشهورترین قسمت درۀ خزینه با عنوان پیچ نعل اسبی شناخته می‌شود. در پیچ نعل اسبی، درست در مرکز، صخره‌ای عظیم و غول‌پیکر واقع شده است و در اطرافش رود کرخه به صورت یک دایرۀ آبی حلقه بسته است. این تابلوی بی‌رقیب، تصویرِ هنرمندانه و منحصر به فردِ طبیعتِ ناب و وحشی در استان لرستان است.

پل چوبی معلق، پل ارتباطی استان لرستان به استان ایلام

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد که با درۀ خزینه نیز در ارتباط قرار دارد با نام پل چوبی معلق شناخته می‌شود. این پل چوبی ۱۱۲ متر طول دارد و همان طور که از نامش پیداست کاملاً از چوب ساخته شده است. پل چوبی معلق ۸۵ متر از سطح دریا فاصله دارد و ایستادن بر روی این پل شمایی از معلق‌بودن در آسمان را تداعی می‌کند.

پ.ن: اگر تخیلی قوی داشته باشید حتی می‌توانید این معلق‌بودن در آسمان را با پرواز در آسمان پیوند بزنید. البته ناگفته نماند که وزش بادهای موسمی و تکان‌خوردن پل چوبی معلق به پرواز خیالی شما کمک شایان توجهی خواهد کرد.

پل چوبی معلق واسطه‌ای است میان استان دل‌انگیز لرستان و استان وسوسه‌برانگیز ایلام. با عبور از روی این پل از یک مرز میان استانی گذر خواهید کرد.

آبشار بیشه در حوالی شهر خرم‌آباد

یکی دیگر از جاذبه‌های ناب گردشگری در حوالی شهر دلپذیر خرم‌آباد با نام آبشار بیشه آشنای عام و خاص است. لازم است اضافه کنم که آبشار بیشه یکی از مشهورترین آبشارها، نه تنها در استان دل‌نواز لرستان که در سراسر ایران زمین، به شمار می‌رود. آبشار بیشه در واقع در همسایگی روستایی به نام بیشه جای گرفته است. روستای بیشه از توابع شهرستان خرم‌آباد محسوب می‌شود. این روستای روح‌نواز و پرطرفدار در کنار خط راه آهن تهران به خوزستان قرار دارد.

پیشنهاد می‌کنم حتماً و حتماً به منظور دیدار از آبشار بیشه به خرم‌آبادِ خرم و دلگشا سفر کنید. چون در این سفرِ به خصوص تصویری ناب از طبیعت در انتظار نگاه مهربان شما به سر می‌برد. حالا تمام مسائل مختلفی که در سر دارید را کنار بگذارید و این تصویر ناب را در ذهن خودتان بسازید. تصور کنید در امتداد خط راه آهنی طولانی، در دل جنگل‌هایی انبوه از درختان بلوط، در دامنۀ کوه‌های سر به فلک کشیدۀ زاگرس از لابه‌لای سبزی برگ‌های وحشی، آبشاری بلند و مرتفع در جریان است. آبِ آبی و پرخروش از بلندایی به ارتفاع ۴۸ متر خود را بر زمین می‌کوبد و آوایی پرصلابت و خشمگین در فضا پراکنده می‌شود. اندکی از جوش و خروشش را بر زمین خالی می‌کند و بعد ۱۰ متر دیگر را هم می‌پیماید و آن وقت در کمال آرامش به رودی آبی و آرام پیوند می‌خورد. حالا رود آبی و آرام از کنار قدم‌های شما به آهستگی عبور می‌کند، باورتان می‌شود این رود آرام همان موج خروشان است؟

رودخانه‌ای که آبشار بیشه به آن می‌پیوندد با نام سزار شهرت دارد. این رودخانه ظاهری آرام اما درونی متلاطم دارد. در برخی از نقاط عمق این رودخانه به ۸ یا حتی به ۱۲ متر می‌رسد. بنابراین شایسته است وارد رودخانه نشوید و به ظاهر آرامش اعتماد نکنید. در عوض در کنارش بنشینید و از طراوتش لذت ببرید. و البته به یاد داشته باشید که بهترین زمان برای سفر به آبشار بیشه و حوالی آن از ابتدای فروردین تا انتهای آبان ماه است. در این مدت احتمال طغیان رودخانه هم بسیار پایین است و شما خیلی راحت می‌توانید در کنار رودخانه اطراق کنید و از زیبایی و طراوت وصف‌ناپذیرش بهره‌مند شوید.

آبشار آب سفید در حوالی خرم‌آباد

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در خرم‌آباد چشم‌نواز با نام آبشار آب سفید شناخته می‌شود. در حوالی شهر خرم‌آباد، در قلب دامنۀ غربی رشته‌کوه‌های حیرت‌برانگیز اشترانکوه، یعنی در همسایگی دریاچۀ گهر این فیروزۀ درخشان، آبشاری خروشان و جذاب خانه دارد. این آبشار باشکوه با نام آب سفید شهرت یافته است. البته لازم است اضافه کنم که آبشار بلند آب سفید دقیقاً در کنار کوه بلند قالی جا خوش کرده است. بدون شک حیرت خواهید کرد اگر بدانید که در قلب یک کوه سنگی به دستان پر قدرت الهی تونلی حفر شده است که آبی سفید از آن عبور می‌کند و سپس به شوق آغوش زمین از ارتفاع ۷۰ متری رها می‌شود و در آغوش زمین آرام می‌گیرد.

همان طور که تصویرش را ترسیم کردم، آبشار آب سفید به واقع به رنگ سفید دیده می‌شود. علت سفیدبودن آبِ آبشار آب سفید ترکیب هوا با آب آبشار است. در واقع بر اثر برخورد آب با سنگ‌های خشن موجود در مسیرِ سقوطِ آب از ارتفاع ۷۰ متری سبب می‌شود حباب‌هایی سفید ایجاد شوند و رنگ سفید را نمایان کنند. در واقع سفیدبودن آب این آبشار نام آب سفید را شایستۀ آن کرده است.

آبشار آب سفید در فصول پر باران افزایش حجم می‌یابد و به تبع، عرض آن به ۸ تا ۱۵ متر افزایش پیدا می‌کند. آبِ آبشار آب سفید یکی از سالم‌ترین آب‌های معدنی در استان لرستان به شمار می‌رود. به عبارتی دیگر در مرود این آبشارِ بی‌همتا می‌توان گفت صورت و سیرت هر دو دلپسند است. بنابراین آبشار آب سفید نه تنها تصویری رؤیایی و چشم‌نواز آفریده است بلکه از کیفیتی ممتاز و دل‌نواز نیز برخوردار است.

تنگه هلت در حوالی خرم‌آباد

یکی دیگر از جاذبه‌های جذاب و ناب گردشگری در خرم‌آباد خرم و زیبا با نام تنگۀ هلت شناخته می‌شود. این تنگۀ جذاب و تماشایی از دیواره‌هایی سنگی که بر اثر عبور آب‌های خروشان و بادهای پر غرور صیقل خورده‌اند و به بلندای آسمان‌خراش‌های شهری هستند تشکیل شده است. گردشگران ماجراجو این تنگه را به منظور رودخانه‌نوردی انتخاب می‌کنند و با عبور از دل رودخانه و در میان سنگ‌های سر به آسمان افراشته، حضور در یک هزارتوی پر پیچ و خم را تجربه می‌کنند. در این تنگه رودخانۀ زال در جریان است و قصد عبور از این تنگۀ سنگی و پر پیچ و خم را دارد تا خودش را به رود سیمره برساند. خوشبختانه ما هم می‌توانیم با رودخانۀ زال همراه باشیم و تا به رود سیمره می‌رسد با او هم‌گام شویم. این مسیر فریبا ۴ کیلومتر به طول می‌انجامد. گذر از این تنگۀ سنگی ۴ کیلومتری ممکن است ۴ ساعت طول بکشد. بدون شک این ۴ ساعت زیباترین و دل‌نوازترین ساعت‌های زندگی خواهند بود.

در تنگۀ هلت گاهی ممکن است مسیر به واسطۀ یک تکه سنگ بزرگ که از دیواره‌های سنگی تنگه جدا شده و به میان رودخانۀ زال سقوط کرده، بسته شده باشد. در چنین حالی چاره‌ای نخواهید داشت جز عبور از فراز این سنگ یا اگر فضایی باقی گذاشته باشد عبور از زیر آن. به هر حال عبور از این تنگه مرا به یاد بازی‌های قهرمانی کامپیوتری می‌اندازد که در طول راه ممکن است با موانعی عجیب و خارق‌العاده روبه‌رو شوید و باید از هر یک از این موانع با به کار بردن شیوۀ خاصی از تفکر و تخیل عبور کنید.

در تنگۀ هلت پوشش گیاهی خاصی را مشاهده نخواهید کرد. شاید بشود گفت این تنگه از معدود نقاطی است که آبی آب را دارد اما از سبزی برگ بی‌خبر است. در این تنگه تمام آنچه خواهید دید آب است و سنگ. و شاید آنچه در این تنگه حضور دارد نزاعی ناتمام باشد که میان آب نرم و سنگ سخت بر قرار است و به نظر می‌رسد در این نزاع دائمی همیشه آب پیروز میدان بوده است و سنگ هرگز بر این آب فیروزه‌ای درخشان توان غلبه نداشته است.

خانه آخوند ابو در شهر خرم‌آباد

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد که یک جاذبۀ تاریخی به شمار می‌رود با نام خانه آخوند ابو شناخته می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که این خانۀ تاریخی و زیبا در ضلع غربی قلعۀ فلک‌الافلاک واقع شده است. به این ترتیب شما می‌توانید از دو جاذبۀ گردشگری ناب در کنار هم دیدن کنید. این خانه در اوایل دورۀ پهلوی بنا شده است. در آن دوره این خانه به عنوان منزلی مسکونی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. صاحب این خانه که در حال حاضر خانۀ جهانگردی نام دارد و مملو از بازدیدکنندگان مشتاق است به قاضی القضات شهر، میرزا محسن قاضی تعلق داشته است.

خانه آخوند ابو از دو بخش زمستانه و تابستانه تشکیل شده است. بخش زمستانۀ این خانۀ تاریخی در دو طبقه بنا شده است. در بخش زمستانه اتاق‌های سه دری و بخش شاه‌نشین پنج دری هستند. در مرکز حیاط خانۀ تاریخی آخوند ابو حوضی آبی همراه با فوارۀ آب به چشم می‌خورد. دور تا دور این حیاط دل‌نواز باغچه است و داخل این باغچۀ سرتاسری سرشار است از گل‌های رنگارنگ دلبرانه.

سوغات خرم آباد

شاید بد نباشد پس از دیدن این همه زیبایی دست خالی از این شهر خارج نشوید. خرم آباد یکی از شهرهایی است که خاص‌ترین و محبوب‌ترین سوغات را به خود اختصاص داده است. از بین سوغات خوراکی این شهر می‌توان به شیرینی آردی یا همان نان آردی اشاره کرد. این شیرینی که در تهیه آن از آرد، روغن و شکر استفاده شده است، ماندگاری بسیار بالایی دارد و در طعم‌های مختلفی مانند گردویی، نخودی و نارگیلی وجود دارد. از دیگر سوغات این شهر می‌توان به برساق، عسل و شیرینی کاک اشاره کرد. لازم به ذکر است خرم آباد یکی از منابعی است که می‌توانید مرغوب‌ترین انواع حلوا ارده و روغن ارده را از آن تهیه کنید. از سوغات غیر خوراکی و صنایع دستی خرم آباد می‌توان به ورشو سازی، جاجیم بافی، گیوه، حصیر، نمدمالی، خراطی، قالی بافی، گلیم بافی، ماشته بافی و حرمی بافی اشاره کرد. 

سفر به خرم‌آباد

یکی از شهرهای محبوب و تماشایی ایران زمین خرم‌آباد زیباست. این شهر سرشار از جاذبه و دیدنی‌های منحصر به فرد است. اجاره ویلا در خرم‌آباد زیبا باعث می‌شود مدت اقامت شما در این شهر دلگشا همراه با آسایش و آرامش و فراغ خاطر سپری شود. برای دیدار از جاذبه‌های ناب و بی‌نظیر گردشگری در شهر بی‌مثال خرم‌آباد به روزهای بسیاری برای اقامت نیاز خواهید داشت.

سفر به خرم‌آباد به سلامت …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید