جاهای دیدنی خوانسار ؛ شهری در استان اصفهان(خواندن 23 دقیقه)

جاهای دیدنی خوانسار
جاهای دیدنی خوانسار

جاهای دیدنی خوانسار و جذابیت ویژه‌ای که این شهر کوچک و کم جمعیت دارد سبب شد میزبون راهی دیار خوانسار شود، از زیبایی‌ها و شگفتی‌های این شهر دیدن کند و از دلربایی‌هایش بنویسد. خوانسار یکی از چندین شهر جذاب و تماشایی در استان اصفهان است. شهر خوانسار همیشه به خاطر لاله‌های واژگون و عسل مرغوب و کوچه‌باغ‌های رؤیایی و عطرآگینش بر سر زبان‌ها بوده است. در حال حاضر نیز شهر خوانسار به علت دارابودن طبیعتی ناب و آب و هوایی خوش، بسیار مورد توجه گردشگران عزیز قرار می‌گیرد. این شهر جذاب، فقط و فقط ۲ ساعت از اصفهان فاصله دارد. و اصولاً با درختان سر به فلک کشیده و شاخ برگ‌های انبوه و سبز این درختان و چشمه‌های جوشان و آب گوارا و رودهای در جریان و کوه‌های مغرور افراخته سر و هوای پاک و گرمای آفتاب گردشگران اصفهان‌گرد را به سمت خود جذب می‌کند. بدون شک مقاومت در برابر این کشش نیرومند بسیار بی‌فایده خواهد بود. به همین دلیل میزبون پیشنهاد می‌کند دست از مقاومت بکشید، بار و بنۀ سفر را ببندید و همین امروز؛ نه همین امروز، در اولین فرصتی که برای سفر پیش آمد؛ عزم دیار خوانسار کنید. و البته شک نداشته باشید که شهر خوانسار درست به مثال عسل‌های خالص و شیرین و فرداعلایی که دارد روزهایی ناب و دلچسب و منحصر به فرد برای شما یاران جان رقم خواهد زد. بنابراین به واسطۀ این مقاله قدم به قدم با میزبون همراه باشید تا شهر زیبای خوانسار را بهتر بشناسید.

سفر به شهر خوانسار همراه با میزبون

۱- پارک جنگلی سرچشمه

یکی از مهمترین و مشهورترین جاهای دیدنی خوانسار با نام پارک جنگلی سرچشمه شناخته می‌شود. این پارک در واقع تلفیقی از طبیعت دیرینۀ شهر خوانسار با معماری مدرن و خلاقانۀ روز است. این تلفیق به این شکل صورت گرفته است که درست در مرکز پارک جنگلی سرچشمه شاهد حوض‌چه‌هایی خواهید بود که از چشمه‌هایی موجود در کوه سیل منشأ گرفته‌اند. جالب است بدانید که هر یک از این چشمه‌ها برای خود نامی دارند و نام این چشمه‌ها عبارتند از: چشمۀ مرزنگوش، چشمۀ شترخون، و چشمۀ پیر.

در واقع می‌توان گفت آنچه در پارک جنگلی سرچشمه در شهر خوانسار بی‌اندازه دلبری می‌کند و قلب‌ها را به تپش می‌اندازد و قدم‌ها را به سوی خود جذب می‌کند همین چشمه‌های گوارای آب است. چشمه‌هایی که از قلب زمین به سطح رسیده‌اند و پس از گذر از این مسیر طولانی بی‌اندازه گوارا شده‌اند و انگار تمام گرمای خود را به سنگ‌های راه سپرده‌اند و حالا همراه با اوج خنکای نسیم به استقبال مهمانان مهربان شهر خود، خوانسار تماشایی شتافته‌اند.

همچنین لازم است اضافه کنم که در این پارک، در کنار چشمه‌های خنک و گوارا، تخت‌هایی از جنس چوب نیز در گوشه گوشۀ آن به انتظار نشسته‌اند و برای پذیرایی از مهمانان ارجمند خود لحظه‌شماری می‌کنند.

حضور در این پارک جنگلی، نشستن بر فراز تخت‌هایی از جنس چوب، سایه‌بانی از جنس درخت و نوای جریان آب زلال، ارمغان شهر خوانسار هستند برای مهمانان نازنین خود. و به حتم خواهید شنید این نوا را که خواهد گفت: ناب‌ترین لحظه‌ها تقدیم تو باد …

۲- مقبره باباپیر ترک

یکی دیگر از جاهای دیدنی خوانسار با نام مقبره باباپیر ترک شناخته می‌شود. البته لازم است اضافه کنم که این مقبرۀ تاریخی و به بیانی محترم و عرفانی در پارک جنگلی سرچشمه واقع شده است. به این ترتیب در کنار تفرج و تفریح در پارک جنگلی سرچشمه امکان دیدار از این مقبرۀ تاریخی را نیز خواهید داشت. البته این نکته را نیز لازم است خاطرنشان کنم که این مقبره تنها به یک فرد تعلق ندارد و در واقع هفت تن از عارفان نامی در این مقبره به خاک سپرده شده‌اند. اصلی‌ترین فردی که مقبره به نام ایشان ثبت شده است و مردم نیز با نام ایشان مقبره را می‌شناسند با نام باباپیر ترک یا شیخ عدنان شهرت دارد. شیخ عدنان یکی از عرفای مشهور و به نام بوده که در قرن ششم هجری قمری می‌زیسته است. بنای این مقبره در دوران حکومت صفویان ساخته شده است و از تمام اصول معماری دوران صفوی بهره برده است و از این حیث بسیار جذاب و تماشایی خواهد بود. در حال حاضر شیخ ابا عدنان، باباپیر ترک یا شیخ عدنان در قبرۀ باباپیر ترک در پارک جنگلی سرچشمه به همراه ۶ تن از اهالی عرفان به آرامی آرمیده‌اند و هر ساله افراد بسیار بسیار زیادی چه از سراسر استان خارق‌العادۀ اصفهان، چه از سراسر ایران زیبا، و چه از سراسر دنیای بزرگ به دیدار آن‌ها می‌شتابند. شما هم در سفر به شهر تماشایی خوانسار پس از تفریح و تفرج در پارک جنگلی سرچشمه به دیدار مقبرۀ باباپیر ترک بروید.

۳- دشت لاله‌های واژگون واقع در منطقۀ گلستان‌ کوه

یکی دیگر از جاهای دیدنی خوانسار که بسیار مورد توجه گردشگران عزیز قرار می‌گیرد با نام دشت لاله‌های واژگون شناخته می‌شود. شاید هر زمان نام دشت لاله‌های واژگون به گوش هر یک از ما برسد بدون تعلل تصویر ناب شهر الیگودرز به همراه دشت وسیعی از لاله‌های واژگون در ذهن‌مان نقش ببندد. اما این بار این دشت وسیع از لاله‌های واژگون در شهر خوانسار و در استان اصفهان چشم به راه گردشگران و دوستداران طبیعت نشسته‌اند. لاله‌های واژگون به طور کلی ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. اولین نکته‌ای که بسیار جلب توجه می‌کند زیبایی غیرقابل وصف آن‌ها و رنگ مخصوص سرخ مایل به کبود آن‌ها است. اما دومین نکته پس از زیبایی بی‌مثال این گل‌ها، کوتاهی عمر این زیبایی است. متأسفانه هر آنچه زیباست زودگذر است و زیبایی این لاله‌های واژگون نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. اما کیفیت زندگی این گل‌های زیبا درست برعکس کمیت طول عمر آن‌ها است. شاید باورش دشوار باشد اما این گل‌های زیبای کوتاه عمر در ریشه و پیاز خود خاصیتی ناب دارند که این خاصیت ناب به عنوان دارو در درمان دردهایی از قبیل رماتیسم یا سایر دردهای مفصلی یا حتی برخی از بیماری‌های کبدی مؤثر است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین با وجود این کیمیای مؤثر که در وجود این گل‌های زیبا قرار گرفته است ارزش این گل‌ها هزاران هزار برابر بیشتر خواهد شد. بر این اساس اگر بخواهید حتماً این گل‌های ارزشمند، این لاله‌های واژگون را در شهر خوانسار ببینید ناچار باید اردیبهشت ماه را برای سفر به این دیار انتخاب کنید. لاله‌های واژگون هر سال از ابتدای اردیبهشت ماه تا انتهای این ماه پر برکت به انتظار دیدار گردشگران عزیز خواهند نشست.علاوه بر این لازم است اضافه کنم که منطقۀ گلستان کوه از چشمه‌هایی پر آب و دشتی سراسر سبز نیز بهره دارد.

۴- روستای دره بید

یکی دیگر از جاهای دیدنی خوانسار با نام روستای دره بید شناخته می‌شود. در واقع لازم است بگویم که دشت لاله‌های واژگون در منطقۀ گلستان کوه نیز در حوزۀ روستای دره بید قرار گرفته است. دره بید در اصل دره‌ای سرشار از درختان سر به فلک کشیدۀ بید است که تمام اطراف روستای دره بید را فراگرفته‌اند. این روستای محاط با درختان بید، سراسر دشتی است سبز که رودی آبی و آرام در دامن آن جریان می‌یابد و زیبایی و شکوهش را نه چند برابر که صدها برابر می‌افزاید. روستای دره بید به حقیقت یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های طبیعت است. حالا خواهش می‌کنم کمی دقیق‌تر باشید و لطفاً استان اصفهان و طبیعت کویری این منطقه را در ذهن خود مجسم کنید و یک بار دیگر به سبزی دشت و آبی رودی که در دامن آن دشت سبز در جریان است با دقت نگاه کنید. هم‌زمان کویر طلایی و دشت سبز در روستای دره بید را در خاطر تصور کنید. آیا این شگفتی نیست؟ آیا این استان پهناور که هم از درخشش طلاگون کویر بهره دارد و هم مثل عقیق از سبزی دشت بهره دارد یکی از شگفتی‌های طبیعت به شمار نمی‌رود؟ خوانسار بسیار زیباست.

۵- خانۀ تاریخی ابهری‌ها در شهر خوانسار

یکی دیگر از جاهای دیدنی خوانسار این شهر ناب و دل‌نواز در استان اصفهان با نام خانۀ ابهری‌ها شناخته می‌شود. این خانۀ دلگشا و تماشایی به دست حاج سید محمد باقر ابهری بنا شده است. این خانۀ باشکوه در دورۀ حکومت قجر ساخته شد و در گوشه گوشۀ آن امکان مشاهدۀ سبک و سیاق خاص معماری اصفهانی در دورۀ قاجار وجود دارد. این بنای تاریخی در همین سال‌های اخیر مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت.

دیدار از خانه‌های تاریخی در کنار اینکه معماری چشم‌نواز ایرانی را به رخ می‌کشد از ارزش و اهمیت ارزندۀ دیگری نیز بهره دارد. این ارزش و اهمیت مضاعف، نمایش فرهنگ و سبک زندگی در دوره‌های تاریخی گذشته است. مخصوصاً وقتی بنای تاریخی یک خانۀ مسکونی بوده باشد. خانه‌های مسکونی که محل زندگی خانواده هستند و بدون واسطه با زندگی و جریان حیات در ارتباط قرار دارند. اینکه هر خانه از چند اتاق تشکیل شده بوده است. اتاق‌ها چطور به هم ربط پیدا می‌کرده‌اند، محل قرارگرفتن حیاط یا سایر بخش‌های یک خانه، نوع و میزان امکاناتی که در یک خانه وجود داشته است، حتی تزئینات و زیور و زینتی که خانه‌ها در بخش‌های مختلف با آن آذین یافته‌اند، همه و همه در شناخت از نوع زندگی در دوران گذشته مفید و ارزشمند خواهند بود. در واقع اگر این بناهای تاریخی برای روزگار ما به یادگار باقی نمانده بودند ما هرگز نمی‌توانستیم به این راحتی با قرن‌های گذشته ارتباط برقرار کنیم.

۶- غار دامنه در حوالی شهر خوانسار

یکی دیگر از جاهای دیدنی خوانسار که از زیبایی و شکوه و وقاری مثال‌زدنی برخوردار است با نام غار دامنه شهرت دارد.این غار جذاب و حیرت‌برانگیز در محدوده‌ای با نام دامنه قرار گرفته است. به عبارتی دیگر دامنه نام منطقه‌ای است که در دل دره‌ای جای گرفته. این غار طبیعی و منحصر به فرد به اندازۀ ۳۵ متر طول دارد. در این غار جذاب که بسیار مورد توجه غارنوردان قرار می‌گیرد آب وجود ندارد. البته تمام غارها از برکت وجود آب بهره ندارند، ولی بعضی از غارها در درون خود چشمه‌های جوشانی دارند که آب از دل زمین از طریق این چشمه‌ها به سطح زمین جریان پیدا می‌کند.

۷- مسجد جامع خوانسار در قلب شهر

یکی دیگر از جاهای دیدنی خوانسار مسجد جامع این شهر ناب است. در تمام شهرها مساجد جامع، بزرگترین و محبوب‌ترین بنای آن شهر به شمار می‌روند. به طور کلی مساجد جامع در هر شهر و دیاری از معماری ویژه و منحصر به فردی به همراه تزئینات برجسته و قابل توجهی برخوردار هستند. در واقع همین ظرافت به کار رفته در ساخت بنای مساجد جامع سبب شده است که این مساجد در تمام شهرها عنوان زیباترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری را به خود اختصاص دهند. مسجد جامع خوانسار نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. این مسجد جذاب و تماشایی در قسمت جنوب شرقی شهر خوانسار واقع شده است. شاید جالب باشد بدانید که این بنا از یادگارهای دوران صفوی به شمار می‌رود و حالا چند قرن از عمرش می‌گذرد. این مسجد تاریخی که عمری چند قرنی دارد سرآمد تزئینات گچ‌کاری و همچنین منبت‌کاری به شمار می‌رود.

پ.ن: یکی از بزرگ‌ترین مظاهر تاریخی در سراسر کشور عزیزمان ایران زیبا، مساجد و به خصوص مساجد جامع هستند. شاید جالب باشد بدانید که هر یک از شهرهای ایران زمین دست کم یک مسجد جامع دارند. به عبارتی دیگر باید گفت وجود یک مسجد جامع در هر شهر یکی از اساسی‌ترین ملزومات یک شهر به شمار می‌رود. در دوره‌های مختلف تاریخی این رسم رعایت شده است. به همین دلیل در حال حاضر نیز مساجد جامع یکی از بناها و اماکنی هستند که بار تاریخ، فرهنگ، هنر، تمدن و حتی نوع تفکر و عقیدۀ رایج در آن دوره را بر دوش می‌کشد.

در هر دوره از تاریخ ایران زمین هنرمندان و معماران بزرگ و صاحب‌نظر روی کار آمده‌اند و هنر منحصر به فرد خودشان را بر دیواره‌ها و مناره‌ها و گنبدهای مساجد جامع هر شهر بر جای گذاشته‌اند. در این میان بدون شک شهری که بزرگتر و آبادتر بوده است و توانایی به کار بردن ملزومات و ادوات بیشتری را داشته است جلوۀ زیباتری را برای بنای مسجد برگزیده است. نکتۀ جالبتر این است که بنای مساجد جامع در بیشتر موارد به کتیبه‌هایی مجهز هستند که نام سازندۀ بنا، معمار و هنرمندانی که برای ساخت آن هنرنمایی کرده‌اند ثبت شده و به یادگار باقی مانده است. بر این اساس می‌توان ادعا کرد که مساجد جامع هر چقدر هم که قدیمی باشند باز دارای شناسنامه هستند و از این جهت می‌توان گفت بناهایی دارای اصالت هستند. اما نکتۀ دیگری که از این کتیبه‌ها دریافت می‌شود این امر است که سازندگان بنا به قصد ماندگارشدن آن دست به ساخت بنا می‌برده‌اند. علاوه بر آن استحکام بنا و ماندگاری آن از جهت مقاومت در برابر گذر سالیان دراز و رخدادهای طبیعی و غیر طبیعی مختلف است. به هر روی سازندگان بنا توانسته‌اند از نوعی فیزیک و مهندسی خاص بهره ببرند که حاصل آن اثری هنری باشد. اثری که تنها یک بنا نیست بلکه درست مقثل یک تایلوی نقاشی بر فراز شهر می‌درخشد و نه تنها خودش دارای شناسنامه است بلکه در حکم شناسنامۀ عصر تاریخی و شهر خودش است. شهری که سالیان طولانی با همین نماد شناخته شده است و پس از این نیز با همین نماد از آن سخن به میان خواهد آمد. این بعد از تاریخ و یادگارهایش به ما می‌آموزد که آنچه از افراد و نسل‌ها و تاریخ‌ها باقی می‌ماند چقدر اهمیت دارد و چقدر ارزشمند است که بتوانیم از خودمان برای نسل‌های بعدی یادگارهای ارزشمندی به جا بگذاریم. از جمله بناهایی که بتوانند به طور کامل و دقیق عصر و دوره‌ای که ما در آن زیست می‌کنیم را به نسل‌های بعدی منتقل کند.

۸- خانۀ تاریخی حبیبی‌ها در شهر خوانسار

یکی دیگر از جاهای دیدنی خوانسار که بنایی تاریخی است و اتفاقاً در گذشته به عنوان منزلی مسکونی مورد استفاده قرار می‌گرفته است با نام خانۀ تاریخی حبیبی‌ها شناخته می‌شود. این خانه چه در گذشته و چه در حال حاضر به عنوان حسینیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل لقب حسینیۀ حبیبی‌ها را از آنِ خود کرده است.

پ.ن: در سفر به شهرهای ارزشمند ایران زمین فرصت زندگی در تاریخ را به دست خواهیم آورد. خوشبختانه در حال حاضر توجه بسیار ارزنده‌ای به آثار و ابنیۀ تاریخی مخصوصاً خانه‌های به یادگار باقی مانده از نسل‌های پیش می‌شود. این توجه و نگهداری و به ویژه مورد استفاده قراردادن این خانه‌ها برای اهداف مختلف از جمله ایجاد حسینیه‌ها یا تبدیل خانه‌های تاریخی به موزه‌ها و غیره باعث می‌شود که هر کدام از این ساختمان‌های تماشایی عمری دوباره پیدا کنند و شاید برای چند نسل دیگر نیز باقی بمانند. شاید بتوان گفت صنعت ارزشمند گردشگری سبب شده است که چنین رویداد باشکوهی جریان پیدا کند تا بتواند خاطرات نسل‌های پیشین را به نسل‌های بعدی منتقل کند.

۹- بقعۀ امامزاده سید احمد یا شاهزاده احمد در شهر خوانسار

یکی دیگر از جاهای دیدنی خوانسار که علاوه بر جنبۀ تاریخی و جذابیت گردشگری از جاذبۀ معنوی و زیارتی نیز بهره دارد با نام بقعۀ امامزاده سید احمد یا شاهزاده احمد نیز شناخته می‌شود. این بقعه به امامزاده جلیل‌القدر سید احمد سید محمد بن امام علی‌النقی تعلق دارد. این بنای زیارتی و سیاحتی پرطرفدار در قسمت جنوب شهر خوانسار در حوالی رودخان اصلی شهر در خیابان آیت‌الله خوانساری واقع شده است.

بقعۀ امامزاده سید احمد از گنبدی با دو پوش برخوردار است. این گنبد هنرمندانه بر فراز بقعه قرار گرفته است. همچنین در دو سوی گنبد دو مناره گلدستۀ بلند و چشم‌نواز به چشم می‌خورد. همچنین در داخل بنای این زیارتگاه ضریحی به چشم خواهید دید. این ضریح که از فلز ساخته شده و بر فراز بقعه جای گرفته است در سال ۱۳۶۳ هجری شمسی به دست هنرمندان خوش‌ذوق ایرانی ساخته شده است. علاوه بر این دور تا دور ضریح را دیوارهایی پوشیده شده از هنر ظریف و چشم‌نواز آینه‌کاری فراگرفته‌اند. به عبارتی دیگر می‌توان گفت این امامزاده درست به مثال حرم‌های زیارتی دیگر با هنر اصیل آینه‌کاری زینت یافته است.

۱۰- تپۀ آریایی‌ها در حوالی شهر خوانسار

یکی دیگر از جاهای دیدنی خوانسار که از اهمیت گردشگری، طبیعت‌گردی و حتی تاریخی برخوردار است با نام تپۀ آریایی‌ها شناخته می‌شود. این تپۀ دل‌نواز در روستای رحمت‌آباد در قسمت شمال شرقی شهر خوانسار واقع شده است و از شهر خوانسار در حدود ۳۵ کیلومتر فاصله دارد. این تپه‌ها نه تنها تاریخی بلکه باستانی هستند و شاید در وحلۀ اول باورش دشوار به نظر برسد اما جالب است بدانید که این تپه‌ها همان طور که از نام‌شان پیداست متعلق به دورۀ آریایی‌ها هستند و در حال حاضر بیش از ۸۰۰۰ سال قدمت دارند. در واقع شما با سفر به شهر خوانسار و دیدار از تپۀ آریایی‌ها فرصت دیدار از محل زندگی اقوام آریایی یعنی اجداد ما ایرانی‌ها را خواهید داشت. همچنین در گذشته‌های بسیار دور در دل این تپه‌ها غارهای بسیاری وجود داشته است. این غارها محل زندگی اقوام آریایی بوده‌اند. این غارها که خانه‌هایی باستانی به شمار می‌روند از زیر تپه‌ها به هم اتصال داشته‌اند. میزبون اکیداً توصیه می‌کند که در سفر به این منطقه نهایت دقت را به خرج دهید چون هنوز هم همچنان درهای سنگی غارهای قدیمی در این محدوده به چشم دیده می‌شود. علاوه بر این بر فراز غارها ساختمان‌هایی ساخته شده از خشت به چشم می‌خورد. وجود تمام این عوامل در کنار هم در این منطقه شکوه و جذابیت خاصی بخشیده است.

۱۱- کوچه باغ‌های دل‌نواز در سراسر شهر خوانسار

یکی دیگر از جاهای دیدنی خوانسار کوچه باغ‌های شهر خوانسار یا به عبارتی دیگر وجب به وجب خود شهر خوانسار است. سر تا سر شهر خوانسار قدم به قدم آن سرشار از شکوه و زیبایی و دلکشی است. به طور حتم گردشگران عزیزی که به شهر ناب خوانسار سفر کنند بیش از هر چیز دیگر مشتاق قدم‌زدن در کوچه با‌ها و دور و اطراف شهر جذاب خوانسار خواهند بود. این کوچه‌ باغ‌های جذاب و تماشایی دیوارهایی دارند از جنس کاهگل که با حضور درختانی بلند و سر به فلک کشیده زینت یافته‌اند. درختان بلند و دیرینه‌ای که در فصل بهار و تابستان با برگ‌های سبز و درخشان خود به کوچه‌ها جلا می‌بخشند و با فرارسیدن پاییز فرشی زرد و نارنجی بر پهنۀ کوچه پهن می‌کنند و زمستان که فرا برسد برف‌ها را در لابه‌لای شاخه‌های بدون برگ و برهنۀ خود نگه می‌دارند و به یاد فصل زمستان، مادر سرما، سفید می‌پوشند. اگر مشتاق باشید نام زیباترین و دلکش‌ترین محله‌های شهر خوانسار را بدانید باید اضافه کنم که محله‌هایی از قبیل: صفائیه، چشمه آخوند، محله دوراه، محله بالا، مالگاه، و پایتخت شماری از محبوب‌ترین و چشم‌نوازترین و خوش‌منظره‌ترین محله‌های این شهر محسوب می‌شوند.

پ.ن: گاهی وقت‌ها فقط و فقط قدم‌زدن در میان این کوچه‌های باصفا و باطراوت جذاب‌ترین و باشکوه‌ترین اتفاق دنیا خواهد بود. مخصوصاً اگر جوی آب آرام و با طمأنینه در حال خواندن آوازی نرم در حال عبور باشد و بخواهد که به سلام برگ‌های سبز ایستاده بر شاخه‌های درخت علیک بگوید. در چنین شرایطی جای تنها چیزی که خالی به نظر می‌رسد یک شاخه گل سرخ است که باید برسد به دست جوی آب روان.

۱۲- سد باغ کل خوانسار :

عملیات ساخت سد باغ کل خوانسار در سال ۱۳۸۴ آغاز و در سال ۱۳۸۹ به پایان رسید. این سد که بر روی رودخانه آب کل آبگیری شد، این روزها یکی از زیبا‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر خوانسار می‌باشد. طول تاج سد باغ کل ۷۴۰ متر، عرض تاج آن ۱۲ متر و ارتفاع تاج از کف دریاچه ۶۰ متر می‌باشد. گنجایش مخزن این سد حدود شش میلیون متر مکعب است که عدد کمی نیست. تا الآن حدود سه میلیون متر مکعب آب در این سد ذخیره شده است و علاوه بر آب رود خانه فصلی باغ کل که به این سد ریخته می‌شود، آب خروجی پارک ملی سرچشمه نیز به طور مرتب توسط ۵ عدد پمپ پر قدرت، به این سد پمپاژ می‌شود.هسته این سد از جنس خاک رس می‌باشد و سنگ‌های مورد استفاده در سد نیز در اثر بار‌ها و بار‌ها انفجار به وجود آمده‌اند. 

۱۳- روستای دماب در حوالی شهر خوانسار

یکی دیگر از جاهای دیدنی خوانسار که نه تنها از جذابیت‌های طبیعی برخوردار است بلکه از قدمتی دیرینه و جذابیت‌های تاریخی نیز بهره برده است روستای دماب نام دارد. این روستای جذاب و تماشایی با مناظر سرسبز و دل‌نوازش ۱۱۵۰ سال قدمت دارد. علاوه بر این لازم است اضافه کنم که این روستا و آبادی و رونق و محبوبیت آن حاصل تلاش‌های بسیار دو برادر است. برادرانی که قهرمانانه توانسته‌اند روستای محل زندگی خود را از فراموشی نجات دهند و به آن رونق ببخشند. این دو برادر محب و صالح نام داشته‌اند. نام‌شان گرامی و روستای‌شان همیشه آباد باشد.

این روستای ناب و شگرف در قلب خود چند جاذبۀ جذاب و منحصر به فرد گردشگری را پنهان کرده است. این جاذبه‌های ناب عبارتند از: قلعه سنگ، کاروانسرای جلوگیر، قلعۀ حاج حسن و قلعه احمد علی.

پ.ن اول: هر زمان به شهر خوانسار سفر کردید طوری برنامه‌ریزی کنید که حتماً بتوانید از روستای دماب نیز دیدن کنید. روستاهای ایران زمین سرشار از زیبایی و شکوه هستند و خوب است فراموش نکنیم که رونق و شکوفایی این روستاهای ایران زمین به توجه گردشگران و طبیعت‌گردان عزیز وابسته است. اگر مشتاق هستید در مورد روستاهای ایران زمین بیشتر بخوانید از شما دعوت می‌کنم روی لینک زیر کلیک کنید:

دُرّ و گوهر بی مثال کشور عزیزمان ایران

پ.ن دوم: روستاهای ایران زمین از قدمتی بسیار قابل توجه برخوردار هستند. اگر قرار باشد روستاها را از لحاظ قدمت با شهرها مقایسه کنیم خواهیم دید که به هیچ عنوان شهرها با روستاها قابل قیاس نخواهند بود. اگر به دنبال کشف رمز و رازهای ارزشمند تاریخی هستید لازم است روستاهای ناب ایران زمین را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید. هر وجب از روستاهای ایران زیبا به قدر تمام تاریخ حرف برای گفتن دارد. از این حرف‌های شنیدنی راحت نمی‌شود گذشت. پس از روستاها هم نباید به راحتی عبور کنیم. باید قدم به داخل روستا بگذاریم، در کوچه‌های باطراوتش قدم بزنیم و گوشه گوشه‌اش را با دقت ببینیم.

سفر به شهر خوانسار

استان اصفهان تقریباً در ناحیۀ مرکزی ایران زیبا واقع شده است. این استان پهناور به طور کلی از اقلیمی ناب و منحصر به فرد برخوردار است و همین اقلیم متفاوت سبب شده است که تمامی شهرهای این استان، جذاب و تماشایی باشند. در این مقاله مهمان شهر خوانسار از استان اصفهان بودیم و به تماشای دیدنی‌ها و جاذبه‌های آن نشستیم. خوانسار یکی از تماشایی‌ترین شهرهای ایران زمین است و میزبون پیشنهاد می‌کند اگر تا به امروز راهی دیار خوانسار نشده‌اید همین حالا راهی سفر شوید و این بار شهر خوانسار را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید. و البته نه یک روز، نه دو روز، که حتی بیش از یک هفته با اجاره سوئیت در خوانسار اقامت داشته باشید و از این طبیعت ناب و منحصر به فرد لذت ببرید و از جاذبه‌های تاریخی این شهر دلکش دیدن کنید. خیلی از ما عادت داریم فقط شهرهای بزرگ را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنیم و فقط مقیم شهرهای بزرگ و پرجمعیت باشیم. فارغ از اینکه هستند برخی از شهرهای کوچک در ایران زیبا و سربلند که به مراتب بسیار زیباتر و دلکش‌تر از شهرهای بزرگ هستند و اقامت چند روزه که چه عرض کنم، حتی اقامت چند هفته‌ای در این شهرها نیز جذاب و سرشار از شیرینی خواهد بود. شهر خوانسار در صدر جدول شهرهای زیبا، دل‌نواز، جذاب و تماشایی قرار دارد. به شهر خوانسار سفر کنید و از جاذبه‌های جذاب آن لذت ببرید.

سفر به شهر خوانسار، شهر عسل، به سلامت …

 

2 دیدگاه‌ها

  1. با سلام،،، اگر در اردیبهشت ماه به خوانسار رفتید حتما به سمت جاده بویین و میاندشت هم بروید وار بالای گردنه به منظره خیرکننده منطقه نظری بیاندازید،،،

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید