لواسان کجاست؟ آشنایی با جاذبه های منطقه لواسان(خواندن 6 دقیقه)

جاهای دیدنی لواسان

لواسان یکی از شهرهای شمیرانات استان تهران است. این شهر به عنوان یکی از نزدیک‌ترین مناطق ییلاقی به شهر تهران و یکی از بهترین آن‌ها محسوب می‌شود. در ادامه این مقاله به معرفی جاذبه‌ های منطقه لواسان پرداخته‌ایم پس با ما همراه باشید.

لواسان کجاست؟

لواسان در ۷ کیلومتری شهر تهران قرار گرفته است. طبیعت سرسبز و فوق‌العاده این شهر از دامنه‌های شمالی آن شروع شده و تا سد لتیان ادامه می‌یابد. طبیعت زیبای لواسان طوری است که در هر ۴ فصل سال ظاهر جذاب و متفاوتی از لواسان را می‌توان مشاهده کرد، به همین دلیل اگر در تهران و یا اطراف تهران ساکن هستید و در هر فصلی از سال که قرار دارید، سفر به لواسان را برای گذراندن یک روز خوب در لیست سفرهای یک روزه خود قرار بدهید.

در ادامه به معرفی معروف‌ترین جاذبه‌ های منطقه لواسان پرداخته‌ایم.

رودخانه جاجرود

رودخانه جاجرود که به رودخانه لواسان نیز معروف است، دارای طول ۱۴۰ کیلومتر بوده و از دامنه‌های البرز مرکزی چشمه می‌گیرد. این رودخانه معروف دارای چندین سرشاخه بوده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها از دامنه‌های جنوبی خرسنگ سرچشمه می‌گیرد. دیگر سرشاخه جاجرود از دامنه‌های کلون بستک سرچشمه گرفته و پس از عبور از دربند، شمشک و میگون به شاخه خرسنگ پیوسته و در نهایت رودخانه جاجرود را به وجود می‌آورد. روزانه افراد بسیاری برای برگزاری پیک نیک به کنار رودخانه جاجرود می‌روند تا ساعاتی را در کنار رودخانه بگذرانند و از آب و هوای فوق العاده این منطقه بهره ببرند.

پارک جنگلی لواسان یا تلو

پارک جنگلی لواسان که به پارک غزال نیز معروف است، در ۵ کیلومتری جاده تلو واقع شده و به دلیل موقعیت مکانی آن در روزهای پایانی هفته و در تعطیلات پذیرای تعداد بالایی از شهروندان تهرانی است. در این پارک جنگلی انواع مختلفی از پوشش گیاهی و جانوری دیده می‌شود، به طوری که در این پارک حیواناتی چون شغال، روباه، عقاب، کبک و قرقی زندگی می‌کنند.

سد لتیان

سد لیتان در ابتدا به خاطر تامین آب شرب شهر تهران تاسیس شد ولی امروزه به دلیل وجود دریاچه‌ای که در پشت سد به وجود آمده است، به یکی از مکان‌های گردشگری نزدیک به تهران تبدیل شده است. گردشگران در این منطقه می‌توانند به طبیعت‌گردی، کوه‌نوردی و ماهیگیری مشغول شوند. گفتنی است علت نام‌گذاری این سد به لتیان این است که در هنگام ساخت این سد، دریاچه‌ای در پشت آن به وجود آمد که با ایجاد این دریاچه، روستایی که در نزدیکی آن قرار داشت به زیر آب رفت و به همین دلیل نام این سد را لتیان که نام روستای به زیر آب رفته بود گذاشتند.

گردنه قوچک لواسان

گردنه قوچک لواسان در بخش جنوبی شهرستان شمیرانات واقع شده است. در این گردنه پارک جنگلی قوچک نیز قرار دارد به همین دلیل روزانه پذیرای گردشگران متعددی است.

روستای افجه

یکی دیگر از روستاهای زیبای لواسان روستای افجه است که در ارتفاع ۲۴۰۰ متری سطح دریا واقع شده است. در این روستا دشت هویجی وجود دارد که دلیل سفرهای یک روزه بسیاری از شهروندان تهرانی به روستای افجه است. دشت هویج معروف روستای افجه در دوران قاجار نیز یک شاه‌راه بین تهران و دشت لار محسوب می‌شده است.

روستای کند علیا

روستای کند علیا که به کند علیا نیز معروف است، از دو بخش علیا و سفلی در دو قسمت بالا و پایین آن به وجود آمده است. کند علیا به دلیل باغ‌های میوه سرسبزی که دارد همچون گیلاس، زردآلو و آلبالو در فصل تابستان و همچنین به دلیل آب و هوای مطبوعی که در فصل زمستان دارد به یکی از مکان‌هایی که شهروندان تهرانی برا ییلاق به آن سفر می‌کنند، تبدیل شده است.

غار موزه وزیری

غار موزه وزیری یکی از جاهای دیدنی علیا و سفلی محسوب می‌شود و در دل کوه‌های این دو بخش قرار دارد. این غار را می‌توان اولین غار موزه خصوصی ایران به حساب آورد که در آن آثار دکتر ناصر هوشمند وزیری قرار داده شده است. این غاز موزه در سال ۱۳۸۴ در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع افتتاح شد و از آن زمان تا به امروز با هزینه شخصی استاد وزیری و زیر نظر وی اداره می‌شود. گفتنی است تمامی آثار موجود در این موزه بیانگر داستان‌های شاهنامه و فلکلور ایران بوده و توسط شخص استاد وزیری ساخته و یا گردآوری شده‌اند.

امام‌زاده اسماعیل (ع)

در لواسان ۳۴ امام‌زاده وجود دارد که معرورف‌ترین آن‌ها امام‌زاده اسماعیل (ع) است. این امام‌زاده در روستای برگجهان که یکی از توابع لواسان محسوب می‌شود، قرار دارد. 

آبشار کفترلو

 

یکی از زیباترین جاذبه‌ های منطقه لواسان آبشار کفترلو است که در ۶ کیلومتری شمال روستای کند علیا واقع شده است. این آبشار از سطح دریا حدود ۲۳۰۰ متر بالاتر قرار دارد و برای رسیدن به آن از داخل روستای کند علیا نیاز به ۱ ساعت و نیم پیاده‌روی وجود دارد.

آبشار ناران

آباشار ناران در روستای کند علیا و یا همان کند علیا قرار دارد. ارتفاع این آبشار بین ۱۰ تا ۱۵ متر است. گفتنی است در فصل بهار حجم بالایی آب به ناران اضافه می‌شود به طوری که ریزش آب منظره طبیعی منحصر به فردی را در این منطقه به وجود می‌آورد و به همین دلیل بهترین زمان برای بازدید از آبشار ناران در فصل بهار است.

آبشار شکرآب

روستای آهار یکی دیگر از روستاهای معروف لواسان است که در آن جاذبه‌های طبیعی زیبایی وجود دارد. آبشار شکرآب که یکی از این جاذبه‌های طبیعی نزدیک به این روستاست، در روستای شکرآب و در میان دره‌ای سرسبز و زیبا قرار دارد. روستای شکرآب خود دارای چند قنات و چشمه آب است که بر زیبایی‌های این روستا افزوده است. به دلیل وجود روخانه زلال و محیطی سرسبز، این منطقه به یکی از پربازدیدترین مناطق لواسان تبدیل شده است و روزانه افراد بسیاری برای گذراندن روز خود در کنار آبشار شکرآب به این روستا سفر می‌کنند.

سخن پایانی

لواسان پر از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی است که هر کدام از آن‌ها می‌تواند به عنوان یکی از مقاصد سفرهای یک روزه گردشگران تهرانی به حساب بیاید. در این مقاله به معرفی جاذبه‌ های منطقه لواسان پرداختیم تا بتواند راهنمای خوبی برای سفرهای شما به این شهرستان زیبا و سرسبز باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید