معرفی منطقه گردشگری دریاچه هفت برم شیراز(خواندن 7 دقیقه)

دریاچه هفت برم شیراز

استان فارس به دلیل مناطق ییلاقی زیبا و متعددی که دارد، یکی از بهترین استان‌های ایران در زمینه جذب توریست است. از جالب‌ترین مناطق گردشگری در استان فارس دریاچه هفت برم شیراز است که در اغلب اوقات پذیرای خیل عظیمی از گردشگران است. در این مقاله به معرفی دریاچه هفت برم شیراز، تفریحات موجود در آن و اقامتگاه‌های بوم گردی در اطراف آن پرداخته‌ایم، پس برای آشنایی بیشتر با این منطقه در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

معرفی دریاچه هفت برم شیراز

دریاچه هفت برم شیراز یکی از دریاچه‌های استان فارس است که در ۵۵ کیلوکتری غرب شیراز و در شمال شرقی منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان واقع شده است. مساحت آبگیرهای دائمی این منطقه چیزی حدود ۲۰ هکتار است. همچنین در این دریاچه ۴ تالاب دائمی و ۳ تالاب فصلی وجود دارد از این رو در تمامی سال تنها ۴ تالاب پر آب بوده و ۳ تالاب دیگر در فصل‌های گرم سال خشک می‌شوند. برم در لغت به معنای برکه آب، تالاب و آبگیر است و به دلیل وجود ۷ تالاب، این منطقه به نام دریاچه هفت برم معروف شده است.

آب دریاچه‌های موجود در مجموعه دریاچه هفت برم شیراز از طریق ریزش‌های جوی و چشمه‌های پیرامون آن‌ها تامین می‌شود. این آب، آبی شیرین بوده و به دلیل همین ویژگی مکانی مناسب برای زندگی پرندگان آبزی مهاجر است. در اطراف هر کدام از تالاب‌های این منطقه پوشش گیاهی متنوعی از جمله علف حصیری، کارا، نیزارها، علف هفت بند، جگن، لویی و … وجود دارد. به طور کل در این منطقه به دلیل وجود آب شیرین، طبیعت اطراف آن و پوشش گیاهی متنوع، محیط زیست پویایی به وجود آمده است.

آب و هوای دریاچه هفت برم

آب و هوای این منطقه در فصل‌های گرم سال یعنی فصول بهار و تابستان بسیار مطبوع بوده ولی در فصل‌های سرد سال یعنی فصول پاییز و زمستان آب و هوای خشکی دارد. به دلیل خنکی هوا در بهار و تابستان، افراد بسیاری از داخل خود استان و چه از خارج استان برای گذراندن روز خود به سمت این منطقه رهسپار می‌شوند. با این که در این منطقه امکانات گردشگری محدودی وجود دارد ولی باز هم خانواده‌های بسیاری در آخر هفته‌ها به برپایی پیک نیک در این منطقه می‌پردازند. به همین دلیل بهترین زمان برای سفر به دریاچه هفت برم شیراز را می‌توان از اواسط بهار تا اواخر تابستان دانست. توجه به این نکته حائز اهمیت است که در زمان سفر به منطقه دریاچه هفت برم شیراز کفش و لباس مناسب با خود به همراه داشته باشید زیرا در برخی از اوقات در فصل‌های بهار و تابستان در این منطقه باران‌های شدیدی می‌بارد. علاوه بر این، فراموش نکنید که کرم ضد آفتاب یا کلاه آفتاب گیر و یک زیر انداز برای پیک نیک را نیز همراه خود ببرید.

تفریحات موجود در منطقه هفت برم شیراز

به جز شنا کردن که یکی از تفریحات مرسوم در منطقه دریاچه هفت برم شیراز محسوب می‌شود، یکی از تفریحات رایج در این منطقه ماهی‌گیری است. ماهی‌های کپور و سوف از ماهی‌هایی است که در دریاچه‌های این مجموعه به وفور دیده می‌شود. همچنین بسیاری از افراد برای صید لابستر به این منطقه می‌آیند و از خرچنگ‌های موجود در این دریاچه‌ها صید می‌کنند و به عنوان وعده غذایی خود میل می‌کنند. خوب است بدانید که در اطراف دریاچه‌های هفت برم نی‌های بلندی وجود دارد که ماهی‌گیری را سخت کرده‌اند، به همین منظور نیاز است که به دنبال منطقه‌ای با تعداد نی کمتر بگردید تا ماهی‌گیری را به راحتی انجام دهید.

چگونه به دریاچه هفت برم برویم؟

مسیر رسیدن به این دریاچه زیبا چندان پیچیده و سخت نیست. این دریاچه در غرب شیراز و پس از خان زنیان قرار دارد و برای رسیدن به آن کافی است که از سمت خان زنیان به طرف دشت ارژن حرکت کنید. کمی که پیش بروید با یک دوراهی روبرو خواهید شد که اگر از دوراهی سمت راست به سمت شمال بروید، شما را به منطقه هفت برم خواهد برد. همان طور که می‎‌بینید مسیر رسیدن به این منطقه بسیار ساده و سریع است و برای رسیدن از خان زنیان به منطقه هفت برم، فقط کافی است حدود ۳۰ الی ۴۰ دقیقه با سرعت متوسط رانندگی کنید.

معرفی اقامتگاه‌های بوم گردی منطقه

به دلیل استقبال مردم از مجموعه دریاچه‌ هفت برم شیراز در اطراف این دریاچه اقامتگاه‌های بوم گردی پدید آمده است تا گردشگران از نظر اقامت در شب در این منطقه نیز مشکلی نداشته باشند. در ادامه به معرفی این اقامتگاه‌های بوم گردی پرداخته‌ایم.

اقامتگاه بوم گردی بام برم

اقامتگاه بوم گردی بام برم در نزدیکی برم اول واقع شده و در شهریور ماه سال ۱۳۹۷ افتتاح شده است. این مجموعه اقامتی در کل دارای ۱۲ کلبه مجزاست که از این ۱۲ کلبه، ۴ کلبه به صورت دو تخته و ۸ کلبه چهار نفره همراه با سرویس کف خواب است. این اقامتگاه در مجموع دارای ظرفیت ۴۵ نفر است. کلبه‌های موجود در این اقامتگاه دارای سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی نیستند و از این رو مهمانان عزیز باید از توالت فرنگی و ایرانی سیار و حمام داخل مجموعه به صورت مشترک استفاده کنند. در این اقامتگاه امکاناتی چون راهنمای تورهای گردشگری، آشپزخانه عمومی، باربیکیو، پارکینگ غیر مسقف، سیستم گرمایشی و سرمایشی و … وجود دارد.

از ویژگی‌های منحصر به فرد اقامت در اقامتگاه بوم گردی بام برم منظره رو به دریاچه‌ای است که مهمانان از کلبه‌های خود می‌توانند آن را تماشا کنند. از آن جایی که اقامتگاه بوم گردی بام برم در نزدیکی یکی از دریاچه‌های هفت برم واقع شده است، در کنار لذت بردن از آب و هوای مطبوع منطقه، مهمانان می‌توانند به شنا کردن و ماهی‌گیری و گشتن در جنگل‌های سرسبز منطقه بپردازند. در نزدیکی دریاچه هفت برم شیراز برخی جاذبه‌های گردشگری چون پارک ملی بمو، تنگ تیزاب، تنگ غوره دان، منطقه حفاظت شده دشت ارژن، منطقه حفاظت شده ماله گاله، آرامگاه حافظ شیرازی، حرم مطهر شاهچراغ شیراز و … وجود دارد، به همین دلیل مهمانان می‌توانند از این مناطق نیز بازدید کنند.

آدرس اقامتگاه بوم گردی بام برم: استان فارس، شهر شیراز، جاده شيراز كازرون، ٤ كيلومتر بعد از خانه زنيان، هفت برم، برم اول.

اقامتگاه بوم گردی و مجتمع گردشگری هفت برم

یکی دیگر از اقامتگاه‌های بوم گردی در نزدیکی دریاچه هفت برم شیراز اقامتگاه بوم گردی و مجتمع گردشگری هفت برم است که به عنوان نمادی از زندگی ایل قشقایی دیده می‌شود. این اقامتگاه در سال ۱۳۹۷ افتتاح شده است و مناسب برای علاقمندانی است که به آشنایی با نحوه زندگی عشایر علاقه دارند. اقامتگاه بوم گردی و مجتمع گردشگری هفت برم به طور کل دارای ظرفیت ۷۰ گردشگر است و در آن ۴ چادر چهار نفره، ۲ چادر هشت نفره، ۲ کلبه دو نفره و ۴ سوئیت هشت نفره وجود دارد. چادرهای موجود در این اقامتگاه بوم گردی نشانی از چادرهای عشایر استان فارس هستند. گفتنی است این چادرها نمادی از یک چادر بوده و در اصل به وسیله بتن و فلز ساخته شده‌اند. چادرها و کلبه‌های اقامتگاه دارای سرویس کف خواب هستند و مهمانانی که در این واحدهای اقامتی ساکن می‌شوند باید از سرویس بهداشتی و حمام موجود در محوطه به صورت مشترک استفاده کنند. سوئیت‌های موجود در این اقامتگاه دارای سرویس تخت خواب و کف خواب، سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی هستند و نظر رفاهی مناسب‌تر از باقی واحدهای اقامتی دیده می‌شوند.

اقامتگاه بوم گردی و مجتمع گردشگری هفت برم دارای امکاناتی چون راهنمای تورهای گردشگری، آشپزخانه عمومی، سرویس سرمایشی و گرمایشی، پارکینگ غیر مسقف و … است. مهمانان اقامتگاه برای صرف غذای خود در مجموعه می‌توانند از قبل با پرسنل اقامتگاه برای سفارش غذا از رستوران طرف قرارداد هماهنگ کنند. از آن جایی که این اقامتگاه نیز مانند اقامتگاه بام برم در نزدیکی دریاچه هفت برم شیراز واقع شده است، مهمانان می‌توانند از جاذبه‌های گردشگری در اطراف این منطقه نیز بازدید نمایند.

آدرس اقامتگاه بوم گردی و مجتمع گردشگری هفت برم: استان فارس، شهر شیراز، ۳ کیلومتر بعد از خان زنیان، به سمت دشت ارژن، سمت راست، ۱۵ کیلومتر هفت برم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید