مردان نمکی، از شگفتی‌های تاریخ و جهان، در معدن نمک زنجان(خواندن 6 دقیقه)

زنجان، استانی در شمال غربی ایران، از مناطق آذربایجانی‌ نشین محسوب می‌شود. مرکز این استان، شهر زنجان است. استان زنجان از شمال با استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی، از شمال شرق با استان گیلان، از شمال غرب با استان آذربایجان غربی، از جنوب با استان همدان، از غرب و جنوب غرب با استان کردستان و از شرق با استان قزوین همسایه است. میزبون شما همراهان همیشگی را به زنجان زیبا دعوت می‌کند.

جاذبه‌های گردشگری

زنجان یکی دیگر از شهرهای کهن ایران زمین است. شهری که کوله‌باری از یاد و خاطرۀ گذشتگان را بر دوش خود حمل می‌کند و همچنان پویا و سربلند ایستاده است. بیشتر اماکن تاریخی شهر زنجان مربوط به دوران قاجار هستند. همان‌طور که می‌دانید قاجار ید طولایی در ساخت بناهای بی‌نظیر تاریخی داشته‌اند که شاید دوران طولانی حکومت قاجار بی ارتباط با این امر نباشد. این شهر زیبا یکی دیگر از شهرهایی است که ماجراها و ابنیۀ تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده است. شما را به تفرج این شهر پر خاطره دعوت می‌کنم.

اتوبان زنجان قزوین
اتوبان زنجان قزوین – عکس از محمد فروغی

زیارتگاه‌ها و اماکن مذهبی

مسجد جامع زنجان

مسجد و مدرسه جامع زنجان معروف به مسجد سید در قلب بافت قدیمی شهر قرار دارد. این مسجد، بزرگ‌ترین و زیباترین مساجد و مدارس دینی زنجان است و بر اساس طرح مساجد چهار ایوانی ساخته شده است. ایوان‌های چهارگانه‌ در چهار ضلع مسجد به شکل قرینه قرار گرفته‌اند.

مسجد چهل‌ستون زنجان

مسجد چهل‌ستون زنجان از مساجد تاریخی شهر زنجان است. این مسجد در بافت بازار بالای زنجان در ضلع جنوب شرقی مسجد جامع زنجان در راسته معروف به راسته‌ی حجت‌الاسلام قرار دارد.

مسجد خانم

مسجد خانم مربوط به دوره قاجاریه است و در زنجان، خیابان امام، کوچه فخیم‌الدوله واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۵۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد خانم - زنجان
مسجد خانم – عکس از مجید بی گناه میکال

مسجد عباسقلی

مسجد عباسقلی مربوط به دوره قاجار است و در زنجان، خیابان سعدی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۳۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد اسحاق‌میرزا

مسجد اسحاق میرزا مربوط به دوره قاجار است و در زنجان، خیابان آیت‌الله طالقانی، ضلع شمالی محله سرچشمه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۷۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عمارت ذوالفقاری‌ها - زنجان
عمارت ذوالفقاری‌ها – عکس از هادی نیکخواه

موزه‌ها

موزه باستان‌شناسی و مردان نمکی

در زمستان سال ۱۳۷۲ (۱۹۹۳ میلادی) در معدن نمک چهرآباد استان زنجان چند مومیایی کشف شد. جسد یک زن و یک پسر نوجوان و چهار مرد. بعضی از این مردان نمکی بر اثر ادامه کار معدن با بولدوزر، به‌شدت آسیب دیده‌اند. در سال ۲۰۰۸ بهره‌برداری از معدن متوقف شد. جسد یک مرد نمکی هنوز در معدن است، چون امکانات لازم برای نگهداری از آن وجود نداشت. بنا بر شواهد موجود این مردان نمکی همه متعلق به یک دوره نبوده‌اند چون این طور که گزارش شده سه مرد نمکی مربوط به زمان هخامنشیان (حدود ۴۰۰ پیش از میلاد) و دو مرد نمکی دیگر نیز مربوط به اواخر دوران ساسانی (حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰بعد از میلاد) هستند. هم اکنون مردان نمکی در موزۀ مردان نمکی قرار دارند. برای دیدن‌شان کافیست به زنجان سفر کنید به سبزه میدان بروید.

موزه ملی ایران، مرد نمکی زنجان
موزه ملی ایران، مرد نمکی زنجان – عکس از کیوان لشکری

موزه‌ی نسخ خطی

در آرامگاه میرزا مهدی که محوطه‌ای به وسعت ۷۰۰ متر مربع است، موزه‌ای از نسخ خطی قرار دارد. از بنای آرامگاه نمی‌گویم. چون می‌دانم علاقه‌مندان به نسخ خطی چه ارزشی برای این موزه قائل هستند. نسخ خطی گنجینۀ تاریخ به شمار می‌روند. همین امر که زنجان دارای یک موزۀ نسخ خطی است اعتبار بسیار زیادی برای این شهر زیبا به ارمغان می‌آورد.

بازار زنجان

بنایی مربوط به دوران قاجار است. یک خط مستقیم که به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده و با اسامی بازار بالا و بازار پایین خوانده می‌شود. وسعت بازار زنجان و تنوع راسته‌ها، تعدد سراها و کاروانسراهای درون شهری در راسته‌های فرعی که هر کدام به نامی و به فعالیتی خاص اختصاص یافته و وجود مساجد فراوان گویای پویایی این مجموعه در طول زمان‌های گذشته و شرایط حاکم بوده است.

بنای رخت‌شوی‌خانه 

اینجا مکانی است که در گذشته مردم شهر لباس و رخت خود را می‌شسته‌اند. چنین کاربری برای یک بنای عمومی در جهان مشابه ندارد یا کم‌نظیر است. این بنا در حال حاضر تعمیر و مرمت شده و به عنوان موزه مردم‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رخت‌شوی خانه - زنجان
رخت‌شوی خانه – عکس از صادق

حمام حاج‌داداش (چایخانه سنتی حاج داداش)

این حمام زیبای صدساله امروزه به عنوان سفره‌خانه، محل پذیرائی گردشگران و اهالی شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بنای تاریخی با کاشی‌هایی به رنگ فیروزه‌ای، آبی روشن، آبی‌سیر و زرد تزئین شده است.

جاذبه‌های طبیعی

سد گاوازنگ و مجموعه‌ی ائل‌داغی

مجموعه‌ی تفریحی گاوازنگ و ائل داغی یا بام زنجان، در قسمت شمالی شهر زنجان،  قرار دارد. این مجموعه به دو قسمت تقسیم می‌شود. قسمت اول مجموعه‌ی تفریحی ائل‌داغی است که پارک، آلاچیق، رستوران، مراکز تفریحی و امکان کوهنوردی‌ دارد. قسمت دوم  سد گاوازنگ است که رستوران و کافی‌شاپ و امکان قایق‌سواری در سد را دارد.

گاوازنگ - زنجان
گاوازنگ – عکس از مجید بی گناه میکال

پیست اسکی پاپایی

یکی از جاذبه‌هایی که زنجان را بر سایر شهرها برتری می‌دهد پیست اسکی پاپایی است. این پیست در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی زنجان در منطقه‌ای کوهستانی و در ۳ کیلومتری مرکز شهرستان ایجرود واقع است. پیست پاپایی، ۸۰ هکتار وسعت دارد و البته باید گفت تنها پیست اسکی استاندارد در استان زنجان است. شیب نه چندان تند پیست پاپایی امکان اسکی مردم عادی و مبتدیان این تفریح مفرح و هیجان‌انگیز را فراهم می‌کند.

ارتفاعات ماسوله مرز بین استان اردبیل و گیلان و زنجان
ارتفاعات ماسوله مرز بین استان اردبیل و گیلان و زنجان – عکس از هادی نیکخواه

آبشار شارشار 

آبشارها اصولا از آن دسته جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی هستند که اکثر ما در برابر آن واکنش نشان می‌دهیم و گوش کردن به صدای ریزش آب در آبشارها به ما حس خوبی را القا می‌کند. آبشار شارشار نیز یکی از آبشارهای زنجان می‌باشد که در شمال شرقی این شهر و در منطقه تهم قرار گرفته است. برای دسترسی به آبشار شارشار تنها کافی است حدود یک ساعت کوهنوردی کنید. این آبشار با دریاچه سد تهم در فاصله کمی ( ۵ کیلومتر ) قرار دارد. اگر قصد دارید از این آبشار بازدید کنید بهتر است در فصل بهار و تابستان اقدام کنید. در این دو فصل معمولا آبشار شارشار و به طور کلی تمامی آبشارهای ایران در زیباترین حالت خود قرار دارند و با سفر در این فصول می‌توانید در کنار تماشای آبشار، از تماشای منظره زیبای درختان سبز که کوه های این منطقه را مزین کرده اند نیز لذت ببرید.

سفر به زنجان

سفر به زنجان خالی از لطف نیست. زنجان شهری تاریخ دیده است که اتفاقاً آب و هوای دلپذیری هم دارد. از مساجد و موزه‌ها و بناهای تاریخی و طبیعت زنجان هم که بگذریم از پیست اسکی استاندارد آن نمی‌توانیم بگذریم. برای یک بار هم که شده اسکی را تجربه کنید. بسیار دلچسب است. در ضمن نگران محل اقامت و آسایش و راحتی سفر خود به زنجان نباشید چون میزبون در زنجان هم میزبان شماست. شما می‌توانید با اجاره سوئیت در زنجان یا اجاره روزانه آپارتمان در زنجان یا حتی اجاره ویلا در زنجان، روزهای دل‌انگیز زنجان را تجربه کنید. امیدوارم از میزبانی میزبون راضی باشید.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید