فهرستی از جاهای دیدنی کاشان همراه با عکس(خواندن 42 دقیقه)

جاهای دیدنی کاشان
جاهای دیدنی کاشان

سراسر پهنۀ ایران زمین سرشار است از جاهای دیدنی و جاذبه‌های ناب و دلپذیر گردشگری. از میان تمام استان‌های این مرز و بوم استان اصفهان دُردانۀ ایران زمین به شمار می‌رود و با عنوان پایتخت گردشگری ایران زمین گوی سبقت را از سایر استان‌ها ربوده است. همچنین در قلب استان اصفهان شهری است که دلبری می‌کند و گردشگران مشتاق و کنجکاو را نه تنها از اقصا نقاط ایران زیبا که از سراسر جهان به خود فرامی‌خواند. این شهر دلربا شهر کاشان است؛ شهر سهراب سپهری، شهر شعر و شهر گلاب. در این مقاله میزبون قصد نوشتن از شهر کاشان را دارد. می‌خواهد در کوچه باغ‌های کاشان قدم بردارد و از جاهای دیدنی کاشان زیبا و دل‌نواز بنویسد. شما هم قدم به قدم با میزبون همراه باشید تا شهر دلگشای کاشان را بهتر و بیشتر بشناسید.

دیدار از جاهای جذاب دیدنی و تاریخی شهر کاشان همراه با میزبون

جاهای دیدنی و تاریخی در قلب شهر کاشان

شهر کاشان عرصۀ هنر و تاریخ و تمدن است. در این شهر زیبا و دلگشا چندین و چند عمارت تاریخی دارد که شاید بهتر باشد بگویم چندین و چند شاهکار معماری از دوران پیش از روزگار ما به یادگار باقی مانده است. این شاهکارهای معماری پر هستند از نقش و نگار و زیور و زینت. با میزبون همراه باشید تا از شاهکارهای معماری کاشان دیدن کنیم و در این سیر و ساحت به این سؤال فکر کنید که ویژگی شاخص عمارت‌های شهر کاشان چیست؟

باغ فین در شهر کاشان

باغ فین در شهر کاشان بر قانون طبیعت خط بطلان کشیده است و به همین دلیل به یکی از شاهکارهای عرصۀ گردشگری تبدیل شده است و به عنوان یکی از جاهای دیدنی کاشان هر ساله از میلیون‌ها گردشگر پذیرایی می‌کند. همان طور که خودتان خوب می‌دانید شهر کاشان اقلیمی کویری دارد و به تبع انتظار می‌رود در چنین شهری هر طرف که سر برمی‌گردانیم اثری از کویر ببینیم. اما در باغ فین کاشان به کلی فراموش خواهید کرد که در کاشان در ناحیه‌ای کویری واقع شده است. سراسر این باغ دلگشا سرشار است از درختانی بلند و بالا و پر شاخ و برگ و سبز. باغ فین کاشان نه تنها از سبزی درختان زینت یافته است بلکه با آبی فیروزه‌ای حوضی در دل باغ نیز تزئین شده است. به علاوه اینکه پس از گذر از باغ دلگشای این عمارت زمانی که به ساختمان اصلی آن برسید با شاهکار معماری و تاریخی ایران زیبا روبه‌رو خواهید شد.

همچنین باغ فین کاشان، شاهد بروز یکی از مهمترین اتفاقات تاریخ بوده است و از این جهت نیز مورد توجه گردشگران عزیز قرار می‌گیرد. اهمیت این رویداد تاریخی تا به حدی است که در بیشتر موارد زیبایی طبیعی و رنگ و جلای این باغ دلگشا به حاشیه رانده می‌شود و خاطرۀ تاریخ بیش از سایر جلوه‌ها رخ‌نمایی می‌کند. می‌خواهم بگویم هر زمان مهمان شهر کاشان بودید و به تماشای باغ فین رفتید سعی کنید که خاطرۀ تاریخی این باغ زیبا را مرور کنید، بعد معماری باشکوه باغ را با دقت به تماشا بنشینید و پس از آن در فضای دل‌انگیز باغ قدم بزنید و از طبیعت بی‌مثال آن لذت ببرید. با این اوصاف به نظر می‌رسد که برای گشت و گذار در باغ فین کاشان دست کم به یک روز کامل زمان احتیاج خواهید داشت.

خانۀ طباطبایی‌ها در شهر کاشان

در هر شهر و دیاری، البته هر شهر و دیاری که تاریخی باشکوه را پشت سر گذاشته باشد، بناها و عمارت‌هایی تاریخی یافت می‌شوند که هنر معماری آن خطه را به رخ می‌کشند و به انگیزه‌ای بدل می‌شوند که گردشگران مشتاق و کنجکاو از هر کجای جهان به آن دیار بشتابند تا با هنر معماری و فرهنگ و تمدن آن دیار بیشتر آشنا شوند. در شهر کاشان نیز چند بنای تاریخی وجود دارد. یکی از این خانه‌های تاریخی که دلبرانه گردشگران را به خود فرا می‌خواند با نام خانۀ طباطبایی‌ها شناخته می‌شود. خانۀ طباطبایی‌ها در کاشان نمونۀ اعلای هنر معماری به شمار می‌رود. این خانۀ جذاب و تماشایی در قلب خود از هشتی، ایوان، حیاط خلوت و تالار شاه‌نشین، بهره دارد. تالار شاه‌نشین به قسمتی از خانه گفته می‌شود که در آن قسمت از مهمانان پذیرایی می‌شده است. خانۀ طباطبایی‌ها یکی از ناب‌ترین جاهای دیدنی کاشان است. در سفر به کاشان زیبا دیدار از این خانۀ تاریخی را از قلم نیندازید.

پ.ن: این خانۀ تاریخی از معماری شگرف همراه با تزئیناتی خیره‌کننده برخوردار است. در واقع هر در و دیوار و پنجره‌ای که در این خانۀ بزرگ ببینید از شکوه و جلایی بهره دارد که می‌تواند لحظه‌ها را از شما برباید و باعث شود که محو این همه زیبایی و ظرافت شوید. در واقع برای تماشای این بنای چشم‌نواز لازم است زمان آزاد بسیاری داشته باشید تا بتوانید با فراغ خاطر و آرامش خیال، دل به پیچ و تاب‌ها و نقش و نگارهای منحصر به فرد آن بسپارید و از تماشای آن لذت ببرید.

خانۀ عباسیان در شهر کاشان

در شهر دلگشای کاشان کم نیستند خانه‌های تاریخی و چشم‌نواز. یکی دیگر از این خانه‌های تاریخی و جذاب و تماشایی با نام خانۀ عباسیان شهرت دارد. خانۀ عباسیان هم‌چون سایر خانه‌های تاریخی در شهر کاشان در محلۀ سلطان امیر احمد واقع شده است. این عمارت باشکوه به حق یکی از شاهکارهای معماری اصیل ایرانی به شمار می‌رود. انواع و اقسام ظرافت‌هایی که ممکن است در یک بنای تاریخی شاهدش باشیم در این بنای دل‌انگیز و حیرت‌برانگیز گرد آمده است. برخی از این ظرافت‌های زینت‌بخش عبارتند از: گچ‌بری‌های منحصر به فرد، قرینه‌سازی‌های شگفت‌انگیز، و همچنین طراحی‌های بی‌رقیب. بدون شک یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی کاشان خانۀ عباسیان خواهد بود. در سفر به شهر کاشان دیدار از این خانۀ تاریخی چشم‌نواز را از یاد نبرید.

پ.ن اول: خانۀ عباسیان به دلیل زیبایی منحصر به فردش در مجموعه‌های تاریخی صدا و سیما به عنوان لوکیشن مورد استفاده قرار گرفته است. اگر بخواهم نمونه‌ای از سریال‌های تلویزیونی که در آن‌ها از این خانۀ تاریخی به عنوان لوکیشن استفاده شده است نام ببرم باید از سریال‌هایی مثل ملاصدرا و مسافر ری یاد کنم.

پ.ن دوم: در خانۀ تاریخی عباسیان رستورانی سنتی آمادۀ پذیرایی از گردشگران عزیز خواهد بود. بدون شک صرف غذا در رستورانی سنتی در قلب خانه‌ای تاریخی بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

خانۀ بروجردی‌ها در شهر کاشان

یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان که بسیار جذاب و جالب توجه به نظر می‌رسد با نام خانۀ بروجردی‌ها شهرت دارد. این خانۀ تاریخی در دورۀ قاجار بنا شده است و به نوبۀ خود مظهری از شاهکارهای معماری ایران زمین در قرن سیزدهم هجری قمری به شمار می‌رود. خانۀ بروجردی‌ها در محلۀ سلطان امیراحمد واقع شده است. این خانۀ تاریخی و چشم‌نواز از دو حیاط که یکی حیاط اندرونی و دیگری حیاط بیرونی خوانده می‌شود، به اضافۀ حوضی بزرگ، سر دری مرصع و پر نقش و نگار، درهایی چوبی و مزین به مرقع‌های ظریف و دیوارهایی سرشار از نگاره‌های دلکش تشکیل شده است. در کنار تمام زیبایی‌های ظاهری که در این بنای تاریخی دور هم گرد آمده‌اند باید به معماری حساب شده و هماهنگ آن با شرایط آب و هوایی کویر نیز اشاره کنم. خانۀ بروجردی‌ها با داشتن بادگیرها و رعایت شرایط و ضوابط خاص معماری توانسته است بدون آسیب رساندن به طبیعت در مقابل آب و هوای خاص طبیعت محیط کویر خنکای نسیم را به داخل خانه بکشاند و تابستان‌هایی دل‌انگیز و زمستان‌هایی معتدل ایجاد کند. خانۀ بروجردی‌ها در تمام فصول سال از صبح تا ساعت ۹ شب از مهمانان و گردشگران عزیز پذیرایی می‌کند. بنابراین می‌توانید خیلی راحت با اجاره سوئیت در کاشان و اقامت چند روزه در شهر جذاب کاشان در این خانۀ باشکوه قدم بزنید و تأثیر سبک معماری تاریخی ایران زمین را بر تغییر شرایط آب و هوایی احساس کنید.

خانۀ عامری‌ها در شهر کاشان

یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان که در جذابیت و دلربایی زبان‌زد خاص و عام است، با نام خانۀ عامری‌ها شناخته می‌شود. این خانۀ زیبا و پر نقش و نگار نیز در محلۀ سلطان امیراحمد که از محله‌های قدیمی و دیرینۀ شهر کاشان به شمار می‌رود واقع شده است. سایر خانه‌های تاریخی در شهر کاشان نیز در همین محله قرار گرفته‌اند. بنابراین هر زمان به محلۀ سلطان امیراحمد وارد شدید می‌توانید از چند خانۀ تاریخی دیدن کنید. خانۀ عامری‌ها یادگاری است که از دوران زندیه به جای مانده است. البته بخشی از این بنا در دورۀ قاجار تکمیل شده است. و به هر حال این خانه از دورۀ زندیه تا به امروز که عصر و روزگار ما محسوب می‌شود توانسته است به حیات خود ادامه دهد و به تنهایی بار سنگین فرهنگ و سبک زندگی ساکنانش را بر دوش خود حمل کند و به عنوان قطعه‌ای دیگر از پازل بزرگ تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران زمین در شناخت بهتر این مرز و بوم یاری‌رسان باشد. در حال حاضر در تمام اوقات سال خانۀ عامری‌ها میزبان گردشگرانی بسیار نه تنها از سراسر ایران زیبا بلکه از اقصا نقاط جهان است. این خانۀ تاریخی با نقش و نگارها و منبت‌های بسیار و گچ‌بری‌های دلبرانه تمامی بازدیدکنندگان را شیفته و والۀ خود می‌کند.

خانۀ تاریخی آل یاسین در شهر کاشان

یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان که به قرن سیزدهم هجری تعلق دارد با نام خانۀ تاریخی آل یاسین شناخته می‌شود. شهر کاشان سرشار است از خانه‌های تاریخی که معماری بی‌نظیر و تحسین‌برانگیزی را به منصۀ ظهور گذاشته‌اند. این خانۀ جذاب و تماشایی مخصوصاً در فصل پاییز مناظر باشکوه و قابل توجهی را تقدیم دیدگان گردشگران عزیز و هنردوست می‌کند. در واقع این خانۀ چهار فصل، در پاییز نارنجی می‌شود و برگ‌ریزان را به تصویر می‌کشد، در فصل بهار سبز و رنگین می‌شود و شکوفه‌باران می‌شود و در تمام روزهای سال، رنگین و زیبا بر پهنۀ درخشان شهر کاشان می‌درخشد. این خانۀ تاریخی از یادگارهای معماری ظریف و هنرمندانۀ دوران قاجار به شمارمی‌رود.  

این خانه و چگونگی ساخت آن داستانی شنیدنی و جذاب  دارد. بر اساس این داستان گفته می‌شود محمد شاه قاجار فرمان می‌دهد تا به یاد محمد تقی حسینی کاشانی که در آن دوره، یعنی در قرن سیزدهم، عالم و مرجع مشهور و به نامی در شهر کاشان بوده‌اند خانه‌ای درخور ساخته و به ورثۀ ایشان اهدا شود. خانه در آن زمان مناسب فرمان احداث شده و به ورثه نیز اهدا می‌گردد و سپس نسل به نسل در آن خانواده باقی می‌ماند تا اینکه نظام‌الدین مجتهد کاشانی یا آل یاسین ساکن و صاحب آن خانه می‌شود. آل یاسین نیز همچون سایر افراد این خانواده مردی بزرگ بود و به عنوان اولین نمایندۀ مردم شهر کاشان پس از نهضت مشروطه به مجلس شورای ملی راه یافت. اهمیت و شهرت ایشان سبب شد این خانۀ تاریخی با نام ایشان در تاریخ ثبت شود و به روزگار ما برسد.

این خانۀ تاریخی در حال حاضر در اختیار معاونت عمرانی شهرداری کاشان قرار دارد و بازدید آن برای تمامی گردشگران عزیز آزاد است. اما تا سال ۱۳۶۵ این خانه مسکونی بود و نوادگان مجتهد کاشانی در آن ساکن بودند تا اینکه در سال ۱۳۷۰ شهرداری شهر کاشان این خانۀ تاریخی را از نوادگان این مرد بزرگ به مبلغ ۸ میلیون تومان خریداری کرد. شهرداری تا سال ۱۳۷۶ به مرمت و بازسازی این خانه پرداخت.

پ.ن: هم‌اکنون گردشگران عزیز در تمام روزهای هفته البته به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۸ می‌توانند از این خانۀ تاریخی، جذاب و تماشایی دیدن کنند.

بازار سنتی در شهر کاشان

یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان که نسبت به سایر بناهای تاریخی از قدمت بیشتری برخوردار است با نام بازار سنتی کاشان شناخته می‌شود. بازار سنتی کاشان برای اولین بار در دورۀ صفویه بنا شده است. این بازار بزرگ و دیرینه چه از لحاظ معماری و چه از لحاظ تجاری به عنوان گل سر سبد بازارهای تاریخی و شاهکارهای معماری ایران زمین شناخته می‌شود. بازار سنتی کاشان در خیابان افضل این شهر واقع شده است. موقعیت جغرافیایی این بازار بزرگ تجاری و اتصال آن به مهمترین راه‌های بازرگانی از دلایل عمدۀ رونق و شکوه این بازار در طول دوران تاریخ به شمار می‌رود. بازار سنتی کاشان در تمام طول حیات خود از رونق تجارت برخوردار بوده و حتی برای دوره‌ای کوتاه نیز با زوال و عدم توجه مواجه نشده است. البته در کنار رونق تجاری شایسته است که از اصالت و شکوه معماری این بازار نیز یاد کنم. شاید بتوان گفت یکی از مهمترین دلایل رونق روزافزون و توجه بسیار گردشگران ایرانی و خارجی علاوه بر نیازهای تجاری، سبک و شیوۀ معماری در ساخت این بنا است.

حمام فین در شهر کاشان

در شهر بی‌مثال کاشان و اتفاقاً در باغ فین کاشان امکان دیدار از یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان نیز وجود دارد. در ضلع جنوبی باغ دلگشای فین حمام فین قرار گرفته است. حمام فین کاشان در حقیقت از دو حمام تشکیل شده است. یکی از این دو حمام تاریخی و معروف با نام حمام سلطنتی یا حمام بزرگ شناخته می‌شود. در مقابل حمام دیگر با نام حمام صفوی یا حمام کوچک شهرت دارد. این حمام‌های مهم، تماشایی و تاریخی به فرمان فتحعلی شاه قاجار بنا شده‌اند. و البته لازم است اضافه کنم که یکی از تلخ‌ترین رخ‌دادهای تاریخی که عبارت است از مرگ بزرگ‌مرد تاریخ ایران زمین یعنی امیرکبیر بی‌همتا در حمام کوچک یا حمام صفوی اتفاق افتاده است. این رخ‌داد تلخ تاریخی بیش از پیش به اهمیت حمام فین کاشان می‌افزاید.

پ.ن: اگر مشتاق هستید در مورد حمام فین کاشان بیشتر بخوانید فقط و فقط کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

حمام فین کاشان ؛ بنایی تاریخی در باغی تماشایی

حمام سلطان امیراحمد در شهر کاشان

یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان که از ارزشی تاریخی به همراه جذابیت معماری و محبوبیت گردشگری برخوردار است، با نام حمام سلطان امیراحمد شناخته می‌شود. این حمام تاریخی از معماری ویژه‌ای بهره دارد. معماری جذاب و تزئینات باشکوه به یادگار باقی مانده از عصر و دوران قاجار بیش از پیش به اهمیت و جذابیت این بنای چشم‌نواز افزوده است؛ تا حدی که می‌توان گفت حمام سلطان امیراحمد یکی از تماشایی‌ترین و البته محبوب‌ترین حمام‌های ایران زمین به شمار می‌رود. این حمام جذاب و تماشایی در بافت دیرینۀ شهر کاشان جا خوش کرده است و در محلۀ دیرینه‌ای واقع شده است که خانۀ بروچجردی‌ها و خانۀ عباسیان و خانۀ طباطبایی‌ها نیز قرار دارند. همچنین لازم است اضافه کنم که این حمام تاریخی پشت بامی منحصر به فرد با چشم‌اندازی بی‌نقص و بی‌نظیر دارد که خوشبختانه امکان ورود به آن وجود دارد و تمام گردشگران در بازدید از این حمام بر فراز پشت بام می‌روند و از این چشم‌انداز دل‌نواز لذت می‌برند.

پ.ن: زیباترین و دل‌انگیزترین عکس‌ها را می‌توانید بر فراز همین پشت بام از آنِ خود کنید.

اما در مورد پشت بام این حمام لازم است این نکته را نیز اضافه کنم که این بام در نوع خود بی‌نظیر است و در میان بام‌های گنبدی به رقیب دارد و نه همتا. بر فراز پشت بام این حمام چند گنبد خواهید دید. این گنبدهایی که سطح آن‌ها از شیشه‌های عدسی محدب پوشیده شده است. این عدسی‌های محدب وظیفۀ خطیر، جذاب و مهمی را بر عهده دارند. در واقع این شیشه‌ها وظیفه دارند نور را به محیط داخلی حمام منتقل کنند. علاوه بر این وظیفه دارند برای محیط داخلی حمام رپوشش و حجابی باشند که داخل حمام از فراز بام دیده نشود. این شیشه‌ها بسیار شبیه شیشه‌های رفلکسی هستند که در روزگار ما در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما اینکه در آن دوره شیشه‌هایی محدب و نه به صورت تخت بر فراز گنبد افراشته شده‌اند و این امر که رعایت امر نوررسانی به فضای داخلی حمام همراه با رعایت پوشیدگی در نظر گرفته شده است بسیار جالب توجه و حیرت‌برانگیز جلوه می‌کند. این همه دقت و ظرافت که در ساخت بناهای تاریخی در ایران زمین مشاهده می‌شود باعث پایداری این ابنیه و ماندگارشدن نام معماران سازندۀ بناها شده است. در آن دوران این شیوۀ به کارگیری شیشه‌های محدب اتفاقی نوظهور به شمار می‌آمده و جنبشی تازه در معماری کهن تلقی می‌شده است.

مسجد جامع کاشان، بنایی با ۸ قرن قدمت

یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان که هم از قداست برخوردار است و هم از جذابیت و شکوه، با نام مسجد جامع کاشان شناخته می‌شود. این مسجد جذاب و بنای تاریخی‌اش در خیابان باباافضل شهر کاشان واقع شده است. این بنای تاریخی و منحصر به فرد در سال ۱۳۱۵ با شمارۀ ۲۵۲ در فهرست آثار ملی ایران زمین به ثبت رسیده است و از همان زمان مورد توجه بیشتر و مراقبت دائمی قرار گرفته است. اسنادی که در مورد این بنای تاریخی به روزگار ما رسیده است حاکی از این امر است که این مسجد در دوران سلجوقیان ساخته شده است و همچنین گفته شده است که پیش از آن که این بنا به صورت مسجد طراحی و ساخته شود آتشکده بوده است. در واقع این بنا قدمتی بسیار بیشتر از دوران سلجوقیان خواهد داشت و شاید حتی دیرینگی این بنا به عصر ایران باستان و دوران پیش از اسلام بازگردد. به عبارتی دیگر آتشکدۀ کهنسال در دورۀ سلجوقیان که در قرون پنجم و ششم هجری قمری بر ایران زمین حاکم بوده‌اند به مسجد تبدیل شده است.

علاوه بر این بر اساس مستندات و اسناد و مدارک تاریخی گفته شده است که یکی از بانیان ساخت این مسجد صفیه خاتون بوده است. صفیه خاتون، دختر مالک اشتر، سردار ارزشمند و بزرگوار اسلام است.به علاوه لازم است اضافه کنم که یکی دیگر از ویژگی‌های مسجد جامع کاشان که سبب شده است این مسجد از جذابیت و محبوبیتی غیر قابل وصف برخوردار باشد وجود دو محراب و دو قبله در این مسجد است. افراد ساکن در شهر کاشان در پاسخ به این پرسش که علت وجود این دو محراب و دو قبله چیست؟ پاسخ‌های متنوع و متفاوتی را ارائه می‌دهند. برخی می‌گویند چون در زمان‌های قدیم راه دقیق و لغزش‌ناپذیری برای مشخص کردن قبله وجود نداشته است دو محراب و دو قبله در این مسجد تعبیه شده است. در واقع می‌گویند چون محراب اولی درست و دقیق نبوده است محراب دومی ایجاد شده است. اما برخی دیگر پاسخ متفاوتی ارائه می‌دهند که به نظر می‌رسد پاسخ دستۀ دوم معقول‌تر جلوه می‌کند. دستۀ دوم می‌گویند محراب اول متعلق است به دوره‌ای که قبلۀ مسلمین بیت‌المقدس بوده است و سپس بعد از اینکه قبله به مکه تغییر پیدا کرده، محراب تازه‌ای برای این مسجد نیز بنا شده است. دلیلی که سخن دستۀ دوم را قوت می‌بخشد، هم‌سوبودن محراب اولی با بیت‌المقدس است.

علاوه بر تمام این موارد لازم است اضافه کنم که مسجد جامع کاشان، در زیر گنبد آجری خود مقصوره‌ای جداکننده دارد. همچنین از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد و جذاب در این مسجد باید به وجود سه شبستان به همراه کورۀ پخت ظروف چینی، به علاوۀ ایوانی بلند و حیرت‌برانگیز اشاره کنم.

مسجد و مدرسه آقا بزرگ در شهر کاشان

یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان که در کنار جذابیت‌های بصری و محبوبیت‌های گردشگری از اصالت و شکوهی وصف‌ناپذیر برخوردار است و فرهنگ و سبک زندگی مردم شهر کاشان در دوران مختلف تاریخی را به نمایش گذاشته است با نام مسجد و مدرسۀ آقا بزرگ شناخته می‌شود. این مسجد از ظرافت‌ها و شکوهی متفاوت و متمایز با سایر مساجد تاریخی بهره دارد و میزبون کیداً توصیه می‌کند که در سفر به شهر کاشان حتماً از این مسجد دیدن کنید.

یکی از ویژگی‌های نادر که در مسجد و مدرسۀ آقا بزرگ شاهدش هستیم و در سایر آثار و ابنیۀ تاریخی دیده نخواهد شد تعداد طبقات این بنا است. این بنای تاریخی از ۵ طبقه تشکیل یافته است. این امر در زمان ساخت بنا به هیچ عنوان امری عادی محسوب نمی‌شده است. علاوه بر این لازم است یادآور شوم که حتی در حال حاضر نیز مساجد در ۵ طبقه ساخته نمی‌شوند. و شاید تا همین یکی دو دهۀ اخیر نیز چشمان ما زیاد به دیدن بناهای ۵ طبقه و آسمان‌خراش‌هایی که امروزه تمام شهرها را فراگرفته‌اند عادت نداشتند. به همین دلیل می‌توانم ادعا کنم که این مسجد نه تنها فقط در ایران زمین بلکه در تمام جهان بی‌نظیر است و به عنوان تنها مسجد ۵ طبقه به جهانیان معرفی می‌شود.

علاوه بر این لازم است اضافه کنم که مسجد و مدرسۀ آقا بزرگ در شهر کاشان گنبدی بزرگ دارد که تمام و کمال از آجرهای خشتی ساخته شده است. همچنین در اطراف این گنبد جذاب و تماشایی مناره‌هایی به چشم دیده خواهند شد که با کاشی‌کاری زینت یافته‌اند و سر به آسمان سوده‌اند.

به علاوه لازم است اشاره کنم که سراسر این مسجد تاریخی و منحصر به فرد با انواع و اقسام نگاره‌ها و مقرنس‌ها و کاشی‌های دلربا و گچ‌بری‌های خیره‌کننده پوشش یافته است به طوری که با برداشتن هر قدم در این مسجد جلوه‌ای ناب و تماشایی چشمان شما را مسحور خود خواهد کرد.

مسجد و مدرسۀ آقا بزرگ در شهر کاشان به دستان توانمند حاج محمدتقی خانبان ساخته شده است. این مرد توانمند و خوش‌ذوق تاریخ این بنای محبوب و تماشایی را به منظور یادبود از داماد خود، ملا محمدمهدی نراقی که در آن روز و روزگار در میان تودۀ مردم با نام آقا بزرگ شهرت یافته بود بنا کرد. این مسجد دلربا و حیرت‌برانگیز در سال ۱۳۳۰ هجری قمری در فهرست آثار ملی ایران زمین به ثبت رسیده است و در حال حاضر در تمام روزهای سال در تمام سال‌ها به صورت بی‌وقفه به میزبانی از گردشگران بسیاری چه از سراسر ایراز زیبا و چه از سراسر جهان می‌پردازد.

مسجد و مدرسۀ آقا بزرگ در شهر کاشان در روزگاران گذشته مدرسه و محل تعلیم و تربیت بوده است. داشتن فضای بزرگ و دلباز نیز به همین علت برای این بنا ضروری به نظر می‌رسیده است. در این مسجد و مدرسۀ بزرگ شاهد کتیبه‌ای بزرگ نیز خواهید بود. این کتیبۀ بزرگ در واقع کتیبه‌ای مالیاتی خوانده می‌شود. این کتیبه را به طور حتم در هنگام ورود به مسجد خواهید دید چون بر درگاه ورودی مسجد نصب شده است. این کتیبۀ مالیاتی هدیۀ محمد شاه قاجار به مردم شهر کاشان بوده است، به واسطۀ این کتیبه مردم کاشان در آن دورۀ تاریخی از پرداخت مالیات معافیت بوده‌اند.

پ.ن: در سفر جذاب خود به شهر کاشان حتماً طوری برنامه‌ریزی کنید که این مسجد و مدرسۀ باشکوه را نیز بتوانید با دقت و با فراغ خاطر ببینید. هر ساله تعداد بسیار زیادی از گردشگران خارجی از سراسر دنیا به ایران زمین و شهر کاشان سفر می‌کنند تا این بنای باشکوه را با چشم دل ببینند. افسوس اگر ایرانی باشیم و این بنای منحصر به فرد را ندیده باشیم. و افسوس اگر مهمان شهر کاشان و مردم مهربانش باشیم اما از این بنای بی‌نظیر و حیرت‌برانگیز دیدن نکنیم. سراسر ایران زمین زیبا، جذاب و تماشایی است. اما برخی بناها و آثار تاریخی از قبیل مسجد و مدرسۀ آقا بزرگ در شهر کاشان از جذابیت و شکوهی فراتر برخوردار هستند و چشم‌ها را به خود خیره می‌کنند.

خانه و موزۀ عروسک و اسباب‌بازی در شهر کاشان

یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان با نام خانه و موزۀ عروسک و اسباب‌بازی شناخته می‌شود. این موزه با ایدۀ خلاقانه و جذاب و صد البته همت آقای امیر سهرابی ایجاد شده است. در این موزه مجموعه‌ای دیدنی‌ و جذاب از انواع و اقسام عروسک‌های رایج در کشورهای مختلف جهان گردآوری شده است. در واقع در این موزه عروسک‌‌ها و اسباب‌بازی‌هایی متنوع و از سراسر ایران زمین، یعنی تمامی شهرها و استان‌ها، به همراه عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌هایی از سایر کشورها قابل مشاهده هستند. به عبارتی دیگر در یک فضا فرهنگ و تمدن و اندیشۀ سراسر دنیا در کنار هم قرار گرفته‌اند و فرصت منحصر به فردی را فراهم آورده‌اند که بر اساس آن می‌توانیم کودکی و چگونگی رشد و بالندگی را در اقصا نقاط جهان شاهد باشیم.

جاهای دیدنی ناب در حوالی شهر کاشان

شهر زیبا، جذاب و تماشایی کاشان در محدودۀ کویرهای ایران واقع شده است. اما در این کویر بی‌همتا طبیعت به زیباترین و دلکش‌ترین وجه جلوه‌گری می‌کند. اتفاقاً آنچه ارزش و جلوۀ طبیعت در این خطه را افزایش می‌دهد همین موضوع است که در دل کویر گل‌های گلاب با عطر دلربای خود فضای شهر را پر می‌کنند یا درختان سبزی که کویر را از یاد می‌برند و یا سایر جذابیت‌های طبیعت در این شهر چشم‌نواز. در ادامه میزبون را همراه باشید تا در این قسمت در مورد طبیعت شهر کاشان بیشتر بخوانید.

روستای ابیانه در حوالی شهر کاشان

یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان که هر ساله و در تمام فصول میزبان گردشگران بسیاری نه تنها از اقضا نقاط ایران زیبا بلکه از سراسر جهان خواهد بود با نام روستای ابیانه شناخته می‌شود. روستای ابیانه ویژگی‌هایی خاص و منحصر به فرد دارد که همین ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد سبب می‌شود این روستا به عنوان یکی از ناب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شناخته شود و به بیانی دیگر رکورددار پذیرش گردشگر در ایران زمین باشد. اگر مشتاق و کنجکاو هستید که بیشتر در مورد روستای ابیانه و ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد آن بخوانید فقط و فقط کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

اَبیانه؛ روستای زیبای سرخ، تاریخ‌دیده و اصیل ایرانی

قمصر شهری جذاب و عطرآگین در حوالی شهر کاشان

در حوالی شهر کاشان شهری هست که از عطر و رنگ کاشان بسیار بهره برده است و شاید دختر نازنین کاشان به شمار رود. این شهر زیبا، دلگشا و جنجال‌برانگیز با نام شهر قمصر کاشان شناخته می‌شود. نوشتم جنجال‌برانگیز چون در فصل گلاب‌گیری که از ابتدای اردیبهشت ماه شروع می‌شود و تا انتهای تیر ماه ادامه پیدا می‌کند این شهر با عطر گلابی که در هوا می‌پراکند جنجال به پا می‌کند و با عطر دلکشش انواع و اقسام اقشار اجتماع را به خود جذب می‌کند. شک نداشته باشید که در سفر به قمصر کاشان از یکی از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی کاشان دیدن خواهید کرد.

پ.ن اول: در سفر به شهر دلگشای قمصر کاشان سوغات دُردانۀ این خطه یعنی گلاب ناب را برای عزیزتزین عزیزان خود به یادگار بیاورید.

پ.ن دوم: اگر مشتاق و کنجکاو هستید بیشتر در مورد شهر عطرآگین قمصر کاشان بخوانید فقط و فقط کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

قمصر کاشان؛ مراسم گلاب گیری و جاهای دیدنی آن

شهر زیرزمینی نوش آباد در حوالی شهر کاشان

یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان که می‌توان از آن با نام گنجینه‌ای پر بها یاد کرد، با نام شهر زیرزمینی نوش آباد شناخته می‌شود. این شهر عجیب از نوعی سبک معماری منحصر به فرد برخوردار است. شاید باورش دشوار باشد اما این شهر زیرزمینی در سه طبقه بنا شده است و در بعضی از نقاط عمق آن از ۱۸ متر نیز تجاوز می‌کند. در این شهر زیرزمینی جذاب و تماشایی تعداد بسیار زیادی از اتاق‌ها، به همراه راه‌روها و کانال‌ها و دالان‌ها قابل مشاهده هستند. نام دیگری که شهر زیرزمینی نوش آباد با آن نیز خوانده می‌شود، اویی است. در شهرهای دیگری از ایران زیبا نیز شاهد دست‌کن‌هایی حفر شده در دل زمین یا در دیوارۀ کوه‌ها هستیم. مردم این شهرها در دوره‌های پیشین از تاریخ ایران زمین برای محافظت از جان خود، چه در برابر تغییرات شدید شرایط آب و هوایی و چه در برابر هجوم بیگانگان به خانه و کاشانۀ خود، به حفر دست‌کن‌ها می‌پرداخته‌اند و چه جذاب است این مسأله که مردم در آن زمان در برابر هر نوع آشوب و هرج و مرج و ناامنی به قلب زمین، به آغوش زمین، به آغوش مادر زمین، پناه می‌برده‌اند و زمین درست مثل یک مادر مهربان مردم و دارایی‌های آن‌ها را در آغوش گرمش از هر گونه خطری در امان نگه می‌داشته است.

آبشار نیاسر در حوالی شهر کاشان

یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان که اندکی از شهر کاشان فاصله دارد و در چند کیلومتری شهر کاشان در جهت شمال غرب این شهر دلکش واقع شده است با نام آبشار نیاسر شناخته می‌شود. آبشار نیاسر در محله‌ای دیرینه و تاریخ دیده به نام سرکمر قرار گرفته است. آبشار نیاسر رنگ‌آمیزی منحصر به فرد طبیعت است بر نگارۀ باشکوهی به نام شهر کاشان. جلا و طراوتی که آبشار نیاسر به این شهر دلگشا بخشیده است سبب شده است گردشگران عزیز چه از سراسر ایران زیبا و چه از اقصا نقاط جهان بار سفر ببندند و به این نقطه از زمین بشتابند. آب آبشار نیاسر از چشمۀ تالار تأمین می‌شود. طبق معمول قواعد و ضوابط آبشارها در سراسر دنیا، آبشار نیاسر نیز در فصل سرد زمستان از حجم آب بیشتری در مقایسه با فصل گرم تابستان برخوردار است. اگر هر زمان به سمت آبشار نیاسر عزم سفر کردید بدانید و آگاه باشید که در همان حوالی غاری جذاب و تماشایی به نام غار نیاسر نیز وجود دارد. پس از دیدار از آبشار نیاسر وارد غار نیاسر شوید.

غار رئیس نیاسر در حوالی شهر کاشان

زمانی که از آبشار نیاسر دیدن کردید، طبیعت جذاب و دلربای اطرافش را از نظر گذراندید و شاید اندکی هم زیر آب آبشار ایستادید و طراوت و شادابی را به قلب خود تزریق کردید، حالا وقت آن است که راه کج کنید و به عالم ایران باستان بشتابید.

لازم است بدانید که در دل رشته‌ کوه‌های کرکس، که آرام و متین بر حاشیۀ استان پهناور اصفهان ایستاده‌اند غاری عجیب و اسرارآمیز وجود دارد. باورتان می‌شود! این رشته کوه سر به فلک کشیدۀ آرام و باطمأنینه اینچنین زیرکانه اسرار و رموز هستی را در دل داشته باشد و هیچ دم بر نیاورد! شما می‌توانید تا این حد راز نگهدار باشید؟ شاید هم این کوه بلند آن قدر زیاد می‌داند چه از ایران باستان و چه از تاریخ این سرزمین که ترجیح می‌دهد همچون مونالیزا لبخندی سرشار از اسرار ناب بر گوشۀ لب بنشاند و با سکوت به گردش گیتی چشم بدوزد و شاید هم گاهی به سرگشتگی ما آدم‌های زیر پای خود بخندد.

گفته می‌شود غار عجیب و پر رمز و رازی که در قلب کوه‌های کرکس پناه گرفته است بازمانده‌ای از دوران سلطنت اشکانیان به شمار می‌رود. این غار که با نام غار رئیس نیاسر شهرت دارد آن قدر دیرینه است که حتی میلاد مسیح را به چشم دیده است و شاید حتی خیلی پیش‌تر از آن را. قدمت غار رئیس نیاسر به ۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. این نکته را می‌توان از روی آرایش و ساخت معبد میترایی حاضر در آن اثبات کرد.

غار رئیس نیاسر یک غار دست‌ساز است. معبد میترایی حاضر در آن معبدی است که در تاریکی محض بنا شده است. گویی در ۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح رسم بر این بوده است که در تاریکی محض به عبادت و پرستش بپردازند. همین عوامل سبب می‌شود این اندیشه بیش از پیش قوت بیابد که غار رئیس نیاسر در گذشته‌های بسیار بسیار دور معبدی بوده است برای پرستش و عبادت.

این غار یکی از نمونه‌های دست‌کن به شمار می‌رود. در واقع در دهانۀ ورودی غار دو حفرۀ کوچک طبیعی به چشم می‌خورد اما سایر بخش‌ها به وضوح آثار تلاش و نبوغ خاص انسانی را نشان می‌دهند. غار رئیس نیاسر از دالان‌ها، اتاق‌ها، راه‌روها، و چند محوطۀ گوناگون دیگر تشکیل شده است. شاید باورش دشوار باشد اما در داخل این غار حتی چند چاه نیز به چشم می‌خورد که گویی وظیفۀ تأمین آب شرب را بر عهده داشته‌اند. همچنین لازم است اضافه کنم که این غار دست‌کن از نوعی معماری و شاید حتی بتوان گفت مهندسی برخوردار است که بر طبق آن حتی دورترین نقطۀ غار از دهانۀ ورودی باز هم از هوای آزاد بهره دارد. نکتۀ جالب دیگر اینکه ارتفاع درون این غار در بلندترین قسمت خود به ۱۷۰ سانتی متر می‌رسد. و همچون تمامی غارهای دیگر برای عبور از بعضی نقاط آن مجبور می‌شوید به حالت دراز کشیده حرکت کنید یا به عبارتی دیگر روی زمین بخزید.

تپه‌های سیلک کاشان در حوالی شهر کاشان

یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان که شاید کمتر شناخته شده باشد اما بسیار جذاب و هیجان‌برانگیز خواهد بود با نام تپه‌های سیلک شهرت دارد. برخی از گردشگران و باستان‌شناسان این تپه‌های باستانی را با نام زیگورات معرفی می‌کنند. در واقع زیگورات نام آتشکده یا محل نیایش ایرانیان در دوران باستان بوده است. این عبادتگاه باستانی از خاک سرخ رس ساخته شده است. شاید جالب باشد بدانید که در سال ۱۳۱۰ برای اولین بار در پی کندوکاوهایی در حوالی شهر کاشان این تپه‌های پر رمز و راز از دل خاک سر بر آوردند؛ آن هم در شرایطی که مردم شهر کاشان هیچ توجهی به این منطقه از استان خود نداشتند و حتی سعی می‌کردند از آن دوری کنند چون در آن زمان شایع بود که این محدوده شهری نفرین‌شده است.

اما شاید جالب باشد بدانید که در قرن‌ها پیش از این، این منطقه اولین مکانی بوده است که اجداد آریایی ما در آن ساکن شده‌اند. در حال حاضر نیز باستان‌شناسان به منظور کندوکاو در دل تاریخ و کشف گذشته‌ها این تپه‌های کهنسال را انتخاب می‌کنند. شاید چون می‌دانند که مهمترین جلوه‌‌های بشری در همین نقطه از ایران زمین پنهان شده‌اند. به همین دلیل تپه‌های سیلک کاشان یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری باستانی به شمار می‌رود که هر ساله تعداد قابل توجهی از گردشگران علاقه‌مند به عصر باستان را به خود فرامی‌خواند.

هر زمان به دیدار از تپه‌های باستانی سیلک بروید، دو تپه جدا از هم خواهید دید که با فاصله‌ای اندک از هم قرار گرفته‌اند. در واقع فاصله‌ای که میان این دو تپه قابل مشاهده است فقط به اندازۀ ۰٫۵ کیلومتر یا ۵۰۰ متر است. اما آنچه هیجان ماجرا را بیش از پیش افزایش می‌دهد این نکته است که در هر کدام از این دو تپه یک گورستان باستانی پنهان شده است. گورستان‌هایی که از  دوران باستان حکایت دارند. شاید باورش دشوار باشد اما یکی از این گورستان‌ها به قدر ۳ هزار و ۵۰۰ سال و دیگری به اندازۀ ۳ هزار سال قدمت دارند. وجود این دو گورستان باستانی علاوه بر اطلاعات مفیدی که برای باستان‌شناسان در رمزگشایی ایران باستان در بر دارد ثابت می‌کند که در هزاران سال پیش در این ناحیه زندگی شهری به همراه آداب و رسومی ویژه برای به خاک سپردن مردگان جاری بوده است. به عبارتی دیگر وجود این دو تپۀ اسرارآمیز باستانی و گورستان موجود در آن سند و مدرکی است دال بر حضور تمدن در ۳ هزار و پانصد سال پیش در این ناحیه از ایران زمین.

در حال حاضر از میراث گران‌قدر تپه‌های سیلک یا ارتفاعات زیگورات تنها به اندازۀ ۱۵ متر باقی مانده است. البته بخش مهمی از گورستان‌ها زیر بلوار امیرالمؤمنین و بخش دیگری از آن زیر باغات و مزارع کشاورزی پنهان شده است. سایر بخش‌های باقی‌مانده نیز ویران شده‌اند. اما، به هر روی، دیدار از این یادگار بیش از ۳ هزار ساله خالی از لطف نخواهد بود. دیدار از این اثر جذاب و ارزشمند در فصل‌های بهار و تابستان از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۱۸:۳۰ امکان‌پذیر است. همچنین در فصل‌های پاییز و زمستان نیز در تمام روزهای هفته از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۱۶:۳۰ می‌توانید شاهد جذابیت و شکوه یادگار ارزندۀ ایران باستان باشید. تپه‌های سیلک در فاصلۀ ۴ کیلومتری از شهر بی‌مثال کاشان در جهت جنوب غربی این شهر تماشایی واقع شده‌اند و برای رسیدن به این منطقه کافی است وارد جادۀ فین شوید و از روستای دیزچه عبور کنید.

آرامگاه سهراب سپهری در شهر کاشان

  • آسمان، آبی‌تر،
  • آب، آبی‌تر،
  • من در ایوانم، رعنا سر حوض
  • رخت می‌شوید رعنا.
  • برگ‌ها می‌ریزد.
  • مادرم صبحی می‌‌گفت:
  • موسم دلگیری است.
  • من به او گفتم: زندگانی سیبی است.
  • گاز باید زد با پوست.

یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان که عاشقان و والهان شعر و ادب پارسی رابه خود جذب می‌کند آرامگاه شاعر محبوب، سهراب سپهری است. مقبرۀ این شاعر عزیز در روستای مشهد اردهال واقع شده است. این روستا از توابع شهر کاشان به شمار می‌رود. در هر سال در تمام فصل‌ها و روزها مشتاقان شعر معاصر راه‌های طولانی را طی می‌کنند تا برای دقایقی بر سر مزار این شاعر نامی و محبوب بنشینند و به پاس کلام دلنشین و تصاویر نابی که خلق کرده است برای روح پاکش حمد و سوره‌ای بخوانند.

سهراب سپهری در سال ۱۳۰۷ در پانزدهم مهر ماه دیده به جهان گشود. شاید از همان ابتدای تولد سرنوشت این مرد بزرگ و هنرمند با مهر عجین بوده است که برای اولین بار در ماه مهر قدم به زمین خاکی گذاشته است و پس از آن نیز تا روزی که بر زمین نفس می‌کشیده است درست به مثال مهر می‌تابیده است و به زمین و ساکنانش مهر می‌ورزیده است.

سهراب سپهری در سال ۱۳۵۹ چشمانش را به روی دنیا برای همیشه بست و از زمین برای همیشه رفت؛ اما نامش را، اشعار نابش را و تصاویر زنده و پر احساسش را برای همیشه به یادگار گذاشت.

پس از اینکه سهراب سپری دار فانی را وداع گفت، مردم آن منطقه پیکر بی‌جانش را در صحن امام‌زاده سلطان علی بن محمد باقر به خاک سپردند. در آن دوران سنگی به رنگ فیروزه بر مزار شاعرِ نقاش قرار دادند که به نظر می‌رسد این رنگ بسیار برازندۀ این مزار بوده است و با حال و هوای عاشقانه و شاعرانۀ ساکن قبر نیز بسیار هماهنگ به نظر می‌رسد. اما در سال ۱۳۸۷ سنگ فیروزه‌ای با سنگی سیاه عوض شد. در حال حاضر سنگ سیاهی که حالا تقریباً به قدر دو دهه قدمت دارد بر مزار شاعر ساکن است.   

کویر ابوزید در حوالی شهر کاشان

یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان که کویر است و بند بند وجود آدمی را به سمت خود جذب می‌کند با نام کویر ابوزید شناخته می‌شود. این کویر جذاب و دلربا در اصل، بخشی محدود از بیابانی وسیع به نام بندریگ است و در جهت شمالی ابوزیدآباد و همچنین در جهت شمال شرقی شهر کاشان قرار گرفته است. این کویر چشم‌اندازی وسیع و مدهوش‌کننده دارد با نخل‌هایی که در جای جای کویر سر از دل خاک بیرون آورده‌اند و به جلوه‌گری می‌پردازند و بیش از پیش دلبری می‌کنند. اما علاوه بر جلوه‌های بی‌نظیر طبیعت در این کویر کاروانسرای صفوی و همچنین آب‌انبار و شهر اویی قرار دارند که بر جذابیت این جاذبۀ تماشایی می‌افزایند.

پ.ن اول: به منظور دیدار از کویر ابوزیدآباد لازم است یک روز کامل زمان در نظر بگیرید. چون این کویر تماشایی شما را مجذوب خود خواهد کرد و بدون شک اجازۀ خروج نخواهد داد. پس با فراغ خاطر دل به زیبایی‌اش بسپارید و از حضور در این کویر لذت ببرید. اما اگر فرصت کافی نداشتید و قصد داشتید کویر ابوزید را حتماً به همراه یکی دیگر از دیدنی‌های شهر کاشان ببینید می‌توانید دیدار از روستای تاریخی ابیانه را نیز در برنامۀ خود بگنجانید.

پ.ن دوم: کویر مظهر سکوت، آرامش و سکون است. زمانی که در کویر حضور پیدا می‌کنید گویی تمام دنیا به خوابی طولانی و عمیق فرورفته‌اند. در این لحظۀ باشکوه شاید بهتر و ژرف‌تر از هر زمان دیگری بتوانید تنهایی و سکوت را احساس کنید. مخصوصاً اگر خودتان به تنهایی روی یکی از تپه‌های شنی نرم ایستاده باشید و از فراز آن به اطراف خود نگاه کنید و به جز خودتان فقط نسیم را ببینید که به هر طرف می‌تازد و شن‌های بی‌دفاع را روی هوا به رقص درمی‌آورد.

شهر جدید کامو و چوگان در حوالی شهر کاشان

کامو و چوگان مناطقی ارزشمند در تاریخ این مرز و بوم هستند که در همین چند سالۀ اخیر به شهر تبدیل شده‌اند. این شهر جدید با پیشینۀ غنی و دیرینه‌ای که دارد به همراه آرامش و طراوتی که سراسرش را فرا گرفته است حس و حالی وصف‌ناپذیر و دلپذیر را برای مهمانان شهر به ارمغان می‌آورد. شاید جالب باشد بدانید در این شهر غنی هنوز دارهای قالی برپا می‌شوند و هنوز بانوان هنرمند و پرتلاشی پشت این دارهای قالی می‌نشینند و با هنری که در خون آن‌ها سرشته شده است زیباترین فرش‌های دستی را می‌بافند. همچنین شاید تحسین‌برانگیز باشد اگر بدانید که هنوز در کوچه‌های باصفای این شهر دلنواز گیوه‌هایی با دست دوخته می‌شوند. این شهر تماشایی که توانسته است فرهنگ غنی مردم این منطقه را از پس قرن‌ها به عصر و روزگار امروز منتقل کند از شهر کاشان فاصلۀ چندانی ندارد و اگر شما مهمان شهر محبوب کاشان باشید می‌توانید با طی‌کردن مسافتی کوتاه به شهر جدید اما غنی و باستانی کامو و چوگان نیز سفر کنید و در کوچه باغ‌های دلبرانه و صمیمی آن قدم بزنید و از صنایع دستی و محصولات محلی آن خریداری کنید و به عنوان سوغات برای عزیزترین عزیزان خود به همراه ببرید. به این ترتیب اغراق نخواهد بود اگر ادعا کنم که یکی دیگر از تماشایی‌ترین و فریبنده‌ترین جاهای دیدنی کاشان شهر جدید کامو و چوگان است.

پ.ن: اگر مشتاق هستید در مورد شهر جدید کامو و چوگان بیشتر بدانید فقط و فقط کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

شهر کامو و چوگان کاشان ؛ بهشت پنهان ایران زمین

سفر به شهر کاشان

هر گوشۀ خاک پهناور ایران زمین سرشار است از جذابیت و دلربایی. نقطه نقطۀ این خاک پربها جاذبه است و دلبرانه گردشگران را به خود فرا می‌خواند. یکی از این شهرهای ناب و دلپذیر که گردشگران ایرانی و غیر ایرانی را مجذوب زیبایی‌ها و جاذبه‌های خود کرده است شهر کاشان است. شهری که هم از طبیعتی ناب و منحصر به فرد بهره برده است، هم از تاریخ و بناهای تاریخی دلگشا برخوردار است و هم سوغاتی بی‌مثال و دلربا دارد. به این ترتیب شاید بهترین پیشنهاد به منظور گذراندن تعطیلاتی شاد و لذت‌بخش سفر به شهر کاشان باشد. هر زمان با اجاره سوئیت در کاشان برای چند روز اقامت داشتید طوری برنامه‌ریزی کنید که در طول اقامت خود در کاشان بتوانید از تمام جاهای دیدنی کاشان دیدن کنید.

سفر به شهر دلربا و وسوسه‌برانگیز کاشان به سلامت.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید