دره ستارگان در قشم ؛ شگفتی‌ شگرف و تماشایی بر پهنۀ ایران زمین(خواندن 14 دقیقه)

دره ستارگان در قشم
دره ستارگان در قشم

دره ستارگان در قشم یکی از عجایب هفتگانه در این جزیرۀ ناب و چشم‌نواز به شمار می‌رود. درۀ جذاب و دلربایی که داستان‌های بسیاری برای آن گفته شده است و دلایل زیادی را می‌توان برای انتخاب نام ستارگان برای آن برشمرد. این درۀ عجیب و شگرف یکی از شاهکارهای خلقت است که از همکاری و آمیزش عناصر چهارگانه پدید آمده است. عناصر چهار گانۀ خلقت شامل آب و باد و خاک و آتش می‌شوند. بر این پهنۀ بکر از خاک ایران زمین، باد و آبِ حاصل از بارش باران، دست در دست هم قرار داده‌اند و بر سطح زمین طرح‌ریزی کرده‌اند. این طراحی باشکوه در نوع خود بی‌نظیر است و حاصل این همکاریِ صمیمانه تندیس‌هایی از دل خاک و در قلب زمین است که تا کنون هرگز مثل و مانند آن به دستان توانمند هیچ هنرمند زبردستی خلق نشده است. همان طور که اشاره شد برای این درۀ ناب و تماشایی داستان‌های بسیاری نقل شده است و نسل به نسل بین مردم بومی جزیرۀ قشم گشته است. اتفاقاً تمام این داستان‌ها به نوعی از ژانر وحشت تبعیت می‌کنند و رعب‌آور به شمار می‌روند. وجود این داستان‌های ترسناک و خیال‌انگیز در مورد درۀ ستارگان باعث می‌شود هیجان دیدار از این منطقۀ جذاب بیش از پیش افزایش پیدا کند. میزبون در این مقاله قصد دارد از تمام ویژگی‌های این درۀ حیرت‌برانگیز بنویسد و مخصوصاً از تمام این قصه‌ها و زیبایی‌ها و شکوه منحصر به فرد این درۀ تماشایی بگوید تا گردشگران عزیز که قصد سفر به جزیرۀ قشم را دارند مطمئن شوند که دیدار از درۀ ستارگان یک ارمغان ویژه از سوی طبیعت و خالق هستی است و برنامۀ دیدار از این درۀ باشکوه را حتماً در فهرست جاهای دیدنی قشم که قصد بازدید از آن را دارند قرار دهند.

سفر به جزیرۀ قشم و دیدار از درۀ ستارگان همراه با میزبون

درۀ ستارگان کجاست؟

از دو مسیر می‌توانید به دره ستارگان در قشم وارد شوید.

پ.ن: جزیرۀ قشم سراسر زیبایی و شکوه است. تمام این خطۀ جذاب و تماشایی به نوعی می‌تواند جاذبۀ گردشگری به شمار رود. شاید به همین دلیل باشد که هرچه گردشگران تعداد روزهای سفر به این جزیرۀ ناب را افزایش می‌دهند باز هم با چشم و دل سیر از تماشای این جزیرۀ زیبا راهی شهر و دیار خود نمی‌شوند. در جزیرۀ قشم زمین به صورت متفاوتی در نگاه جلوه خواهد کرد. زمینی که ما در سایر شهرهای ایران زمین یا حتی خارج از این مرز پهناور می‌بینیم با زمینی که در جزیرۀ قشم دیده می‌شود شباهت قابل ملاحظه‌ای نخواهد داشت. در جزیرۀ بی‌مثال قشم زمین تمام آ«چه را که در طی میلیون‌ها سال عمرش تجربه کرده به تصویر کشیده است و شاید هم قصد دارد طول عمر بی‌رقیبش را به رخ جهانیان و به ویژه ما آدمیان بکشد. آخر در مقایسه با زمین ما انسان‌ها از همان لحظۀ ابتدایی خلقت تا همین حالا که عصر تکنولوژی و پیشرفت ما به شمار می‌رود عمری نخواهیم داشت.

در جزیرۀ بی‌نظیر قشم هر قسمت از زمین به شکل خاص و منحصر به فردی در آمده است. ظاهری که پیدایش آن می‌تواند دلایل مختلف آب و هوایی را در پس خود پنهان کرده باشد. برای مثال در این خاک تماشایی مجسمه‌هایی خواهید دید که به دست باد یا شاید هم آب ساخته شده‌اند. در واقع در جزیرۀ قشم با نوع خاص و ویژه‌ای از هنر طبیعت مواجه خواهید بود. هنری که شاید در هیچ یک از گالری‌های باشکوه به چشم دیده نشود. به همین دلیل هر کدام از این دو مسیر را که انتخاب کنید جلوۀ خاصی از شکوه جزیرۀ قشم را خواهید دید و بدون شک از طی آن مسیر بی‌اندازه لذت خواهید برد. بنابراین دل را به راه بسپارید و راهی شوید. البته در طول راه نگاه از مسیر نگیرید و با کنجکاوی و ماجراجویی تمام بخش‌های مختلف راه را از نظر بگذرانید. شاید بتوانید نگارۀ تازه‌ای کشف کنید.

مسیر اول: از شهر قشم به درۀ ستارگان

اگر در جزیرۀ قشم هستید و از سمت شهر قشم می‌خواهید به درۀ ستارگان برسید شایسته است بدانید که این درۀ ناب از شهر قشم فقط به اندازۀ ۲۰ کیلومتر فاصله دارد و تنها با ۲۵ دقیق رانندگی در طول یک جادۀ آرام و خلوت به مقصد خواهید رسید. برای پیداکردن راه نیز (البته اگر با خودروی شخصی قصد دارید به سمت درۀ ستارگان بروید) فقط کافی است در سطح شهر قشم به سمت پارک زیتون بروید و همین راه را ادامه دهید و سپس وارد جادۀ جنوبی شوید. در این راه قبل از رسیدن به درۀ ستارگان، ابتدا غارخربس و مجموعۀ ساحل طلایی را خواهید دید.

پ.ن: اگر مشتاق هستید در مورد غار خربس بیشتر بخوانید می‌توانید مقالۀ غار خربس در جزیره قشم ؛ جاذبه‌ای حیرت‌برانگیز را در مجلۀ گردشگری میزبون مطالعه کنید.

پس از اینکه غار خربس و مجموعۀ تفریحی ساحل طلایی را پشت سر گذاشتید کافی است ۱۰ دقیقۀ دیگر به رانندگی ادامه دهید تا اینکه به یک جادۀ فرعی برسید. در جادۀ فرعی با احتیاط رانندگی کنید و تا می‌توانید از فضای اطراف لذت ببرید. بلافاصله بعد از اینکه به جادۀ فرعی وارد شوید یک تابلوی بزرگ از جنس چوب خواهید دید که روی آن نوشته شده است: درۀ ستارگان. به سمت همین تابلو به راه خود ادامه دهید. کمی که جلوتر برسید روستایی با نام روستای برکه خلف را خواهید دید. از این روستا که عبور کنید درست پشت همین روستا به درۀ ستارگان خواهید رسید.

مسیر دوم: از شهر درگهان به درۀ ستارگان

مسیر دومی که برای رسیدن به دره ستارگان در قشم وجود دارد از شهر درگهان به درۀ ستارگان می‌رسد. بنابراین اگر پس از گشت و گذار در بازارهای شهر درگهان خواستید به سمت درۀ ستارگاه رهسپار شوید یا اگر در شهر درگهان اقامت داشتید برای رسیدن به درۀ ستارگان لازم است وارد جاده‌ای شوید که به سمت روستای رمچاه می‌رود. البته وقتی به روستای رمچاه رسیدید وارد روستا نشوید از آن عبور کنید و به طرف ساحل طلایی بروید. در حوالی ساحل طلایی یک سکوی نفتی بسیار بزرگ خواهید دید. این سکو در سال‌های گذشته به دست طوفان از سواحل عربستان به این سمت آمده است. در همین محل که سکوی نفتی را می‌بینید به سمت راست بپیچید. همین مسیر را ادامه دهید تا به درۀ ستارگان برسید. در این مسیر پیش از رسیدن به درۀ ستارگان پارک بیوتکنولوژی قشم را خواید دید این پارک نیز بسیار تماشایی و جذاب است اگر فرصت داشتید از این پارک نیز دیدن کنید. البته با این شرط که مقصد اصلی را فراموش نکنید.

سیر و سیاحت در درۀ ستارگان

روستای بُرکه خلف

همان طور که پیش از این نیز اشاره شد دره ستارگان در قشم درست پشت روستایی به نام روستای بُرکه خلف جای گرفته است. جالب است بدانید که این روستای تماشایی و جذاب عنوان پاک‌ترین روستای ایران زمین را به خود اختصاص داده است و امکان ندارد که در سراسر این روستا زباله یا اثری از آلودگی را ببینید. چون از گذشته‌های خیلی دور همیشه رسم بوده است که هر هفته یک بار یا حتی گاهی دو بار تمام روستا به وسیلۀ اهالی روستا تمیز می‌شود. در واقع در این روستا مصداق شهر ما یا روستای ما و در هر صورت محل زندگی ما، خانۀ ما به وضوح قابل رئویت است. درست در ابتدای ورود به همین روستا چند مغازه وجود دارند که لباس‌های محلی جزرۀ قشم را به فروش می‌رسانند بنابراین اگر مشتاق هستید لباس محلی مردم جزیرۀ قشم را امتحان کنید می‌توانید در ابتدای روستای برکه خلف از همین مغازه‌ها لباس مورد علاقۀ خودتان را خریداری کنید.

ورودی دره ستارگان در قشم

برای ورود به درۀ ستارگان که به صورت منطقه‌ای محافظت‌شده مورد نگهداری قرار می‌گیرد نیاز است مبلغ ۲۰۰۰ تومان ورودی پرداخت کنید. درست بعد از ورودی در یک قسمت پارکینگ‌مانند می‌توانید خودروی شخصی خود را پارک کنید و سپس وارد دره شوید. دیدار از درۀ ستارگان از ساعت ۸ صبح تا هنگام غروب امکان‌پذیر است. مسیر بازدید از درۀ ستارگان به وسیلۀ سنگ‌چین‌هایی بر سطح زمین مشخص شده است. اما علاوه بر زیبایی‌های طبیعی و منحصر به فرد در این منطقه امکان دیدار از افراد بومی و محلی نیز امکان پذیر است. در این مسیر سنگ‌چین‌شده مردم محلی به استقبال از گردشگران عزیز ایستاده‌اند.

امکان تجربۀ شترسواری

در ابتدای مسیر ورود به دره ستارگان در قشم عده‌ای از افراد محلی، که در روستاهای اطراف ساکن هستند را خواهید دید. این مردم مهربان و خونگرم که با چند شتر در قسمت ورودی ایستاده‌اند، گردشگران علاقه‌مند به شترسواری را بر شترهایی که همراه دارند سوار می‌کنند. اگر تا به حال تجربۀ شترسواری نداشته‌اید به هیچ وجه نگران نباشید چون این افراد خودشان افسار شتر را در دست می‌گیرند و مراقب شما خواهد بود. پس با فراغ خاطر از شترسواری لذت ببرید.

امکان خرید صنایع دستی و زیورآلات

یکی دیگر از جذابیت‌های محلی و بومی در دره ستارگان در قشم غرفه‌هایی هستند که صنایع دستی بومی و محلی این منطقه را در معرض فروش قرار داده‌اند. یکی از ناب‌ترین صنایع دستی که در این غرفه‌ها به فروش می‌رسد زیورآلاتی هستند که افراد محلی به وسیلۀ انواع و اقسام صدف‌های سواحل خلیج فارس درست کرده‌اند. این زیورآلات محلی و صنایع دستی بومی می‌توانند بهترین انتخاب‌ها برای خرید سوغات به شمار روند.

زیبایی‌ها و شگفتی‌های منحصر به فرد در درۀ ستارگان در جزیرۀ قشم

اما ار هر چه بگذریم سخن دوست خوش‌تر است. بدون شک گردشگرانی که دره ستارگان در قشم را به عنوان مقصد گردش خود انتخاب می‌کنند علاوه بر جاذبه‌های محبوبی که ذکر شد بیشتر مشتاق هستند صخره‌ها و ستون‌های منحصر به فرد درون دره را ببینند. برای دیدار از این شگفتی‌های شگرف لازم است همچنان پیش‌روی بر سطح سنگ‌چین‌ها را ادامه دهید. در امتداد همین مسیر در ابتدای ورود دو صخرۀ خیلی بزرگ و ستون‌مانند را خواهید دید که گویی یک دروازۀ بزرگ و باشکوه را ترتیب داده‌اند. اینجا دقیقاً همان نقطه‌ای است که می‌توانید اولین عکس حیرت‌برانگیز سفر خود را ثبت کنید. بعد از اینکه تمام سطح دره را زیر پا گذاشتید و از قسمت‌های مختلف آن عکس گرفتید زمان آن رسیده است که از صخره بالا بروید و منظره‌ای متفاوت و ناب را نظاره‌گر باشید. اگر مشتاق هستید از صخره‌ها بالا بروید لازم است مسیر سنگ‌چین‌ها را همچنان ادامه دهید تا به یک دوراهی برسید. در دوراهی یک مسیر به سمت راست می‌رود و مسیر دیگر به سمت مستقیم ادامه پیدا می‌کند. شما مسیر مستقیم را انتخاب کنید و آن را آن قدر ادامه دهید تا به آخر دره برسید و پلکان را ببینید. حالا باید از پلکان بالا بروید تا به سطح بالای صخره‌ها برسید. در بالای صخره‌ها با چشم‌اندازی منحصر به فرد و متفاوت روبه‌رو خواهید شد. از این چشم‌انداز ناب و چشم‌نواز تا می‌توانید لذت ببرید و تا می‌توانید عکس بگیرید.

پ.ن: در زمانی که بر فراز صخره‌ها ایستاده‌اید فراموش نکنید که این منظرۀ منحصر به فرد را هرگز در هیچ جای دیگر پیدا نخواهید کرد، پس از هر لحظه‌ای که می‌گذرد لذت ببرید. دیگر اینکه به یاد داشته باشید که خاک در این محدوده بسیار سست است پس مراقب خودتان و همراهیان خودتان باشید و با دقت قدم بردارید تا سُر نخورید.

بهترین زمان سفر به دره ستارگان قشم

همان‌طور که می‌دانید جزیره قشم جزء جزایری است که دارای آب و هوای به شدت گرم و شرجی می‌باشد. این جزیره در فصل تابستان و بهار، خصوصا اوایل مرداد ماه به حدی گرم و شرجی است که به هیچ وجه قابل تحمل نیست. اگر می‌خواهید به منظور خرید و یا گردش و تفریح به قشم سفر کنید، توصیه می‌کنیم که در فصل پاییز و زمستان برای این کار اقدام کنید. در این فصول آب و هوای قشم کم کم رو به تعدیل می‌رود و از آب و هوای گرم و شرجی به سمت آب و هوای خنک و معتدل میل می‌کند. علاوه بر این، می‌توانید در این فصول از گردش و تفریح در سایر مکان‌های دیدنی قشم مانند ژئوپارک قشم، قلعه پرتغالی‌ها، جنگل‌های حرا، گنبد نمکی، پارک کروکودیل، تنگه چاه کوه و…لذت ببرید.

سفر به جزیرۀ قشم و دیدار از درۀ ستارگان

دره ستارگان در قشم یکی از معدود جاهای دیدنی است که از رمز و رازی معماوار و هیجان‌برانگیز برخوردار است. بنابراین شاید بتوان گفت درۀ ستارگان می‌تواند مقصد ناب و محبوبی برای آن دسته از گردشگرانی باشد که به ماجراجویی و رویارویی با اتفاقات تازه مشتاق هستند. وقتی در این منطقۀ مخصوص و شگفت قرار بگیرید، از یک سو آوایی محزون و عجیب را خواهید شنید که به هیچ عنوان قادر به تشخیص‌دادن منبع صدا نخواهید بود و از سویی محو شکوه و زیبایی و طراحی بی‌همتای محیط اطراف خود خواهید شد. شاید بتوان ادعا کرد که درۀ ستارگان یک هزارتوی اسرارآمیز است که در هر نقطه‌ای که ایستاده باشید فکر می‌کنید افرادی در اطراف شما پنهان شده‌اند و آوای محزونی که به گوش می‌رسد حاصل آواز همان افراد پنهان است. اما میزبون به طور قطع و با اطمینان خاطر به شما می‌گوید که این آوای عجیب فقط آواز جریان باد است که در حال گذر از بخش‌های مختلف هزارتوی اسرارآمیز است. علاوه بر این میزبون پیشنهاد می‌کند بر ترس احتمالی غلبه کنید و بیشتر طاقت بیاورید آن‌قدر که خورشید بساطش را جمع کند و به سمت خوابگاهش رهسپار شود و ماه همراه با سپاه انبوهش بر آسمان حاکم شود. آن وقت می‌توانید بر این پهنۀ ناب از خاک ایران زمین شکوه واقعی آسمان را با چشم سر و بدون هیچ وسیلۀ کمکی از قبیل تلسکوپ و غیره نظاره‌گر باشید. یا اینکه می‌توانید با اجاره سوئیت در قشم روز را به طور کامل استراحت کنید وسپس در حوالی غروب به سمت درۀ ستارگان راهی شوید البته در این صورت زیبایی و شکوه دره را در حضور پرتو پرتلألؤ خورشید از دست خواهید داد. چون این درۀ دلبرانه در روشنایی روز و در تاریکی شب هر کدام به نوعی زیبا و دلکش است.

میزبون خواهان زیباترین، ناب‌ترین و درخشان‌ترین آسمان‌ها برای شما یاران جان است …

  • شب‌های‌تان پر ستاره
    • روزهای‌تان آفتابی
      • سفرتان به سلامت …

پ.ن: اگر مشتاق هستید در مورد جزیرۀ قشم و دیدنی‌های چشم‌نواز آن بیشتر بخوانید فقط و فقط کافی است همین الان روی لینک زیر کلیک کنید:

جاهای دیدنی قشمجاهای دیدنی قشم همراه با توضیحات و عکس و آدرس

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید