سوغات همدان ؛ اصیل، خوشمزه، دوست‌داشتنی(خواندن 8 دقیقه)

سوغات همدان
سوغات همدان

سوغات همدان درست مثل سایر شهرهای بزرگ و مهم ایران زمین از بخش خوشمزه‌ها و خوش‌منظره‌ها تشکیل شده است. البته ناگفته نماند که سفال همدان یکی از مهمترین و معروف‌ترین سوغات این شهر اصیل و کهن به شمار می‌رود. اما در کنار انواع ظروف سفالی بد نیست که به سراغ خوراکی‌های خوشمزه و شیرینی‌های سنتی و منحصر به فرد این شهر هم بروید یا از سایر هنرهای دستی رایج در این شهر نیز دیدن کنید. ضمن اینکه همیشه به یاد داشته باشید رشته‌های انس و الفت نیاز به تقویت و مراقبت دارند و هدیه‌دادن و سوغات‌بردن یکی از بهترین راه‌های استحکام بخشیدن به این رشته‌های مهم و ارزشمند خواهد بود. به همین دلیل میزبون قصد دارد در این مقاله به طور مجمل و مختصر در مورد سوغات اصیل و دلبرانۀ شهر تماشایی همدان بنویسد. از شما یاران جان که قصد دارید شهر متفاوت و محبوب همدان را به عنوان مقصد سفر آتی خود انتخاب کنید دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

گشت و گذار در بازارهای همدان زیبا همراه با میزبون

سوغات خوشمزه

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هر سفر، گشت و گذار در دل مغازه‌ها و غرفه‌هایی است که شیرینی‌های سنتی و دلبرانۀ شهر را به فروش می‌رسانند. انگار ایران زمین پهنۀ شهد و شکر و شیره و عسل است. شیرینی در هر شهر و دیار این خاک بی‌ریا ریشه دارد. به هر شهر این کشور پهناور که قدم بگذارید انواع و اقسام شیرینی‌های ناب و دلربا را در برابر خود خواهید دید. پس بنابراین، کام‌تان شیرین، دل‌تان بی‌غم، غصه‌ها دور و قدم‌هاتان همراه میزبون تا با هم بیشتر شیرینی‌های شیرین شهر همدان را بشناسیم.

انواع شیرینی محلی

سوغات همدان در مرحلۀ اول می‌تواند انواع شیرینی‌های محلی باشد که مثل و مانندش را در هیچ شهر و دیار دیگری پیدا نخواهید کرد و اگر به شهری دور سوغات ببرید شگفتی و حیرت را در چشم عزیزان خود خواهید دید درست در همان لحظه‌ای که برای نخستین بار شیرینی را می‌چشند و از طعم بی‌نظیر آن لذت می‌برند. شیرینی‌های محلی و معروف شهر همدان عبارتند از:

  • باسلق
  • برساق
  • انگشت پیچ

پ.ن: برساق نوعی شیرینی محلی و منحصر به فرد است که از ترکیباتی نظیر آرد، شکر، روغن، شیر، گردو، دارچین و زردچوبه تهیه می‌شود. شاید بتوانیم بگوییم برساق تنها شیرینی یا از معدود شیرینی‌هایی است که در ترکیبات آن زردچوبه به کار می‌رود. همچنین شاید جالب باشد بدانید که برساق در کرمانشاه و کردستان نیز رایج است اما برساق محلی و بومی همدان با برساق کردستان و کرمانشاه کاملاً متفاوت است.

انواع حلوا

یکی دیگر از ناب‌ترین و منحصر به فردترین سوغات همدان که از محبوبیت خاصی برخوردار است انواع حلوا است. البته درست است که حلوا ارده و حلوای معمولی در تمام شهرهای کشور عزیزمان شناخته‌شده است اما گمان نمی‌کنم در شهری به غیر از همدان حلوا زرده پخته و عرضه شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود در سفر به شهر همدان حتماً و حتماً طعم بی‌نظیر حلوا زرده را بچشید و بعد از اینکه از شیرینی مطبوعش لذت بردید برای عزیزان خود همراه ببرید.

  • حلوا زرده
  • حلوا ارده
  • حلوا لوزی

پ.ن اول: حلوا زرده از ترکیباتی نظیر زرده تخم‌مرغ، شکر، نشاسته یا آرد برنج، زعفران، گلاب و روغن تهیه می‌شود. این حلوای ناب شبیه فرنی است اما از فرنی غلیظ‌تر است. در برخی دیگر از شهرها به این حلوای خاص ماغوتی هم گفته می‌شود.

پ.ن دوم: حلوای لوزی از ترکیباتی نظیر آرد برنج، مغز گردو، عسل، سبوس گندم و زعفران تهیه می‌شود. این حلوا پس از پخته‌شدن در ظرف پخش می‌شود و پس از سردشدن به صورت لوزی برش داده می‌شود. به همین دلیل به نام حلوای لوزی شهرت پیدا کرده است.

انواع تنقلات

از دیگر شگفتی‌ها و سوغات همدان لازم است به انواع و اقسام تنقلات رایج در این شهر عزیز اشاره کنیم. تنقلاتی که از گذشته‌های خیلی دور تا همین امروز مورد توجه ساکنان شهر و گردشگران عزیز قرار گرفته و همیشه در دلبرانه‌ترین حالت خودش چشم‌ها و توجهات را به خود جلب کرده است. این تنقلات خوشمزه و هوس‌انگیز را همۀ ما چشیده‌ایم و بدون شک هر فردی در هر سنی خاطرات خوشی از انواع آن خواهد داشت. به همین دلیل شاید بتوانیم ادعا کنیم که جالب‌ترین و خوشمزه‌ترین سوغات ممکن از شهر همدان می‌تواند از میان انواع همین تنقلات انتخاب شود.

  • آبنبات قیچی
  • نقل
  • گز

انواع فرآورده‌های طبیعی و شیرین

شاید جالب باشد بدانید یکی دیگر از انواع سوغات همدان انواع فرآورده‌های طبیعی و شیرینی است که در خیلی از شهرهای دیگر کشور عزیزمان ایران سربلند نیز تهیه و تولید می‌شود. اما به هر حال شهر همدان هم در این میدان فراخ حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. از جمله اینکه محل تولید عسل تأثیر بسیاری در طعم، عطر و حتی خاصیل این شیرۀ حیات‌بخش دارد بنابراین عسلی که در همدان و حوالی آن تولید می‌شود با عسلی که در سایر مناطق تولید می‌شود بسیار تفاوت خواهد داشت.

  • عسل
  • شیره انگور

انواع نان محلی

یکی دیگر از انواع سوغات همدان نان محلی است که به دستان توانمند بانوان همدانی پخته می‌شود. شاید در سایر شهرها حتی پیش از سفر به شهر اصیل و تماشایی همدان نام این انواع نان را شنیده باشید. چون این نان‌ها بسیار معروف و محبوب هستند. به صورتی که فروشگاه‌های سایر شهرها حجم بسیاری از این نان‌های محلی را سفارش می‌دهند تا به فروش برسانند. اما تازگی و طراوت این نان‌ها در شهر خودشان یعنی همدان تماشایی دلربایی خاص خودش را دارد. مخصوصاً وقتی هنگام پخت عطرش در فضا می‌پیچد.

  • نان کماج
  • نان شیرمال
  • نان نارگیلی
  • نان چای
  • صنل

پ.ن: صنل یکی از انواع شیرینی‌ها و نان‌های مخصوص شهر همدان است که از موادی از قبیل آرد بوداده، روغن، شکر، زنجبیل، جوز و دارچین تهیه می‌شود. این ترکیب خاص و منحصر به فرد علاوه بر مزۀ خوش و دلبرانه خواص دارویی و تقویتی نیز دارد. در واقع ترکیب سه ادویۀ زنجبیل و جوز و دارچین دلیل اصلی تفاوت این نان بومی خواهد بود.

خوشمزه‌های متفاوت

یکی دیگر از انواع سوغات همدان که نه تنها متفاوت که منحصر به فرد به نظر می‌رسد خوراکی‌های خوشمزه اما متفاوتی است که بدون شک چشیدن آن حتی برای یک بار بسیار لذت‌بخش و خاطره‌آفرین خواهد بود.

  • خشکبار
  • ترشی
  • چای بغدادی

پ.ن: در چای بغدادی انواع و اقسام گیاهان و عرقیات به همراه ادویه‌هایی نظیر زنجبیل، دارچین، هل و میخک که طبع گرمی دارند وجود دارد. همین ترکیب خاص طعمی متفاوت و منحصر به فرد را ایجاد می‌کند که به وضوح گویای خواص درمانی و تقویتی فراوان آن نیز خواهد بود.

سوغات خوش‌منظره

یکی دیگر از جذاب‌ترین بخش‌های انتخاب سوغات همدان بخش سوغات خوش‌منظرۀ این شهر دلبرانه خواهد بود. شهری که شهر هنر و اصالت و تمدن نامیده می‌شود و دلرباترین آثار هنری را به نام و کام خود به ثبت رسانده است. برخی از اصیل‌ترین سوغات این شهر نجیب در ادامه معرفی شده‌اند:

ظروف سفالی

شهر لالجین که فقط و فقط ۲۵ کیلومتر با همدان تماشایی فاصله دارد قطب سفال و سفالگری شناخته می‌شود. البته انواع و اقسام سفال از این شه به سایر شهرهای ایران زمین نیز فرستاده می‌شود اما افسوس که مهمان همدان زیبا باشید و ظروف سفالی را همراه خود سوغات نبرید.

دست‌دوزهای چرمی

یکی دیگر از انواع سوغات همدان کارهای هنری و ارزشمندی است که بر روی چرم انجام می‌شود. تولیدات چرمی همدان، بی‌نظیر هستند و شهرتی جهانی دارند.

هنرهای چوبی

هنرهایی ظریف و دلبرانه از قبیل خراطی، نازک‌کاری، معرق و منبت‌کاری بر روی چوب انجام می‌شوند و از گذشته‌های خیلی دور تا به همین امروز مورد توجه مردم با سلایق متفاوت قرار می‌گرفته‌اند، در حال حاضر نیز یکی از محبوبترین سوغاتی که گردشگران برای عزیزان خود به ارمغان می‌برند شیئی از میان همین چوب‌های ورزیده‌شده است.

گلیم‌بافی

از هرچه بگذریم سخن دوست خوش‌تر است. گلیم از آن آثار هنری است که خاستگاهش ایران زیبا است و در اکثر شهرهای باشکوهش نیز رد و نشانی از بافت گلیم‌های بی‌نظیر به چشم خواهد خورد. گلیم‌بافی از گذشته‌های خیلی دور تا به همین امروز مورد توجه تمام اهالی ایران زمین بوده است و پس از این نیز همچنان قدر و ارزش و منزلتش حفظ خواهد شد. گلیم‌های بافته‌شده در شهر همدان تماشایی، مرغوب و دلبرانه هستند.

مسگری و قلم‌زنی

یکی دیگر از سوغات همدان که می‌تواند سال‌های سال به عنوان زینتی چشم‌نواز لبۀ طاقچۀ خانۀ عزیزترین عزیزان شما بنشیند و یاد و خاطرۀ سفری لذت‌بخش را زنده کند دسترنج هنرمندان عزیز همدانی ظروف و اشیاء مسی و قلم‌زنی است.

طلا و نقره کوبی

یکی دیگر از یادگارهای اصیل این شهر تماشایی و پر نقش و نگار، انواع و اقسام طلاکوبی و نقره‌کوبی است. در این هنر، باریکه‌ای از طلا یا نقره روی سطحی که می‌تواند شیئ باشد یا ظرف کوبیده می‌شود. نازک‌بودن لایۀ به کار رفته باعث می‌شود قیمت کالا خیلی افزایش پیدا نکند در مقابل ظرافت و شکوهش باعث می‌شود همان شیء یا ظرف ساده بسیار دلبرانه شود و چشم‌ها را به خود خیره کنید.

ظروف شیشه‌ای

یکی دیگر از هنرهایی که در شهر همدان بسیار رواج دارد و در این سال‌های اخیر توانسته است تمام بازارهای شهر را به خود اختصاص دهد، هنر اصیل و ارزشمند تولید ظروف شیشه‌ای زینتی است. هر زمان مهمان شهر تمشایی همدان بودید به بازار مخصوص ششیشه‌گرها بروید و آثار هنری منحصر به فردی که با دمیدن در مواد مذاب تولید می‌کنند را با چشم ببینید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید