مشهد؛ کلان شهر مقدس، پایتخت معنوی ایران(خواندن 5 دقیقه)

حرم امام رضا علیہ السلام
حرم امام رضا علیہ السلام

مشهد مقدس، مرکز استان خراسان رضوی، کلان‌ شهری در شمال شرقی ایران سربلند است. در زمان افشاریان این کلان شهر زیبا پایتخت ایران بوده است. این شهر ۳۵۱ کیلومتر مربع مساحت دارد. از نظر وسعت و همچنین جمعیت دومین شهر پهناور ایران است. یعنی در رتبۀ دوم بعد از تهران قرار می‌گیرد.

این کلان شهر پر جاذبه به علت وجود حرم علی بن موسی الرضا (ع)، هشتمین امام شیعیان، سالانه پذیرای بیش از ۲۷ میلیون زائر از داخل و دو میلیون زائر از خارج از کشور است.

مشهد مقدس در حوزهٔ رودخانهٔ کشف‌رود و در دشت مشهد بین کوه‌های هزارمسجد و بینالود واقع شده‌است.

آب و هوای این شهر متغیر و ۴ فصلی است. یعنی آب و هوا معتدل است اما تمایل به سرد و خشک دارد. کویری نیست. کوهستانی هم نیست. اما تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی معتدل دارد. البته با تغییر اقلیمی و به برکت بارش متوالی باران که اخیراً شاهدش بوده‌ایم آب و هوای این شهر متعادل و بسیار لذت بخش شده است. به طوری که در تابستان دیگر مثل قبل گرم و طاقت فرسا نیست. بلکه ابری و اندکی مرطوب است.

ایستگاه راه آهن مشهد
ایستگاه راه آهن مشهد

این کلان شهر مقدس دارای یک فرودگاه بین‌المللی، یک ایستگاه راه‌آهن و سه پایانه است که ارتباط آن با شهرهای دیگر را ممکن می‌سازد. لازم به ذکر است که ایستگاه راه آهن مشهد به ثبت ملی رسیده است.

همچنین این امکانات امکان سفر گردشگران و زائران عزیز را میسر می‌کند. نگران رفت و آمد درون شهری هم نباشید چون حمل و نقل داخلی مشهد، توسط سامانهٔ تاکسی‌رانی و اتوبوس‌رانی و قطار شهری انجام می‌شود. بر این اساس در تمام نقاط شهر برای زائران محترم امکان استفاده از وسایل نقلیۀ عمومی هست. مشهد میزبان بی‌نظیری است با اجاره خانه در مشهد مهمان این شهر پر برکت باشید.

اقتصاد مشهد متکی به گردشگری مذهبی با تمرکز بر حرم امام رضا است. در کنار آن، وجود مراکز تجاری بزرگ و امکانات پزشکی قابل توجه، موجب رونق گردشگری تفریحی و گردشگری سلامت در این شهر نیز شده‌ است. این شهر در سال ۱۳۸۸ رسماً به عنوان پایتخت معنوی ایران انتخاب شد.

فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد
فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد مقدس

جاذبه‌های مذهبی

یکی از بزرگ‌ترین افتخارات ایران و ایرانی وجود حرم مطهر امام رضا (ع) در خاک ایران و شهر مشهد است. همه ساله گردشگران بسیاری برای زیارت حرم مطهر به این شهر سفر می‌کنند و غیر ممکن است گردشگری به مشهد سفر کند و زائر آقا موسی الرضا نباشد.

حرم مطهر شامل موزه‌های آستان قدس است که اشیاء جالب توجه و ارزندۀ بسیاری در آن نگهداری می‌شود. همچنین کتابخانۀ آستان قدس رضوی دارای بیشترین تعداد نسخ خطی است. البته به علت حساسیت بسیار نسخ خطی ورود عموم به قسمت نگهداری نسخ خطی ممنوع است. 

حرم امام رضا علیہ السلام
حرم امام رضا علیہ السلام

این مجموعه از نظر مساحت بزرگترین و از لحاظ جمعیت دومین مسجد در جهان است. این مجموعه شامل مسجد گوهرشاد، یک موزه، دو کتابخانه، چهار مدرسه علوم دینی، یک گورستان، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سالن غذاخوری برای زائران، رواق‌های وسیع برای نمازگزاران و چندین ساختمان دیگر است. حرم به‌ تنهایی محوطه‌ای به مساحت ۲۶۷٬۰۷۹ مترمربع را پوشش می‌دهد و درصورتی‌که هفت صحن با مساحت ۳۳۱٬۵۷۸ به آن افزوده شود، مساحت نهایی مجموعه ۵۹۸٬۶۵۷ متر مربع می‌شود. هر سال مراسم غبارروبی در این مکان انجام می‌شود.

جاذبه‌های تاریخی

چهار طاقی بازه هور از قدیمی‌ترین بناهای موجود در محدودهٔ شهر است بر اساس تخمین مورخان این بنا یادگاری از سدهٔ سوم هجری قمری است. اما متأسفانه از سناباد و توس قدیم آثار تاریخی زیادی بر جای نمانده‌ است. البته لازم به ذکر است که هم‌اکنون شهر توس در حال بازسازی است.

برخی از جاذبه‌های تاریخی مشهد مقدس عبارتند از: آرامگاه نادرشاه، آرامگاه خواجه ربیع، آرامگاه فردوسی، ایستگاه راه‌آهن، گنبد خشتی، گنبد هارونیه و مدرسه عباسقلیخان. البته این تنها خوشه‌ای از خرمن است. آرامگاه پیر پالاندوز و آرامگاه شیخ نخودکی نیز بسیار جالب توجه هستند و قصه‌های بسیاری در دل خود پنهان کرده‌اند.

آرامگاه فردوسی
آرامگاه فردوسی

به علاوه مشهد مقدس شهری است که جاذبه‌های مذهبی، تاریخی و طبیعی در آن به هم گره خورده‌اند و جدا کردن این جاذبه‌ها و تقسیم بندی آن کار را دشوار می‌کند. برای مثال پارک جنگلی وکیل آباد یک جاذبۀ تاریخی طبیعی است. زیرا خانۀ حاج حسین ملک، واقف باغ متعلق به دوران دور گذشته است و سال‌های بسیار است که اهالی مشهد و مهمانان آن‌ها در این باغ به تفریح پرداخته‌اند.

یا به عنوان مثالی دیگر پارک کوهسنگی یک جاذبۀ تاریخی طبیعی مذهبی محسوب می‌گردد. چون کوه‌های با وقار و پایدار این پارک زیبا میزبان آقا امام رضا (ع) بوده‌اند و تاریخ را به چشم خود دیده‌اند. پس مطهر به قدم آقا امام رضا (ع) هستند. از طرفی دیگر در قلۀ این کوه آرامگاه شهیدان گمنام قرار دارد که به تقدس آن بیش از پیش می‌افزاید.

سفر به مشهد مقدس

با سفر به این شهر پر خاطره و مقدس با یک تیر چند نشان زده‌اید. هم زیارت کرده‌اید و روح خود را جلا بخشیده‌اید هم با تاریخ همگام و همراه شده‌اید و هم از طبیعت و جلوه‌های بی‌نظیر آن بهره برده‌اید. در سفر به پایتخت معنوی ایران میزبون میزبان شما خواهد بود. با اجاره سوئیت در مشهد مقدس لذت سفر خود را هزار هزار برابر کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید